عمومی

صفر تا صد ساخت و طراحی ویلا در سطح شیبدار

ساخت و طراحی ویلا در سطح شیبدار امروزه بسیار رایج است. اگر شما تا به حال از پنجره یک ویلا روی سطح شیب دار به چشم انداز جنگل در دل کوه‌ ها نگاه کرده باشید، متوجه خواهید شد که خانه‌ هایی که روی زمین‌ های شیبدار ساخته می‌ شوند، چشم انداز بی نظیر و زیبایی‌ دارند. ساخت ویلا بر روی سطح شیبدار به نسبت زمین صاف بسیار متفاوت می باشد، بنابراین نیاز است مراحل کار به دقت انجام شود.

برای ساخت ویلا بر روی سطوح نا هموار و شیبدار باید موارد اصولی و پایه ای را که مورد تایید آیین نامه رسمی کشور می باشد، رعایت کنید. این قوانین با عنوان مقررات ملی ساختمان شناخته می شوند که می توانید انواع مباحث مختلف این مقررات را مطالعه کنید. یکی از این مباحث مبحث دهم می باشد که در ارتباط با مقاومت ساختمان ها است. مطالعه و دانلود مبحث ۱۰ می تواند شروعی قدرتمند برای ساخت این سازه ها باشد.

۵ نکته مهم طراحی ویلا در سطح شیبدار

اولین نکته رعایت آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، استاندارد ۲۸۰۰ الزامی می باشد که برای طراحی ویلا در سطح شیبدار نقشه برداری صحیح می تواند به شما کمک کند. برای دانلود استاندارد ۲۸۰۰ کافیست کلیک کنید. نقشه برداری بر روی زمین شیبدار دشوارتر از زمین‌ های مسطح و صاف می‌ باشد، زیرا باید درصد شیب زمین مشخص شود. هرچقدر دقت مهندسی در بررسی میزان شیب زمین بیشتر باشد، طراحی و ساخت ویلا بر روی شیب با استاندارد بیشتری انجام می‌ گیرد.

بعد از این که عملیات نقشه برداری با دقت انجام گرفت نیاز به تهیه مصالح است. مصالحی که برای زمین‌ های شیب‌ دار نیاز است باید تراکم بالایی داشته باشد. به عنوان مثال جنس متریال باید حداقل تراکم گرمایی را داشته باشد که هیچ میزان رطوبتی در مصالح باقی نماند و کیفیت کار بهتر شود.

نکته دیگری که مهندسان باید به آن توجه کنند فرسایش خاک است، زمین‌ هایی که بدون پوشش گیاهی می‌ باشند، بیشتر درگیر این مشکل می‌شوند. در نتیجه یک سری الگوهای زهکشی برای زمین نیاز است انتخاب الگوی مناسب از بین چندین الگوی زهکشی، کار دشواری است.

یکی از روش‌های الگوبرداری صحیح این است که از ساختمان‌ های اطراف که به درستی ساخته شده اند، کمک گرفته شود. مقاومت بالا در طراحی ویلا در سطح شیبدار بر روی زمین بسیار مهم است، زیرا باید پیش بینی‌ های لازم در مورد سیل و مهندسی زلزله انجام گیرد. داشتن تخصص و مهارت نیز باعث می‌ شود که طراحی پلان ویلا در سطح شیبدار به دقت انجام شود.

۱. قانون زهکشی زمین‌ های شیبدار

قانون زهکشی زمین‌ های شیب‌ دارطراحی پلان ویلا در سطح شیبدار یکی از مراحل مهم ساخت ویلا در شیب تند، زهکشی زمین است. در صورتی که در دامنه‌ های شیب‌ دار، درختان و پوشش گیاهی نباشد احتمال فرسایش خاک زیاد است. به عنوان مثال تشکیل راه آب‌هایی که غیر قابل کنترل است و باعث رسوب گذاری در لایه‌ های زیرین خاک می‌ شوند خود یکی از دلایل بر فرسایش دامنه است و باید الگوی درست زهکشی رعایت شود.

زندگی نامه فردوسی از تولد تا مرگ

۲. سازه زمین شیبدار

قبل از اینکه به نحوه طراحی ویلا در سطح شیبدار پرداخته شود باید الگوهایی که برای زهکشی وجود ‌دارد مورد ارزیابی قرار گیرد. در اینجا تفاوت مهندس عمران و معماری مشخص می شود که مهندسان در این شرایط به اطراف ویلا نگاه می‌ کنند تا متوجه شوند که زمین‌ های اطراف از چه روش زهکشی استفاده می‌ کنند. برخی از زمین‌ ها از شبکه‌ های زهکشی بسیار منظمی‌ کمک گرفته‌ اند که باعث می‌ شود آب به زیرزمین هدایت شود. اما برخی دیگر از زمین‌ ها از گودال‌ های آب استفاده می‌ کنند که روی سطح زمین قرار‌دارد و به نقاط کم ارتفاع انتقال داده می‌ شود.

در نتیجه مهندسان باید بتوانند بهترین الگوی زهکشی را برای زمین اجرا کنند تا اثر مناسبی داشته باشد. دقت کنید که در اجرای پلان ویلا در سطح شیبدار، زهکشی اهمیت بسیار زیادی ‌دارد و باید با دقت انجام گیرد زیرا در غیر این صورت موقعیت ویلا ممکن است، دچار مشکل شود. اجرای پلان در حیته اختیارات و فعالیت های مهندسین معماری می باشد که از ابتدای دانشگاه در دروس خود با این مباحث در ارتباط هستند. اگر تمایل به آشنایی بیشتر با کتاب های مهندسی معماری دارید می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

۳. اجرای فونداسیون در زمین‌ های شیبدار

گاهی وقت‌ ها پیش می‌ آید که ما می‌ خواهیم بر روی زمین شیبدار یک پی بزنیم و نمی‌ دانیم باید چه کاری انجام دهیم. طبق آیین نامه ایران پی باید به صورت افقی اجرا شود بدون هیچ نوع شیبی و اگر شیب زمین زیاد باشد و یا به دلایل مختلفی نتوانیم کل پی را به صورت یکپارچه به صورت افقی اجرا کنیم آن را باید به صورت پی پله‌ ای اجرا کنیم. راه حل اجرای پی در زمین‌ های شیبدار به این صورت است که زمین را خاک‌ برداری کنیم تا یک سطح صاف ایجاد شود.

در این فوندانسیون ها وجود و کمک مهندسین عمران می تواند نشان گر یک مسیر پر از پیشرفت باشد. در این مسیر می توانید با دانلود کتاب های مهندسی عمران نهایت بهره را ببرید.

این راه ساده ترین روش برای انجام پی در زمین‌ های شیبدار می‌ باشد. اما اگر طول پی ما زیاد باشد حجم خاک برداری بسیار بالا و پر هزینه می‌ شود و دیگر نمی‌ توانیم از این روش در پی‌ های دراز استفاده کنیم. برای رفع این مشکل ما از پی پله‌ ای استفاده می‌ کنیم، پی پله‌ ای به این صورت است که ما در مسافت‌ هایی خاص ارتفاع پی را بالا می‌ بریم که ‌دارای شرایط خاصی می‌ باشند.

۴. دلیل محبوبیت ویلا روی سطح شیبدار

دلیل محبوبیت ویلا روی زمین شیب‌ دار

امروزه بسیاری از افراد علاقه زیادی به طراحی ویلا روی سطح شیبدار دارند. یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت طراحی ویلا روی شیب به دلیل نمای خاص آن است. بخشی از ساختمان با ارتفاع کم روی قسمت مرتفع شیب قرار می‌ گیرد و پایین شیب نیز قسمتی از ساختمان است که ارتفاع کمتری‌ دارد. وجود چنین تضادی باعث زیبایی کار می‌ شود و چشم اندازهای خوبی در این روش دیده می‌شود طوری که هماهنگی مناسبی بین پنجره‌ های مختلف صورت می‌ گیرد.

مزایا طراحی ویلا روی سطح شیبدار

محوطه سازی: یکی از مهم ترین مزایا طراحی ویلا روی سطح شیبدار این است که فرصت خوبی برای محوطه سازی ویلا ایجاد می‌ شود و از زمین‌ های اطراف نیز می‌ توان به عنوان فضای تفریحی استفاده کرد.

بررسی بازار کار مهندسی برق برای خانم ها در ایران و جهان

فضاسازی: برای ساخت ویلا بر روی زمین شیبدار می‌ توان با فضاسازی صحیح، شرایطی ایجاد کرد تا بخشی از زمین به عنوان کف برای خانه‌ های اطراف استفاده شود. این حالت پلکانی باعث می‌ شود زیبایی محیط را دو چندان کند.

دور از شلوغی: افرادی که‌ دارای سلیقه خاصی هستند به سراغ طراحی ویلا روی سطح شیبدار می‌ روند در نتیجه مناطقی که ‌دارای زمین شیب‌ دار می‌ باشند از نظر ساخت خلوت‌ تر از سایر محیط‌ ها می‌ باشند.

هزینه طراحی ویلا روی سطح شیبدار

عواملی که در هزینه طراحی و ساخت ویلا روی شیب تاثیر می‌ گذارد به شرح زیر است:

  • نقشه برداری به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در هزینه طراحی ویلا روی سطح شیبدار می‌ باشد. گاهی باید نوع نقشه‌ ای که برای ویلا در نظر گرفته می‌ شود از سایر نقشه‌ ها متفاوت باشد و دقت و تخصص بالایی در نقشه برداری انجام گیرد.
  • شیب زمین و سطح ناهمواری باید بررسی شود، اگر شیب زمین زیاد باشد نقشه برداری دشوارتر خواهد بود و هزینه‌ ها بیشتر می‌ شود.
  • باید سطح پوشش گیاهی زمین ارزیابی شود. زمین‌ هایی که پوشیده از گیاهان با ریشه عمیق هستند بهترین گزینه برای ساخت ویلا هستند زیرا امکان فرسایش خاک در این زمین‌ ها کمتر است.

۵. انتخاب مصالح برای ساخت ویلا

دلیل محبوبیت ساخت روی سطح شیبدار

مهم‌ ترین بخش کار در ساخت ویلا بر روی زمین شیبدار انتخاب مصالح مناسب است. برای طراحی ویلا در سطح شیبدار باید با توجه به موقعیت اقلیمی‌ محل خود بهترین نوع مصالح را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌ کنیم در ویلاهای شمال کشور از مصالح سنگین استفاده نکنید زیرا با تغییرات دما این مصالح سنگین باعث می‌ شوند تا کیفیت هوای ویلا شما افت کند در نتیجه بهتر است با مهندسین متخصص در رابطه با بهترین نوع مصالح و قوانین و مقررات ملی صحبت کنید تا بتوانید انتخاب درست و اصولی داشته باشید.

مصالح به دو دسته مصالح ساده مانند شن، آجر، سیمان، بلوک و مصالح دیگر مانند ملات، بتن، ایزوگام تقسیم‌ بندی می‌ شود. شما باید در هر یک از مراحل سعی کنید بهترین نوع مصالح را برای ساختمان انتخاب کنید خروجی این مصالح ویلا طول عمر ویلا شما را تعیین می‌کند.

نتیجه گیری

طراحی ویلا در سطح شیبدار عملیات بیشتری به نسبت ساخت خانه روی زمین صاف‌ دارد. در نتیجه بسیار مهم است که نوع سازه به دقت ارزیابی شود و موقعیت زمین نیز برآورد شود. بسیاری از زمین‌ ها نیاز به زیرسازی و پایه گذاری‌ دارند. باید به این نکته توجه کنید که برای ساخت ویلا در شیب تند نیاز است که نقشه اولیه به خوبی تهیه شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت ویلا در سطح شیبدار مهندسین می‌ توانند کتب جدیدی که در این زمینه منتشر شده است را از یکی از بزرگ ترین مراجع دانلود و خرید کتب تخصصی و دانشگاهی یعنی وب سایت رایان بوک مراجعه کنند.

سوالات متداول

۵ نکته مهم طراحی ویلا در سطح شیبدار چیست؟

قانون زهکشی زمین‌ های شیبدار – سازه زمین شیبدار – دلیل محبوبیت ویلا روی سطح شیبدار و…

مزایا طراحی ویلا روی شیب چیست؟

محوطه سازی – فضاسازی – دور از شلوغی

‫۴ نظرها

    1. سلام اسماعیل عزیز. با توجه به مقدار شیب و آب و هوای منطقه مواد مورد استفاده در ساخت ساختمان توی مناطق شیبدار می تونه متفاوت باشه.

  1. سلام با تشکر از مجموعه رایان بوک ای کاش ویدیو هم طراحی ویلا در سطح شیبدار در این مطلب قرار می دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا