عمومی

چسب کاشت میلگرد چیست؟ (کاربرد + مشخصات فنی + روش استفاده)

دلایل مختلفی مانند تغییر کاربری، خطا در طراحی، بی دقتی در اجرا و … در کتاب طراحی انواع اتصالات سازه های فولادی وجود دارد که سازندگان را مجاب به مقاوم سازی سازه های بتنی، فلزی و غیره می کند. در ساختمان سازی روش های زیادی ( استفاده از مواد پایه سیمان و مهار مکانیکی) برای افزایش مقاومت سازه های بتنی وجود دارد.؛ اما یکی از رایج ترین کارهایی که در صنعت ساخت و ساز برای تقویت مقاومت سازه انجام می شود، کاشت میلگرد در سطوح مختلف سازه بتنی، به وسیله چسب مخصوص می باشد. اما چسب کاشت میلگرد چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟!

چسب کاشت میلگرد چیست؟ (ماده ای فوق العاده برای افزایش مقاومت)

چسب کاشت میلگرد، یک ماده ی شیمیایی صنعتی است که بخشی از آن بر پایه ترکیبات مختلفی مانند رزین‌ های اپوکسی، وینیل استر و پلی استر تولید شده و قسمت دیگر آن بر پایه پلی آمین، به عنوان سخت کننده ساخته شده است. از چسب کاشت میلگرد برای نصب و استقرار آرماتور یا میلگرد بر روی سطوح مختلف بتنی، سنگی و چوبی استفاده می شود. کاشت میلگرد با استفاده از چسب، می تواند مانند فوندانسیون رادیه، امنیت و مقاومت سازه را حفظ کند و از بروز مشکل در برابر فشارهای وارده جلوگیری کند. لازم است بدانید چسب کاشت میلگرد درون بتن، علاوه بر ترکیبات بیان شده دارای رزین های پلیمری نیز می باشد. مواد افزودنی در این چسب ها باعث افزایش انعطاف پذیری چسب، تقویت خصوصیات مکانیکی و کاهش دمای آن هنگام گیرش خواهد شد.

ویژگی های چسب کاشت میلگرد

آیا می دانید مشخصات چسب کاشت میلگرد چیست؟ ویژگی های اصلی و استانداری که انواع چسب کاشت میلگرد باید داشته باشند، شامل موارد زیر است:

  1. اشباع سازی مناسب
  2. دانسیته مناسب
  3. داشتن عملکرد مناسب در برخورد با مواد اسیدی و خورنده
  4. دارای مقاومت بالا در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی
  5. دارای ویسکوزیته مناسب در زمان کاشت
  6. دارای مدت زمان مناسب برای خمیری شدن

کاربرد چسب کاشت میلگرد

کاربرد چسب کاشت میلگرد

  • کاشتن آرماتور در سطوح فلزی و عمودی
  • کاشت میلگرد در بتن برای اصلاح خطای اجرا
  • پرکردن شکاف های درون دیوار، سقف و کف
  • متصل کردن بتن قدیمی به بتن جدید
  • ثابت کردن ماشین آلات روی کف بتن
  • اجرای تیر، ستون و دیوار برشی
  • نصب کردن صفحات فلزی در سطح های عمودی

انواع چسب کاشت میلگرد

بعد از اینکه دانستید چسب کاشت میلگرد چیست، لازم است با انواع آن آشنا شوید. به طور کلی چسب میلگرد در سه نوع کارتریجی، حجمی و کپسولی تولید می شود که هر کدام کاربرد خود را دارد. در ادامه مشخصات انواع چسب میلگرد معرفی شده است تا شما بتوانید چسب مناسب و مورد نظرتان را به راحتی انتخاب کنید.

۱. چسب حجمی

چسب های حجمی، محصولاتی سه جزئی هستند که بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول  A، پلی آمید و هاردنر بتن تولید شده اند. علت محبوبیت چسب های کاشت میلگرد حجمی، مقاومت کششی و خمشی بالای آن ها می باشد. در واقع استفاده از این محصول، می تواند چسبندگی بالایی در سطوح بتنی ایجاد کند. از چسب کاشت حجمی می توان برای نصب و ثابت سازی ریل جرثقیل، ریل راه آهن، کاشت میلگرد در بتن و سنگ، نصب قطعات فلزی و بتنی و … استفاده کرد.

اسکلت بندی ساختمان چیست؟ + معرفی انواع اسکلت ساختمان

۲. چسب کپسولی

چسب کپسولی

 

این محصول بر پایه دو ماده پلی استر و اپوکسی وینیل استر ساخته شده است، از همین رو یکی از چسب های دو جزئی به حساب می آید. آیا می دانید کاربرد مدل کپسولی چسب کاشت میلگرد چیست؟ این چسب به طور ویژه برای کاشت بولت های سرمهره دار کاربرد دارد و در سایزهای متنوعی در بازار عرضه می گردد. از ویژگی های بارز چسب کپسولی، می توان به مقاومت بالای آن در محیط های اسیدی و خورنده اشاره کرد. به نوعی می توان گفت این محصول بیشترین میزان مقاومت و گیرایی را در میان انواع چسب ها دارد.

۳. کارتریجی

چسب کارتریجی، یک چسب دو جزئی است که بخش اول آن بر پایه رزین اپوکسی یا پلی استیر و بخش دوم نیز بر پایه پلی آمین تولید شده است. از چسب کاشت کارتریجی برای کاشت میلگرد در سطح های بتنی، سنگی و چوبی استفاده می شود. لازم است بدانید این نمونه از چسب ها در دو مدل دو محوره و تک محوره تولید و روانه بازار می شوند. در چسب ۲ محوره، جزو سخت کننده از دیگر مواد چسب جدا شده است، درصورتی که در نمونه تک محوره ماده سخت کننده درون محفظه رزین قرار دارد.

مزایای استفاده از چسب کاشت میلگرد

  1. اجرا سریع و راحت
  2. چسبندگی و مقاومت بالا
  3. دوام و ماندگاری بالا
  4. عدم تاثیرپذیری از محیط
  5. دارای بافتی نرم و روان
  6. با صرفه و اقتصادی
  7. عدم نیاز به حلال در هنگام استفاده
  8. قابلیت اتصال با انواع سطوح سنگی، بتنی و غیره
  9. امکان استفاده در انواع سطوح عمودی و افقی

نحوه استفاده از چسنحوه استفاده از چسب کاشت میلگردب کاشت میلگرد

 

نحوه استفاده از  چسب میلگرد با توجه به نوعی که دارد، می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی نحوه استفاده از انواع چسب میلگرد شامل ۶ مرحله اصلی حفاری، پاکسازی سوراخ، تمیز کردن میلگرد، آماده سازی چسب، تزریق چسب و کاشت آرماتور خواهد بود. در ادامه روش مصرف انواع چسب کاشت میلگرد بیان شده است.

روش استفاده از چسب کپسولی

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد کپسولی به این صورت است: ابتدا درون بتن سوراخی متناسب با سایز کمپسول ایجاد می شود، بعد از پاکسازی حفره، دو سوم چسب درون آن قرار می گیرد، سپس میلگرد را به صورت چرخشی وارد حفره موجود می کنند. برخورد بولت با کپسول منجر به شکستن شیشه آن شده و مواد چسب با یکدیگر ترکیب می شوند.

روش استفاده از چسب حجمی

مراحل استفاده از مدل حجمی چسب کاشت میلگرد چیست؟ ابتدا محل کاشت میلگرد باید از هرگونه گرد و غبار، چربی، رطوبت و … پاکسازی شود. فراموش نکنیم پاکسازی آرماتور نیز مانند حفره اهمیت فراوانی دارد و به چسبندگی بیشتر کمک خواهد کرد. سپس در مرحله بعد، طبق دستورالعمل چسب، آن را ترکیب کرده و به صورت ریزشی وارد سوراخ می کنیم. در آخرین مرحله میلگرد را با حالت چرخش وارد حفره کرده و کاشت را انجام می دهیم.

ساروج چیست ؟ چه کاربردی دارد و انواع آن کدام است

روش استفاده چسب کاشت کارتریجی

ابتدا باید متناسب با قطر میلگرد، سوراخکاری انجام شود، سپس درون حفره را از هرگونه ضایعات پاکسازی می کنیم. برای چسب های دو محوره، لازم است ابتدا درپوش محفظه را برداریم و میکسر استاتیک را روی آن قرار دهیم، سپس چسب را داخل تفنگ دو قلو می گذاریم تا با فشار آن مواد با یکدیگر ترکیب و خارج شوند. در این مرحله میکسر استاتیک را به قسمت انتهایی حفره می بریم و دو سوم از حجم حفره را به وسیله آن پر می کنیم. در نهایت به صورت چرخشی میلگرد مورد نظر را وارد حفره می کنیم.

هیلتی، بهترین برند چسب میلگرد

یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده چسب کاشت در جهان، برند هیلتی می باشد. از پرطرفدار ترین چسب های کاشت هیلتی می توان به چسب کارتریجی RE500 V3  اشاره کرد. این محصول برای کاشت میلگرد و انکر برای بتن های ترکدار و بدون ترک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قابلیت استفاده در محیط های خشک، خیس و پر آب را نیز دارد.

مشخصات فنی چسب های کاشت میلگرد

  • مقاومت فشاری: ۱۰۹ مگاپیکسل
  • توان پایداری کششی: ۹۰ مگاپاسکال
  • توان استحکام خمشی: ۸۴ مگا پاسکال
  • توان چسبندگی: ۸۱ مگاپاسکال
  • مقاومت در برابر حرارت: ۸۵ درجه سانتی گراد

کلام آخر

کاشت میلگرد درون بتن، یکی از روش های مقاوم سازی سازه است که با استفاده از روش های مختلف مواد پایه سیمان، مهار مکانیکی و چسب کاشت انجام می شود. استفاده از روش کاشت با چسب های مخصوص، محبوبیت بیشتری در صنعت ساختمان سازی دارد، چون اجرای آن راحت و سریع است و بازدهی بالایی در مقاوم سازی سازه بتنی دارد.

در پاسخ به این سوال که چسب کاشت میلگرد چیست و چگونه از آن استفاده می کنند، باید گفت: چسب میلگرد، یک ماده شیمیایی است که از مواد مختلف رزین‌ های اپوکسی، وینیل استر و پلی استر تشکیل شده است و به منظور اتصال میلگرد در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در سه نوع حجمی، کپسولی و کارتریجی تولید می شود که هرکدام روش استفاده مخصوص به خود را دارد. اگر تمایل دارید در زمینه ساخت و ساز، اطلاعات تخصصی بیشتری کسب کنید، می توانید به سایت رایان بوک مراجعه کرده و کتب مورد نیاز خود را در اسرع وقت خریداری کنید.

سوالات متداول

چسب کاشت میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

چسب کاشت میلگرد، یک ماده شیمیایی است که به منظور کاشت آرماتور در سازه بتنی به کار می رود. اگر نمی دانید انواع چسب کاشت میلگرد چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد، کلیک کنید.

مراحل استفاده از چسب کاشت چگونه است؟

به طور کلی انواع چسب کاشت میلگرد در طی ۶ مرحله حفاری، پاکسازی سوراخ، تمیز کردن میلگرد، آماده سازی چسب، تزریق چسب و کاشت آرماتور  استفاده می شود. روش استفاده دقیق هر یک از چسب های حجمی، کپسولی و کارتریجی در مقاله بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا