عمومی

بهترین نویسندگان ایرانی را در یک نگاه بشناسید!

شاید تاکنون برای شما پیش آمده باشد که تصمیم به نویسندگی گرفته باشید اما اولین گام برای این کار این است که نویسنده های دیگر را بشناسید و اطلاعاتی راجع به بهترین نویسندگان ایرانی کسب کنید. در این بخش به دنبال این هستیم تا شما را با بهترین نویسنده های ایرانی آشنا کنیم و همچنین از دسته کتاب هایی که لازم است یک بار خوانده شود. بیایید یک بار برای همیشه با نویسنده های معروف ایرانی که نقش بسزایی در آینده ادبیات فارسی دارند آشنا شویم.

معرفی بهترین نویسندگان ایرانی + اسامی معروف ترین آثار

برای داشتن یک شمای کلی از اسامی نویسنده های معروف ایرانی به لیست بهترین های ایران که نویسندگی را در پوست و گوشت خود دارند، توجه کنید.

  1. عباس معروفی
  2. زویا پیرزاد
  3. شهرنوش پارسی پور
  4. بلقیس سلیمانی
  5. فریبا وفی
  6. جلال آل احمد
  7. سیمین دانشور
  8. صادق هدایت
  9. ایرج پزشکزاد
  10. ابراهیم تقوی
  11. صادق چوبک
  12. مجتبی آقا بزرگ علوی
  13. محمد علی جمال زاده
  14. علی محمد افغانی
  15. محمود دولت آبادی
  16. گلی ترقی
  17. نسیم مرعشی
  18. هوشنگ گلشیری
  19. غلام حسین ساعدی
  20. نادر ابراهیمی

۱. عباس معروفی

عباس معروفیجایگاه یکی از بهترین نویسندگان ایرانی و اختصاص دارد به عباس معروفی، ایشان یکی از برترین نویسندگان عصر حال هستند و کتاب سمفونی مردگان حاصل تلاش های این هنرمند توانا می باشد. در واقع عباس معروفی در سال ۲۰۰۳ خانه هدایت را در برلین آلمان راه اندازی کرد که توانست بیش از ۲۰۰ کتاب را منتشر کند. چیزی که توانست این نویسنده ایرانی را بین مردم آلمان مشهور کند، این بود که رمان های فارسی را ترجمه می کرد و در اختیار عموم مردم قرار می داد.

عباس معروفی در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت…

عباس معروفی که دیپلم ریاضی و فیزیک خود را گرفته بود، در ادامه تصمیمی برای ادامه تحصیل در رشته های ریاضی فیزیک نداشت و مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات از دانشگاه هنرهای زیبا از دانشگاه تهران گرفت. احتمالا اگر عباس معروفی تصمیم به ادامه تحصیل در رشته های ریاضی فیزیک می گرفت، به احتمال زیاد به سمت مهندسی عمران کشیده میشد!

تاثیرات عباس معروفی امروزه در ادبیات فارسی حکم آبادانی را دارد و تحولاتی عظیم در صنعت شعر و نویسندگی به وجود آورده است. اگر شما هم قصد انقلاب و آبادی ساختمان های شهر خود را دارید، پیشنهاد می شود که با دانلود کتاب های مهندسی عمران (PDF) و تحصیل در رشته عمران شروع کنید.

۲. زویا پیرزاد |جزو سه نویسنده معروف ایران

زویا پیرزادجایگاه او در رتبه بهترین نویسندگان ایرانی قرار دارد و کتاب های عادت می کنیم و چراغ ها را من خاموش می کنم به قلم ایشان نوشته شده است. همچنین زویا پیر زاد به عنوان برجسته ترین زن رمان نویس هم شناخته و انتخاب شده است.

۳ رمان موفق زویا پیرزاد

  1.  یک روز مانده به عید پاک
  2. طعم گس خرمالو
  3. مثل همه عصرها

در رابطه با زویا پیرزاد باید گفت اصالت ارمنی دارد و بزرگ شده کشور ایران است.

[exlink link=”https://rayanbook.com/list/main/3/” title=”دانلود کتاب های مهندسی برق”]

۳. شهرنوش پارسی پور (از نویسنده های معروف ایرانی خانم)

شهرنوش پارسی پورنویسنده ایرانی که هم اکنون در کشور آمریکا زندگی می کند و علاوه بر نویسندگی به کار ترجمه هم اشتغال دارد. او در این راستا موفق به کسب جوایزات مختلفی شده است، شهرنوش پارسی پور دارای مدرک دکترای ادبیات می باشد و جزو نویسنده های معروف ایرانی به حساب می آید.

نمونه آثار شهرنوش پارسی پور

  1. سگ و زمستان بلند
  2. طوبا و معنای شب
  3. تجربه های آزاد
  4. زنان بدون مردان
  5. شیوا
  6. عقل آبیکمی بهار

۴. بلقیس سلیمانی | نویسنده ایرانی معروف اهل کرمان

بلقیس سلیمانی

از دیگر افراد فعال در این زمینه می توان به سرکار خانم بلقیس سلیمانی اشاره کرد، او علاوه بر آنکه جزء بهترین نویسنده های ایرانی محسوب می شود، پژوهشگر و منتقد هم می باشد، خانم سلیمانی اهل کرمان بوده است.

نمونه آثار بلقیس سلیمانی

  1. سگ سالی
  2. بازی عروس و داماد
  3. خاله بازی و بازی آخر بانو

۵. فریبا وفی

فریبا وفی

یکی دیگر از برجسته ترین هنرمندان رمان نویس کشورمان خانم فریبا وفی، آثار بسیار زیبا و پر مفهومی را خلق است. این رمان ها به قدری سرشناس و جذاب بوده اند که به زبان های گوناگونی مانند روسی، آلمانی و عربی و… ترجمه شده اند. از معروف ترین آثار خانم فریبا وفی می توان به ترلان، رویای تبت و پرنده من اشاره کرد. فریبا وفی به عنوان معروف ترین نویسندگان ایرانی در جهان هم شناخته می شود.

راهنمای جامع نحوه ساخت بتن سبک

جدا از بحث این نویسنده، نویسندگان زیادی در ارتباط با موضوعات مختلف مثل موضوعات درسی و زلزله نوشته شده اند که امروزه به راحتی در اختیار عموم قرار گرفته اند. یکی از این کتاب ها با دانلود استاندارد ۲۸۰۰ امکان پذیر می باشد.

۶. جلال آل احمد | معروف ترین نویسنده ایرانی!

جلال آل احمد

جلال آل احمد، نامی بزرگ و ریشه دار جزو اولین ها، بزرگترین نویسندگان ایران و حتی جزو سه نویسنده معروف ایران شناخته می شود. وی متولد ۲ آذر سال ۱۳۰۲ در شهر تهران بوده، او را می توان از بهترین نویسندگان ایرانی بشمار آورد.

نمونه آثار به جای مانده جلال آل احمد

  1. نفرین زمین
  2. مدیر مدرسه
  3. نون و القلم
  4. سه تار
  5. زن زیادی
  6. و…

جلال آل احمد علاوه بر نویسندگی، مترجم و روشن فکر زمان خود هم محسوب شده است.

[exlink link=”https://rayanbook.com/b/gz536/” title=”دانلود مبحث ۱۰″]

۷. سیمین دانشور |جزو نویسندگان مشهور ایرانی

سیمین دانشور

از دیگر افرادی که جزو نویسنده های معروف ایرانی قرارگرفته، سیمین دانشور همسر نویسنده معروف جلال آل احمد است، وی در روز هشتم اردیبهشت ماه و در سال ۱۳۰۰ در شیراز چشم به جهان گشود.

چند نمونه از شاخص ترین آثار سیمین دانشور

  1. سوشون
  2. آتش خاموش
  3. به کی سلام کنم
  4. کوه سرگردان

۸. صادق هدایت | بهترین نویسنده ایرانی!

صادق هدایت

یکی دیگر از نویسنده های معروف ایرانی، متولد بیست و هشتم بهمن ماه سال ۱۲۸۱ بوده و علاوه بر کار مترجمی، به نویسندگی هم پرداخته است. از صادق هدایت کتاب ها و آثار بسیاری موجود است.

نمونه از بارز ترین آثار صادق هدایت

  1. زنده به گور
  2. ولنگاری
  3. ترانه های خیام
  4. سگ ولگرد
  5. رباعیات خیام
  6. فواید گیاه خواری
  7. سه قطره خون
  8. مازیار
  9. پروین دختر ساسان و بوف کور

صادق هدایت صاحب عناوینی بسیاری از کتاب های معروف و برجسته هم می باشد، اما در این میان اصلی ترین اثر او بوف کور شناخته شده است. ازاین رو است که نام صادق هدایت در میان بهترین نویسندگان ایرانی قرار گرفته است.

نامرتبط اما کاربردی: کتاب سازه های فولادی و بتنی

۹. ایرج پزشکزاد

ایرج پزشکزاد

نویسنده و طنز پرداز مشهور ایرانی که به سبب شهرت و زیبایی مجموعه نوشتاری اش، اثر او علاوه بر انتشار به صورت فیلم هم تهیه گردیده است، این اثر عبارت است از دایی جان ناپلئون،که آن را شاهکار ایرج پزشکزاد هم می نامند. از دیگر کارهای ایرج پزشکزاد می توان به آسمون ریسمون، به یاد یار و دیار، شهر فرهنگ از همه رنگ اشاره کرد.

۱۰. ابراهیم گلستان

ابراهیم تقوی

یکی دیگر از نویسنده های معروف ایرانی، ابراهیم تقوی است. او متولد شهر شیراز و ملقب به ابراهیم گلستان است، ابراهیم تقوی علاوه بر نویسندگی، در امورات دیگری نظیر عکاسی، کارگردانی، مترجمی و روزنامه نگاری هم فعالیت داشته است.

نمونه آثار ابراهیم تقوی

  1. مد و مه
  2. شکار سایه
  3. آخر پاییز
  4. خروس
  5. آذرماه

۱۱. صادق چوبک

صادق چوبک

او را به عنوان برجسته ترین فرد در سطح داستان نویسی می شناسند، از او آثار زیادی برجای مانده که چند مورد از اسامی آن ها را برای شما همراهان گرامی ذکر می کنیم:

  1. خیمه شب بازی
  2. چراغ آخر و قفس
  3. روز اول قبر
  4. انتری که لوطیش مرده بود

۱۲. مجتبی آقا بزرگ علوی

مجتبی آقا بزرگ علوی، جزو نویسنده های معروف ایرانی است که او را با نام بزرگ علوی نیز می شناسند، بزرگ علوی کتاب های زیادی نظیر گیله مرد، نامه ها، سالاری ها، میرزا، موریانه ها  دارد. همچنین کتاب چشم هایش جزو آثار محبوب این نویسنده است.

۱۳. محمد علی جمال زاده (از نویسنده های معروف ایرانی)

 او را شخص اول طنز پرداز می نامند، همچنین مترجم و نویسنده مشهور ایرانی بوده و آثار خلق شده او سبب کسب جایزه ویژه نوبل هم گردیده است، آثار مهم محمد علی جمال زاده شامل تلخ و شیرین، شاهکار، کباب غاز، یکی بود یکی نبود و راه آبنامه می باشند.

۱۴. علی محمد افغانی

علی محمد افغانی

نویسنده کرمانشاهی و اولین شخص موفق در زمینه رمان‎ نویسی به زبان فارسی در سطح دنیا بوده است، محمد علی افغانی در گروه بهترین نویسندگان ایرانی قرار دارد و آثار او عبارتند از محکوم به اعدام، بوته زار،دره قره سو و… بوده اند.

۱۵. محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی

نویسنده سبزواری که آفریننده آثار بسیاری از جمله هجرت سلیمان، لایه های بیابانی، سفر، کلیدر، زوال کلنل و…است و توانست به‌ صورت جهانی مشهور شود و برنده جایزه از کشور سوئیس گردد.دولت آبادی جزو نویسنده های معروف ایرانی و صاحب سبک های این حوزه است.

علائم زلزله چیست؟ انواع زلزله + علت وقوع زمین لرزه

۱۶. گلی ترقی

گلی ترقی

یک نویسنده معروف ایرانی خوش ذوق و موفق که اکنون در فرانسه به‌ سر می برد، او در تهران متولد شده و نویسنده ای حرفه ای و توانا بشمار می رود و از آثاری که به قلم وی ثبت شده می توان از جایی دیگر،خاطره های پراکنده، اتفاق ،فرصت دوباره و خواب زمستانی را نام برد.

۱۷. نسیم مرعشی | از نویسندگان جوان ایرانی

نسیم مرعشی

نویسنده ای جوان، توانا و با استعداد که کتاب هایی نظیر هرمس و پاییز فصل اخر سال است را در کارنامه خود دارد، او علاوه بر نویسندگی در کار روزنامه نگاری هم مهارت داشته و او را به عنوان نویسنده جوان برتر ایرانی می شناسند.

۱۸. هوشنگ گلشیری

نویسنده مشهور وموفق زاده بیست و پنجم اسفند ماه سال ۱۳۱۶ دراصفهان است، شهرت هوشنگ گلشیری محدود به کشور ایران نیست و او شهرتی جهانی برای خود کسب کرده و علت آن هم حرفه ای بودن او در کارش بوده است، هوشنگ گلشیری رمان بسیار زیبای شازده احتجاب را در کارنامه خود دارد که زبانزد خاص و عام بوده و آثار این نویسنده خوش قلم تنها محدود به این رمان نیست و آثار دیگر او شامل نیمه تاریک ماه، شاه سیاه پوشان، بره گمشده راعی، نمازخانه کوچک من و…می باشد.

۱۹. غلام حسین ساعدی

غلام حسین ساعدی

 پزشک اهل تبریز که بعدها نویسنده شد و در این زمینه بسیار موفق بوده و توانسته عنوان بهترین نویسنده ایرانی را بنام خود کسب کند، کتاب های نوشته شده توسط او از گور و گهواره، گاو،غریبه در شهر،ترس و لرز، آی با کلاه آی بی کلاه، توپ،مقتل، چشم در برابر چشم و… می باشد. غلام حسین ساعدی علاوه بر نویسندگی کتاب، به تهیه و تنظیم نمایش نامه هم پرداخته و توانسته آثار شکیلی را به نام خود ثبت نماید.

۲۰. نادر ابراهیمی |جزو نویسندگان معروف ایرانی تاریخ!

نادر ابراهیمی

نویسنده، ترانه سرا، روزنامه نگار و مترجمی فعال و توانا، که بیشتر ذوق خود را در قلم نویسندگی بکار گرفته و حال همه او را نویسنده ای برتر می دانند،کارهایی نظیر قلب کوچکم را به چه کسی هدیه دهم، آتش بدون دود،یک عاشقانه آرام، سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن و… را بنام خود که جزو بهترین نویسندگان ایرانی می باشد به ثبت رسانده است.

چرا کتاب بخوانیم؟

چرا کتاب بخوانیم

شاید برای شما این سؤال مطرح شده باشد که چرا کتاب بخوانیم؟ باید در پاسخ به این سؤال گفت کتاب دریچه ای از دنیای دیگر به روی افراد در جوامع گوناگون است، از طریق یک کتاب افکار و تجربیاتی که نویسنده کسب کرده در اختیار افراد دیگر قرار می دهد، هرچند که هر شخص ایده ها و افکار متفاوتی ازهم داشته باشند، اما درنهایت می توان بیان کرد که بله می شود در عین داشتن تفاوت های بسیار در هر انسان، نقطه نظریات مشترکی داشت و آنها را با دیگران به اشتراک گذاشت.

روح انسان ها بزرگ است و قابلیت تغییرات و پیشرفت های مثبت و منفی را در هرلحظه از زمان دارد، چه بسا بهتر است انسان بکوشد که اطلاعات خود را افزایش دهد، موجب بالارفتن رشد عقلی خود و دیگر افراد شود. ازاین رو دامنه تغییرات کوچک از ذهن یک انسان شروع و حلقه ای تشکیل می گردد که سبب پیشرفت های چشم گیری می شود و همه این ها می تواند در راستای خواندن کتاب محقق شود.

کتاب دوست انسان است، تلاش کنیم تا از این دوست و نکات آموزنده اش غافل نشویم، در اینجاست که جمله معروف ز گهواره تا گور دانش بجوی برای اثبات توضیحات گفته شده و خواندن کتاب نقشی پررنگ بخود می گیرد.

امیدواریم مطالب توانسته باشد تلنگری به موقع برای آغاز حرکت به سمت کتاب و کتاب خوانی باشد.

سخن پایانی

همان طور که اشاره شد بهترین نویسندگان ایرانی و نام آشنای بسیاری در ایران و جهان فعالیت می کنند و لیستی کامل از اسامی نویسنده های معروف ایرانی به همراه معرفی کتاب های مطرح بهترین نویسندگان تاریخ ایران پرداخته ایم. همچنین می توانید برای مطالعه کتب ارزشمند آن ها و خرید این آثار به وب سایت معتبر و با سابقه رایان بوک که به صورت تخصصی در زمینه عرضه انواع کتب دیجیتالی و چاپی دانشگاهی و … فعالیت دارد مراجعه کنید.

سوالات متداول

نمونه های آثار ابراهیم تقوی کدامند؟

مد و مه – شکار سایه – آخر پاییز – خروس

۳ رمان موفق زویا پیرزاد کدامند؟

یک روز مانده به عید پاک – طعم گس خرمالو – مثل همه عصرها

‫۱۵ نظرها

  1. با سلام
    پیشنهاد می کنم با کتاب های زوج نویسنده ی ایرانی(دکتر حمید رضائی و دکتر فرشته مرزبان) در موضوع موفقیت که انتشار کتاب های خود را از سال ۱۴۰۱ شروع کرده اند آشنا شوید.
    برخی از ویژگی های کتاب های ایشان عبارت است از:
    – خلاصه گویی
    – جامعیت مطالب به طوری که به جنبه ها و ابعاد مختلف در موضوع موفقیت پرداخته اند
    – رعایت اصل انگیزش در کنار آموزش
    – جذابیت آثار به خاطر رعایت جنبه های خلاقانه در ارائه ی مطالب
    – قابلیت فهم و پذیرش مفاهیم برای افراد با سطح تحصیلات و سلیقه های مختلف.
    اسامی کتاب هایشان:
    هفتصد نکته موفقیت آمیز
    هزار و یک سکه
    گنج من
    بعضی از کتاب هاشون به عربی و انگلیسی هم ترجمه شده.

  2. سلام من با این که مقاله مطالعه کردم همیشه در آزمون رشته عمران بخش سوالات عمومی همیشه از کتاب جلال آل احمد سوال مطرح می شد.
    لطفاً اطلاعات بیشتری در مورد هر نویسنده بگین ممنون

    1. سلام صادق عزیز حتما در اسرع وقت اطلاعات بیشتری در زمینه بهترین نویسندگان ایرانی ارائه میدیم.

    1. سلام ثریا عزیز. رایان بوک توی کتب تخصصی مهندسی عمران، معماری و برق فعالیت می کنه. سرکار خانم سیمین دانشور هم نویسنده هستند و کتابی به این نام نداریم.

  3. اگه در مورد این نویسنده های ایرانی بگم از همه بهتر صادیق هدایت هست که کتاب هایش شهرت جهانی داره!

    1. سلام افشین عزیز. خب طبیعیه اختلاف نظرهایی توی این زمینه وجود داشته باشه. البته جناب استاد صادق هدایت هم جزو مشهورترین نویسندگان ایرانی هستند که آوازشون به گوش هرکسی رسیده.

  4. سلام بنظرم ابراهیم نادری جز نویسنده های برتر ایرانیه که آوازه او همه جا شنیده شده است.

    1. سلام و درود به شما اسماعیل عزیز. قطعا همینطوره و جناب ابراهیم نادری جزو برترین نویسنده های ایران هستند.

  5. سلام میشه معرفی کنین که هر نویسنده در حاضر کجا زندگی میکنه و آیا هنوز به صورت حرفه ایی ادامه میدن

    1. سلام هاشم عزیز. چشم حتما توی آپدیت بعدی مواردی که مورد نظرتون هست رو اعمال میکنیم. ممنونم از نظرت

  6. سلام میشه چند تا از کتاب های مهندسی عمران که نویسندگان ایرانی نوشته اند تا توسط آنها ترجمه شده است را معرفی کنین ممنونم

    1. سلام دوست عزیز. مقاله بهترین نویسنده های ایرانی به این موضوع اشاره کرده ایم. لطفا با دقت بیشتری مقاله رو مطالعه کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا