عمومی

با انواع ژانر کتاب و ویژگی های آن آشنا شوید

در مقوله کتابخوانی، سبک و سیاق یک اثر می تواند در ارتباط مخاطب و انتخاب اولیه او نقش داشته باشد. بدون شک، برای افراد کتابخوان، خرید و مطالعه ژانرهای مورد علاقه کتب جذابیت بیشتری دارد. این امر مستلزم داشتن آگاهی درباره سبک نوشته های بهترین نویسندگان ایرانی و ژانرهای متنوع کتاب است. در این صورت، انتخاب اثر برای مخاطب راحت تر می شود. اگر به عنوان یک کتابخوان در جستجوی انواع ژانر کتاب هستید، مطالعه این مقاله می تواند اطلاعات جامعی در این باره به شما ارائه دهد.

تعریف مختصری از ژانر کتاب

ژانر کتاب چیست؟ هر فرد علاقمند به کتابخوانی، برای خرید کتاب، علایق و نیاز شخصی خود را مد نظر قرار می دهد. کتاب های مورد علاقه یک فرد، ژانر محبوب او را معرفی می کنند. ژانر کتاب را می توان به عنوان شاخصی از قالب یک داستان یا نوشته معرفی کرد. ژانر مشخص می کند که یک کتاب متعلق به چه گروه یا مجموعه ای است.

معرفی انواع ژانر کتاب

در یک دسته بندی جامع می توان انواع ژانر کتاب را در دو گروه داستانی و غیر داستانی طبقه بندی کرد: کتب داستانی، تخیلی از نویسنده هستند. در حالیکه کتاب های غیر داستانی، بر اساس اطلاعات و مستندات نوشته می شوند.

۱. ژانر کتب تخصصی و دانشگاهی

ژانر کتب تخصصی و دانشگاهی

کتب دانشگاهی، ماهیت تخصصی و هدفمند دارند. مطالعه این سری از کتابها می تواند اطلاعات مفیدی در حوزه تخصصی مورد نظر ارائه دهد. خوشبختانه انواع مختلفی از پلتفرم های آنلاین خرید کتاب وجود دارد که انتخاب و خرید این ژانر از کتاب ها را آسان کرده است. برای مثال، یکی از بهترین سایت های فروش کتاب تخصصی و دانشگاهی، مجموعه رایان بوک می باشد که مرجع کاملی از کتب تخصصی و دانشگاهی در رشته های معماری، عمران، برق و الکترونیک و مدیریت را در دسترس علاقمندان به این ژانر از کتب قرار داده است.

شما می توانید دانلود کتاب های مهندسی عمران را به راحتی از این سایت انجام دهید. لازم است بدانید، انواع مختلف در این ژانر از کتاب ها دارای ویژگی های زیر هستند:

  • آموزش مهارتی مشخص
  • دارای بنیادی آموزشی
  • ارائه جدیدترین دستاوردهای محققان یک رشته
  • ارائه شده بر اساس پژوهش های اصیل

۲. کتاب های عاشقانه، یکی از پرفروش ترین انواع ژانر کتاب

در بین انواع ژانر کتاب، ژانر عاشقانه بسیار پرفروش و محبوب هستند. در این کتب، زیرژانرهایی چون عاشقانه تاریخی، عاشقانه معاصر و… مشاهده می شود. از نمونه های پرفروش این ژانر کتاب، کتاب بلندی های بادگیر، آناکارنینا و یک عاشقانه آرام را می توان نام برد. از ویژگی های مهم این ژانر کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این کتب، شخصیت اصلی عاشق می شود.
  • دارای پایان عاطفی رضایت بخش و خوش بینانه ای هستند.

۳. دنیایی کاملا تخیلی با ژانر کتاب های فانتزی

کتاب های فانتزی از آن دسته کتبی هستند که در دنیایی تماما تخیلی یا جهانی با عناصر ماورا الطبیعه روایت می شوند. برای علاقمندان به مقوله های جادو و جنبل و عناصر ماوراء طبیعی، مانند نوجوانان، کتاب های فانتزی بهترین انتخاب هستند.

آلیس در سرزمین عجایب و هری پاتر، از کتب معروف در ژانر فانتزی هستند.

۴. ژانر کلاسیک، دارای آثاری ماندگار

در ژانرهای مختلف کتب، ژانر کلاسیک همیشه جاودانه است. کتاب های ژانر کلاسیک، به عنوان آثاری ماندگار در ادبیات ملی یک کشور محسوب می شوند.

از سیر تا پیاز شمع کوبی در ساختمان

کتاب جنگ و صلح تولستوی و خوشه های خشم (جان اشتاین بک)، از کتب ژانر کلاسیک می باشند.

۵. کتب ژانر علمی و تخیلی، خلاقانه ترین ژانرهای ادبیاتی

کتب ژانر علمی و تخیلی، یکی از انواع ژانر کتاب

کتب علمی و تخیلی، غالبا بر اساس علم روز نوشته می شوند. این گروه از انواع ژانر کتاب، در دو دسته کلی طبقه بندی می شوند:

  • کتبی که روایتی از یک داستان در فضایی علمی را شامل می شوند.
  • کتبی که روایتگر داستانی درباره اتفاقات علمی هستند.

سفر به مرکز زمین، دور دنیا در هشتاد روز، نمونه های برجسته ای از ژانر کتاب های علمی و تخیلی هستند.

۶. ژانر هنری، از زندگینامه بزرگان تا نقد زیبایی شناسی

کتاب های ژانر هنری در حوزه شکل گیری هنر و نحوه خلق یک اثر هنری (نمایشی، شنیداری و…) سخن می گوید. با مطالعه این کتاب ها می توان از زندگینامه هنرمندان بزرگ و بررسی زیبایی شناسی آثار هنری، اطلاعات مفیدی کسب کرد.

کتاب زمان (جولین بارنز) و شور زندگی (ایروینگ استون)، از ژانر کتاب های هنری هستند.

۷. ژانر ترسناک، تحریک مخاطب با موارد ناشناخته!

ژانر کتب ترسناک با تمرکز در موضوعاتی چون وحشت، شوک و ترس مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد. در این سری از انواع ژانر کتاب، مخاطب با استفاده از موراد ناشناخته تحریک می شود. در این کتاب ها، خوانندگان احساس ترسی را تجربه می کنند که گاهی مو به تن آنها سیخ می شود. خشونت و خون از آیتم هایی هستند که در این ژانر کتاب مشاهده می شوند.

سکوت بره ها و دراکولا، نمونه هایی از کتب ژانر وحشت هستند.

۸. ژانر معمایی و جنایی، روایت هایی متکی بر جرم

در بین انواع زانر کتاب، ژانر جنایی و معمایی، داستانی متکی بر جرم را بازگو می کند. مخاطبان با خواندن این کتاب ها، درگیر چگونگی وقوع جرم می شوند. محوریت انتقام از اعمال نادرست، روایتی از یک موضوع خوب در برابر بد را در این گروه از کتاب ها در بر می گیرد.

جزیره شاتر (دنیس لهین) و جنایات و مکافات (فئودور داستایفسکی) برخی از کتب ژانر معمایی هستند.

۹. کتاب های ژانر طنز، سرگرمی جذاب برای خواننده

ایجاد خنده و سرگرم کردن خواننده از اهداف مهم در ژانر کتب طنز محور است. نقد وضعیت جامعه نیز در محوریت موضوعات این گونه کتاب ها قرار دارند. سایر اهداف مورد نظر در این ژانر عبارت است از:

  • انتقاد از مشکلات اجتماع
  • آشکار کردن ضعف های انسانی
  • پند دادن به مخاطب
  • آشکار کردن واقعیت های جهانی

کتاب اتحادیه ابلهان (جان کندی تول) و چرند و پرند (علی اکبر دهخدا) در حوزه کتاب های طنز محور قرار می گیرند.

۱۰. کتب های ژانر تاریخی، روایتی از جزئیات یک دوره زمانی

در انواع ژانر کتاب تاریخی، روایت داستانی آنها برای خوانندگان جذابیت بیشتری دارد. کتاب های تاریخی با اهداف زیر نگارش می شوند:

  • قرارگیری خواننده در موقعیتی از گذشته
  • مواجه شدن او با قهرمانان واقعی
  • بررسی جزئیات دقیق تر یک دوره زمانی
  • نقل هنجارهای اجتماعی

کتاب پسر ایرانی (ماری رنولت) و خداوند الموت (پل آمیر) از کتب ژانر تاریخی محسوب می شوند.

۱۱. خلق تصویری از یک قهرمان با ژانر ماجراجویی

ژانر ماجراجویی یکی از انواع ژانر کتاب

پرطرفدارترین انواع ژانر کتاب در بین جوانان و نوجوانان، ژانر ماجراجویی است. در این کتاب ها، تصویری صحیح از یک قهرمان داستان خلق می شود. شخصیت پردازی صحیح در این سری از کتاب ها فاکتور مهمی به حساب می آید.

کتاب آوای وحش (جک لندن) و جزیره گنج (رابرت لوییس استیونسون) نمونه هایی از ژانر کتاب ماجراجویی به شمار می آیند.

۱۲. ژانر تریلر، تلفیقی از وحشت و ابهام!

کتاب های ژانر تریلر، علاوه بر ترس و وحشت، حس شک و ابهام را نیز در خواننده بر می انگیزند. لحظات احساسی به همراه روند مهیج این کتاب ها، آن را برای خواننده جذاب می سازد.

بهترین دشمن ساروج را بشناسید! (3 روش تخریب موثر)

کتاب دختر گمشده (گیلیان فلین) و هیچ چیز جاودانه نیست (سیدنی شلدون) از بهترین آثار ژانر تریلر هستند.

۱۳. ژانر ادبیات زنان، بررسی مشکلات زنان در جامعه

کتب ادبیات زنان، جایگاه قابل توجهی در بین انواع ژانر کتاب دارند. این کتاب ها، با محوریت موضوعاتی چون مشکل زنان در اجتماع نوشته می شوند. این گونه آثار به نابرابری های جنسیتی و رنج های متحمل شده توسط زنان در طول تاریخ می پردازد.

۱۴. نمایشنامه، ژانری لذت بخش برای علاقه مندان کتاب

مطالعه نمایشنامه به همراه جزئیات صحنه های آن در یک متن، می تواند برای افراد کتابخوان بسیار لذت بخش باشد. در این صورت، خواننده می تواند ضمن خواندن جزئیات، صحنه نمایش را در ذهن خود مجسم کند. این سبک از ژانر کتاب، برای تمرین خلاقیت نیز بسیار سودمند خواهد بود.

۱۵. آموزش مهارت و راهکار با ژانر کتاب های راهنما

در بین انواع ژانر کتاب، کتاب های راهنما با هدف آموزش راهکار و مهارت به مخاطب تالیف می شوند. یادگیری زبانی خاص یا برخی تکنیک های مهندسی، آشپزی و… در این کتب به خواننده آموزش داده می شود.

۱۶. نگاه به زندگی افراد موفق با کتاب های ژانر انگیزشی

کتاب های ژانر انگیزشی

در فراز و نشیب های مسیر زندگی، مطالعه زندگی افراد موفق می تواند مسیر رسیدن به اهداف را هموارتر کند. این موضوع، در ژانر کتاب های انگیزشی مورد توجه قرار می گیرد. ژانر کتاب های انگیزشی، روایتی از داستان زندگی افراد، نکات و درس های ارزشمندی را برای خواننده در بر خواهد داشت.

کتاب درمان شوپنهاور (اروین د. یالوم) و جاناتان مرغ دریایی (ریچارد باخ) از کتاب های ژانر انگیزشی به شمار می آیند.

۱۷. ژانر خودیاری، کتاب های غیر داستانی پرطرفدار

در ژانر کتب خودیاری، راهکارهایی جهت مدیریت، رشد و توسعه فردی مد نظر قرار می گیرد. مباحثی چون بهبود روابط اجتماعی، کسب سود مالی بیشتر و موفقیت در زندگی عاشقانه، این ژانر از کتب را شامل می شوند.

۱۸. اشعار، مهم ترین ژانر در ادبیات ایران

با توجه به جایگاه شعر در ادبیات ما، می توان در لیست انواع ژانر کتاب، کتاب های شعر را در بالاترین سطح قرار داد. ریتم، آهنگ و معنای نهفته در برخی کلمات شعر، از مواردی هستند که لذت خواندن این ژانر از کتاب ها را برای خواننده بیشتر می کنند.

سخن آخر، اهمیت شناخت انواع ژانر کتاب

همه افراد سعی می کنند تا مطابق با سلیقه و علاق خود کتاب مورد نظرشان را انتخاب کنند. برای شناسایی کتاب ها، توجه به ژانر آن ها مهم تلقی می شود. هر فرد می تواند با شناخت انواع ژانر کتاب مورد علاقه خود، جذابیت بیشتری را حین خواندن تجربه کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به ژانر کتب علمی و تخصصی دانشگاه علاقمندید، می توانید با مراجعه به سایت رایان بوک، کتاب هاب مورد نطر خود را به راحتی خریداری کنید.

سوالات متداول

جذاب ترین ژانر کتاب برای نوجوانان چیست؟

پرطرفدارترین انواع ژانر کتاب در بین جوانان و نوجوانان، ژانر ماجراجویی است. در این کتب، تصویری صحیح از یک قهرمان داستان خلق می شود.

ژانر کلاسیک در مورد چه موضوعاتی صحبت می کند؟

ژانر کلاسیک بر مبنای عقل و منطق نوشته می شود و آثاری ماندگار در ادبیات ملی یک کشور به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا