عمومی

آیین نامه ۲۸۰۰ چیست؟ (بررسی موضوعات و کلیات آیین نامه)

آیین نامه ۲۸۰۰ چیست؟ آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ یکی از استانداردها و لازمه های دانشجویان رشته های عمران و ساختمان است. در واقع شما با مطالعه راهنمای خرید آیین نامه ۲۸۰۰ و دانلود آن می توانید بدون محدودیت و در هر شرایط به داده های مربوط به این کتاب دسترسی داشته باشید.

برای اینکه بدانیم استاندارد ۲۸۰۰ در رابطه با چیست، باید اشاره ای به سرفصل های آن داشته باشیم. عناوین سرفصل ها قوانینی خواهد بود که در کشور جمهوری اسلامی ایران برای استانداردسازی ساختمان در برابر زلزله ها در نظر گرفته شده است.

معمولاً نسخه فیزیکی آن در حال حاضر در تمامی نقاط کشور در دسترس نیست. ضمن این که بسیاری از کاربران به دنبال نکته برداری از این منبع هستند.

شاید برای شما جالب باشد بدانید این استاندارد در حال حاضر بیش از پنج دهه است که در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد.

در این کتاب به تمامی پرسش ها در مورد ضوابط اجرایی ساختمان های ضد زلزله و مقاومت سازه های عمرانی و شهری در مورد تغییرات گرانشی و برشی زمین توضیح داده شده است و به نوعی استانداردسازی بر اساس داده های این کتاب در پروژه های عمرانی انجام می گردد. یکی از اولویت ها و اصول طراحی در جهت تامین ایمنی، بهره برداری مناسب و موارد دیگر که در ساخت و ساز نقش مهمی دارد، مقررات ملی ساختمان است که یکی از مهم ترین آن ها مبحث دهم می باشد. از این رو حداقل ضوابط و مقررات لازم و ضروری را برای طراحی و محاسبه برای ساختمان های فولادی با دانلود مبحث ۱۰ امکان پذیر است.

آیین نامه ۲۸۰۰ در رابطه با چیست؟

کشور ایران یکی از مناطق زلزله خیز و خطرآفرین در دنیا است. از تهرانی که به عنوان پایتخت مدام توسط زلزله تهدید می شود گرفته تا گسل های بی شماری که هرکدام از آن ها با یک لرزه می توانند پیکره جان یک کشور را به لرزه در بیاورند.

در واقع استاندارد ۲۸۰۰ یا همان آیین نامه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله که از دخیل شدن مجموعه قوانینی برای طراحی سازه ها مقاوم در برابر زلزله تشکلیل شده است باعث می شود در مقابل زلزله ها با توجه به قوانین گفته شده از خطرات ناشی و خسارت های جانی جلوگیری کنیم. از این رو به دلیل فراز و نشیب های پس لرزه های زلزله در کشورمان اجرایی کردن طرح آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ الزمی و قابل اجرا می باشد. که در ادامه به بررسی موضوعات و کلیات آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ می پردازیم.

آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش جدید

در واقع یکی از مهم ترین نکات در پروژه های ساختمانی و صنعتی، پل ها، سدها و همین طور واحدهای تجاری مسکونی مقاوم سازی آن ها است. کلمه آیین نامه ۲۸۰۰ چیست؟ باید در نظر داشاه باشیم که یکی از پر جستجو ترین عبارات در اینترنت بوده و به دنبال یافتن دقیق ترین و کامل ترین منبع برای کسب علم در این مورد هستند. به طور مثال یکی از معضلات مهندسین مربوط به ساخت و طراحی ویلا در سطح شیبدار می باشد که با اتکا کردن به مهندسی زلزله این معضل رفع می شود.

در واقع تدوین این آیین نامه به صورت دوره ای انجام می شود و بر اساس آن حداکثر توسط نظام مهندسی سعی بر این خواهد بود که خطرات ناشی از زلزله روی پروژه های ساختمانی به کم ترین میزان رسیده. ضمن این که ساخت و ساز به هیچ عنوان متوقف نشود و ساختمان هایی که در حال احداث هستند نیز باید به خوبی با این استاندارد هماهنگ شوند.

این استاندارد توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و توسعه شهرسازی کشور زیر نظر وزارت راه تدوین و توسعه می یابد. آن را یکی از مهم ترین و بهترین اقداماتی می دانند که در جهت ارتقاء سطح کیفی راه اندازی ساختمان ها بنا شد است.

بررسی موضوعات و کلیات آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰

بررسی موضوعات و کلیات آیین نامه استاندارد 2800در این قسمت می خواهیم بدانیم موضوعات آیین نامه ۲۸۰۰ چیست؟ به طورکلی چند اصل اساسی در این منبع و کتاب دیده می شود. در وهله نخست در مورد کلیات صحبت شده است. اشاره می شود به هر چه که شما با آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ آن را کسب می کنید.

در مرحله دوم یکی از فصل های کلیدی آن حرکت زمین خواهد بود. این که چه اتفاقی سبب بروز این رخداد طبیعی روی زمین می شود و چگونه می توان آن را بررسی کرد یکی از مهم ترین اتفاقات است. پس از آن و در فصل سوم منبع و کتابی که با نام آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ در دسترس شما قرار گرفته است در مورد ضوابط، اصول و قوانین طراحی لرزه ای سازه ها و پروژه های ساختمانی صحبت می شود.

به زبان ساده گفته می شود، طرحی که قرار است از صفر نوشته شود چگونه می تواند یک ساختمان را در شرایط زلزله خیز مقاوم کند. پس از آن ضوابط طراحی لرزه ای اجزای غیرسازه ای نیز به خودی خود اهمیت دارد. این اجزا در پروژه های عمرانی استفاده می شوند و وقتی در مورد آن صحبت می کنیم دقیقاً به یک مورد خاص اشاره نمی کنیم. در واقع هر عضوی که جز سازه اصلی در پروژه نیست. به هرحال گاهی شیشه ها نیز در این طیف قرار می گیرند و آن ها را نمی توان جز اصلی یک پروژه عمرانی دانست.

مهم ترین انواع قاب های ساختمانی + 11 قاب ساختمانی

آیین نامه ساختمانی ۲۸۰۰ ویراست نهایی

بارها تصاویر وحشتناکی را از زلزله های بزرگ در شهرهای کوچک و بزرگ جهان دیده ایم. از توکیویی که مظهر پیشرفت است گرفته تا سرزمین بم که در سال ۱۳۸۲ با این رخداد تلخ و شوم مواجه شد. یکی از بزرگ ترین خسارات انسانی که کشور ایران در حوادث طبیعی در آن سهم عظیمی دارد مربوط به زلزله خواهد بود. یکی از سردمداران این اتفاق را زلزله رودبار می دانیم که در دهه هفتاد رخ داد.

اما به هرحال در جهت توسعه و ارتقاء سطح کیفی ساخت وساز پروژه های عمرانی در دولت آیین نامه ای در دست اجرا بود که نام آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله نام گرفت. در نهایت دولت آن را با عنوان آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ وارد جریان کرد.

پس از آن ترویج کیفیت در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی، ایمن سازی ساختمان ها از جمله مهم ترین اتفاقاتی بود که سبب شد حالا دیگر آن را یکی از مهم ترین، کلیدی ترین و اساسی ترین اصول در ساخت یک ساختمان بمانند و هر پیمانکاری نیز آن را جدی بگیرد.

راهنمای خرید کتاب استاندارد ۲۸۰۰

راهنمای خرید کتاب استاندارد 2800

تمامی فصل های کتاب آیین نامه زلزله

در ادامه مباحث آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ در مورد فصول دیگر این کتاب صحبت خواهیم کرد. این کتاب دارای بخش های ضوابط ساختمان با مصالح بنایی کلاف دار، درجه بندی خطر نسبی می باشد. یعنی در مورد هرکدام از شهرهای ایران بند به بند به صورت دقیق در مورد شرایط زلزله خیز بودن توضیح داده شده است. پس از آن در پیوست هایی، مفاهیمی نیز آورده شده است.

در این مفاهیم امکان بررسی راهنمای انجام تحلیل های غیرخطی به صورت دقیق شرح داده شده است و در نهایت دیافراگم ها و اندرکش خاک و سازه نیز آورده شده است. به طورکلی در پاسخ به این سوال که کاربرد یادگیری آیین نامه ۲۸۰۰ چیست، می توان گفت:  این کتاب یکی از مهم ترین منابعی است که مهندس و ساختمان سازی باید صفر تا صد آن را بررسی کرده و به صورت کامل آن را روی ساختمان خود پیاده سازی کند.

علاوه برآن کمیته های بازنگیری آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله و شرایط ناهموار جغرافیایی حساسیت ویژه ای روی اجرای این کتاب و پروژه محور بودن (اجرا در پروژه) آن دارند.

ویژگی های آیین نامه ۲۸۰۰ چیست؟

آیین نامه ۲۸۰۰ در رابطه با چیست؟ در این کتاب همه چیز به صورت ساده، دقیق و گویا شرح داده شده است. ضوابط استانداردسازی آمده است و در مورد پهنه بندی خطر نسبی زلزله نیز اطلاعات دقیقی درج شده است. در بسیاری از آزمون های عمرانی و دروس کنکوری نیز سؤالات زیادی از این مبحث مطرح می شود. حتی در دانشگاه نیز آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ برای شما یک پیش نیاز خواهد بود. علاوه برآن طیف پاسخ طراحی به توجه به اثرات نزدیک گسل و اصلاح طبقه بندی نوع زمین نیز توضیح داده می شود.

به هرحال شرایط هر زمین با دیگری تفاوت دارد. ممکن است در نقطه ای از استان تهران امکان احداث پروژه مسکونی با یک متریال و بتن و آرماتوربندی خاص وجود داشته باشد. اما همین پروژه را نتوان با همین مشخصات در بخش دیگری از استان تهران و یا مناطق کوهپایه ای استان اجرا کرد. در این شرایط استناد و رجوع به این کتاب می تواند در مورد هرکدام از مشکلات پاسخ روشنی بدهد.

علاوه برآن اصلاح ضوابط مربوط به مسائل پایداری و ناپایداری زمین نیز به خودی خود بحث مهمی است. در مورد طراحی فونداسیون نیز در آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ آورده شده است. امروزه یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مباحث در احداث پروژه های ساختمانی ایمن سازی و هماهنگ سازی آن با تمامی شرایط ناگوار جوی خواهد بود. درصورتی که یک ساختمان نتواند بر اساس اصولی که در این کتاب آمده است پیش برود حتی مجوزهای ساده و پروانه ساخت نیز نمی گیرد. در ادامه توسط مهندسین و ناظرین به صورت مداوم مورد بررسی قرار می گیرد.

نسخه جدید و به روزرسانی کتاب استاندارد زلزله

از زلزله سال هزار و سیصد و چهل و یک بوئین زهرا گرفته تا زلزله بم، تمامی این اتفاقات موجب شد که در مورد زلزله و زلزله خیز بودن استان های این کشور تجدیدنظر شود. همین طور آیین نامه ای که نوشته شده در همان ابتدا دو فصل مهم داشت. یکی از آن ها مربوط به احداث ساختمان با مصالح بنایی و فصل دوم نیز محاسبه شرایط ساختمان برای مقاومت در برابر نیروی زلزله.

در آیین نامه ای که کمیته علمی در خصوص تغییر، اصلاح و مرحله سازی در مورد ساختمان های بیش از سه طبقه، مرتفع تر از یازده متر با اسکلت فولادی و بتن آرمه توضیح ارائه کرده است، گفته شده که پروژه های ساختمانی صرفا با داشتن یک سری شرایط خاص می توانند در این ابعاد و ارتفاع مجوز بگیرند.

انواع بهترین متریال نمای خشک برای ساختمان

ویرایش اول آن در سال ۶۷ انجام گرفت و در نهایت پس از زلزله رودبار و منجیل در استان گیلان مورد بازدید و توجه عموم مردم و بخصوص کارشناسان حوزه راه و شهرسازی قرار گرفت. پس از آن در سال ۱۳۷۵ این ویراست به جلد دوم رسید و با توسعه دانش مهندسی سعی شد تا اصطلاحات لازم انجام گیرد. در همین سال ها ایران درگیر زلزله های وحشتناکی بود که باعث شد در اثر ضعف و سستی در خاک و همین طور عدم استحکام سازه ها ضررهای زیادی به بار بنشیند.

تمامی ویرایش های کتاب آیین نامه زلزله

ممکن است برخی مایل باشند در مورد دیگر ویراست های این کتاب بدانند. اما همیشه آخرین نسخه از آن که در حال حاضر استاندارد ۱۴۰۰ گزینه اصلی است که مهندسین و پیمانکاران آن را مطالعه می کنند و بر اساس ضوابط آن پروژه عمرانی را پیش می برند. در کنار آن در ویرایش سوم این کتاب که در سال هزار و سیصد و هفتاد و نه منتشر شد نسبت به ویرایش قبلی سطح کیفی فوق العاده ارتقاء یافته بود. در این بخش در مورد مطالب جدید و تغییرات قبلی تدارکات ویژه ای دیده شده بود. ضمن این که این مباحث دارای یک جمع بندی کلی و فصل بندی آیین نامه شده بود.

در نهایت آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ یک ویراست نهایی داشت که در حال حاضر در ایران مورداستفاده قرار می گیرد.

در این ویرایش اولویت های بازنگری و دقت بیشتری روی ویرایش های تخصصی در ۸ کارگروه تخصصی انجام گردید. پس از آن هدایت و هماهنگی این کارگروه نتیجه مطلوب داد و کمیته های هماهنگی، اجرایی و دائمی که بیش از ۴۰ نفر از استادان در حوزه عمران در آن عضو بودند، توانستند ویراست چهارم و در حال حاضر نهایی این کتاب را منتشر کنند.

همان طور که اشاره شد آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله در آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ با ویراست نهایی که توسط کمیته دائمی، بازنگری آیین نامه و راه و شهرسازی ویرایش شده است یکی از مهم ترین ها برای دانشجویان و حتی اساتید رشته های مرتبط است.

مهم ترین مباحث و سرفصل های کتاب استاندارد ۲۸۰۰

از جمله کلیدی ترین و مهم ترین مباحثی که در این کتاب به آن اشاره شده است مربوط به نامنظمی انواع سازه ها خواهد بود. در واقع مباحثی که شما با آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ امکان بررسی آن ها را در قالب این مرجع دارید مربوط به نامنظمی هندسی، پیچشی، خارج از صفحه، دیافراگم و سیستم های غیرموازی خواهد بود.

علاوه برآن جالب است بدانید که روش های مختلف پایدارسازی گود نظیر مهار گذاری، سپرکوبی، مهار متقابل، میخ کوبی، سازه نگهبان خرپایی، دیوار دیافراگمی و… از جمله مهم ترین مباحثی هستند که در حیطه بحث این کتاب هستند. به هرحال زلزله یک پدیده طبیعی است و نمی توان جلوی آن را گرفت.

اما جلوگیری از خطرات و رخدادهایی که می تواند موجب بروز آسیب و ضرر جانی و مالی شود یکی از مهم ترین اهداف وزارت راه و شهرسازی در هر کشور خواهد بود. این آسیب ها درست در زمانی که شرایط بازار به گونه ای است که احتمال وجود مصالح بی کیفیت بیشتر خواهد بود، بیشتر نمود خواهد داشت و خودش را نشان می دهد.

بعد از مدت ها مرکز تحقیقات ساختمان و مسکون با تشکیل کمیته ای از استادان دانشگاه ها و صاحب نظران در عرصه عمران و معماری، نسخه ای دیگر از این کتاب را منتشر کرد که در این بحث همه چیز در مورد شیوه های جدید استانداردسازی و آیین نامه های ساختمانی آورده شده است.

از طرفی حالا دیگر ملاک های محاسبه وضعیت و شرایط یک ساختمان در برابر زلزله متفاوت است سال های قبل است. در مورد سه گروه ساختمان ها در این کتاب صحبت شده است. پس از آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ شما می توانید در مورد ساختمان هایی بااهمیت زیاد، متوسط و کم اطلاعات لازم را دریافت کنید.

نتیجه گیری

رایان بوک دراین مطلب سعی کرده است که شما را با مفهوم آیین نامه ۲۸۰۰ چیست آشنا کند. که در حال حاضر یکی از مراجع معتبر و وب سایت های شناخته شده در زمینه آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ و تمامی کتاب های مرتبط با حوزه ساختمان، عمران، معماری و شهرسازی است. در هرکدام از این کتاب ها شما امکان نت برداری، جستجو در بین عناوین و یا مطالعه در تلفن همراه هوشمند و کامپیوترهای شخصی خود را دارید.

سوالات متداول

آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ چیست؟

در واقع استاندارد ۲۸۰۰ یا همان آیین نامه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله که از دخیل شدن مجموعه قوانینی برای طراحی سازه ها مقاوم در برابر زلزله تشکلیل شده است. اطلاعات بیشتر در مقاله بیان شده است.

مهم ترین مباحث و سرفصل های کتاب چیست؟

از جمله کلیدی ترین و مهم ترین مباحثی که در این کتاب به آن اشاره شده است مربوط به نامنظمی انواع سازه ها خواهد بود. در واقع مباحثی که شما با استاندارد ۲۸۰۰ امکان بررسی آن ها را در قالب این مرجع دارید مربوط به نامنظمی هندسی، پیچشی، خارج از صفحه، دیافراگم و سیستم های غیرموازی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا