عمومی

عایق کاری پی ساختمان را با نانو، ایزوگام و قیرگونی به سرانجام برسانید

در فرآیند عایق کاری فونداسیون، مهمترین نکته توجه به ایمنی و استحکام آن سازه در برابر حوادث احتمالی و رخدادهای طبیعی است. همان طور که می دانید در فرآیند ساخت یک سازه، توجه به مقاومت در برابر زلزله بسیار مهم و حیاتی است. از طرفی فونداسیون یکی از مهمترین اجزای ساختمان است که باید طبق اصول استاندارد ساخته شود تا در آینده دچار مشکل نشود.

عایق کاری پی ساختمان بعد از رعایت نکات ضروری برای ساخت آن یکی از اقدامات مهمی است که مهندسان عمران باید به آن توجه کنند. استانداردها و اصول مرتبط با عایق کاری و به طور کلی اصول مربوط به ساختمان سازی را در آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ را می توانید مطالعه کنید. که با دانلود استاندارد ۲۸۰۰ امکان پذیر است، تا در طول مسیر ساخت به مشکلی برنخورید.

چرایی عایق کاری فونداسیون و پی ساختمان

برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به درون سطوح ساختمان، عایق کاری انجام می شود. عایق کاری فونداسیون و پی ساختمان جهت پوشاندن سطح سازه از نفوذ رطوبت به کمک قیرگونی یا ایزوگام انجام می شود. به طور حتم دقت در اجرای این کار بسیار حائز اهمیت است، چون اگر این کار با ظرافت و دقت کافی انجام نشود، در آینده و با عبور نم به درون ساختمان، با مشکلات جدی روبه رو خواهید شد.

برای بیان اهمیت انجام این کار باید گفت با ورود نم و رطوبت به ساختمان در صورت عایق کاری ناقص، در دراز مدت شاهد پوسیدن چوب، زنگ زدن آهن، تورم لایه های بیرونی گچ و … خواهید شد. 

پس فراموش نکنید که عایق کاری فونداسیون ساختمان بسیار مهم است و اشتباه در اجرای آن، خسارات زیادی را در پی خواهد داشت.

راهکارهای اجرایی عایق کاری پی ساختمان

عایق کاری پی ساختمان به سه روش انجام می شود:

۱. عایق کاری فونداسیون با قیرگونی

عایق کاری فونداسیون با قیرگونی

در این روش ابتدا سطح پی ساختمان را با یک لایه قیر می پوشانند، بعد از آن یک لایه گونی روی آن قرار می دهند و دوباره یک لایه قیر روی آن می ریزند. قیرگونی پی می تواند یک لایه یا دو لایه انجام شود. برای همسطح شدن قیر، گونی را روی آن قرار می دهند.

معایب عایق کاری فونداسیون با قیرگونی

  • قیرگونی با گذشت زمان دچار پوسیدگی می شود و کارایی آن کاهش پیدا می کند.
  • اجرای این روش به ایمنی بیشتری نیاز دارد چون قیر در ابتدا باید به حالت مذاب درآید.
  • ذوب کردن قیر باعث آلودگی زیاد هوا می شود.

۲. عایق کاری فونداسیون با ایزوگام (عایق کاری رطوبتی)

عایق کاری فونداسیون با ایزوگام

این روش که ارزان تر از روش قیرگونی است، طرفداران بیشتری دارد. عایق های رطوبتی پیش ساخته دو دسته هستند که یک نوع آن برای پی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و نوع دیگر آن برای سطوحی مثل بدنه و پشت بام تولید شده اند.

روش استفاده از ایزوگام به این صورت است که باید پی ساختمان را با قیر به طور کامل پوشاند و بعد از نصب، دور لبه های آن را با کمک کاردک مخصوص، جوشکاری کرد.

نکات کلیدی برای استفاده از ایزوگام

  • به تاریخ تولید و انقضای ایزوگام آماده دقت کنید. در صورت گذشت ۶ ماه پس از تولید، احتمال فاسد شدن برای آن ها وجود دارد.
  • اگر از این روش برای عایق کاری پی ساختمان استفاده می کنید، نسبت به روش های نگهداری و مراقبت های آن آگاهی کافی را داشته باشید.
  • در نظر داشته باشید که طول عمر مفید این عایق حدود ۱۰ سال است و بعد از آن قدرت چسبندگی مناسب به سطح را ندارد و همچنین بر اثر اشعه ماورای بنفش تجزیه می شوند. از این رو می توانید از روش های دیگر هم برای عایق کاری استفاده کنید.

۳. عایق کاری فونداسیون به روش نانو

عایق کاری فونداسیون به روش نانو

عایق کاری نانو یک روش دوستدار طبیعت است و حدود ۱۵ الی ۲۰ سال دوام دارد. به راحتی می توانید آن را نصب و رنگ آن را نیز تغییر دهید. این روش را به علت ویژگی عایقی خوب در برابر رطوبت و آب می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای روش های دیگر باشد.

عایق کاری نانو در برابر عوامل شیمیایی نیز عایق مناسبی خواهد بود.

نتیجه گیری

عایق کاری پی ساختمان یکی از مهمترین مراحلی است که باید برای استحکام سازه انجام شود. قطعا انجام این کار با توجه به اهمیت و نقش فونداسیون در ساختمان با هدف ایجاد مقاومت و محافظت از آن بسیار ضروری و مهم است.

روش های اجرای عایق کاری، استفاده از ایزوگام، قیرگونی و همچنین استفاده از روش نانو است. روش قیرگونی یک روش قدیمی تر است و ایزوگام راحت تر از این روش قابلیت اجرایی دارد و البته استفاده از روش نوین نانو نیز می تواند نیاز عایق کاری پی را برای سازه مرتفع کند.

سوالات متداول

عایق کاری فونداسیون به روش نانو چگونه انجام می شود؟

عایق کاری نانو یک روش دوستدار طبیعت است و حدود ۱۵ الی ۲۰ سال دوام دارد. به راحتی می توانید آن را نصب و رنگ آن را نیز تغییر دهید. این روش را به علت ویژگی عایقی خوب در برابر رطوبت و آب می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای روش های دیگر باشد.

در روش عایق کاری فونداسیون با قیرگونی سطح پی ساختمان با چند لایه پوشانده می شود؟

در این روش ابتدا سطح پی ساختمان را با یک لایه قیر می پوشانند، بعد از آن یک لایه گونی روی آن قرار می دهند و دوباره یک لایه قیر روی آن می ریزند. قیرگونی پی می تواند یک لایه یا دو لایه انجام شود. برای همسطح شدن قیر، گونی را روی آن قرار می دهند. به روش های دیگر عایق کاری هم در مقاله اشاره شده است.

همه چیز درباره فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا