عمومی

محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان (مقررات و استانداردهای نصب)

آیا پکیج های دیواری را می توان در هر نقطه از ساختمان نصب کرد؟ بهترین محل های نصب این دستگاه در چه محلی است؟ در چه مکان هایی نصب این دستگاه ممنوع می باشد؟ این موارد سؤالاتی هستند که برای هر فرد استفاده کننده از دستگاه، مهم تلقی می شود.

برای نصب پکیج های دیواری در ساختمان، قوانین خاصی وجود دارد. نصب این دستگاه باید بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام شود. بر اساس این قوانین، نصب دستگاه در هر نقطه از ساختمان امکان پذیر نیست. محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

ویژگی های محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات ملی ساختمان

در مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان، اطلاعات جامعی درباره تاسیسات گرمایی و تامین آب گرم ساختمان ها وجود دارد. وجود دارد. بر اساس این قوانین، نصب و راه اندازی پکیج باید در مکانی با بیشترین بازدهی و ایمنی انجام شود. محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان باید در فضای حداقل ۸ مترمربع و محیط های بسته باشد. سایر ویژگی های محل نصب پکیج ها طبق این مقررات به صورت زیر می باشد:

  • ممنوعیت محل نصب پکیج دیواری در مجاورت دستگاه های گرمایشی، رختکن، دستشویی، حمام و زیرزمین
  • فاصله حداقل ۱۰۰ سانتی متری محل نصب دستگاه از یخچال و فریزر
  • فاصله حداقل ۱۵ سانتی متری پکیج از کابینت مجاور
  • فاصله حداقل ۱۰۰ سانتی متر از دیوارهای مجاور
  • فاصله حداقل ۳۰ سانتی متری کلاهک پکیج تا دریچه خروجی دودکش
  • در نظر گرفتن دودکش مجزا د محل نصب دستگاه
  • دسترسی به انشعابات آب، برق و گاز در محل نصب برای لوله کشی دستگاه
  • عدم درزبندی کامل محل نصب دستگاه
  • ارتفاع نصب ۱ تا ۲ متری از کف زمین
  • دسترسی راحت برای تعمیر و سرویس دستگاه
  • انجام لوله کشی شوفاژ به پکیج در محل نصب
  • نصب دستگاه در نزدیکی انشعابات گاز و اتصالات برقی

بهترین محل نصب پکیج در ساختمان

آشپزخانه ها به عنوان امن ترین محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان معرفی می شوند. در مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، مقوله ایمنی و حفاظت درساختمان ها اشاره شده است.

آشپزخانه

بهترین محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات ملی ساختمان

بهترین محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان، آشپزخانه است. ویژگی هایی چون دسترسی به اتصالات برق و آب و گاز و زیباسازی محیط (به دلیل قرارگیری پکیج داخل کابین)، آشپزخانه را به بهترین مکان برای نصب پکیج تبدیل می کند. ضمن اینکه، راندمان دستگاه به دلیل عدم آسیب پذیری از نور و رطوبت، بالاست.

پیشنهادات ویژه برای خرید کتاب برای روز مادر

ضوابط نصب پکیج دیواری در آشپزخانه

گرچه، آشپزخانه بهترین محل قرارگیری پکیج است، اما نصب آن باید با توجه به نکات زیر صورت گیرد:

  • به ازای هر کیلووات، باید یک متر مربع فضا در نظر گرفته شود.
  • در شرایط محدودیت در فضای نصب، باید فضای آشپرخانه با فضای اتاق های دیگر به صورت مشترک استفاده شود. در این صورت، نصب هواکش مشبک باید مدنظر قرار گیرد.

اشغال کردن بخشی از فضای آشپزخانه توسط پکیج و خطرناک بودن آن برای ساکنان را می توان از مهم ترین معایب نصب پکیج در آشپزخانه معرفی کرد.

بدترین محل های نصب پکیج در ساختمان

با توجه محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان، مکان هایی مانند پارکینگ، انباری، دستشویی و فضاهای باز برای استفاده از این دستگاه توصیه نمی شودند.

فضاهای باز (بالکن و تراس)

مکان نصب پکیج باید در فضایی به دور از تماس با نور خورشید باشد. از این حیث، نصب این دستگاه در بالکن، به دلایل زیر گزینه مناسبی نخواهد بود:

  • فشار به دستگاه به دلیل تماس مستقیم آن با نور خورشید
  • کاهش عمر پکیج به دلیل مجاورت آن با باران، سرما، یخ زدگی، باد و دیگر عوامل آسیب زننده

مقررات نصب پکیج در بالکن یا تراس (فضاهای باز)

نصب پکیج در تراس یا بالکن با رعایت نکات زیر بلامانع است:

  • پوشش کامل پکیج توسط کابین
  • مجهز بودن کابین به محفظه ورود و خروج هوا
  • تعبیه دودکش پکیج

دستشویی

مکان های ممنوعه نصب پکیج دیواری طبق مقررات ملی ساختمان

علاوه بر فضاهای باز، نصب پکیج در دستشویی نیز از محل های ممنوعه است. نصب آن در این محل می تواند خسارات جانی و مالی همراه داشته باشد. با مطالعه مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان، می توانید اطلاعات جامع تری درباره قوانین لازم در تاسیسات بهداشتی بدست آورید.

ضوابط نصب پکیج در دستشویی

در شرایطی که محل مناسبی در ساختمان برای نصب دستگاه وجود ندارد، با رعایت الزامات زیر می توان پکیج دیواری را در دستشویی نصب کرد:

  • تعبیه هواکش یا پنجره در دستشویی برای تامین اکسیژن
  • عدم نصب پکیج در موارد مشترک بودن فضای حمام و دستشویی

پارکینگ و انبار

محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان در فضای پارکینگ و انبار ممنوع است. این فضاها به دلیل عدم تهویه مناسب و محدود بودن دسترسی به پکیج برای تعمیر، مناسب نیستند.

مجاور وسایل رطوبت زا یا گرمایشی آشپزخانه

با توجه به ممنوع بودن نصب پکیج های دیواری در مجاورت وسایل گرمازا و دارای رطوبت، نصب آن در بالای گاز یا لباسشویی آشپزخانه توصیه نمی شود.

نصب پکیج های دیواری در چه فضاهایی ممنوع است؟

محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان در محل های زیر ممنوع اعلام شده است:

  • مقابل یخچال و فریزر
  • مجاور وسایل گرمایشی
  • مکان های مرطوب و دارای مرزبندی کامل (مجهز به عایق هوا)
  • فضاهایی با متراز حداکثر ۶۰ متر
گلچین کامل اشعار معروف فردوسی

الزامات نصب پکیج های دیواری در ساختمان متراژ کم

طبث مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان، نصب پکیج های دیواری و وسایل گازسوز گرمایشی در ساختمان هایی با متراژ کمتر از ۶۰ متر ممنوع است. کارشناسان ساختمان برای حل این مشکل، راهکارهای زیر را معرفی کرده اند:

نصب پکیج در بالکن، بهترین محل نصب پکیج در ساختمان با متراژ کم

در ساختمان با متراژ کمتر از ۶۰ متر، بهترین محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان، بالکن یا تراس است. در این شرایط، به دلیل دریافت اکسیژن لازم برای احتراق دستگاه از محیط، خطرات ناشی از مسمومیت کمبود اکسیژن از بین می رود. برای نصب دستگاه در این مکان، باید یک عدد دودکش مجزا برای آن در نظر گرفت.

دریچه هوا و دودکش های دوجداره

در مساحت های محدود، استفاده از دریچه هوا و دودکش های دوجداره می تواند راه حلی برای تامین اکسیژن مورد نیاز پکیج های دیواری باشد. دودکش های دوجداره با دور کردن دود حاصل از گازهای احتراق پکیچ و انتقال هوای تازه به بیرون از ساختمان، اکسیژن مورد نیاز جهت احتراق را تامین می کنند. استفاده از دریچه هوا نیز به عنوان یک مجرای اضافه برای تامین اکسیژن پکیج در فضاهای محدود، روش مناسبی است.

سخن آخر، معایب نصب پکیج دیواری در محل های ممنوعه

نصب پکیج در مکان های نامناسب ساختمان می تواند مشکلاتی را در راندمان دستگاه ایجاد کند. معیوب شدن دستگاه به دلیل رطوبت بالا، یخ زدگی، عدم کارکرد دستگاه به دلیل دمای نامناسب، از معایب نصب پکیج در مکان های نامناسب است. توجه به محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند. بر اساس این قوانین، آشپزخانه و بالکن (در ساختمان های با متراژ کم و به شرط رعایت الزامات آن) به عنوان محل هایی مناسب و امن برای نصب این دستگاه هستند. با توجه به اهمیت مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان در روند ساخت و ساز، در وب سایت رایان بوک می توانید از استانداردهای تعریف شده در این حوزه مطلع شوید.

سؤالات متداول

بهترین محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان چه مکانی است؟

آشپزخانه ها به دلیل ویژگی هایی چون دسترسی به اتصالات برق و آب و گاز و عدم آسیب پذیری دستگاه از نور و رطوبت، بهترین مکان نصب دستگاه هستند. در ساختمان های با متراژ کم، به شرط توجه به الزامات نصب، می توان پکیج دیواری را در بالکن نصب کرد.

مکان های ممنوعه برای نصب پکیج دیواری کدامند؟

مقابل یخچال و فریزر، مجاور وسایل گرمایشی، مکان های مرطوب و دارای مرزبندی کامل (مجهز به عایق هوا) و فضاهایی با متراز حداکثر ۶۰ متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا