عمومی

معرفی شغل مهندس برق بر پایه نظام مهندسی جدید

مهندسی برق چیست؟ آیا درباره بازار کار و موقعیت های شغلی آن اطلاع دارید؟ این رشته پتانسیل بالایی جهت اشتغال در حوزه های دولتی و خصوصی دارد. ورود به شغل مهندس برق مستلزم داشتن تحصیلات آکادمیک، کسب مهارت و تجربه کاری در حوزه های مرتبط با این شغل است. مهندسانی با اطلاعات تخصصی به روز، فرصت های بیشتری برای موقعیت های کاری بهتر و پیشرفت شغلی دارند. مطمئناً در اختیار داشتن منابع آموزشی معتبر می تواند کمک کننده باشد. اگر شما هم در جستجوی مسیر موفقیت این شغل هستید، می توانید از طریق دانلود کتاب های مهندسی برق، دانش فنی خود را ارتقا دهید. بدین ترتیب هم رضایت شغلی و هم درآمد مورد نظر خود را کسب خواهید کرد.

شغل مهندسی برق چیست؟

شغل مهندس برق، استفاده از سیستم های الکترونیکی جهت ایجاد فناوری های نوین است. این شغل با مقوله هایی چون الکترونیک، انرژی مغناطیسی، توان، پردازش سیگنال و ارتباطات از راه دور ارتباط دارد. از این رو با مطالعه بهترین کتاب های مهندسی برق مهندسان می توانند با کسب مهارت در هر یک از این موارد گفته شده می توانند طراحی و توسعه سیستم های الکترونیکی جدید را انجام دهند. مهندسی برق با تخصص های متعددی چون مهندسی نرم افزار، سخت افزار، نانوتکنولوژی و مکاترونیک همپوشانی دارد.

افراد متخصص در این رشته از طریق بررسی و آزمایش سیستم های الکترونیکی، سعی در حل مشکلات آن دارند. طراحی و توسعه این سیستم ها نیز بخشی دیگر از حوزه فعالیت مهندسان برق است.

موقعیت اجتماعی و مزایای شخصی این شغل باعث شده است تا داوطلبان ورود به آن روز به روز افزایش یابند. افراد تحصیل کرده در این رشته می توانند در تامین زیرساخت های اولیه برق کمک کنند. از نظر بعد اجتماعی و درآمد شغل مهندسی برق برای بسیاری از افراد در اولویت قرار دارد.

کاربرد رشته برق

رشته برق در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. مشاغل مرتبط با این رشته تحصیلی نیز می توانند به راحتی در پروژه های متنوع صنعتی مشغول به کار شوند. برخی از زمینه های کاری شغل مهندس برق در صنایع را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • ارتباطات فضایی پیشرفته
  • فناوری های پیشرفته پزشکی
  • طراحی ربات ها، کامپیوترها، تلفن های هوشمند و تبلت ها
  • طراحی سیستم های GPS جهت تعیین موقعیت
  • خودروسازی

شغل های مرتبط با مهندسی برق

شغل مهندس برق به عنوان یکی از مشاغل کلیدی در صنعت برق و مخابرات شناخته می شود. برای ورود به این شغل داشتن تحصیلات دانشگاهی و خواندن کتب برق و همچنین دانلود کتاب راهنمای مبحث ۱۳ می تواند در این زمینه به شما کمک بسزایی کند. موفقیت در رشته مهندسی برق مستلزم کسب تجربه کاری مطالعه کتب درسی در حوزه های شغلی مرتبط با آن است. مشاغل مختلفی برای این رشته تحصیلی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

۱. تَه حوزه کاری تکنسین برق

حوزه کاری شغل تکنسین برق، ساخت، نگهداری و تعمیر ماشین آلات و تجهیزات برقی است. علاوه بر این، ساخت قطعات محصول، مونتاژ ماشین ها، تست خروجی برق و رفع مشکلات عملکردی هر دستگاه نیز در وظایف شغلی تکنسین های برق قرار می گیرد.

۲. شغل مهندسی کنترل (مو را از ماست کشیدن)

شغل مهندسی برق - مهندسی کنترلشغل مهندس برق، کنترل، نظارت بر کیفیت و کارآمدی فرایندهای تولید برق و انرژی است. طراحی فرایند تولید برق در نیروگاه و تنظیمات مربوط به بهینه سازی خروجی نیز از دیگر وظایف این شغل محسوب می شود. از دیگر وظایف این شغل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتومات کردن فرایندهای کلی کار

  • افزایش بهره وری تولید
  • تعیین استانداردهای عملیاتی و خط مشی جهت تعمیر و نگهداری

۳. مهندسی تست (مهر و تایید نهایی)

در این شغل از طریق طراحی آزمایش هایی، تطابق محصولات با اصول ایمنی و عملیاتی بررسی می شود. مهندسان تست با توجه به نتایج حاصل از آزمایشات اجرا شده، توسعه محصولات، میزان ماندگاری نمونه های اولیه و تایید کیفیت آنها را ارزیابی می کنند.

۴. مدیر پروژه برق (تعیین کننده اجرا کار)

شغل مهندسی برق - مدیریت پروژهیکی از شغل های مهندسی برق که در حوزه ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد، مدیر پروژه برق است. یک مهندس برق می تواند همانند یک مهندس عمران مدیریت پروژه را بدست بگیرد و برنامه ریزی و اجرای سیستم های الکتریکی در حوزه ساختمان سازی و پروژه های عمرانی را انجام بدهد. وظایف کلی مدیر پروژه برق را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • بررسی نیازها
  • محدودیت بودجه
  • بررسی بهره وری کارکنان
  • تهیه برنامه های پروژه
مدیریت پروژه چیست و چگونه پروژه ها را مدیریت کنیم؟

۵. فصل نامه مهندسی برق

شغل مهندسی برق در زمینه طراحی، تست و اجرای انواع دستگاه های الکتریکی است. ایجاد سیستم های قدرت پیشرفته و دستگاه های الکتریکی متنوع در حوزه فعالیت این شغل قرار دارد. یکی از مشاغل پرتقاضا در رشته برق، همین شغل است.

۶. طراح برق (برقراری امنیت در سیستم های مداری)

شغل مهندس برق - طراح برقطراح برق از دیگر کسب و کارهای مرتبط با شغل مهندس برق است. این شغل با طراحی مدارها در سیستم های الکتریکی و ایجاد ولتاژی مناسب ارتباط دارد. طراحان برق با بررسی فضای موجود در یک محصول یا ساختمان، سیستم مداری متناسب و با امنیت را طراحی می کنند.

۷. مهندسی سخت افزار

شغل مهندس برق سخت افزار، طراحی و ساخت تجهیزات فیزیکی کامپیوتر است. مهندسان سخت افزار عملکرد بهینه اجزای مختلف کامپیوتر را بررسی می کنند. این هدف، از طریق ثبت اطلاعات مربوط به عملکرد سیستم و انتخاب بهترین روش برای بهبود آن انجام می شود.

۸. مهندسی تجهیزات (تمرکز بر روی دستگاه های مکانیکی)

شغل مهندس برق - مهندسی تجهیزاتاز دیگر شغل های مهندسی برق، مهندسی تجهیزات است که در توسعه تجهیزات و دستگاه های مکانیکی متمرکز می شود. ارزیابی تجهیزات مورد نیاز سازمان ها، طراحی دستگاه های متناسب با نیازهای آنها در حیطه وظایف مهندسان تجهیزات است.

۹. از زبان اسمبلی تا مهندسی نرم افزار

مهندسی نرم افزار از جمله شغل های مهندسی برق است که با برنامه نویسی و کدگذاری سروکار دارد. نوشتن برنامه های نرم افزاری برای سیستم عامل های مختلف و اجرای امنیت سایبری از مهم ترین وظایف این گروه شغلی محسوب می شود.

۱۰. رسیدن به اوج هیجان با مهندسی هوانوردی

شغل مهندس برق - مهندسی هوانوردیمهندسی هوانوردی با طراحی و ساخت تجهیزات مختلف هوایی چون هواپیما، هلیکوپتر و موشک ها ارتباط دارد. در این شغل، ضمن بررسی جزئیات پروژه و تعیین نیازهای مشتری، طراحی یک دستگاه هوانوردی انجام می شود. تعویض و تعمیر قطعات تجهیزات هوانوردی نیز در حوزه کاری این شغل تعریف می شود.

۱۱. مشاور بیوتکنولوژی

مشاوران بیوتکنولوژی در حوزه مشاوره به شرکت ها یا سازمان ها جهت استفاده از فناوری جدید فعالیت می کنند. ارائه آموزش به مشتریان و توصیه های لازم به منظور بهبود عملکرد محصولات یا خدمات از دیگر وظایف این گروه شغلی است.

۱۲. مهندسی الکترونیک

شغل مهندس برق - مهندسی الکترونیکشغل مهندسی برق الکترونیک همان طراحی و ساخت قطعات الکترونیکی مختلف است. در این شغل بررسی و ارزیابی محصول از نظر مشخصات ظاهری، عملکرد و اطمینان از بهینه بودن آن مد نظر قرار می گیرد.

۱۳. مدیر فناوری یک سازمان جامع

شغل مهندسی برق - مدیر فناوری یک سازمان جامعنظارت بر نیازهای فناوری سازمان، مهم ترین وظایف این گروه شغلی است. شغل مهندس برق به عنوان مدیر فناوری یک سازمان، با برنامه ریزی زیرساخت های فناوری و استخدام کارمندانی با دانش فنی حرفه ای ارتباط دارد. در واقع، مدیر فناوری دستورالعمل های کاربردی برای به روز رسانی پردازش داده ها و تکنولوژی داخلی را ارائه می دهد.

درآمد شغل های مهندسی برق

درآمد شغل مهندس برق میانگین تعریف شده ای دارد که با توجه به تجربه، موقعیت و کارفرما می تواند متفاوت باشد. این میزان از ۶ میلیون تا ۱۴ میلیون در ماه متغیر است. مطمئناً افرادی با سابقه کاری بیشتر، درآمد بیشتری نیز کسب می کنند. به عنوان مثال، میانگین درآمد یک مهندس برق با سابقه بین ۷-۳ سال، ۵ میلیون تومان در ماه است. این درآمد با سابقه کاری بین ۱۵-۷ به طور متوسط ۹ میلیون تومان تعریف می شود. البته، این ارقام تغییر پذیر هستند. مهندسان برق می توانند با کارفرمایان خود درباره حقوق دریافتی صحبت کنند و در مورد آن به توافق برسند.

بازار کار شغل مهندسی برق

بازار کار شغل مهندسی برقمهندسی برق از جمله مشاغل کاربردی در صنایع مختلف است. با توجه به گسترش صنایع مختلف، فرصت های شغلی متنوعی نیز برای مهندسان برق فراهم خواهد بود. پیش نیاز ورود به این مشاغل، داشتن مهارت و تجربه کافی در این حوزه است. مهندسان برقی که خلاقیت و ایده های نابی در حوزه برق دارند، می توانند موفقیت بیشتری در این بازار کسب کنند. حال که بازار کار شغل مهندسی برق آشنا شدید، می توانید در مورد بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور و ایران و همچنین درآمد ها و آینده شغلی این رشته هم اطلاعات خوبی را کسب کنید.

شرح شغل مهندس برق

مهندسی برق از مشاغلی است که با طراحی، ساخت و توسعه تجهیزات الکترونیکی ارتباط دارد. این شغل در صنایع مختلف پرکاربرد است. با توجه به تنوع حوزه های کاری این شغل، وظایف مختلفی نیز برای آن تعریف می شود. از مهم ترین وظایف مرتبط با شغل مهندسی برق می توان موارد زیر را نام برد:

  • انجام آزمایشات مختلف جهت اطمینان از کیفیت محصول
  • بررسی سیستم های مختلف الکتریکی، برنامه ها و محصولات مختلف
  • اجرای برنامه های تحقیقاتی
  • طراحی و رفع عیوب تجهیزات جهت گسترش عملیات تولید
  • بررسی و ارزیابی تکنیک های ساخت مواد
  • رعایت استانداردها و دستورالعمل های مربوط به محصولات الکتریکی
  • برنامه نویسی متلب و ورود داده جهت تهیه دیتابیس محصول
  • ارزیابی و سنجش محصولات الکتریکی و افزایش بهره وری آن ها
با انواع ژانر کتاب و ویژگی های آن آشنا شوید

رازهای کسب موفقیت در مهندسی برق

مهندسی برق رشته ای است که جهت پیشبرد اکثر پروژه های شرکتی مورد نیاز می باشد. موفقیت در مسیر فرصت های شغلی این رشته مستلزم داشتن علاقه و پشتکار فراوان است. با تمرکز روی این رشته و انتخاب مسیر شغلی صحیح، می توان به رضایت شغلی و درآمد خوبی دست یافت. موفقیت در این مسیر با توجه به عوامل زیر راحت تر به دست می آید:

  • تحصیلات دانشگاهی
  • آموزش و کسب تجربه
  • کسب مهارت
  • مهارت های مورد نیاز شغل مهندس برق
  • مهندسان برق باید در مهارت های زیر تجربه کافی کسب کنند:
  • تفکر تحلیلی

مهندسان برق باید جهت بهبود سیستم های مورد نیاز مشتری، نیازهای آنان را به طور مستمر بررسی کنند. فهم دقیق این موضوع به تفکر تحلیلی بالایی نیاز دارد.

۱. مهارت های ارتباطی

توانایی ارتباط یک مهندس برق جهت به اشتراک گذاردن ایده ها با سایر کارشناسان این حوزه ضرورت دارد. از این طریق می توانند اصول و مبانی طراحی اولیه محصولات را با سایر افراد در میان بگذارند.

۲. خلاقیت و نوآوری در ساخت محصولات

خلاقیت و نوآوری در ساخت محصولاتنوآوری در ساخت یک محصول یا بهبود کیفیت آن از دیگر مهارت های مورد نیاز شغل مهندس برق است. این ویژگی باعث می شود تا با دید بازتری به بررسی موضوع بپردازند.

۳. ریاضیات (دانشی قدرتمند)

داشتن دانشی قوی در زمینه ریاضیات، یک پیش نیاز مهم برای ورود به شغل مهندسی برق است. اشراف به این علم، جهت شناسایی و برطرف کردن ایرادات پروژه نقش مهمی دارد.

۴. مهارت های سازمانی

توانایی سازماندهی کارها و حضور موثر در تیم، از جمله مهارت های سازمانی مورد نیاز در شغل مهندسی برق است. تقویت این مهارت به مهندسان برق کمک می کند تا بتوانند روی چند پروژه به طور همزمان کار کنند.

پردرآمدترین رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق شامل گرایش های مختلفی از جمله مخابرات، کنترل، الکترونیک و قدرت است. در این بین، گرایش قدرت به عنوان پردرآمدترین رشته برق معرفی می شود. در بازار کار این رشته، بیشترین تقاضا مربوط به زیر شاخه قدرت است. این موضوع به اهمیت گرایش قدرت در تولید و تامین برق مربوط می شود. فارغ التحصیلان مهندسی برق گرایش قدرت می توانند در نیروگاه های تولید برق و کارخانه های صنعتی مشغول به کار شوند.

آینده شغلی مهندس برق

هر فرد در منصب شغل مهندس برق می تواند در موقعیت های مختلفی مانند کارخانه ها، نیروگاه ها، وزارت خانه ها و صنایع دفاعی و نظامی مشغول به کار گرفته شود. علاوه بر این، می توان به صورت کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار مستقل نیز در حوزه صنعت برق و ارتباطات گام نوینی برداشت.

با توجه به اهمیت صنعت برق و رشد روز افزون آن در کشور، آینده شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق پیش بینی می شود. به نظر می رسد بازار کار و روند استخدام مهندسان برق در قیاس با مشاغل دیگر پر رونق تر باشد. البته، در این موضوع توانمندی و تخصص مهندسین نیز به عنوان پیش نیازی مهم تلقی می شود.

سخن آخر

شغل مهندس برق به عنوان شغلی پرتقاضا در بازار کار مطرح است. حوزه های کاری مختلفی برای ورود به دنیای کسب و کار این شغل وجود دارد. موفقیت در این مسیر شغلی مستلزم داشتن علاقه، پشتکار، آموزش و مطالعه کتب مهندسی برق و الکترونیک است. برای دانلود و خرید کتاب های مهندسی برق و الکترونیک می توانید به رایان بوک که بزرگترین مرجع کتب تخصصی و دانشگاهی را ارائه می دهد، مراجعه کنید.

سوالات متداول

آینده شغلی مهندس برق به کجا می رسد؟

هر فرد در منصب شغل مهندس برق می تواند در موقعیت های مختلفی مانند کارخانه ها، نیروگاه ها، وزارت خانه ها و صنایع دفاعی و نظامی مشغول به کار گرفته شود. اطلاعات بیشتر در مورد آینده درخشان شغل مهندسی برق در مقاله برایتان بیان شده است.

رشته برق در چه زمینه هایی بیشترین کاربرد را دارد؟

ارتباطات فضایی پیشرفته – فناوری های پیشرفته پزشکی – طراحی سیستم های GPS جهت تعیین موقعیت و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا