عمومی

بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور و ایران + درآمد و آینده شغلی

بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور چگونه است؟ اصلا چرا مهندسی عمران؟ مهندسان عمران (Civil engineering) با ذهن خلاق خود بهترین سازه‌ها، برج‌‌ها و ساختمان‌ها را خلق می‌کنند. این افراد سهم بزرگی در زیباسازی شهر و تامین امنیت مردم و جامعه دارند. در واقع مسئولیت تمامی ساخت و سازها از وظایف این اشخاص می‌باشد. مهندسی عمران یکی از مهم‌ترین رشته ها در بین رشته‌های مهندسی‌ است و در هر پروژه از طراحی تا نظارت و ساخت وساز بر عهده مهندسان عمران می‌باشد. با توجه به بازارکار رشته مهندسی عمران و آینده درخشان آن، روز به روز افراد بیشتری به این حوزه و رشته تخصصی وارد می شوند.

این افراد حتی قبل از شروع پروژه دست به کار می‌شوند و آزمایشات مورد نظر بر روی خاک منطقه جهت بررسی قدرت و تحمل خاک را انجام می‌دهند. این رشته شاخه‌های متعدد و بازار کار گسترده‌ای دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته با رزومه کاری خود می‌توانند در شرکت‌های خصوصی و ادارات دولتی مانند جهاد سازندگی، وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی مشغول به کار شوند. هرچه رزومه قوی‌تر (حتی با مطالعه و دانلود کتاب های مهندسی عمران) و مقطع تحصیلی آن‌ها بالاتر باشد، قطعا راحت‌تر کسب درآمد می‌کنند و امنیت شغلی و مالی خود را تضمین می‌نمایند. میزان حقوق آن‌ها به مدارک ارائه شده بستگی دارد.

بین سال های ۲۰۲۰ الی ۲۰۳۰ بیش از ۸ درصد رشد را در رشته های مهندسی عمران شاهد خواهیم بود!

در جامعه امروز با توجه به افزایش جمعیت و میزان ساخت وسازها بازار کار مهندسی عمران بسیار رونق گرفته و آینده شغلی درخشانی دارد. رشته عمران برای هر کشوری یک نیاز به حساب می‌آید. بنابراین، این شغل مهندسی در بازه زمانی کوتاهی شما را به سودآوری خواهد رساند. اگر تمایل دارید که در آینده‌ای نزدیک یا دور برای مهاجرت به کشورهای خارجی بروید و نیاز به اطلاعاتی در زمینه بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور دارید، به دقت مطالب بیان شده را مطالعه کنید.

انواع رشته‌ های مهندسی‌ عمران

انواع رشته‌ های مهندسی‌ عمران

شاید شما در مرحله گذر از دبیرستان ورشته ریاضی فیزیک هستید، یا ممکن است شما دانشجوی مهندسی عمران باشی؛ تفاوتی نمی کند در هر صورت باید با انواع رشته های مهندسی عمران آشنا شوید. رشته های مهندسی عمران که تمام گرایش های آن شامل طراحی و نظارت بر روی پروژه‌های عمرانی می باشد، برخی از گرایش‌ های این رشته پر طرفدار به شرح زیر می باشد:

  • مهندسی سازه
  • مهندسی زلزله
  • مهندسی حمل و نقل
  • راه و ترابری
  • محیط زیست
  • ژئوتکنیک
  • خطوط راه‌آهن
  • مهندسی بنادر و سازه‌های دریایی
  • مدیریت آب
  • مدیریت پروژه

مهارت‌ های مهندس عمران

 مهندس عمران در زمینه ساخت سد، پل، برج، راه و ساختمان فعالیت دارد و بر صفر تا صد اجرا نظارت می‌کند. مهندسان عمران علاوه بر تخصص در ریاضیات و محاسبات باید مهارت‌های دیگری هم داشته باشند، تا بتوانند شغلی ایده‌آل و پر درآمد به دست آورند. این امر با خواندن کتاب هایی مثل مبحث دهم مقررات ملی ساختمان و کسب تجارب به صورت عملی امکان پذیر است. پس به دنبال رعایت مباحث مقررات ساختمان، یکی از مهم ترین مباحث را دست کم نگیرید! با دانلود مبحث ۱۰ در نسخه های دیجیتال و فیزیکی دانش خود را افزایش دهید.

مهارت‌ هایی نظیر:

  • ارزیابی عوامل محیطی و خطرات احتمالی
  • مهارت ارتباطی و توانایی مشاوره به مشتریان
  • تحویل پروژه در زمان معین شده
  • شفاف سازی ایده‌های طراحی
  • طراحی پروژه‌های عمومی
  • طراحی نقشه و ترسیم آن با رایانه
  • کمک به برنامه‌ریزی برای حمل و نقل تجهیزات قبل از شروع پروژه
  • تجزیه و تحلیل گزارش‌ها
  • تجربه کار با MicroStation
  • تجربه کار با civil 3D
  • ارائه گزارشات فنی و پایانی
  • توسعه طرح بندی
  • گسترش دامنه پروژه و جدول زمانی آن
  • محاسبات طراحی
  • داشتن تفکر تحلیلی
  • نظارت بر کار تکنسین‌ها
  • تجربه در زمینه نظارت و مدیریت پروژه
  • تفسیر و بررسی نقشه و برآورد هزینه‌ها
  • انجام پروژه‌های عمرانی
  • آشنایی با نرم افزارهای مرتبط با این رشته
  • دانش اتوکد
  • نظارت تک تک مراحل پروژه
  • تخمین هزینه‌های مصالح و تجهیزات
  • تست مصالح ساختمانی
  • درک کامل نمودارها و مستندات
  • مهارت در ریاضیات و فیزیک
  • دانش اصول مهندسی
  • طراحی پروژه‌های بزرگ مانند سد و جاده

بازار کار مهندسین عمران در خارج از کشور

بازار کار مهندسین عمران در خارج از کشور

مهندسی عمران بدون شک یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی است، که می‌تواند یک گزینه بسیار عالی جهت مهاجرت به خارج از کشور باشد. بازارکار مهندسی عمران به گونه‌ ای است که شانس استخدام و فعالیت در خارج از کشور را نیز دارید. این حرفه به این دلیل که از نیازهای اصلی هر کشوری محسوب می‌شود، بسیار پول‌ساز و پر درآمد است. برای مهاجرت لازم است که مواردی را مورد ارزیابی قرار دهید. اینکه شرایط مهاجرت و نحوه استخدام مهندس عمران چگونه می‌باشد.

بهترین سایت های خرید کتاب دانشگاهی

در دهه گذشته بیش از ۲۵۰۰۰ نفر به سمت مهندسی عمران کشیده شده اند و روز به روز به این آمار افزوده می شود.

مقاصد تحصیلی مناسب جهت مهاجرت + شغل برای مهندس عمران

شما می‌توانید کشورهای مختلفی در حوزه مهندسی عمران را جهت تحصیل و کار انتخاب نمایید. یافتن بهترین کشور به عوامل متعددی بستگی دارد. مهم‌ترین آن‌ها بازار کار مهندسی عمران و شغل برای مهندس عمران است. مهاجرت به برخی از این کشورها نظیر آمریکا، سوئد، انگلیس، استرالیا و کانادا بسیار هزینه‌بر است؛ چراکه قوانین سخت‌ گیرانه‌ ای برای پذیرش متقاضیان کار دارند. اما کشورهای دیگری هم وجود دارد، که علاوه بر کیفیت عالی از قوانین راحت‌تر و تعرفه‌های مناسب‌تری برخوردار هستند.

کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه گزینه‌های بسیار خوبی برای مهاجرت کاری به شمار می‌روند‌. این کشورها افزون بر دانشگاه‌های با کیفیت و تراز اول، کم ‌هزینه هستند و بازار کار بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته مهیا کرده‌اند. کشورهای دیگری هم مثل سوئیس، دانمارک، نروژ و هلند نیز حقوق بسیار خوبی را به مهندسین عمران می‌دهد. اما در نظر داشته باشید؛ که مهاجرت کاری به کشورهای نام برده بسیار سخت و زمان‌بر است.

بنابر‌این، بهتر است ابتدا به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، بحرین، قطر، عربستان و عمان مهاجرت کنید، چراکه در حوزه مهندسی بهترین شغل‌ها را دارند و از امتیازات ویژه‌ای برخوردار هستند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب مهاجرت به بهترین کشورها می‌پردازیم.

بازار کار مهندسی عمران در کشورهای زلزله خیز

یکی از تنکنیک های هوشمندانه ای که می توانید در مسیر شغلی و آینده خود پیش بگیرید، مهاجرت به کشورهای زلزله خیزی مثل: ژاپن، فیلیپین، ترکیه، مکزیک و … می باشد. البته ایران هم یکی از این کشورهای زلزله خیز می باشد که بازارکار مهندسی عمران آن داغ است. البته به شرط کیفیت کار بالا! یکی از اصول اولیه و پایه برای مهندسین عمران مطالعه و دانلود استاندارد ۲۸۰۰ می باشد که در ارتباط مستقیم با مهندسی زلزله می باشد.

بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور

بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور

بازار کار مهندسی عمران در کانادا

هرساله افراد زیادی به کانادا مهاجرت می‌کنند. کانادا یک کشور محبوب در میان مهاجران می‌باشد. این کشور علاوه بر موقعیت جغرافیایی عالی، از امکانات و شرایط اقتصادی ویژه‌ای برخوردار است. این کشور ممکن است قوانین سخت گیرانه‌ای داشته باشد، اما به دلیل مسن بودن مهندسین عمران، به نیروهای جوان و کارآمد احتیاج دارد. بنابراین به دنبال جذب نیروهای متخصص است. پس بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور در کشور کانادا بسیار هموار می باشد.

در نتیجه هیچ مهندس عمرانی در این کشور بیکار نخواهد بود و درآمد زیادی به او تعلق خواهد گرفت. متخصصان در زمینه عمران می‌توانند بدون داشتن پیشنهاد شغلی به کانادا مهاجرت کنند. اما اگر از یک شخص معتبر پیشنهاد شغلی دریافت نمایید، شانس شما برای کسب اقامت دائم افزایش خواهد یافت. این کشور کلیه صلاحیت‌ها و مهارت‌های مهندس عمران را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و فرد واجد شرایط را مشغول به کار می‌کند‌.

طبق پیش بینی های انجام شده، کشور کانادا بین سال های ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۸ نیازمند ۲۶۵۰۰ نیروی کار جدید در مهندسی عمران خواهد بود! یک رقم بسیار بالا‍.

قوانین این کشور برای مهندسین عمران شامل سن، میزان تجربه کاری و تسلط بر زبان انگلیسی و فرانسوی می‌شود. حقوق دریافتی این کشور نسبت به سایر کشورها مبلغ قابل توجهی است و می‌توانید زندگی مرفهی را فراهم کنید.

اولین مهندسان عمران، مصریان باستان بودند که اهرام مصر تاریخی را ساختند!

بازارکار مهندسی عمران در نروژ

صنعت ساختمان سازی در نروژ بسیار رایج است. این کشور همواره در حال ساخت مجتمع‌های تجاری، توسعه فرودگاه‌ها، گسترش راه‌ها و صنایع دفاعی می‌باشد و بهترین فرصت برای نیروهای متخصص عمران به شمار می‌رود. بازار کار مهندسی عمران در این کشور رونق فراوان دارد و میانگین درآمدی بالایی برای مشاغل مهندسی در نظر گرفته شده است.

طبق تحقیقات بدست آمده، یک مهندس عمران در نروژ سالانه حدود ۵۴۹,۶۰۰ کرون (حدود ۵۵ هزار دلار یا به عبارتی ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومن) درآمد دارد.

بازار کار مهندسی عمران در دانمارک

کشور دانمارک فعالیت‌های زیادی در زمینه هتل‌سازی، پل‌سازی و گردشگری دارد. این مسئله شرایط مطلوبی را برای مهندسان عمرانی که قصد مهاجرت دارند، فراهم کرده است. میانگین درآمدی مشاغل مهندسی در این کشور بالاست و بسته به نوع پروژه و شرایط انجام آن متغیر است.

عایق کاری پی ساختمان را با نانو، ایزوگام و قیرگونی به سرانجام برسانید

اگر یک مهندس عمران باشید که تجربه زیادی ندارد، حداقل حقوق شما در دانمارک حدود ۲۸۰۰ دلار (۲۰۴۰۰ کرون دانمارک) در ماه می رسد. اما درآمد شما تا ۸۲۰۰ دلار (۵۸۶۰۰ کرون) در ماه هم امکان افزایش دارد!

بازار کار مهندسی عمران در اتریش

بازار کار مهندسی عمران در اتریش

مهاجران بسیاری برای تحصیل و کار به کشور زیبای اتریش مهاجرت می‌کنند. این کشور به دنبال جذب نیروهای متخصص در رشته‌های مهندسی‌ می‌باشد، زیرا به زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. مهندسی عمران از شغل‌های مورد نیاز این کشور محسوب می‌شود و فرصت مناسبی برای افراد متخصص در این حوزه است. در کشور اتریش حقوقی عالی برای مهندسان عمران مشخص شده که برای فراهم کردن یک زندگی ایده‌آل کاملاً مناسب می‌باشد. اگر در حوزه عمران تخصص دارید، کشور اتریش می‌تواند یک گزینه عالی جهت مهاجرت باشد.

در اتریش میانگین حقوق و درآمد مهندس عمران، به ۳۶۹۰ یورو در ماه می رسد. در حالی که کمترین مبلغ ۱۹۶۰ یورو و بیشترین آن ۵۶۱۰ یورو در ماه می باشد.

بازارکار مهندسی عمران در آلمان

بهترین مکان برای مهاجرت کاری کشور آلمان است؛ چرا که پروژه‌های بزرگ و متنوعی در حال اجرا دارد. این کشور پلن‌های بسیار خوبی برای تمامی مشاغل مهندسی بخصوص رشته عمران در نظر گرفته و بازارکار مهندسی عمران بسیار پر رونق است. این کشور اقتصادی سالانه متقاضیان زیادی را با شرایط خاص می‌پذیرد و درآمد سالیانه ۴۱,۱۴۴ یورو آخرین آماری است که به طور میانگین افراد در آلمان به درآمد از مهندسی عمران می رسند. آلمان سرزمین پیشرفت هاست!

برای این کشور سن متقاضی بسیار مهم است و باید بین ۱۸ تا ۴۵ سال باشد. نوع مدرک تحصیلی، سابقه کار و تسلط به زبان از دیگر مواردیست، که در پذیرش افراد موثر واقع می‌شود.

مهندسان عمرانی که در صنایع آب و فاضلاب کار می کنند، برنامه ریزی، طراحی و نظارت بر توسعه سیستم های تامین آب شهری، مواد و تصفیه فاضلاب و ساخت آن ها را بر عهده دارند.

بازار کار مهندسی عمران در استرالیا

کشور استرالیا به دنبال مهندسانی است، که با شرایط اقتصادی و اجتماعی استرالیا آشنا باشند. این کشور برای جذب افراد در رشته عمران قوانینی را وضع کرده، تا بتواند کارآمدترین مهندسان را انتخاب نماید. یکی از مهم‌ترین قوانین، تسلط به زبان انگلیسی است. به طوری که متقاضی باید مدرک آیلتس وتافل را با نمره بالا کسب کرده باشد. موارد دیگری مانند مدرک تحصیلی، سن و رزومه کاری هم می‌تواند در امتیاز بندی در نظر گرفته شده توسط کشور استرالیا تاثیر گذار باشد. میزان حقوق دریافتی مهندسان عمران هم به عواملی مثل نوع ساخت و ساز بستگی دارد.

مبلغ بالایی به مهندسین عمران در استرالیا پرداخت می شود! ۱۰۶,۵۴۷ دلار مبلغی است که به طور سالیانه به مهندسین این کشور پرداخت می شود و زمینه های پیشرفت خوبی در این کشور وجود دارد.

مهاجرت مهندس عمران به سوئد

سوئد یک کشور صنعتی و در حال توسعه است و به دلیل فعالیت‌های گسترده‌ای که در زمینه ساخت وساز دارد، نیازمند جذب نیروهای عمران می‌باشد. پس این یک فرصت استثنایی است که به این کشور مهاجرت کرده و از حقوق بالای آن برخوردار شوید. فراموش نکنید که تسلط به زبان سوئدی یکی از فاکتورهای پذیرش متقاضیان است.

یکی از کشورهای مورد علاقه ایرانیان، سوئد می باشد که به شدت به دنبال نیروی کار فنی می باشد. یک مهندس عمران در سوئد به درآمدی حدود ۳۹۵۰ دلار در ماه می رسد! به عبارتی درآمد سالیانه ۴۷۴۰۰ دلار.

نتیجه‌ گیری

مهندسی عمران یک رشته بسیار کاربردی و نیاز جامعه محسوب می‌شود. این رشته از پرطرفدارترین مشاغل دنیا می‌باشد. با توجه به جمعیت رو به رشد کشورها بازار کار مهندسی عمران نسبتاً بالاست. اگر به دنبال یک شغل آینده‌دار و پر درآمد هستید، رشته مهندسی عمران بهترین گزینه است؛ چرا که شما را با موقعیت‌های شغلی پول‌ساز رو به رو می‌کند.

ورود به پروسه مهاجرت کاری نیازمند مشاوره تخصصی با کارشناسان این حوزه می‌باشد. در آخر نکته‌ای که شایان ذکر است، کیفیت دانشگاه شماست؛ اگر از دانشگاه‌های خوش نام و معروف فارغ‌التحصیل شوید، به راحتی استخدام می‌شوید و در بازار کار، درآمدی عالی کسب می‌کنید. در نتیجه بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور یک بازارکار مناسب برای تمام ایرانیان می باشد. هیچگاه ایرانی بودن خودتان را فراموش نکنید و دست کم نگیرید که چه کارهایی بزرگی می توانید انجام دهید. وب سایت تخصصی خرید کتاب های مهندسان عمران، رایان بوک در خدمت شماست.

‫۲ نظرها

  1. سلام قطعا بازار کار آلمان از سایر کشورها بهتر هست چون اگر رزومه قوی داشته باشیم می توانیم در سایت ای دی دی آ ثبت نام کنیم برای بورسیه. ممنونم از اطلاعات خوبتون

    1. سلام عادل عزیز. ممنونم از اطلاعاتی که به ما اضافه کردی. با توجه به تخصصی که افراد دارن در این کشورهای صنعتی و اروپایی قابلیت مهاجرت به وفور وجود داره. مخصوصا که دیگه کم کم کل اروپا میدونن مهندسان ایرانی از لول و کیفیت بالایی برخوردارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا