عمومی

مقررات معماری داخلی شامل چه مواردی است؟

معماری داخلی جزو مهم ترین قسمت های ساخت یک بنا است و طراحی فضای جدید برای داخل خانه یا محیط های دیگر است. این نوع معماری اصول و مقررات زیادی دارد که باید آن ها را به کار برد. مقررات معماری داخلی موارد زیادی را شامل می شوند و آشنایی با آن ها به طراح کمک زیادی می کند تا یک طراحی بی نظیر داخلی داشته باشد.

عناصر اصلی در معماری داخلی

عناصر اصلی  در معماری داخلی بسیار گسترده هستند که با دانلود کتاب های معماری می توان با آن ها آشنا شد. در ادامه به جنبه های اصلی معماری داخلی به صورت مختصر می پردازیم:

فضا

اولین نکته مهم در مقررات معماری داخلی، فضا است. پایه و اساس همه ایده های طراحی، برنامه ریزی فضایی است. همه موارد معماری داخلی از نقشه های طبقه تا طراحی اتاق خواب، به این عامل مربوط می شوند. برای این کار می توان از طراحی دو بعدی استفاده کرد؛ اما برنامه نویسی سه بعدی به شما بیشتر کمک می کند تا ایده های دقیق خود را انجام دهید. برنامه های فضایی، نشان می دهد که قصد اجرای چه مقدار فضای باز را دارید و چه تعادلی در پلان طبقه اجرا می کنید.

خط

خط، دومین عامل در مقررات معماری داخلی است که به شما کمک می کند یک ایده را در فضای نشیمن پیاده سازید. اگر موضوع ایده های طراحی، مینیمالیسم باشد، استفاده از خط های عمودی یا افقی ساده کارساز است. این خطوط ساده به فضای نشیمن زیبایی می بخشد. همچنین شما می توانید از خطوط جهت تراز کردن عناصر طراحی مکمل استفاده کنید.

فرم

فرم ها نیز عامل مهمی در مقررات معماری داخلی هستند. در هر طراحی داخلی فرم ها از عملکرد پیروی می کنند. فرم ها باعث افزایش ارزش زیبایی شناختی همه گرایش های طراحی داخلی هستند. شما می توانید از فرم های طبیعی که شامل عناصر و رنگ های طبیعی هستند استفاده کنید.

اگر صاحبخانه بخواهد از فضای منفی خانه خود جلوگیری کند، فرم های طبعی به کمک او می آیند. به عنوان مثال خانه هایی با تم روستایی یا کلاسیک، نمونه فرم های طبیعی هستند.

معرفی بهترین پادکست های فارسی روانشناسی

فرم های هندسی نیز برای برنامه ریزی فضایی مدرن و معاصر، مناسب هستند. اشکال هندسی امروزه محبوبیت زیادی دارند که می توایند آن ها را برای تنوع در فضاهای ساده استفاده کنید.

نور

مقررات معماری داخلی

نور همیشه در طراحی داخلی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و باید نقطه کانونی باشد که حال و هوای خانه را عوض می کند. نور طبیعی، با ایجاد پنجره های بزرگ یا نورگیرها ایجاد می شود. استفاده از نورپردازی برجسته نیز به فضای نشیمن تمزکز زیادی می بخشد. اتاق نشیمن و آشپزخانه نور بیشری دارند؛ اما در فضاهایی مانند اتاق خواب و حمام از نور کمتری استفاده می شود.

رنگ

رنگ، نیز جزو عوامل مهم در مقررات معماری داخلی است که تاثیر زیادی بر روی محیط می گذارد. روانشناسی رنگ، نقش مهمی در روحیه ساکنین دارد و رنگ های مختلف تاثیرات متفاوتی روی افراد دارند. ذکر این نکته ضروری است که تاثیر رنگ ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

مقررات معماری داخلی چیست؟

هنگام اجرای عناصر معماری داخلی باید به مقررات معماری داخلی که شامل این موارد هستند دقت کنید.

وحدت

وحدت نقطه کانونی در طراحی ساختمان است. همه آیتم های موجود در طراحی باید مکمل یکدیگر باشند. یکپارگی عناصر طراحی، باعث به وجود آوردن یک طراحی داخلی زیبا و خاص می شود. توجه به هماهنگی الگوها، رنگ ها  بافت ها ضروری است و باید یک جریان روانی در آن وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت یک فضای منفی در پروژه ایجاد می شود

تاکید

برخی از افراد خواهان به نمایش گذاشتن دارایی های خود هستند. طراح باید راهی برای تاکید بر شی پیدا کند تا توجه هرکس که وارد اتاق شود را جلب کند. این شی ممکن است یک قطعه هنری باشد و باید به گونه ای قرار بگیرد که بر زیبایی و تاثیر آن مورد تاکید قرار بگیرد.

ریتممقررات معماری داخلی

ریتم نیز یکی از مقررات معماری داخلی است که در طراحی داخلی از آن استفاده می شود. هر جسمی یک ارتعاش دارد که می توان از آن برای ایجاد ریتم استفاده کرد. شما می توانید از رنگ ها و اشکال برای تحریک ریتم استفاده کنید.

گلچین کامل اشعار معروف فردوسی

تعادل

تعادل نیز نقش مهمی در مقررات معماری داخلی دارد و باید به تعادل بین اشیا و طرح های رنگی توجه داشته باشید. اگر صاحب خانه محافظه کار است، می توانید تعادل متقارن اجباری یا تعادل نانتقارن ایجاد کنید تا حال و هوای عصر جدیدی به آن ببخشد.

در گرایش های طراحی بوهو از تعادل های نامتقارن استفاده می شود و گرایش های طراحی مینیمال مانند سبک های اسکاندیناوی یا ژاپنی از تعادل های متقارن تر استفاده می کنند.

کنتراست

ایجاد جریان در مقررات معماری داخلی اهمیت زیادی دارد. پیروی از طرح رنگی و برنامه ریزی فضایی، یک امر ضروری است؛ اما اگر یک رنگ یا تنها تغییرات یک تم را حفظ کنید، طرح بی نظیری خواهید داشت. اینجا کنتراست اهمیت خود را نشان می دهد. شما باید رنگ ها و الگوهایی را به کار برید که در عین اینکه یکدیگر را متعادل میکنند، یک جلوه متضاد داشته باشند. برای پیاده سازی کنراستمی توانید از قطعات برجسته هنری استفاده کنید.

جزئیات

در مقررات معماری داخلی باید به جزئیات نیز توجه داشته باشید. همه ایده های طراحی و برنامه ریزی فضا باید با جزئیات مناسب ترکیب شوند تا فضای داخلی را مختل نکنند. جزئیات شامل الگوهایی رخت خواب، پرده، تابلو برق و… هستند.

مقیاس و تناسب

آخرین نکته در مقررات معماری داخلی، مقیاس و تناسب است که جزو عناصر مهم محسوب می شوند. اگر مبلمان خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشند، نا مناسب به نظر خواهند رسید. بنابراین توجه به اندازه ها در طراحی داخلی اهمیت زیادی دارد.

کلام آخر

معماری داخلی شامل مقرراتی است که توجه به آن ها ضروری است. با رعایت عناصر و مقررات معماری داخلی می توانید یک طراحی بی نظیر داشته باشید. همچنین با استفاده از کتاب های رایان بوک می توایند با این نوع مقررات آشنا شوید و آن ها را در طراحی های خود به کار گیرید.

سوالات متدوال

مقررات معماری داخلی شامل چه مواردی هستند؟

این مقررات شامل مواردی مانند وحدت، تاکید، توجه به جزئیات، تعادل و… هستند.

چرا باید از مقررات معماری داخلی پیروی کنیم؟

معماری داخلی اصولی دارد که بدون رعایت آن ها نمی توانید یک طراحی موفق داشته باشید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا