عمومی

همه چیز درباره فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان

فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان یکی از موضوعات مهمی است که باید قبل از فونداسیون در زمان طراحی نقشه ساختمان مشخص شود. فونداسیون به عملیات زیر سازی سازه گفته می شود که با هدف انتقال بار سازه به زمین صورت می گیرد. در واقع می توان گفت یکی از کارهایی که در پروژه های ساختمان سازی بسیار اهمیت دارد تعیین مکان مناسب برای چاه فاضلاب و داشتن فاصله از پی ساختمان است. چون این مرحله اگر به طور کامل و علمی مشخص نشود در آینده ممکن است مشکلاتی مانند ریزش، عدم امکان تخلیه، آلودگی چاه های دیگر و… ایجاد شود.

علت فاصله چاه آب از فاضلاب

حفر چاه باید از پی و ستون های ساختمان فاصله داشته باشد. اما مکان دقیق آن توسط کارشناسان مشخص می شود. علت فاصله چاه آب از فاضلاب و شالوده تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می گیرد. یکی از مهم ترین دلایلی که ما را برای این کار مجاب می کند این است که نزدیکی چاه فاضلاب به پی ساختمان باعث نفوذ رطوبت به آن می شود و همچنین از نظر مسائل بهداشتی باید این نوع چاه ها با ساختمان فاصله داشته باشند. از دلایل فنی لزوم فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان می توان به احتمال ریزش چاه با گذشت زمان و قابلیت تخلیه سریع و آسان اشاره کرد.

بهترین محل حفر چاه فاضلاب

فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان بر اساس نکات ایمنی توسط متخصصان تعیین می شود و نمی توان فاصله مشخصی را در نظر گرفت اما به طور کلی این امر اصولی تحت عنوان قوانین حفر چاه فاضلاب دارد که در هنگام حفر چاه باید رعایت شود.

  • محل حفر در مکان های کم تردد باشد
  • به لوله های فاضلاب شهری جهت خروج فاضلاب نزدیک باشد.
  • در صورت وجود چاه آب باید چاه فاضلاب حتما از آن فاصله داشته باشد.
  • در کنار باغچه و درخت به هیچ عنوان نباید چاه فاضلاب حفر شود.
  • حفر چاه فاضلاب باید در فاصله حداقل ۳ متری دیوار ها و چاه های اطراف باشد.
بتن چیست؟ 32 نوع بتن، افزودنی ها، مزایا و معایب

انواع چاه فاضلاب

بعد از این که فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان و محل آن مشخص شد باید نوع چاهی که می خواهیم حفر شود را تعیین کنیم. این موضوع با توجه به شرایط و نیاز ساختمان و همچنین خاک محل آن مشخص می شود. به طور کلی دو نوع چاه فاضلاب برای حفر وجود دارد که در ادامه ویژگی هر کدام را بیان می کنیم.

چاه جذبی راهی برای دفع فاضلاب

چاه جذبی - فاصله چاه از فاضلابیکی از روش های قدیمی و سنتی حفر چاه فاضلاب، ایجاد چاه فاضلاب جذبی است. این چاه در زیر زمین، به منظور دفع فاضلاب حفر می شود. انتخاب مناطقی که در آن ها، آب های زیرزمینی در سطح پایینی قرار دارند و خاک شن، ماسه و خرده سنگ زیادی دارد برای حفر چاه جذبی فاضلاب مناسب است.

چاه مخزنی سد معبر نفوذ فاضلاب به زمین

چاه مخزنی - فاصله استاندارد چاه آب از فاضلابچاه سپتیک فاضلاب، از مواد نفوذ ناپذیری مانند بتن و پلی اتیلن ساخته شده است که بر خلاف چاه جذبی، امکان نشت و نفوذ فاضلاب به زمین و محیط اطراف آن را نمی دهد. به همین دلیل بعد از یک بازه زمانی مشخص نیاز به تخلیه پیدا می کند.

بهترین زمان حفاری چاه های فاضلاب

در کنار اهمیت مکان چاه فاضلاب و فاصله آن از پی ساختمان، زمان حفاری چاه نیز نکته است که کمک می کند با ریسک کمتر و بازدهی بیشتری چاه را ایجاد کنید. بهترین زمان برای حفر چاه فاضلاب در اواخر تابستان است چون در آن بازه زمانی، سطح آب های زیرزمینی کم شده است.

عمق چاه فاضلاب چقدر می تواند باشد؟

در کنار تعیین فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان لازم است به میزان عمق چاه نیز در زمان تقویت پی ساختمان توجه شود. برای تعیین عمق چاه فاکتور های زیادی وجود دارد. برای مثال اگر چاه فقط برای نیاز سرویس بهداشتی و حمام است عمق ۲ تا ۵ متر کافی است اگر محل حفر چاه امکان نفوذ پذیری کم است باید بین ۸ تا ۱۰ متر عمق ایجاد کنید. در نهایت برای مناطقی که به دلیل بالا بودن آب های زیرزمینی قابلیت نفوذ وجود ندارد می توان قطر چاه فاضلاب را به جای افزایش عمق گسترش داد.

روش های مقاوم سازی سازه در برابر زلزله {معرفی 3 سازه اصلی}

فاصله استاندارد چاه آب از فاضلاب

فاصله استاندارد چاه آب از فاضلابفاصله استاندارد چاه آب از فاضلاب با توجه به شیب زمین، جنس خاک و میزان آب های زیرزمینی تعیین می شود. اگر محل مورد نظری خاک سفت ومحکمی دارد فاصله کم کفایت می کند اما اگر خاک سست باشد و خاصیت نفوذپذیری بالایی داشته باشد باید فاصله را بیشتر کرد. فاصله استاندارد چاه آب با چاه فاضلاب بین ۷ تا ۱۵ متغیر است در مواقعی که نیاز است این فاصله تا ۳۰ متر می تواند افزایش یابد.

آخر ماجرا فاصله چاه آب از فاضلاب

داشتن فاصله کافی چاه فاضلاب از پی ساختمان و انتخاب زمان مناسب برای حفر آن می تواند از بروز مشکلات زیادی در آینده جلوگیری کند. نکته ای که وجود دارد این است که تعیین این فاصله حتما باید زمان طراحی ساختمان، قبل از پی سازی انجام شود. درهنگام طراحی باید همه موارد مهم مانند فاصله تا چاه آب، فاصله تا شالوده، عمق مورد نیاز در نظر گرفته شود. رایان بوک در مقاله در تلاش بوده که شما را با فاصله استاندارد چاه آب از فاضلاب و اینکه عمق چاه جقدر باشد اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار بدهد.

سوالات متداول

فاصله استاندارد چاه آب با چاه فاضلاب باید چقدر باشد؟

فاصله استاندارد چاه آب با چاه فاضلاب بین ۷ تا ۱۵ متغیر است در مواقعی که نیاز است این فاصله تا ۳۰ متر می تواند افزایش یابد. اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

عمق چاه فاضلاب چقدر می تواند باشد؟

برای تعیین عمق چاه فاکتور های زیادی وجود دارد. برای مثال اگر چاه فقط برای نیاز سرویس بهداشتی و حمام است عمق ۲ تا ۵ متر کافی است اگر محل حفر چاه امکان نفوذ پذیری کم است باید بین ۸ تا ۱۰ متر عمق ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا