عمومی

مهندسی مکانیک یا عمران؟| بررسی تفاوت ها، شباهت ها، بازار کار

بین تصمیمات مهمی که باید در زندگی خود بگیرید، انتخاب رشته تحصیلی، یکی از مهمترین آن ها است. در بین رشته های تحصیلی مهندسی، مکانیک و عمران از جمله پرطرفدارترین آن ها هستند و بعضا افراد برای انتخاب بین آن ها دچار تردید می شوند. شاید با دانلود کتاب های مهندسی مکانیک یا عمران متوجه تفاوت های اصلی بین این دو رشته شوید؛ اما برای انتخاب قطعی مهندسی عمران یا مکانیک باید موارد دیگری همچون نوع درس ها، تعداد واحدها، گرایش ها و… نیز مورد بررسی قرار بگیرند. بررسی تفاوت ها و شباهت های این دو رشته مهندسی را در ادامه مشاهده می کنید.

معرفی رشته مهندسی عمران و مکانیک

رشته مهندسی مکانیک به تناسب گرایش و با تمرکز روی انواع ماشین آلات و مکانیزم عملکردی آن ها در زمینه های مختلفی می تواند ورود کند. به طور کلی یک مهندس مکانیک می تواند در طراحی یک ماشین، تحلیل عملکرد آن، ساخت و تولید، کنترل کیفیت و در نهایت زمینه های نوین مانند فناوری نانو فعالیت داشته باشد. مهندسان مکانیک در توسعه مبدل های انرژی، افزایش راندمان کار ماشین آلات صنعتی مختلف، جلوگیری از اتلاف انرژی و… می توانند موفق حاضر شوند.

در مقابل رشته مهندسی عمران تمرکز روی سازه های مختلف در بخش های متفاوت دارد. کسی که در این رشته تحصیل می کند به تناسب گرایش خود باید توانایی طراحی، تحلیل و اجرای سازه های مختلف با کاربردهای متفاوت را داشته باشد. برای مثال می توان به انواع سازه های دریایی مانند بنادر، حمل و نقل مانند راه آهن، جاده و یا فرودگاه، شبکه های تامین آب و سدها، استخراج از معدن و… اشاره نمود. یک مهندس عمران می تواند با مهارت خود، سازه ها را به صورت دوام پذیر با کمترین میزان مصالح و در بهترین محل بنا کند.

 

مهندسی مکانیک یا عمران؟ مسئله این است!

قبل از اینکه به سراغ دانلود کتاب های مهندسی عمران یا مکانیک بروید، می توانید از روی موارد دیگری نیز این دو رشته پرمخاطب را مقایسه کنید. جزئیات اولیه برای مقایسه و انتخاب مهندسی عمران یا مکانیک مربوط به نوع درس ها، تعداد واحدها و گرایش ها می شود. این جزئیات را در جدول زیر مشاهده می نمایید:

  مهندسی عمران مهندسی مکانیک
تعداد کل واحدها در مقطع کارشناسی ۱۴۰ ۱۴۰
دروس ·        دروس عمومی: ۲۰ واحد

·        دروس پایه: ۲۰ واحد

·        دروس اصلی و تخصصی الزامی: ۶۳ واحد

·        دروس اختیاری: ۳۷ واحد

·        دروس عمومی: ۲۰ واحد

·        دروس پایه: ۲۵ واحد

·        دروس اصلی: ۶۱ واحد

·        دروس تخصصی الزامی:  ۱۲ واحد

·        دروس تخصصی انتخابی: ۱۵ واحد

·        کارآموزی: ۱ واحد

·        پروژه تخصصی و کارگاه: ۶ واحد

گرایش ها ·        سازه

·        زلزله

·        ژئوتکنیک(خاک و پی)

·        مهنسی و مدیریت ساخت

·        راه و ترابری

·        حمل و نقل

·        مهندسی سواحل،بنادر و سازه های دریایی

·        مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی

·        مهندسی و مدیریت منابع آب

·        مهندسی محیط زیست

·        مهندسی خطوط راه آهن

·        پدافند غیر عامل

·        ساختمان های هوشمند

·        گرایش ساخت و تولید

·        گرایش حرارت و سیالات

·        گرایش طراحی جامدات

 

 

شرایط و نوع محل کار مهندسی عمران یا مکانیک

برای اینکه بتوانید بهتر رشته مهندسی مکانیک یا عمران را انتخاب کنید، به محل کار افراد متخصص در این دو رشته نیز باید توجه داشته باشید. به طور کلی یک مهندس عمران با توجه به نوع پروژه ای که دارد با افراد مختلفی همکار خواهد بود مانند مهندس نقشه کشی، مهندس برق، پیمانکار ساختمان و… که البته بعضا ارتباط مستقیمی با کارگران ساختمانی نیز خواهد داشت. ضمن اینکه اگر پروژه های محیط زیستی و منابع آبی، جاده ها و… را انتخاب کرده باشد، باید در محیط هایی خارج از محدوده شهری نیز حضور یابد.

از معایبی که می توان برای محیط کار رشته مهندسی عمران مطرح نمود، محیط های کارگاهی نامناسب، ساعت کاری زیاد، بعضا کار در محیط های خارج از شهر و… اشاره نمود. این موارد باعث می شود که رشته مهندسی عمران یا به خانم ها پیشنهاد نشود و یا اینکه اگر در این حوزه وارد شدند، در پروژه های متناسب با روحیات خود فعالیت کنند.

در مقابل محیط کار رشته مهندسی مکانیک بیشتر کارخانه ها و نیروگاه ها است. البته مهندس مکانیک خیلی نیاز به حضور در محیط اصلی کارخانه را ندارد و می تواند در دفاتر شرکت ها نیز مشغول به کار شود. اگر قصد انتخاب رشته مهندسی مکانیک را دارید، باید آمادگی حضور در شهرک های صنعتی دور از منطقه شهری، محیط های پر سر و صدا، شلوغ و بعضا آلوده را داشته باشید.

 

وظایف مهندسان مکانیک و عمران

در انتخاب بین مهندسی مکانیک یا عمران باید به وظایف نهایی متخصصان این دو رشته هم دقت نمایید. همانطور که در معرفی این دو رشته نیز مطرح کردیم، از جمله وظایف یک مهندس عمران عبارت است از:

  •       آزمایش خاک برای تعیین بستر مناسب جهت ساخت
  •       بررسی اثرات زیست محیطی روی سازه و استحکام آن
  •       ارزیابی دقیق و استفاده از بهترین ابزارها و منابع روز مانند نرم افزارها برای ارائه کارآمد ترین طراحی
  •       برنامه ریزی صحیح برای تامین مصالح و تجهیزات مورد نیاز
  •       مدیریت بودجه و منابع پروژه
  •       رفع مشکلات احتمالی در طول اجرای پروژه
  •       نظارت بر اجرا، تا از نظر فنی و قانونی مسیر درستی طی شود
  •       ارتباط صحیح با همکاران، کارفرما و مشتریان
  •       دادن تعهد و داشتن مسئولیت پذیری در قبال مطالعات فنی پروژه
  •       امکان ارائه پیشنهادهای مناسب در مناقصه، گزارش دهی و…

 

اگر به عنوان یک مهندس مکانیک قرار است فعالیت داشته باشید، وظایف متفاوتی خواهید داشت. معمولا افرادی که در گرایش جامدات مهندسی مکانیک تحصیل کرده اند، وظیفه طراحی اجزا و مکانیزم ماشین آلات مختلف را به عهده می گیرند. گروهی هم که گرایش سیالات را خوانده اند، عهده دار طراحی و سیستم های تبدیل انرژی، عملکرد نیروگاه های آبی، انتقال حرارت و سیالات، سیستم های سرمایش یا گرمایش و… می شوند. گرایش ساخت و تولید مهندسی مکانیک نیز بیشتر در فرایند تولید کارخانه ها نظارت خواهد داشت. ضمن اینکه وظیفه تعمیر و نگهداری از تجهیزات نیز بر عهده این گروه از افراد خواهد بود.

 

بازار کار مهندسی عمران و مکانیک

در هر دو رشته مهندسی، بازار کار نسبتا خوبی داخل ایران وجود دارد. شما با مدرک تحصیلی مهندسی مکانیک یا عمران، امکان استخدام شدن در شرکت های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی را خواهید داشت. همچنین با هر دو رشته مهندسی مکانیک یا عمران می توانید خودتان نیز به صورت مستقل کار نمایید. مهندسان عمران می توانند با انجام پروژه های ساختمانی، نقشه کشی ساختمان، نظارت بر ساختمان و… به درآمد برسند. مهندسان مکانیک نیز با داشتن کد نظام مهندسی می توانند به عنوان ناظر در بخش های مختلف ساختمان ها، کارخانه ها و… حاضر شوند.

 

دانلود کتاب های مهندسی مکانیک یا عمران

 مجموعه رایان بوک امکان دسترسی سریع و آسان را به تمامی کتب تخصصی و دانشگاهی برای شما فراهم نموده است. شما می توانید کتاب های مورد نیاز خود را به صورت فیزیکی از رایان بوک خریداری کرده و یا نسخه مجازی آن ها را دانلود نمایید. در صورتی که قصد تحصیل در این دو رشته مهندسی را دارید، می توانید دانلود تمامی کتاب های مهندسی عمران یا مکانیک را به صورت یکجا از رایان بوک انجام دهید.  

جمع بندی و نتیجه گیری

صفر تا صد مراحل ساختمان سازی به زبان ساده

رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی عمران از جمله رشته های تحصیلی پرطرفدار دانشگاهی هستند. این دو رشته هر یک مزیت های خاص خود را دارند که کار انتخاب رشته مهندسی مکانیک یا عمران را برای افراد کمی سخت می کند. لازم است قبل از انتخاب رشته، تفاوت هایی که بین گرایش ها، وظایف و محیط کار این دو رشته وجود دارد را بررسی نمایید. سپس این موارد را با سلایق و علاقه مندی های خود تطبیق داده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا