عمومی

آشنایی با شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی برق

کارشناسان فارغ التحصیل در رشته برق می توانند برای طراحی و نظارت بر پروژه های تاسیسات ساختمان، در آزمون نظام مهندسی ثبت نام کنند. شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی برق کار مشکل و پیچیده ای نیست. افراد با ارائه مدرک تحصیلی معتبر در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به آسانی می توانند در این امتحان شرکت کنند. البته قبولی در این آزمون به اندازه ثبت نام آن راحت نیست! متقاضیان باید با دانلود کتاب های مهندسی برق، سطح علمی خود را بالا برده و درصد قبولی خود را افزایش دهند.

شرایط آزمون نظام مهندسی رشته برق

فرد متقاضی قبل از شرکت در آزمون نظام مهندسی برق، باید از صلاحیت و مدارکی برخوردار باشد تا بتواند در آزمون ثبت نام کند.

شرایط آزمون نظام مهندسی رشته برق

گرایش های مجاز

مهندسان برقی که در گرایش های مختلف فارغ التحصیل شده اند، برای کسب صلاحیت نظارت و طراحی می توانند با هم به رقابت بپردازند. رشته های اصلی طبق جدول زیر در دو آزمون طراحی، نظارت و رشته های مرتبط فقط در آزمون نظارت می توانند شرکت کنند.

صلاحیت کد رشته
مرتبط ۵۱۰ مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق، مرتبط با مهندسی تاسیسات برقی، معادل کارشناسی مهندسی برق (قدرت)، دبیری فنی برق (قدرت)، مهندسی برق مخابرات، مهندسی برق کنترل، مهندسی کنترل و ابزار دقیق
مرتبط ۵۳۰ مرتبط با مهندسی برق الکترونیک
اصلی ۵۰۰ برق (الکترونیک) شبکه های انتقال و توزیع، برق (قدرت)، الکترومکانیک (برق) قبل از سال ۶۰، برق خارج از کشور، الکتروتکنیک، مهندسی برق و الکترونیک
0 تا 110 اسکلت بتنی + مزایا و معایب سازه های بتنی

سابقه تحصیلی

متخصصانی که دانش آموخته رشته برق می باشند، باید سه سال از مدرک کارشناسی، یا دوسال از مدرک کارشناسی ارشد و یا یک سال از مدرک دکتری آن ها گذشته باشد. دارا بودن یکی از این سه تاریخ برای شرکت در آزمون کافی می باشد. به عنوان نمونه، اگر فردی ۳ سال از مدرک کارشناسی او گذشته باشد دیگر نیازی ندارد صبر کند که ۲ سال از مقطع کارشناسی ارشد او بگذرد. افرادی که دارای مدرک کاردانی پیوسته می باشند توجه کنند که، گذشت هر ۵ سال از تاریخ مدرک کاردانی، معادل ۱ سال کارشناسی محسوب می شود.

نکته مهم: از لحاظ امتیاز مثبت جهت مهر و صدور پروانه اشتغال، هیچ تفاوتی بین مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد.

کارت پایان خدمت

برای شرکت در امتحان نظام مهندسی تاسیسات برق، کارت پایان خدمت لازم نیست. ولی برای دریافت پروانه اشتغال، کارت اتمام خدمت یا معافیت دائم الزامی می باشد. داوطلبین آقا بعد از قبولی در آزمون به مدت سه سال فرصت دارند، کارت پایان خدمت یا معافیت دائم را تهیه کرده و برای دریافت پروانه نظام مهندسی اقدام کنند. همچنین افرادی که در حال گذراندن دوره خدمت سربازی می باشند نیز می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

عضویت در سازمان نظام مهندسی

قبل از شرکت در آزمون نظام مهندسی نیازی به ثبت نام در موسسه نظام مهندسی ندارید. شما بعد از قبولی می توانید به سازمان نظام مهندسی شهر خود مراجعه و مدارک را تحویل دهید.

وضعیت جسمانی

اگر داوطلب کم بینا، کم شنوا بوده و یا از معلولیت جسمی برخوردار باشد باید پرونده بهزیستی خود را همراه سایر مدارک تحویل دهد.

راهنمای خرید کتاب سازه های بتنی

شرایط آزمون نظام مهندسی رشته برق

کلام آخر

افراد متقاضی قبل از شرکت در امتحان نظام مهندسی برق، باید از صلاحیت های نظارت و طراحی برخوردار باشند. از شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی برق می توان به حداقل داشتن مدرک لیسانس و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم اشاره کرد. برای قبولی در آزمون منابع گوناگونی وجود دارد. اگر به دنبال جدیدترین نوشته ها هستید به سایت رایان بوک مراجعه کرده و منابع مختلفی نظیر کتب دانشگاهی و نظام مهندسی را بسته به ضرورت خود تهیه کنید.

سوالات متداول

آیا برای شرکت در آزمون نظام مهندسی برق، باید در سازمان نظام مهندسی عضویت داشته باشیم؟

برای ثبت نام در امتحان نظام مهندسی، نیاز به عضویت در سازمان نظام مهندسی ندارید؛ ولی پس از قبولی باید در موسسه نظام مهندسی شهر خود ثبت نام کنید.

اگر فردی دارای کارت پایان خدمت نباشد می تواند در آزمون نظام مهندسی برق شرکت کند؟

برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی برق، ارائه کارت پایان خدمت الزامی نمی باشد. ولی برای دریافت پروانه اشتغال پس از سه سال، باید کارت پایان خدمت یا معافیت دائم را به سازمان مربوطه تحویل دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا