عمومی

چگونگی ساخت سازه سبک روی پشت بام

یکی از مواردی که امروزه افراد را به خود درگیر کرده، کوچک بودن فضای ساختمان است؛ از این رو افراد راه های مختلفی را برای برطرف کردن این معضل امتحان می کنند. یکی از گزینه هایی که ممکن است به فکر افراد برسد، اضافه کردن فضا روی پشت بام است؛ اما آیا این کار امکان پذیر است و می توان روی ساختمانی که از قبل ساخته شده، سازه جدید اضافه کرد؟ امکان ساخت سازه سبک روی پشت بام وجود دارد؛ اما لازم است این سازه ویژگی هایی داشته باشد تا مشکلی رخ ندهد.

ساخت سازه سبک روی پشت بام چگونه است؟

اضافه کردن طبقه اضافی روی بنای اصلی در بسیاری از موارد غیر مجاز است؛ اما استثناهایی وجود دارد که می توان این کار را انجام داد. آرای قانونی که در این زمینه صادر شده، مصوبه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درباره اضافه کردن سازه (اضافه اشکوب) است. بر اساس این مصوبه، شورایی متشکل از اعضای گوناگون مانند نماینده شهرداری و شورای شهر، می توانند این مجوز را صادر کنند. ساخت سازه روی پشت بام به متریالی که استفاده می شود بستگی دارد.

استفاده از متریال مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد و پیش از انجام این کار باید تحقیقات زیادی انجام دهید تا بتوانید متریال مناسبی انتخاب کنید. همچنین شما می توانید با کتاب طراحی اتصالات فولادی اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

ویژگی های سازه سبک برای اضافه کردن به ساختمان

ساخت سازه سبک روی پشت بام

اضافه سازه بر روی پشت بام باید ویژگی هایی داشته باشد که شامل این موارد است:

  • تولید در کارخانه و نصب سریع
  • یکنواختی با نمای قدمی ساختمان
  • سبک بودن (وزن اسکلت ۲۵ کیلوگرم در هر متر)
  • کیفیت بالای اتصلات به بتون
  • برخوردار بودن از استانداردهای جهانی مصرف انرژی
  • عدم استفاده از گچ و سیمان
  • سهولت اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی
  • گرفتن مجوز رسمی از شهرداری
بهترین شهر آلمان برای مهندسین عمران

متریال مورد استفاده برای ساخت سازه

برای ساخت سازه می توان از این متریال استفاده کرد:

  • آلومیینیوم
  • فایبر گلاس
  • پنل گچی پیش ساخته
  • ال اس اف
  • پروفیل چوب پلاست
  • فایبر سمنت

مراحل ساخت سازه

اضافه کردن طبقات به ساختمان کار آسانی نیست و نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری دارد. بنابراین در مرحله اول، مالک باید درخواست اخذ مجوز را به شهرداری بدهد. بنابراین در شهرداری پرونده یا فرستاده شده و سپس به سازمان نظام مهندسی فرستاده می شود.

در این مرحله از وضعیت ملک، عرض کوچه و… بازدید می شود و قابلیت ساختمان جهت افزایش طبقات جدید توسط مهندسین مورد ارزیابی قرار می گیرد. همچنین نقشه های ساختمان نیز بررسی می شود. پس از آن برای طی شدن مراحل اداری لازم است عوارض شهرداری پرداخت شود. بعد از بازرسی ساختمان و تایید مقاومت سازه ای، درخواست افزایش طبقات تایید می شود.

مقاوم سازی ساختمان جهت اضافه کردن سازه

ساخت سازه سبک روی پشت بام

یکی از مواردی که پیش از اضافه کردن سازه به ساختمان باید رعایت شود، مقاوم سازی ساختمان است که این کار در مهندسی عمران به معنای مقاومت سازه در برابر نیروهای وارده است. برخلاف باور عموم مردم این کار تنها مختص ساختمان های قدیمی نیست؛ بلکه دلایلی مانند مشکلات اجرایی، افزایش طبقات، به روز نبودن آیین نامه ها و… می تواند منجر به این کار شود.

یکی از راه های مقاوم سازی ساختمان برای افزایش طبقات یا تغییر کاربری ساختمان، استفاده از الیاف FRP است. این الیاف علاوه بر اینکه مقرون به صرفه هستند، وزن سبکی نیز دارند. سبک بودن این الیاف باعث می شود که با افزایش طبقات وزنی به ساختمان اضافه نشود. همچنین استفاده از این سازه باعث اصلاح ضعف سازه می شود که برای افزایش طبقات و افزایش ظرفیت بارگذاری موثر است. برای افزایش طبقات می توان از سازه LSF استفاده کرد که دارای مزایایی مانند وزن کم، روش اتصال مطمئن تر، عملیات ساختمانی کمتر و.. است.

مقررات معماری داخلی شامل چه مواردی است؟

سبک سازی ساختمان

برای افزایش طبقات ساختمان، لازم است از مصالح سبک استفاده شود. استفاده از مصالح سنتی وزن ساختمان را افزایش می دهد و وزن بالای سازه، یکی از معایب آن هنگام وقوع زلزله است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بروز مصالح جدید، جهت مقاوم سازی ساختمان، آن را سبک سازی می کنند. این کار علاوه بر کاهش وزن به کاهش هزینه و صرفه جویی در مصرف انرژی نیز کمک می کند.

برای سبک سازی ساختمان از روش های زیر استفاده می شود:

  • سبک سازی سقف
  • استفاده از بتن سبک
  • سبک سازی دیوار

هزینه ساخت سازه سبک روی پشت بام

عوامل زیادی روی هزینه افزایش طبقات ساختمان تاثیر دارند. این هزینه ها شامل اخذ مجوز، مصالح، هزینه های ساخت و ساز و… است. نوع روش مقاوم سازی هزینه ساخت سازه سبک روی پشت بام را تعیین می کند.

سخن پایانی

امروزه برخی از افراد تمایل دارند با اضافه کردن سازه روی پشت بام، فضای آپارتمان خود را افزایش دهند. اما این کار تنها در برخی از موارد مجاز است و آن هم نیاز به تایید شهرداری دارد. برای ساخت سازه سبک روی پشت بام، باید مراحلی طی شود و از مصالحی را به کار برند که باعث فشار به ساختمان نشود. شما می توانید با دانلود کتاب های معماری از رایان بوک با این اصول آشنا شوید.

سوالات متداول

آیا ساخت سازه سبک روی پشت بام امکان پذیر است؟

این کار برای همه ساختمان ها امکان پذیر نیست و ساختمان هایی که نیاز به افزایش طبقات دارند، باید با اجازه شهرداری این کار را انجام دهند.

برای ساخت سازه سبک روی پشت بام از چه مصالحی استفاده می شود؟

برای این کار از متریال های آلومیینیوم، فایبر گلاس، پنل گچی پیش ساخته، ال اس اف ،پروفیل چوب پلاست و فایبر سمنت استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا