عمومی

همه آن چیزی که باید در مورد شغل مهندسی عمران بدانید!

یک مهندس عمران در طیف وسیعی از صنایع، فرصت‌ های شغلی پیدا می‌ کند. مهندسان عمران پروژه‌ های بزرگ ساختمانی را برنامه‌ ریزی، طراحی و مدیریت می‌ کنند. در شغل مهندسی عمران، این پروژه‌ ها می‌ تواند شامل پل‌ ها، ساختمان‌ ها، پیوند‌های حمل و نقل و سایر سازه‌ های اصلی باشد. آن‌ ها از نرم‌ افزار مدل‌ سازی کامپیوتری و داده‌ های بررسی‎ ‌ها، آزمایش‌ ها و نقشه‌ ها برای ایجاد نقشه‌ های پروژه استفاده می‌ کنند. البته دستیابی به یک فرصت شغلی خوب با دانلود کتاب های مهندسی عمران، مطالعه روی آن ها و افزایش مهارت های تخصصی محقق می شود.

مهندسی عمران به طور ذاتی از ابتدای بشریت در حال اجرا بوده است. ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد، ایمهوتپ اولین مهندس عمران، یک هرم پلکانی معروف برای پادشاه جوسر، در قبرستان ساقارا ساخت!

تاریخچه شغل مهندسی عمران|‌از شروع تا معروفیت!

تاریخچه مهندسی عمران

در خصوص معرفی رشته عمران باید گفت که مهندسی عمران، به کارگیری اصول فیزیکی و علمی برای حل مشکلات جامعه است و تاریخچه آن با پیشرفت‌های درک فیزیک و ریاضیات در طول تاریخ پیوند پیچیده‌ای دارد. از آنجایی که شغل مهندسی عمران یک حرفه گسترده است، شامل چندین زیر رشته تخصصی با دانش سازه‌ها، علم مواد، جغرافیا، زمین‌شناسی، خاک، هیدرولوژی، علوم محیطی، مکانیک، مدیریت پروژه و سایر زمینه‌ها مرتبط است.

در طول تاریخ باستان و قرون وسطی، اکثر طراحی‌ها و ساخت‌ و ساز‌های معماری توسط صنعتگرانی مانند سنگ‌ تراش‌ ها و نجاران انجام می‌شد. یکی از اولین نمونه‌های رویکرد علمی به مسائل فیزیکی و ریاضی قابل اجرا در مهندسی عمران، کار ارشمیدس در قرن سوم قبل از میلاد است. وجود مقررات ملی ساختمان است که باعث می شود این مسائل مهندسین عمران در یک نظم و ترتیب قرار بگیرند. به همین دلیل و آشنایی بیشتر حداقل ضوابط و مقررات در طراحی و اجرای ساختمان می توانید با دانلود مبحث ۱۰ یا دهم اطلاعات کاملتری بدست آورید.

اولین قدم های علمی و قابل اتکا در علم عمران و فیزیک را، ارشمیدس در قرن سوم قبل از میلاد بیان کرد! صحبت از نیروی شناوری در این میان است!

معرفی رشته عمران (مادر رشته های مهندسی)

معرفی رشته عمران در کشور ایران قبل از انقلاب به نام مهندسی راه و ساختمان شناخته می شد، اما بعد از انقلاب به مهندسی عمران تغییر نام پیدا کرد. در واقع مهندسی عمران هنر استفاده از منابع موجود که بتواند بشر را به یک رفاه و آسایش نسبی برساند.
وقتی اسم مهندسی عمران وسط می آید. اصولاً خیلی از افراد ذهنشان به سمت ساخت ساختمان، پل و برج ها می رود. ولی مهندسی عمران به عنوان مادر رشته های مهندسی به حساب می آید که شاخه های زیادی را دربر می گیرد. افراد می توانند با تحصیل در این رشته، یکی از شغل های مهندسی عمران را کسب کنند.

کسانی که از رشته ریاضی وارد می شوند، نیاز نیست از همان اول گرایش را انتخاب کنند.

معرفی رشته عمران در سه بخش خلاصه می شود:

  • عمران عمران
  • عمران آب
  • عمران نقشه برداری

دوره لیسانس مهندسی عمران ۴ سال هست و ۱۴۰ تا ۱۴۷ دارد. دروس رشته مهندسی عمران به بخش های زیر تقسیم بندی می شود.

دروس پایه:

  • ریاضیات
  • فیزیک
  • آمار و احتمالات مهندسی و…

معرفی دروس ترم سه تا ترم چهار مهندسی عمران:

  • دروس مکانیک مهندسی (استاتیک – دینامیک – مقاومت مصالح)
  • دروس مکانیک مهندسی عمران (تحلیل سازه ۱ و ۲ – مکانیک سیالات – پی سازی و…)
  • دروس طراحی (مهندسی سیستم ها – نقشه برداری و…

مهندسان عمران چه کاری می‌ کنند؟

پس از استخدام ممکن است تعجب کنید که میانگین حقوقی که ممکن است بتوانید به عنوان شغل مهندس عمران دریافت کنید، چقدر است؟ این حقوق به تعداد پروژه‌هایی دارد که تکمیل کرده‌اید و نرم‌افزاری که در آن مهارت دارید، بستگی خواهد داشت.

مهندسین عمران، طراحی، ساخت، نظارت، بهره‌ برداری، ساخت و نگهداری پروژه‌ ها و سیستم‌ های زیربنایی در بخش دولتی و خصوصی، از جمله جاده‌ ها، ساختمان‌ ها، فرودگاه‌ ها، تونل‌ ها، سد‌ها، پل‌ ها و سیستم‌ های تأمین آب و تصفیه فاضلاب را انجام می‌ دهند. بسیاری از مهندسان عمران در برنامه‌ ریزی، طراحی، ساخت، تحقیق و آموزش کار می‌ کنند. تمامی این مشاغل بیان شده و شغل های این مهندسی در ارتباط با بازار کار مهندسی عمران در مقاله ای جدا برای شما معرفی شده است.

محیط کار یک مهندس عمران در چه شرایطی است؟

قبل از انتخاب رشته مهندسی عمران باید با سختی های شغل مهندسی عمران آشنا شوید. یک مهندس عمران با سختی هایی مثل نشستن پشت میز، ارتباط با کارکنان و … دست و پنجه نرم می کند.

  • بازدیدهای مرتب از کارگاه های ساختمانی
  • ساعت های کاری مانند سایر مشاغل (برخی از روز ها ممکن است لازم باشد)
  • نشستن پشت میز به واسطه کارهای دفتری با نشستن های طولانی مدت
  • ارتباط مداوم با کارفرما، مسئولین، کارگران و پیمانکاران
صفر تا صد ساخت و طراحی ویلا در سطح شیبدار

مهم ترین وظایف مهندسان عمران

وظایف مهندسان عمران

در شغل مهندسی عمران معمولاً کار‌های زیر را انجام می‌دهند:

  1. گزارش‌های نظرسنجی، نقشه‌ها و سایر داده‌ها را برای برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند.
  2. هزینه‌های ساخت و ساز، مقررات دولتی، خطرات محیطی بالقوه و سایر عوامل را در طول مراحل برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل ریسک یک پروژه در نظر می‌گیرد.
  3. تدوین و ارسال درخواست‌های مجوز به آژانس‌های محلی، ایالتی و فدرال، با تأیید اینکه پروژه‌ها با مقررات مختلف مطابقت دارند.
  4. نظارت و تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش خاک برای تعیین کفایت و استحکام پی
  5. تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشات بر روی مصالح ساختمانی مانند بتن، چوب، آسفالت یا فولاد برای استفاده در پروژه‌های خاص
  6. برآورد هزینه برای مواد، تجهیزات یا نیروی کار را برای تعیین امکان‌سنجی اقتصادی پروژه
  7. استفاده از نرم‌افزار طراحی برای برنامه‌ریزی و طراحی سیستم‌های حمل و نقل، سیستم‌های هیدرولیک و سازه‌ها مطابق با استاندارد‌های صنعتی و دولتی.
  8. انجام یا نظارت بر عملیات نقشه‌برداری برای تعیین مکان‌های ساختمان، طرح‌های سایت، نقاط مرجع، درجه‌ها و ارتفاعات برای هدایت ساخت و ساز.
  9. مدیریت تعمیر، نگهداری و جایگزینی زیرساخت‌های دولتی و خصوصی
  10. مهندسان عمران همچنین باید یافته‌های خود را در مورد موضوعاتی مانند پیشنهادات پیشنهادی، بیانیه‌های اثرات زیست‌محیطی، یا توضیحات دارایی به مردم ارائه کنند.
  11. بسیاری از مهندسان عمران سمت‌های نظارتی یا اداری از ناظر یک سایت ساخت‌وساز گرفته تا مهندس شهر، مدیر کار‌های عمومی و مدیر شهری دارند. به عنوان ناظر، آن‌ها وظیفه دارند از رعایت شیوه‌های کار ایمن در سایت‌های ساخت و ساز اطمینان حاصل کنند.
  12. سایر مهندسان عمران در طراحی، ساخت، تحقیق و تدریس کار می‌کنند. مهندسان عمران با دیگران در پروژه‌ها کار می‌کنند و ممکن است توسط تکنسین‌های مهندسی عمران کمک کنند.

مهندسان عمران اسناد مجوز را برای کار در پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر آماده می‌کنند. این مهندسان تجزیه و تحلیل‌های ساختاری را برای پروژه‌های فتوولتائیک یا انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین توانایی سازه‌ها و ساختمان‌های پشتیبان آرایه خورشیدی را برای تحمل تنش‌های ناشی از باد، فعالیت‌های لرزه‌ای و سایر منابع ارزیابی می‌کنند. برای پروژه‌های بادی در مقیاس بزرگ، مهندسان عمران اغلب بستر‌های جاده‌ای را برای جابجایی کامیون‌های بزرگی که در توربین‌ها حمل می‌کنند، آماده می‌کنند.

مهندسان عمران روی پروژه‌های پیچیده کار می‌کنند و می‌توانند رضایت شغلی خود را با مشاهده اتمام پروژه به دست آورند. شغل مهندسی عمران به چند شاخه تقسیم می شود. مهندسان معمولاً در یکی از زمینه ها تخصص دارند. مهندسان ساختمان پروژه‌های ساخت و ساز را مدیریت می‌کنند و از برنامه‌ریزی و ساخت آن‌ها مطابق با نقشه‌ها و مشخصات اطمینان حاصل می‌کنند. این مهندسان معمولاً مسئول طراحی و ایمنی سازه‌های موقت مورد استفاده در طول ساخت و ساز هستند. آن‌ها همچنین ممکن است بر جنبه‌های بودجه، مدیریت زمان و ارتباطات یک پروژه نظارت کنند.

یکی دیگر از دغدغه های مهندسین عمران بررسی و رعایت اصول و استحکامات مربوط به زلزله می باشد که برای اطلاعات بیشتر می توانید با آیین نامه و دانلود استاندارد ۲۸۰۰، حجت را تمام کنید!

مهندسان ژئوتکنیک کار می‌کنند تا مطمئن شوند که پایه‌های اشیاء ساخته شده از خیابان‌ها و ساختمان‌ها گرفته تا باند و سد‌ها محکم هستند. آن‌ها بر نحوه تعامل سازه‌های ساخته شده توسط مهندسان عمران، مانند ساختمان‌ها و تونل‌ها با زمین (از جمله خاک و سنگ) تمرکز می‌کنند. علاوه بر این، شیب‌ها، دیوار‌های حائل و تونل‌ها را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند. مهندسان سازه پروژه‌های بزرگ مانند ساختمان‌ها، پل‌ها یا سد‌ها را طراحی و ارزیابی می‌کنند تا از استحکام و دوام آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

مهم ترین وظیفه مهندسان ژئوتکنیک کار بر روی تاثیر خرابی ساختمان ها و مقاوم سازی آن ها کار کنند.

مهندسان حمل و نقل، سیستم‌های روزمره مانند خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را برنامه‌ریزی، طراحی، اجرا و نگهداری می‌کنند، اما پروژه‌های بزرگ‌تری مانند فرودگاه‌ها، بنادر کشتی، سیستم‌های حمل‌ونقل انبوه و بنادر را نیز برنامه‌ریزی می‌کنند. مهندسان عمران اغلب در انواع خاصی از پروژه یا رشته تخصصی مانند ساحلی/دریایی، نیرو، آب و حمل و نقل تخصص دارند. در اینجا درباره رشته‌ها و تخصص‌های کلیدی مهندسی عمران بیشتر بیاموزید. فارغ التحصیلان اغلب مستقیماً برای طرحی در یکی از این مناطق درخواست می‌دهند.

صلاحیت‌ ها و آموزش‌ های لازم

در ادامه معرفی شغل های مهندسی عمران به آموزش های لازم در ارتباط با این شغل رسیده ایم. هم برای فارغ التحصیلان دانشگاه و هم برای فارغ التحصیلان مدرسه، مسیر‌هایی برای ورود به حرفه مهندسی عمران وجود دارد. فارغ التحصیلان به مدرک مهندسی عمران مورد تأیید مؤسسه مهندسین عمران (ICE) نیاز دارند. بعد از دریافت این مدرک، از شما انتظار می‌رود که برای یکی از دو مدرک حرفه‌ای شناخته شده با ICE کار کنید. اگر یک BEng را تکمیل کرده‌اید، می‌ توانید یک وضعیت مهندس ثبت شده (IEng) کسب کنید.

اگر یک MEng یا BEng به علاوه کارشناسی ارشد را تکمیل کرده‌اید، می‌توانید وضعیت مهندس چارتر (CEng) را کسب کنید. هر دو عنوان به آینده شغلی کمک خواهند کرد، اما مهندسان خبره اغلب بیشتر مورد توجه کارفرمایان هستند. .

اگر برای یک نقش فارغ التحصیل در رشته مهندسی عمران درخواست می‌دهید، سعی کنید تجربه کاری در طول یک سال در صنعت به دست آورده باشید، به آینده شغلی شما کمک زیادی می‌کند. برخی از کارفرمایان به دانشجویانی که در طول تجربه کاری آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌اند، حمایت مالی و پیشنهاد شغلی ارائه می‌دهند.

تفاوت مهندس عمران و معماری را در این مقاله بخوانید تا دیگر ابهامی برای شما وجود نداشته باشد.

مهارت‌ های کلیدی برای مهندسان عمران

مهارت‌های کلیدی برای مهندسان عمران

کارفرمایان به دنبال فارغ التحصیلانی هستند که از نظر تجاری آگاه باشند و بتوانند در یک محیط تیمی به خوبی کار کنند. سایر مهارت‌ های کلیدی برای دستیابی به شغل مهندسی عمران عبارتند از:

  • مهارت‌های ریاضی، علمی و فناوری اطلاعات
  • توانایی تفکر روشمند و مدیریت پروژه‌ها
  • مهارت‌های حل مسأله
  • توانایی کار در مهلت مقرر و در چارچوب بودجه
  • توانایی حفظ یک نمای کلی از کل پروژه‌ها
  • مهارت‌های عالی ارتباط کلامی و نوشتاری
  • مهارت‌های مذاکره، نظارت و رهبری
  • آشنایی کامل با قوانین مربوطه
فونداسیون چیست؟ از وظایف تا انواع پی ساختمان یا شالوده!

چگونه مهندس عمران شویم؟

چندین راه برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران وجود دارد. شما می‌توانید مدارک مورد نیاز خود را با گذراندن دوره‌های دانشگاهی به دست‌آورید یا می‌توانید برای کارآموزی مهندسی عمران اقدام کنید. اگر قبلاً مهارت یا تجربه مرتبطی دارید، ممکن است بتوانید مستقیماً به یک کارفرما درخواست دهید یا در محل کار آموزش ببینید. شما باید این مسیر‌ها را بررسی کنید تا بفهمید کدام مسیر برای شما مناسب است. ممکن است برای کار در یک سایت ساخت و ساز به کارت گواهینامه مهارت‌ های ساخت و ساز (CSCS) نیاز داشته باشید.

با ثبت نام در دوره چهارساله مدرک دانشگاهی می‌توانید مهندس عمران شوید. در حین تحصیل، می‌توانید در زمینه خاصی مانند مهندسی سازه، محیط زیست یا ساحل تخصص داشته باشید. اگر مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مرتبط مانند ریاضیات، زمین‌شناسی یا علوم دارید، ممکن است بتوانید به عنوان مهندس عمران دوباره آموزش ببینید.

ممکن است برای شروع تحصیل خود به عنوان مهندس عمران نیاز به حضور در یک دانشگاه یا ارائه‌دهنده آموزش داشته باشید. شما می‌توانید یک گواهی ملی بالاتر مانند سطح ۴ HNC در مهندسی عمران، یا سطح ۵ HND در ساخت و ساز و محیط ساخت را تکمیل کنید. پس از این، ممکن است بتوانید به عنوان یک مهندس کارآموز کار کنید و آموزش‌های حین کار را برای واجد شرایط بودن انجام دهید.

مهارت‌ های یک مهندس عمران

مهارت‌ های اضافی که می تواند منجرب به تبدیل شدن شما به یک مهندس عمران موفق شود و برای هر کسی که به عنوان شغل مهندسی عمران فکر می‌ کند، می تواند مفید باشد. این وظایف عبارتند از:

  • دانش ساختمان و ساخت و ساز
  • مهارت و دانش طراحی
  • دقیق باشید و به جزئیات توجه کنید.
  • مهارت‌های ارتباط کلامی عالی
  • می‌تواند به خوبی با دیگران کار کند.
  • قادر به استفاده از ابتکار عمل شما
  • قادر به استفاده از کامپیوتر و بسته‌های نرم‌افزاری اصلی با اطمینان

مهندس عمران چه می‌ کند؟

مهندس عمران چه می‌کند؟

مهندسان عمران اغلب در یک زمینه تخصص دارند، مانند حمل و نقل (جاده‌ها، فرودگاه‌ها، راه آهن)، محیط زیست (موانع سیل، توربین‌ها)، ژئوتکنیک (معدن و کار‌های خاکی)، دریانوردی (بنادر و دفاع دریایی) یا سازه (سد‌ها، خطوط لوله، سکو‌های دریایی).

به عنوان یک مهندس عمران می‌توانید:

  • ارزیابی ارزش و ریسک‌های احتمالی پروژه‌ها را انجام دهید
  • توسعه نقشه‌ها با استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) را انجام دهید.
  • ارتباط با معماران، پیمانکاران فرعی، مشاوران، همکاران و مشتریان داشته باشید.
  • از مطابقت پروژه‌ها با الزامات قانونی و استاندارد‌های بهداشت و ایمنی حصول اطمینان داشته باشید.
  • مشکلات طراحی و توسعه را حل کنید.
  • مدیریت بودجه و سایر منابع پروژه را بتوانید انجام دهید.
  • در جلسات عمومی برای بحث در مورد پروژه‌ها شرکت کنید.
  • استفاده از نرم‌افزار مدل‌سازی کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل داده‌های نظرسنجی و نقشه‌برداری را بلد باشد.
  • بر پیشرفت پروژه و حصول اطمینان از رعایت الزامات قانونی و بهداشتی و ایمنی نظارت داشته باشد.

این را هم اضافه کنیم که حقوق مورد انتظار برای یک مهندس عمران با افزایش تجربه شما متفاوت است.

وظایف مهندسی عمران | از امکان سنجی تا مشاوره!

وظایف مهندس عمران را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: کار‌های انجام شده قبل از ساخت (مطالعات امکان سنجی، بررسی سایت و طراحی)، کار‌های انجام شده در حین ساخت (برخورد با مشتریان، مهندسین مشاور و پیمانکاران) و کار‌های انجام شده پس از ساخت.

تقریباً تمام قرارداد‌های مهندسی عمران شامل برخی از عناصر کار ساختمانی می‌شود. توسعه فولاد و بتن به عنوان مصالح ساختمانی باعث شد که طراحی بیشتر در دست مهندس عمران قرار گیرد تا معمار، بر اساس عملکرد و اقتصاد، طراحی سازه ساختمان را تعیین می‌کند.

در این میان و در انتهای مقاله شغل مهندسی عمران می توانید با کتاب های محبوب مهنپدسی عمران، تحت عنوان کتاب‌ هایی که یک مهندس عمران باید بخواند، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

سخن پایانی

مهندسی عمران بخشی از مهندسی است که با ساخت، نگهداری و طراحی سازه‌هایی برای استفاده عمومی سروکار دارد. مهندسان عمران سیستم‌های حمل و نقل مانند جاده‌ها و پل‌ها را می‌سازند. این سازه‌ها باید ایمن بوده و امکان جریان کارآمد ترافیک و گسترش آینده را فراهم کنند. در این مقاله از رایان بوک سعی شد تا شما را با این شغل شریف آشنا کنیم، مهندسان عمران همچنین می‌توانند سیستم‌های آبی مانند سد‌ها و تأسیسات فاضلاب بسازند. اگر تجربه یا اطلاعاتی در مورد مهندسی عمران، درآمد این شغل، مهارت‌ها و… دارید، حتماً با همراهان ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درمورد شغل های مهندسی عمران

معرفی اجمالی شغل مهندسی عمران

مهندسی عمران بخشی از مهندسی است که با ساخت، نگهداری و طراحی سازه‌هایی برای استفاده عمومی سروکار دارد.

مهارت های یک مهندس عمران

از جمله مهارت های مهندسی عمران می توان به : مهارت‌های ریاضی، علمی و فناوری اطلاعات، توانایی تفکر روشمند و مدیریت پروژه‌ها، مهارت‌های حل مسأله و… نیز می باشد.

یک نظر

  1. سلام یه مهندس عمران قادر به استفاده از کامپیوتر و بسته‌های نرم‌افزاری اصلی با اطمینان باشه، درسته گفتین ولی یه چند نمونه نرم افزار رو هم معرفی کنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا