عمومی

وال پست چیست؟ + از هدف پایه گذاری تا اجرای Wallpost

آیا می دانید وال پست چیست؟ وال پست (Wallpost) که به آن نگهدارنده دیوار نیز می گویند، یک سازه مهم ساختمانی است که به دو صورت عمودی یا افقی وجود دارد و شبیه به ستون یا تیر است. این نگهدارنده عملکرد متفاوتی نسبت به سازه های اصلی ساختمان دارد. از وال پست ها برای اتصال دیوارها به ستون و تیر و دال ها استفاده می شود. ایمن سازی با استفاده از این تکنیک، مانع از واژگونی ساختمان می شود. این المان های تیر-ستونی را می توان در فریم هایی از ساختمان که دارای دهانه بزرگی هستند و به دیوار اتصال دارند، ببینید.

همانطور که متوجه شدید وال پست چیست، این دیوارها یکی از اصلی ترین قسمت های استحکام انواع سازه های ساختمانی می باشد. ساختمان های فولادی هم اصول خاص خودشان را دارند. با دانلود مبحث ۱۰ آیین نامه مقررات ملی ساختمان، می توانید از این اصول اولیه در ارتباط با استحکام ساختمان های فولادی نهایت بهره را ببرید.

هدف از پایه ریزی سَنگَر وال پست

هدف از تعبیه وال پست در اسکلت بتنی در یک ساختمان، امکان انتقال باد و لزره های حاصل از زلزله به قاب های سازه است. این انتقال مانع از ریزش دیوار و ایمن سازی آن می شود. پست وال ها به عنوان یک راه حل آسان و به صرفه (هم در زمان و هم در هزینه) برای ایمن سازی اتصالات چوبی یا فلزی ساختمان محسوب می شوند.

انواع وال پست چیست؟

انواع وال پست چیست؟

دو نوع وال پست Wallpost وجود دارد:

  • وال پست افقی: این وال پست ‌ها سبب درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام دیوار خواهد شد‌.
  • وال پست قائم: نگهدارنده دیوار قائم در زمانی که دهانه در ساختمان بزرگ باشد، از روی تیر طبقه پایین به زیر تیر طبقه بالا در دهانه جوش می‌ شود‌.

چرا باید از نگهدارنده دیوار استفاده کنیم؟

اکثر مهندسان ساختمانی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که یک سازه در ساختمان وقتی عملکرد مناسبی دارد که المان های اصلی سازه یعنی تیر، ستون و سقف ها سالم باشند. اما زلزله های سال های اخیر در کشور در مناطق مختلف، این نکته را به متخصصان ساختمانی گوشزد می کند که برای سالم ماندن سازه اصلی یک ساختمان، باید اعضای غیر سازه ای همچون دیوارهای پیرامونی، تیغه ها، نماهای ساختمان، تاسیسات و … نیز عملکرد مناسبی داشته باشند.

شرایط پایدار سازه زمانی تضمین می شود که اعضای غیر سازه ای نیز سالم باشند؛ در غیر این صورت باعث ایجاد خسارت های مالی یا حتی جانی در هنگام حوادثی همچون زلزله خواهد شد.

همان طور تا این جا بحث درک بهتری در مورد وال پست چیست، بدست آوردید. از این رو باید در نظر گرفت که (Wallpost) باعث ایجاد مقاومت میان انواع قاب های ساختمانی و دیوار ها می شود که این خود تاثیر مستقیمی بر مقاومت اصلی سازه دارد.

در نتیجه می توان به طور قطع گفت: وجود چنین ساختاری برای استحکام بیشتر ساختمان ها در برابر زلزله بسیار مفید و در بسیاری از موارد ضروری است.

پیمان لازم برای استفاده از وال پست دیوار چیست؟

برای این که بدانیم شرایط استفاده از وال پست چیست بهتر است از آئین نامه ۲۸۰ که یکی از معتبرترین آئین نامه های ساختمانی است، کمک بگیریم. شرایط استفاده از وال پست ها نیز در ویرایش دوم این آئین نامه بیان شده است. در ادامه بندهای ۴-۵-۴ و ۳-۵-۷ از این آیین نامه که مربوط به شرایط استفاده از Wallpost در ساختمان است، بیان می شود:

بازار کار مهندسی عمران در خارج از کشور و ایران + درآمد و آینده شغلی

پیمان طبق بند ۴-۵-۴:

دیوارهای داخلی یا تیغه‌های با ارتفاع بیش از ۱/۸ متر، باید به نحو مناسبی مانند استفاده از وادارها و . . . از نظر جانبی به سازه مهار شوند.

پیمان طبق بند ۷-۵-۳:

حداکثر طول مجاز هر دیوار غیر سازه ای بین دو کلاف قائم، نباید از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت آن بیشتر باشد.

  • حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه‌ای از تراز کف ۳/۵ متر است.
  • لبه‌های قائم تمام دیوارهای غیر سازه‌ای باید مهار شوند.

لبه‌های فوقانی (افقی) دیوار غیر سازه ای که در تمام ارتفاع ادامه ندارد باید با کلاف فولادی یا ناودانی نمره ۶ یا معادل مقطع بتن مسلح یا چوبی که به دیوار سازه‌ای یا کلاف‌های احاطه کننده دیوار غیر سازه‌ای متصل باشد، مقید گردد.

معرفی بهترین کتاب های مهندسی عمران که نباید از دست بدهید!

نِگار وال پست در بخش های مختلف ساختمان

نقش وال پست در بخش های مختلف ساختمان چیست؟

نِگار وال پست در بیشتر موارد در میانقاب ها، تقاطع دیوارهای غیر سازه ای، کنار بازشو و جان پناه استفاده می شود.

نِگار اول: وال پست و میانقاب

میانقاب، دیوار یا جداکننده هایی هستند که درون قاب های فلزی یا بتنی را پر می کنند. وال پست ها با اجرا در درون میانقاب ها باعث بهبود عملکرد لرزه ای آنها می شود.

نِگار دوم : وال پست دیوار و تقاطع دیوارهای غیر سازه ای

جداسازی دیوارهای متقاطع یکی دیگر از کاربردهای وال پست است که باید به طور اصولی انجام شود.

نِگار سوم: نگهدارنده دیوار و بازشو

ممکن است شما هم در جریان نصب در و پنجره های بزرگ (بزرگتر از ۲ و نیم متر) به وال پست نیاز داشته باشید. در این صورت باید نعل درگاه و وادار در دو طرف بازشو اجرا شود.

نِگار چهارم: وال پست دیوار و جان‌ پناه

برای این که بتوان لرزیدن جان پناه را کنترل کرد، بهتر آن است ارتفاع آن حداقل ۱.۲ متر و ارتفاع ستون‌ های پیرامونی بام حداقل ۱.۳۵ متر باشد. در مواردی که فاصله بین دو ستون زیاد تر باشد، وال پست میانی می تواند فاصله آزاد را کوتاه تر کند و در نتیجه عملکرد لرزه ای جان پناه مهار می شود.

باید ها و نبایدهای اجرای وال پست

باید ها و نبایدهای اجرای وال پست چیست؟

در خصوص باید ها و نباید های اجرایی وال پست ها به نکاتی اشاره می شود:

  • از میلگرد به جای نبشی در کلاف های افقی استفاده نکنید.
  • از اجرای پشت به پشت نبشی های افقی و عمودی مطمئن شوید: عدم اجرای آن باعث می شود دیوار در داخل نبشی و در یک طرف اجرا شود.
  • برای اجرا و نصب پست وال ها بهتر است از شرکت های مرتبط با مقاوم سازی ساخت و ساز کمک بگیرید، چون اطلاعات آنها به روزتر و هم نسبت به قوانین و مقررات ساختمانی آگاهی بیشتری دارند.
  • در اجرای نگهدارنده دیوار ها از فولاد و پروفیل های نبشی، قوطی و ناودانی استفاده می شود. توجه داشته باشید عملکرد وال پست های ساخته شده از نبشی در انتقال بار جانبی و یکپارچکی دیوار بهتر از وال پست های ساخته شده با قوطی است.
  • اگر از وال پست های دوبل نبشی استفاده می کنید، توجه داشته باشید که دهانه آن باید در زمان ساخت حدود یک سانتی متر از ضخامت دیوار بیشتر باشد. این کار برای قرارگیری درست تیغه است. در Wallpost های قائم، با رعایت فاصله های یک متر و با استفاده از میلگرد آجدار با نمره ۱۰، شاخک هایی به نبشی یا قوطی جوش داده شود تا گیرداری مورد نیاز تیغه و Wallpost تامین شود و در صورت وارد شدن بارهای جانبی، دیوار بتواند همبستگی خود را حفظ کند.
راه های تقویت اراده برای درس خواندن

به این نکته توجه کنید که استفاده صحیح از وال پست دیوار می تواند منجرب به استحکام بیشتر ساختمان ها در مقابل زلزله شود. اطلاعات بیشتری در ارتباط با اصول اولیه این استحکامات در آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ وجود دارد. اگر می خواهید از این اطلاعات بهره ببرید می توانید دانلود استاندارد ۲۸۰۰ را رایگان انجام دهید.

دخل و خرج اجرای وال پست در ساختمان

در مورد وال پست چیست صحبت کردیم. اما هزینه اجرای وال پست در یک ساختمان چگونه است؟ باید گفت رقم ثابتی نیست که بتوان آن را به راحتی بیان کرد. این هزینه بستگی به قیمت مصالح استفاده شده در این سازه و همچنین هزینه اجرای آن دارد. متریال استفاده شده برای وال پست ها به طور معمول فولاد است و قیمت فولاد هم برحسب کیلوگرم محاسبه می شود. در نتیجه برای به دست آوردن قیمت تمام شده اجرای نگهدارنده دیوار در یک ساختمان باید قیمت روز فولاد و میزان مورد نیاز و هزینه اجرای آن را بدانید.

این نکته را یادآور می شویم که با توجه به اینکه میزان استفاده از فولاد در نبشی ها بسیار زیاد نیست، هزینه تمام شده برای اجرای این کار، هزینه گزافی نخواهد بود. پس با توجه به اهمیت پست وال ها در استحکام یک ساختمان، اجرای آن را در اولویت قرار دهید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخی به سؤال وال پست چیست، خدمت شما ارائه دهیم. وال پست یا نگهدارنده دیوار به عنوان یکی از مهمترین اعضای غیر سازه ای در ساختمان است که از ریزش دیوار در برابر نیروهای جانبی مانند باد و زلزله خودداری می کند و البته وظیفه همبستگی و یکپارچگی در تمام طول دیوار را به عهده دارد.

استفاده از این تکنیک در ایران، قدمت زیادی ندارد و در ده های اخیر و با توجه به وقوع حوادث غیر مترقبه‌ مانند زلزله در نقاط مختلف کشور، متخصصان ساختمانی را به این امر واداشت تا در جریان ساخت و ساز از دو نوع نگهدارنده دیوار عمودی و افقی در ساختمان ها استفاده کنند.

البته باید توجه داشته باشید که استفاده از وال پست در ساختمان مانند بسیاری از موارد مشابه، دارای ضوابط و قوانین خاص خود است که توجه به آن ها و رعایت آن ها ضروری است. رایان بوک هم به عنوان یکی از مراجع فروشگاه های اینترنتی فروش کتب تخصصی مهندسان عمران، در تلاش است تا با ارائه مقالات این چنینی شما را در مسیر پیشرفت همراهی کند.

سوالات متداول

نِگار وال پست در بخش های مختلف ساختمان به چگونه است؟

وال پست و میانقاب – وال پست دیوار و تقاطع دیوارهای غیر سازه ای – نگهدارنده دیوار و بازشو – وال پست دیوار و جان‌ پناه

وال پست چیست؟

وال پست (Wallpost) که به آن نگهدارنده دیوار نیز می گویند، یک سازه مهم ساختمانی است که به دو صورت عمودی یا افقی وجود دارد و شبیه به ستون یا تیر است. این نگهدارنده عملکرد متفاوتی نسبت به سازه های اصلی ساختمان دارد. اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا