عمومی

از حل مشکل تا پر کردن چاه فاضلاب زیر فونداسیون

برای تخلیه چاه فاضلاب زیر فونداسیون چیکار کنیم؟ امروزه یکی از دغدغه هایی که برای افراد در هنگام ساختمان سازی ایجاد می شود این است که اگر چاه فاضلاب در نزدیکی محل فونداسیون یا دقیقا زیر پی ساختمان وجود داشته باشد چه کاری باید انجام دهند؟ چون تصمیم گیری درباره چاه فاضلاب بسیار مهم است و هر اقدامی که مد نظر می گیرید نباید در روند ساختمان سازی و حتی در آینده مشکلاتی از قبیل ریزش، مسائل بهداشتی و… برای آن مکان ایجاد کند. در این متن قصد داریم این مشکل را با در نظر گرفتن تمام جوانب برای شما حل کنیم.

حل مشکل چاه فاضلاب زیر فونداسیون در سه سوت

ممکن است در مراحل سبک سازی ساختمان به این مشکل بر بخورید که چاه فاضلاب زیر فونداسیون قرار گرفته است و نمی دانید باید با این چاه قدیمی چکار کنید! برای حل این مشکل دو راه پیش پای شما وجود دارد که در ادامه هریک را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

تخلیه چاه قدیمی فاضلاب زیر فونداسیون

تخلیه چاه قدیمی فاضلاب زیر فونداسیوناگر فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان درست تنظیم شده باشد احتمال ریزش آن وجود ندارد و شما نمی خواهید آن را بازسازی کنید، می توانید با تانکرهای مخصوص تخلیه، آن را خالی کنید. سپس آب درون چاه را خشک کرده و درب آن را با طوقه چینی ببندید. در این صورت بودن چاه ضرری برای ساختمان ندارد و دیگر اهالی ساختمان با بوی بد آن اذیت نمی شوند.

چگونگی ساخت سازه سبک روی پشت بام

ضمن این که با این روش شما می توانید در آینده مجدد با انجام لایروبی (برداشتن خاک و سنگ ریزه از کف چاه) از این چاه استفاده کنید.

اما اگر چاه قدیمی است دست از بازسازی بردارید و به هیچ عنوان ریسک نکنید چون ممکن است در هنگام عملیات تخلیه چاه دچار ریزش شود و خسارات جانی داشته باشد.

پر کردن چاه فاضلاب زیر فونداسیون

پر کردن چاه فاضلاب زیر فونداسیوندر حالت کلی نیازی به پر کردن چاه فاضلاب زیر فوندانسیون نیست، مگر چاه مورد نظر شما قدیمی باشد و یا خاک آن منطقه سست و ضعیف باشد که این دو عامل خطرناک است و ممکن است باعث ریزش شود. اگر شما به دلایل امنیتی و بهداشتی مایل نیستید چاه فاضلاب را نگه دارید می توانید آن را با کمک متخصصان این حوزه، آن را پر کنید.

در نظر داشته باشید پر کردن چاه باید با مواد مخصوص خود که شامل آهک، خاک، ملات سیمان و شن بتن است صورت پذیرد زیرا اگر بخواهید فقط با نخاله و خاک چاه را پر کنید امکان دارد بعد از مدتی چاه نشست کند. در ادامه برای اطلاع بیشتر شما عزیزان مراحل پر کردن چاه فاضلاب زیر فونداسیون آورده شده است.

  • جایگذاری رج اولیه و پهن کردن ملات رو آن
  • جایگذاری رج دوم، ۳ سانت نزدیک تر به داخل چاه
  • نصب یک عدد گلدانی در وسط کول گذاری

نکات مهم در هنگام پر کردن چاه فاضلاب

  • رعایت ایمنی توسط کارگران به منظور جلوگیری از سقوط در چاه
  •  استفاده از ابزار های لازم مانند کمچه، تیشه، بیل، ماله، استانبولی، متر و غیره
  •  پر کردن فضاهای خالی بین آجرها با سیمان
  • استفاده از مصالح نیاز مانند خشت، سنگ آهک و… برای بستن چاه
آیین نامه 2800 چیست؟ (بررسی موضوعات و کلیات آیین نامه)

حرف آخر، حل مشکل چاه فاضلاب زیر فونداسیون

با توجه به راه حل های گفته شده دیگر نیاز نیست نگران چاه فاضلاب زیر فونداسیون باشید، شما می توانید با توجه به شرایط چاه یکی از راه های تخلیه یا پرکردن چاه را انتخاب کنید. در صورتی که چاه شما سالم است و خطر ریزشی ساختمان را در آینده تهدید نمی کند، می توانید آن را تخلیه و بدون نگرانی با طوقه چینی درب آن را ببندید. در غیر این صورت بهتر است چاه را با مواد مخصوص پر کنید و خیال خود را از هر لحاظ راحت کنید.

سوالات متداول

تخلیه چاه قدیمی فاضلاب زیر فونداسیون چگونه است؟

اگر چاه قدیمی است دست از بازسازی بردارید و به هیچ عنوان ریسک نکنید چون ممکن است در هنگام عملیات تخلیه چاه دچار ریزش شود و خسارات جانی داشته باشد. اطلاعات بیشتر در خصوص پر کردن چاه فاضلاب در مقاله برایتان بیان شده است.

چه نکاتی را هنگام پر کردن چاه فاضلاب باید رعایت کنیم؟

رعایت ایمنی توسط کارگران به منظور جلوگیری از سقوط در چاه – پر کردن فضاهای خالی بین آجرها با سیمان – استفاده از مصالح نیاز مانند خشت، سنگ آهک و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا