عمومی

انواع روش های ساخت ساختمان | سریع ترین روش ساخت ساختمان کدام است؟

روزانه از کنار بسیاری از منازل مسکونی، برج‌های تجاری و گاراژها عبور می‌کنیم و غالبا اصلا به این فکر نمی‌کنیم که این ساختمان‌ها چگونه ساخته شده‌اند. روش های ساخت ساختمان در طول زمان تغییرات بسیار گسترده‌ای داشته است و انسان‌ها در طول تاریخ همواره ساخت ساختمان را با موادی که اطراف محل زندگی آن‌ها وجود داشته است انجام داده‌اند. شاید برای شما هم جذاب باشد که سریع ترین روش ساخت ساختمان کدام شیوه ساخت می باشد؟

در دوره معاصر و با رشد تکنولوژی و دانش مهندسی عمران این روش‌ها جهش چشمگیری پیدا کرده‌اند و امروز می‌توانیم ساختمان‌های بسیار بلند و در عین حال بسیار مستحکم بسازیم. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد انواع روش‌ های ساختمان‌ سازی و ویژگی‌های هر کدام بحث کنیم.

همانطور که مستحضر هستید، توجه به رعایت اصول و مقررات ملی ساختمان می تواند به ساخت یک چارچوب و استراکچر مناسب انواع سازه های ساختمانی منجر شود. در این میان مباحث مقررات ملی به طراحی اصولی یک سازه اشاره می کند که یک مهندس عمران باید آن ها را مطالعه کرده باشد. با دانلود مبحث ۱۰ که یکی از مباحث پرکاربرد مقررات ملی ساختمان می باشد، اطلاعات خود را در زمینه حداقل ضوابط و مقررات بالا ببرید.

روش های ساخت ساختمان چگونه تعیین می‌ شوند؟

روش های ساخت ساختمان چگونه تعیین می‌ شوند؟

هنگامی که قصد ساخت یک ساختمان را داشته باشید، لازم است که روش ساخت را بر اساس معیارهای زیر مشخص کنید:

۱- هدف ساختمان

فرض کنید می‌خواهید یک سوله بسازید تا یک وسایل انبار خود را در خود جای دهید. طبعا در طراحی آن نیازی به سازه‌ای ندارید که چندین طبقه را پشتیبانی کند. اگرچه می‌توانید یک اتاق در طبقه بالا قرار دهید؛ اما به روش‌های ساخت و ساز سنگین و پیچیده نیازی نخواهید داشت.

۲- اندازه ساختمان

بسته به اینکه بخواهید یک مغازه، یک منزل مسکونی یا یک برج تجاری بسازید باید برنامه متفاوتی برای اندازه آن داشته باشید. هرچقدر ساختمان بزرگ‌تر یا بلندتر باشد به روش مقاوم‌تری نیاز دارید.

۳- محدودیت‌ های تحمل بار

با افزایش ارتفاع ساختمان، باری که سازه باید تحمل کند افزایش می‌یابد. با توجه به این نکته، روش های ساخت ساختمان باید به گونه‌ای انتخاب شود که به اندازه کافی مستحکم باشد تا بتواند بار ساختمان را تحمل کند.

۴- شرایط محیطی

اگر تا به حال در امتداد خط ساحلی رانندگی کرده باشید، احتمالا دیده‌اید که بعضی ساختمان‌ها برای محافظت سازه از موج‌های جزر و مد مرتفع‌تر ساخته شده‌اند. ساختمان‌ها در مناطق زلزله خیز نیز نیازمند استفاده از نوع ساخت و ساز مناسب هستند. یک مهندس عمران باتجربه می داند که رعایت اصول استاندارد و ملی در ساخت انواع ساختمان بسیار حائز اهمیت است. یکی از این اصول آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ می باشد که می توانید رایگان، دانلود استاندارد ۲۸۰۰ را انجام دهید.

۵- سرعت لازم در ساخت و ساز

اگر ساختمان شما نیاز به ساخت سریع دارد، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند روند ساخت و ساز را سرعت بخشد. این روش‌های ساخت و ساز از نمونه‌های پیش‌ساخته یا نیمه ساخته استفاده می‌کنند که باعث ساخت سریع‌تر می‌شوند. البته این روش‌ها هنوز در ایران به خوبی جای خود را باز نکرده‌اند.

۶- هزینه ساخت

هزینه مصالح هنگام انتخاب نوع ساخت و ساز اهمیت پیدا می‌کند. اگر تحمل بار برای سازه شما موضوعیت زیادی نداشته باشد، می‌توانید از روش‌های کم‌هزینه‌تر استفاده کنید.

چطور کتاب چاپ کنیم؟ صفر تا صد مسیر چاپ کتاب

انواع روش‌ های ساخت ساختمان چیست؟

در مراحل ساختمان سازی، روش‌های زیادی برای ساخت بنا از دیرباز رایج بوده است که در زمان ما تغییرات زیادی کرده است. مرسوم‌ترین روش‌ های ساخت ساختمان که امروزه به عنوان یک روش قابل قبول مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است. البته برای ساخت سوله و انبار روش‌هایی دیگری نیز به کار می‌رود که هدف این مقاله نیست.

  • ساختمان با اسکلت فلزی
  • ساختمان با اسکلت بتنی
  • ساختمان با اسکلت چوبی
  • ساختمان‌های سبک‌سازی
  • سازه‌های پیش‌ساخته

در ادامه مقاله به معرفی بیشتر این روش‌ها می‌پردازیم.

ساختمان با اسکلت فلزی (فولادی)

ساختمان با اسکلت فلزی

فولاد از قرن نوزدهم در ساخت و ساز استفاده شده است و بیشتر برای ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شده است. دو نوع فولاد وجود دارد که با نام «نورد گرم» و «نورد سرد» شناخته می‌شوند. فولاد نورد گرم در یک فرآیند صنعتی با استفاده از حرارت بالا تولید می‌شود. تیرها و ستون‌های تولید شده بسیار قوی هستند، اما بسیار ضخیم نیز هستند. این نوع فولاد اغلب برای ساخت ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود، اما از این تیرها در پروژه‌های مسکونی پیشرفته‌ای که سقف بزرگی دارند و به استحکام بیشتر در سازه فلزی یا همان فولادی نیاز دارند نیز استفاده می‌شود. فولاد نورد گرم گران‌تر است و برای اکثر پروژه‌های مسکونی هزینه زیادتری برمی‌دارد.

فولاد نورد سرد که معمولا به عنوان فولاد سبک‌ نیز شناخته می‌شود، بسیار قوی است و دارای این مزیت نیز هست که می‌تواند به قطعات بسیار نازک‌تر تبدیل شود. فولاد نورد سرد را می‌توان تا کرد، پانچ کرد و با لیزر برش داد که امکان دقت و سفارشی‌سازی بیشتر را فراهم می‌کند. در روش های ساخت ساختمان فلزی، تیرهای فولادی تک‌تک در محل مونتاژ می‌شوند تا ساختار اسکلت ساختمان را تشکیل دهند.

ساختمان با اسکلت بتنی

ساختمان با اسکلت بتنی

کاربردهای بتن چیست؟ بتن یک ماده بسیار مهم برای ساخت و ساز است. بتن کاملا مستحکم، صلب و مقاوم در برابر آتش است. طول عمر بسیار بالایی دارد و یک گزینه خوب برای مناطق زلزله‌خیز است. بتن امروزه در اغلب ساختمان‌های تجاری، مسکونی و انواع پروژه‌های مهندسی عمران استفاده می‌شود. استحکام بتن به این معنی است که می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند. به ویژه هنگامی که با میلگردهای فولادی تقویت شود، این استحکام دوچندان می‌شود.

قالب‌های بتن عایق (ICF) برای ساخت‌وساز خانه در مناطق خاصی استفاده می‌شود و با ریختن بتن در بین پانل‌های سفت و سخت که اغلب از فوم پلی استایرن تولید شده‌اند ساخته می‌شوند. قرار گرفتن میلگرد در بتن باعث می‌شود که در برابر نیروهای فشاری و کششی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. بتن نسبت به فلز استحکام بیشتری دارد و اغلب ساختمان‌سازان به‌ویژه در کشورهای زلزله‌خیز ترجیح می‌دهند که این روش را (در صورتی که با استاندارد بالایی ساخته شود) جایگزین سایر روش‌ها کنند.

از دیگر مزایای بتن این است که به راحتی در همه جا قابل تهیه است و قابلیت شکل‌پذیری بسیار بالایی دارد.

ساختمان با اسکلت چوبی

ساختمان با اسکلت چوبی

این روش به شکل‌های جدید آن در ایران استفاده زیادی ندارد و غالبا این روش های ساخت ساختمان در کشورهای کانادا و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کل ساختار اسکلت چوبی معمولا بر روی یک سطح بتنی قرار می‌گیرد که قبل از شروع ساختمان در محل ساخته می‌شود.

بزرگترین تفاوت اسکلت چوبی و اسکلت فولادی در محل ساخت‌وساز و میزان سفارشی‌سازی مورد نیاز است. با اسکلت چوبی، الوارها به گونه‌ای برش داده می‌شوند که در محل کار قرار بگیرند، در حالی که اجزای فولادی در طول تولید در کارخانه‌های خارج از محل دقیقا اندازه می‌شوند، به این معنی که کار کمتری در محل ساخت‌وساز مورد نیاز است.

گرایش های مهندسی عمران + معرفی بهترین گرایش عمران برای اپلای و مهاجرت!

خانه‌ های سبک‌ سازی چگونه‌ اند؟

این سبک از ساختمان‌ سازی با هدف کاهش وزن نهایی ساختمان طراحی و اجرا می‌شود. علاوه بر این هزینه اجرای این سبک بسیار پایین‌تر سایر روش‌ها است. در ایران غالبا از این روش برای ساخت طبقه دوم روی ساختمان‌هایی که با پی آجری ساخته شده‌اند و طراحی دو طبقه نداشته‌اند استفاده می‌شود. گاهی دیده شده می‌شود که روی زمین نیز برای کاهش هزینه‌ها از این روش استفاده می‌شود.

البته اگرچه وزن این سازه‌ها و قیمت تمام شده آن نیز بسیار پایین‌تر است، اما از لحاظ ایمنی و استحکام قابل قیاس با روش‌های ذکر شده در بالا نیستند و در بسیاری از موارد ساخت این نمونه‌ها با محدودیت قانونی روبرو است.

بیشتر با بازار کار مهندسی عمران آشنا شوید. درآمدهای چند ده هزار دلاری به بدست بیار!!!

ساختمان‌ های پیش‌ ساخته

ساختمان های پیش‌ساخته به سه دسته سنگین، نیمه سنگین و سبک تقسیم می‌شوند. طبعا در شرایطی که برای شما امکان ساخت در محل وجود دارد این روش توصیه نمی‌شود؛ زیرا این روش قابلیت انعطاف در طرح و اندازه را ندارد و از لحاظ استحکام نیز از بعضی روش‌ها پایین‌تر است. به هر حال در شرایطی که زمان کافی نداشته باشید یا امکان استفاده از سایر روش های ساخت ساختمان نباشد، این گزینه می‌تواند راهگشا باشد.

سازه‌های پیش‌ساخته سنگین برای ساختمان‌هایی استفاده می‌شود که بخواهند چند طبقه داشته باشند. هر قطعه از این سازه‌ها می‌توانند بین ۱۰ تا ۵۰ تن وزن داشته باشند که البته جابه‌جایی آن تا محل استقرار و هزینه‌های آن نیز از مواردی است که باید به آن فکر کنید. سازه‌های پیش ساخته نیمه سنگین نیز برای ساختمان‌های یک طبقه مناسب است و هر قطعه وزنی تا سقف ۵ تن خواهد داشت.

کانکس‌ها نمونه‌ای از ساختمان‌های پیش‌ساخته سبک هستند که در کشور ما بیشتر از دو نمونه بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کانکس به عنوان اتاق، انباری، مدرسه یا خانه بهداشت استفاده می‌شود.

سایر روش های ساخت ساختمان

سایر روش های ساخت ساختمان

روش‌های دیگری نیز وجود دارند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و گاهی اوقات توسط مهندسان و معماران به دلیل ویژگی‌ها یا زیبایی‌شناسی خاص خود انتخاب می‌شوند. سنگ تراشی، چه با آجر، سنگ یا بتن، به طور سنتی به عنوان یک روش ساخت و ساز مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما امروزه بیشتر در ساخت و ساز به صورت مشترک با اسکلت چوبی استفاده می‌شود و لایه‌ای از آجر یا سنگ به عنوان روکش به آن اضافه می‌شود.

گاهی اوقات در مناطق سنتی‌تر برای هزینه کمتر بلوک‌های سیمانی برای تشکیل ساختار خانه استفاده می‌شود و معمولا در مناطقی که چوب کمیاب است و آب‌وهوای خشکی دارد بیشتر استفاده می‌شود.

جمع‌ بندی

روش‌ های ساختمان‌ سازی از گذشته تاکنون تغییرات بسیار زیادی داشته است. برای انتخاب روش ساخت باید به نکاتی مانند هدف ساخت، تحمل بار، سرمایه موجود و شرایط محیطی توجه کرد. مصالح مورد استفاده در تمام نقاط جهان شبیه به هم نیست و از دیرباز سعی شده است که موادی در ساختمان مورد استفاده قرار گیرد که با شرایط آب‌وهوایی منطقه سازگار باشد.

امروزه در ایران غالبا ساختمان‌ها به دو روش اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی ساخته می‌شوند که هر از روش‌ها مستحکم و قابل قبول در جهان شناخته می‌شوند. روش‌هایی مثل اسکلت چوبی و ساختمان پیش‌ساخته نیز وجود دارد که در ایران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع روش های ساخت ساختمان و شرح ویژگی‌های هر کدام بپردازیم. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید با رایان بوک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا