معرفی کتاب

کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند ( ۱۴مورد از بهترین کتاب های مهندسی عمران)

جذاب ترین کتاب‌ هایی که یک مهندس عمران باید بخواند، چه کتاب هایی است؟ همواره تحصیل کردن هزینه های زیادی را به همراه دارد. از هزینه دانشگاه و رفت و آمد گرفته تا خرید کتاب های مختلف! اگر شما دانشجو عمران باشید و به وضع موجود جامعه توجه کنید، متوجه می شوید که هزینه های کتاب های مختلف کمر هر انسانی را می شکند! به همین دلیل تحقیق در اینترنت و سایر منابع دسترسی برای دستیابی به بهترین کتاب های مهندسی عمران می تواند مسیر یک صرفه جویی عالی برای شما باشد.

در کنار صرفه جویی در خرید و حتی دانلود کتاب های مهندسی عمران، می تواند برای شما یک راهنمای مفید در معرفی کتاب های این حوزه داشته باشد تا با اطلاعات کاملی این کتب را خریداری کنید.

سعی کرده ایم در این مقاله به کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند، اشاره کنیم که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از فناوری‌ های مختلف در رشته‌ های مختلف، سرعت رشد و تغییر علوم نیز بسیار زیاد شده است. فرقی ندارد در چه رشته‌ ای تحصیل کرده و مشغول به کار و فعالیت هستید.

معرفی رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران یکی از رشته‌ های مهندسی در دانشکده فنی است که دانش‌ آموزان رشته ریاضی و فیزیک می‌تواند با کسب رتبه مناسب در کنکور انتخاب کنند. این رشته که به نام راه و ساختمان نیز شناخته می‌شود، به مسائل مربوط به ساختمان‌ سازی و ساخت بنا‌هایی با کاربری مختلف است. مهم‌ترین گرایش‌ های رشته مهندسی عمران گرایش آب، راه و ساختمان و نقشه‌ برداری هستند. فعالیت‌ هایی مختلفی که در این رشته انجام می‌ شوند شامل سد‌سازی، ساختمان‌ سازی، فعالیت‌ های مربوط به انتقال آب و فاضلاب، فعالیت‌ های ساخت و ساز جاده‌ای و… هستند.

رشته مهندسی عمران یکی از قدیمی ترین رشته های دانشگاهی در جهان می باشد که بیش از ۲۵۰ سال پیش به طور تخصصی تدریس می شد!

بهترین مهندس عمران چه کسی هست؟ چندین تن از بهترین مهندسان ایران توانستند در این رشته برای خودشان اسمی به پا کنند و با تلاش و پشتکار الگو خیلی از کسانی باشند که به تازگی وارد این رشته می شوند. برای آشنایی کامل با بهترین مهندسان عمران در ایران و جهان به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

تحلیل سازه، تکنولوژی بتن، مهندسی پی، مکانیک سیالات، مهندسی آب و فاضلاب، سازه‌های فولادی و بتنی، رسم فنی و نقشه کشی ساختمان، بنا‌های آبی و … ازجمله دروس تخصصی هستند که دانشجویان در دانشگاه آموزش می‌بینند. هرکدام از گرایش های مهندسی عمران شما را وارد دنیای جدیدی از اطلاعات می کند که می توانید در پایان دوره کارشناسی خود به علاقه خود سوق پیدا کنید.

گاهی اوقات با وجود پاس کردن کتاب‌های تخصصی و دروس بسیار زیاد در دوره دانشگاه، افراد هنوز هم برای ورود به بازار کار آماده نیستند. به همین دلیل با اتمام دوره دانشگاه خواندن کتاب‌های موردنیاز مهندسی عمران و شرکت در فعالیت‌های عمرانی مختلف می‌تواند به کسب تجربه و تخصص بیشتر کمک کند.

بهترین کتاب های مهندسی عمران

بهترین کتاب های مهندسی عمران

اگر چه کتاب‌ ها و منابع مطالعاتی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد، اما کتاب‌ هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، نمونه‌ ای از بهترین و ضروری‌ ترین کتاب‌ هایی هستند که هر مهندس عمرانی باید آن‌ها را بخواند. فرقی ندارد تا چه مقطعی تحصیلات خود را ادامه داده‌اید، در چه دانشگاهی تحصیل کرده‌اید، چه میزان سواد و تخصص و تجربه دارید، در هر صورت خواندن این کتاب‌های موردنیاز مهندسی عمران خالی از لطف نیست.

پرفروش ترین کتاب مهندسی عمران در وبسایت آمازون، کتاب آبی لوله ها یا The Pipe Fitters Blue می باشد که این کتاب با قیمت ۳۲.۵۸ دلار به فروش می رسد.

گاهی اوقات افراد بدون اطلاع از جزئیات یک رشته اقدام به انتخاب آن می‌کنند. تصور می‌کنند بهترین رشته از نظر شغلی و جایگاه و درآمدزایی است. همچنین بسیاری از جوانان بدون در نظر گرفتن جزئیات رشته و میزان مهارت‌ ها و علایق خود رشته‌ای را انتخاب می‌کنند که بعداً با مطلع شدن از جزئیات آن پشیمان می‌شوند. عمران یکی از بهترین رشته‌ های دانشگاهی است و می‌تواند اینده شغلی و درآمد خوبی برای افراد به همراه داشته باشد. اما تنها افرادی می‌توانند موفق شوند که مهارت‌ های لازم را داشته و به این رشته علاقه‌مند باشند. مطالعه کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند می تواند در آموزش این مهارت ها مفید باشد.

کتاب فوت و فن‌ های ساختمان‌ سازی

کتاب فوت و فن‌های ساختمان‌سازی

یکی از مشکلاتی که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی مخصوصا در رشته‌ های مهندسی دارند، این است که در زمان دانشگاه بیشتر به صورت تئوری به یادگیری مشغول بوده و دانش اجرایی پایینی دارند. یکی از کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند و اطلاعات مفیدی در اختیار آنها قرار می دهد، کتاب فوت و فن‌ های ساختمان‌ سازی است.

لازم به ذکر است که خواندن کتب مرتبط به تنهایی نمی تواند شما را به یک مهندس عمران با تسلط کامل بر مراحل اجرایی تبدیل کند. اما مطالعه چنین کتبی می تواند باعث پیشرفت شما در این زمینه شود. یکی دیگر از مزایایی که این کتاب نسبت به سایر بهترین کتاب های مهندسی عمران دارد، توجه فراوان به بیان ریزه کاری ها و نکات آیین نامه ای است. این موضوع سبب می گردد که مراحل اجرایی ساختمان بسیار ملموس گردد.

موضوعات مختلفی که در این منبع به عنوان بهترین کتاب ساختمان سازی مطرح شده است. این موارد شامل تخریب، تجهیز کارگاه مورد نیاز، انجام گود برداری، اجرای اسکلت فلزی و بتنی، معرفی انواع سقف‌ ها و ماشین آلات ساختمانی، نازک کاری، دیوارچینی و … هستند. به این صورت شما با خواندن این کتاب با نکات و جزئیات مختلفی برای ایجاد یک سازه آشنا می‌شوید.

در این کتاب علاوه بر موارد گفته شده در مورد نکات معماری، محاسباتی و زیبایی شناختی نیز صحبت شده است. خواندن این کتاب نمی‌تواند به تنهایی شما را به یک مهندس عمران با تجربه در زمینه کار اجرایی تبدیل کند اما می‌تواند شروع یادگیری و کسب مهارت شما در این زمینه باشد.

پر فروش ترین کتاب های مهندسی عمران

کتاب دستیار مهندسان مجری و ناظر

کتاب مهندسان مجری و ناظر

در ادامه مقاله کتاب‌ هایی که یک مهندس عمران باید بخواند، کتاب دستیار مهندسان مجری و ناظر به صورت سه جلدی نوشته شده و می‌تواند همراه و دستیار بسیار مناسبی برای مجریان و ناظران پروژه‌ های مختلف عمرانی باشد. تمام مفاهیم موردنیاز و مراحل ساخت و ساز از ابتدایی‌ ترین مرحله تا انتها و تکمیل شدن سازه در این کتاب آورده شده است.

جلد اول مهندسان مجری و ناظر، بهترین کتاب ساختمان سازی

کتاب دستیار مهندسان مجری و ناظر جلد 1

در این جلد در مورد نکات مهم برای شروع یک پروژه و مراحل اولیه ساخت و ساز صحبت شده است. از زمانی که برای شروع یک پروژه باید قرارداد امضا کنید تا مرحله فوندانسیون در این جلد به صورت کامل همراه با نکات و جزئیات توضیح داده شده است. پس، مطالعه این مورد از کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند را در برنامه قرار دهید.

خرید کتاب دستیار مهندسان مجری و ناظر جلد ۱

جلد دوم مهندسان مجری و ناظر

خرید کتاب دستیار مهندسان مجری و ناظر جلد 2

تمامی نکات فنی موردنیاز برای اجرای پروژه‌ها و نکات مختلف نظارت بر آن‌ها در این جلد آورده شده‌اند. موارد مختلفی مانند آشنایی با مصالح مختلف موردنیاز، اسکلت سازه، اتصالات و … در این جلد به طور کامل معرفی شده‌اند.

مرحله مهمی که پس از گودبرداری وجود دارد، اجرای اسکلت ساختمان است. همان طور که می دانید انواع اسکلت ساختمان دو نوع است، اسکلت ساختمان فولادی و اسکلت ساختمان بتنی است. اجرای هر کدام از این اسکلت های ساختمانی مستلزم رعایت کامل ریز نکات مهمی است که در جلد دوم کتاب مهندسان مجری و ناظر بیان شده است.

خرید کتاب دستیار مهندسان مجری و ناظر جلد ۲

جلد سوم مهندسان مجری و ناظر

جلد سوم مهندسان مجری و ناظر

پس از موارد گفته شده در دو جلد اول، در این جلد به سراغ معرفی نکات پایانی و موارد مهم برای نظارت و اجرای پروژه‌ ها رفته است. پس از آن در مورد ریزه کاری‌ های داخل ساختمان نیز معرفی شده‌اند. انواع سقف‌ ها، سفت کاری و نازک کاری‌ ها در این جلد معرفی شده است.

این سه جلد کتاب را می توان در لیست ضروری ترین کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند قرار داد. یک مهندس عمران با خواندن این کتاب می‌تواند اطلاعات بسیاری کاملی از ساخت سازه‌ ها به دست آورد. اگر شما هم به این رشته علاقه دارید، اکنون دانشجوی این رشته هستید یا فارغ التحصیل شده‌اید، حتماً باید این کتاب را در کتاب خانه خود داشت باشید.

خرید کتاب دستیار مهندسان مجری و ناظر جلد ۳

کتاب مهارت‌ های ضروری اشتغال در مهندسی عمران

کتاب مهات‌های ضروری اشتغال در مهندسی عمران

یکی از پرفروش ترین و بهترین کتاب های مهندسی عمران که بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسی عمران آن را مطالعه می کنند، کتاب مهارت های ضروری اشتغال در مهندسی عمران است. این کتاب با توجه به نیاز دانشجویان به توضیح و تبیین مهارت های نرم و مهارت های اجرایی پرداخته است.

این کتاب از ضروری‌ ترین کتاب‌های موردنیاز مهندسی عمران و افرادی است که قصد انتخاب این رشته را دارند. با خواندن این کتاب بهترین تعریف از مهندسی عمران را دریافت می‌کنید، با مهم‌ترین مهارت‌ هایی که برای خواندن این رشته موردنیاز است آشنا می‌شوید و جزئیات کاملی از این رشته دریافت می‌کنید.

موارد دیگری که در این کتاب معرفی شده‌اند، شامل نحوه نوشتن رزومه، روش پیدا کردن شغل مناسب، آموزش نکات مهم برای مصاحبه، نحوه رفتار در محیط کار، برخورد با همکاران و باید و نباید‌های بسیار مهم و ضروری در این رشته معرفی می‌شوند. وجود و مطالعه این کتاب یک امر بسیار ضروری است، چرا که محیط دانشگاه ها در ایران به گونه ای است که دانشجویان از نظر علمی بسیار غنی هستند و نیازمند اطلاعاتی در زمینه مهارت های اجرایی هستند.

کتاب تخریب، گودبرداری و سازه‌ های نگهبان

کتاب تخریب، گودبرداری و سازه‌های نگهبان

یکی دیگر از کتاب‌های بسیار عالی و ضروری برای رشته مهندسی عمران، کتاب تخریب، گودبرداری و سازه‌های نگهبان است. کار‌های عمرانی دارای حساسیت بالایی هستند. این حساسیت مخصوصا در مراحل شروع ابتدایی بسیار بیشتر است. به همین دلیل افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باعث اطلاعات کامل و دقیقی زمینه گودبرداری، تخریب، سازه‌ های نگهبان و … داشته باشند.

یکی از مهم ترین و حساس ترین قسمت کارهای عمرانی، مراحل ابتدایی آن است.

تمام مهندسین عمران باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند، زیرا هرگونه اشتباه ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. تخریب‌های غیراصولی نه تنها باعث آسیب دیدن افراد و کارگران مشغول در پروژه می‌شود، بلکه ممکن است باعث آسیب دیدن ساختمان‌ های کناری نیز شود. بنابراین، این منبع هم در لیست پراهمیت ترین کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند قرار می گیرد.

این کتاب می‌تواند منبع جامع و کاملی در این زمینه بوده و اطلاعات ضروری را در اختیار مهندسین قرار دهد. تمام آیین‌نامه‌ ها، نکات، موارد ایمنی، تابلو‌ های ایمنی، آیین‌نامه‌ های بهداشتی و نکات لازم برای حفاظت از کارگاه‌ها در این کتاب آورده شده‌اند. با مطالعه این کتاب و به دست آوردن اطلاعات لازم می‌توان برای تخریب، گودبرداری و فعالیت‌ های بعدی پرداخت.

کتاب تخریب، گودبرداری و سازه های نگهبان در دو نسخه برای آزمون نظام مهندسی و ویژه دوره ارتقا پایه در رایان بوک در دسترس می باشد که می توانید هر دو این کتاب ها را تهیه کنید.

خرید کتاب گودبرداری و سازه‌ های نگهبان ویژه دوره ارتقاء پایه | خرید کتاب گودبرداری و سازه‌ های نگهبان ویژه آزمون‌ نظام‌ مهندسی

کتاب از تخریب تا فوندانسیون

تخریب و فونداسیون جز مراحل ابتدایی کار است که بسیار حساس می باشد و باید دقت زیادی در انجام آن شود. بی توجهی به نکات مهم تخریب و فونداسیون می تواند عواقب و خسارت های جبران ناپذیری را بر جا بگذارد. خسارت جبران ناپذیری مثل ساختمان متروپل آبادان. خسارتی از جنس خون!

به همین دلیل هر مهندس عمران قبل از شروع فعالیت تخریب، گودبرداری و … باید اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه داشته باشد. کوچک‌ترین اشتباه در این مرحله مشکلات و خرات بسیار زیاد و جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

راهنمای خرید کتاب سازه های فولادی

کتاب از تخریب تا فوندانسیون یکی از بهترین کتاب های مهندسی عمران در این زمینه است که کمک می‌کند اطلاعات بسیار عالی و کاملی را قبل از شروع انجام پروژه به دست بیاورید. تمام موارد و مسئولیت‌ هایی که یک مهندس عمران در طی انجام پروژه بر عهده داشته تا نکات و دستورالعمل‌ های بهداشتی و راه‌اندازی کارگاه در این کتاب به طور مفصل بیان شده‌اند. پیشنهاد می‌شود حتماً قبل از شروع کار این کتاب را مطالعه کنید.

چک لیست نظارت بر ایمنی و حفاظت کار

چک لیست نظارت بر ایمنی و حفاظت کار

مطمئناً شما به عنوان خواننده این مطالب می خواهید در آینده ای نزدیک فعالیت خود در حوزه شغل مهندسی عمران شروع کنید باید دقت کنید که موارد بسیاری در هر پروژه وجود دارد که بایستی آن ها را در اختیار داشته باشید و مورد استفاده قرار دهید. انجام امور عمران و ساختمان سازی یکی از کارهای پر ریسک است و می تواند خطر زیادی را به همراه داشته باشد، بنابراین بهتر است که وسایل ایمنی را به همراه داشته باشید تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کنید.

در این کتاب شما لیستی کامل و بدون نقص از هر آن چه که به عنوان یک مهندس عمران برای نظارت و حفاظت از کار ممکن است به آن نیاز داشته باشید را در اختیار دارید تا بتوانید با اطمینان کامل از کار کردن روی یک پروژه ایمن و محافظت شده لذت ببرید.

خرید کتاب چک لیست نظارت بر ایمنی و حفاظت کار

طراحی لرزه‌ ای سازه‌ های فولادی

یکی دیگر از منابع عالی و کاربردی و کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند، کتاب طراحی لرزه‌ای سازه‌ های فولادی است. در این کتاب به صورت جامع و کامل در مورد طراحی و ساخت اجزای مختلف سازه‌ها پرداخته شده است. مهم‌ترین مباحث در زمینه طراحی لرزه‌ای سازه‌ های فولادی مطرح شده است.

این کتاب علاوه بر توضیحات و راهنمایی‌ های بسیار مفید، مثال‌ های بسیار جامع و کاملی نیز معرفی کرده است که برای یادگیری بهتر بسیار مفید هستند.

خرید کتاب طراحی لرزه ای سازه های فولادی

کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند!

کتاب‌ هایی که یک مهندس عمران باید بخواند!

دانشجویان رشته مهندسی عمران کتاب‌ های مهم و ضروری در دوره دانشگاه مطالعه می‌کنند که در آینده شغلی و انجام فعالیت‌ های مرتبط با رشته به آن‌ ها کمک می‌کند. برخی از این کتاب‌ها در ادامه معرفی شده‌اند:

کتاب طراحی سازه های فولادی و بتنی

کتاب طراحی اتصالات فولادی و بتنی

یکی از کتاب های جذاب مهندسی عمران که نقش بسزایی در ساخت انواع سازه ها دارد، کتاب طراحی سازه های فولادی و بتنی می باشد. برای دانلود رایگان این کتاب کافیست کلیک کنید. این کتاب در ارتباط با نرم افزارهای ایتبس و سیف آموزش هایی را در اختیار شما قرار می دهد.

رسم فنی و نقشه کشی، کتاب های مهندسی عمران ترم اول

کتاب رسم فنی و نقشه کشی

این کتاب از کتاب های مهندسی عمران ترم اول و از اصلی‌ترین دروس در این رشته محسوب می شود.  با مطالعه این کتاب دانشجو با مفاهیم پایه و اساسی برای نقشه کشی آشنا می‌شود. مفاهیمی مانند ترسیمات هندسی، رسم تصویر مجسم، رسم نمای مجهول، اندازه‌گیری و سایر مفاهیم ترسیم نقشه در این کتاب آورده شده‌اند. اگر در این رشته تحصیل می کنید، مطالعه آن را در سری کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند، مد نظر قرار دهید.

خرید کتاب رسم فنی و نقشه کشی صنعتی۱

کتاب مصالح ساختمانی

کتاب مصالح ساختمانی

در ساخت سازه‌ های مختلف، مصالح ساختمانی متفاوتی به کار برده می‌شود. انتخاب نوع مطالح تا حد زیادی به نوع سازه بستگی دارد. به عنوان مثال می‌توان از اسکلت‌ های فلزی یا بتنی برای ساخت ساختمان‌ ها استفاده کرد. به این دلیل آشنایی با انواع مصالح ساختمانی، مزایا، معایب و کاربرد هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار است.

خرید کتاب مصالح ساختمانی

کتاب نقشه‌ برداری، از کتابهای کاربردی مهندسی

کتاب نقشه‌برداری

در هر پروژه عمرانی یکی از فعالیت‌ های مهم، نقشه‌ برداری است. جزئیات کاملی از محل اجرای پروژه با کمک دستگاه‌ های مخصوص جمع‌ آوری می‌شود. این اطلاعات برای انجام مراحل اجرایی پروژه بسیار مهم هستند. این کتاب از سری کتابهای کاربردی مهندسی است که به طور مفصل در مورد نحوه نقشه‌ برداری، اطلاعات و جزئیاتی که در این مرحله باید جمع‌ آوری شود، پرداخته شده است. این کتاب نیز در مقطع کارشناسی برای دانشجویان مهندسی عمران تدریس می‌شود.

کتاب تکنولوژی بتن

کتاب تکنولوژی بتن

یکی دیگر از بهترین کتاب‌ های مهندسی عمران و کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند و بسیار مفید می باشد، در آن به طور کامل در مورد بتن، خواص آن و مهم‌ترین کاربرد‌ها و مزایای آن صحبت می‌شود. موارد مختلفی مانند اجزای تشکیل‌ دهنده بتن، افزودنی‌ های مختلف، طراحی اختلاط بتن و موارد دیگر با جزئیات کامل صحبت شده است. این کتاب نیز در دوره کارشناسی برای دانشجویان مهندسی عمران تدریس می‌شود. یادگیری نکات و موارد عنوان شرح داده شده در این کتاب‌ ها می‌تواند برای هر مهندس عمرانی ضروری است.

سخن آخر

در این مقاله از رایان بوک خواندیم که در هر رشته‌ای کتاب‌ ها و منابع آموزشی مختلفی در دسترس است که افراد می‌توانند برای ارتقای علم و دانش خود مطالعه کنند. البته در هر شغلی تجربه و کار عملی اهمیت زیادی دارد اما نمی‌توان از تأثیر مطالعه کتاب‌ ها و منابع علمی مختلف چشم پوشی کرد.

از این رو توصیه می‌شود در هر شغلی مشغول به کار می‌شوید حتماً جدیدترین و مفیدترین کتابهایی که یک مهندس عمران باید بخواند را مطالعه کنید. رشته مهندسی عمران یکی از رشته‌ هایی است که برای موفقیت نیاز به کار اجرایی و تجربه بالایی دارد. اما در کنار آن کتاب‌ های موردنیاز مهندسی عمران با کاربرد بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند در مسیر موفقیت بسیار کمک‌کننده باشند. بهترین کتاب های رشته عمران در دانشگاه و کتب آموزشی را می توانید با مراجعه به رایان بوک خریداری کنید.

‫۵ نظرها

  1. سلام من میخواستم کتاب فوت و فن‌ های ساختمان‌ سازی بخرم ولی بیشتر به مباحث عملی ابن کتاب نیاز دارم ابن کتاب سی دی آموزشی هم داره .

  2. سلام میشه لطفا لینک دانلود کتاب فوت و فن‌ های ساختمان‌ سازی را قرار بدین ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا