معرفی کتاب

راهنمای خرید کتاب اتصالات پیش پذیرفته

کتاب اتصالات پیش پذیرفته برای قاب های خمشی فولادی ویژه و متوسط در کاربردی های لرزه ای، یکی از کتاب هایی است که هر مهندس عمران و دانشجوی عمران به آن نیاز دارد؛ زیرا موضوع و محتوای کتاب یکی از مباحث پرکاربرد و معروف رشته عمران است. اگر بخواهیم در مورد بخشی از کتاب اتصالات پیش پذیرفته شده تعریف کنیم می توان گفت، اتصالات پیش پذیرفته شده اتصالاتی است که با توجه به آیین نامه ۳۵۸ مورد بررسی قرار می گیرد.

برای خرید کتاب اتصالات پیش پذیرفته کافیست کلیک کنید.

در این نوع اتصالات، با توجه به محاسبات و فرمول های آورده شده در این آیین نامه می توان از استحکام سازه ها و اتصالات حتی در شدیدترین مناطق زلزله خیز بهره مند شد. این محاسبات و فرمول ها می تواند با توجه به مقررات ملی ساختمان مربوط و دانلود مبحث ۱۰ این امکان را برای شما فراهم می سازد.

در بخش دیگری از کتاب اتصالات پیش پذیرفته شده آورده شده است که این نوع اتصالات نیاز به بازبینی و کنترل ندارند و طبق آیین نامه ذکر شده می توان بدون نگرانی از این نوع اتصالات در مناطق زلزله خیز ایران از آن استفاده کرد. اگر شما هم می خواهید با کتاب اتصال پیش پذیرفته شده و موضوعات این کتاب بیشتر آشنا شوید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه اتصالات پیش پذیرفته شده

با توجه یه اینکه بسیاری از قسمت های ایران روی گسل بوده و زمین های زلزله خیز هستند، در این مناطق زمین لرزه های کوچک و بزرگی رخ می دهند. ساختمان سازی در این مناطق و زمین ها اصول و قواعد مختص به خود داشت، برای سهولت بخشی به این اصول از پیش پذیرفته شده می گفتند.

این اتصالات ابتدا در سال ۲۰۰۰ در برنامه و آیین نامه دیگری آورده شد، برای تکمیل کردن این مباحث در سال ۲۰۰۲ بر روی برنامه و آیین نامه دیگر نیز افزوده شد. در این نوع اتصالات تست ها و آزمایش های بسیاری انجام می گیرد تا بیشترین اطمینان خاطر از کیفیت و قدرت پایداری آن بررسی شود.

تمام قواعد و اصولی که باید در یک اصل آورده شود تا اصول پیش پذیرفته شود همه در ۳۴۱ آورده شده است. در این آیین نامه امکان تست و بررسی تمامی اتصالات و قسمت ها در واحد آزمایشگاهی وجود نداشت، از این رو در ۳۵۸ اشکالات و کمبودهای آیین نامه قبلی نیز برطرف شد و اتصالات آزمایش شده نیز به آیین نامه افزوده شد. اگر شما هم به انواع کتاب طراحی اتصالات فولادی علاقه مند هستید، می توانید انواع مختلف این کتاب ها را مطالعه کنید.

پر فروش ترین کتاب های مهندسی عمران

معرفی کتاب اتصالات پیش پذیرفته + انواع این نوع اتصال

معرفی کتاب اتصالات پیش پذیرفته

در کتاب اتصالات پیش پذیرفته در مورد انواع این اتصالات اطلاعاتی آورده شده است، به گونه ای که این اتصالات را بر اساس ویژگی های آن به ۶ دسته اساسی تقسیم بندی می کنند:

  • اتصال مستقیم تیر با مقطع کاهش یافته (RBS): در این نوع اتصال، برای اطمینان یافتن از این که اتصال رخ داده است عرض بال تیر را کاهش می دهند و از مفصل پلاستیکی برای اتصال استفاده می شود که هم در مقابل زلزله مقاوم تر است و هم اتصال قوی تری ایجاد می کند. محل اتصال کاهش یافته باید قادر به تحمل مواد متعارف اتصال باشد تا حدی که نقطه ثقل آن بهم نریزد؛ به همین منظور جرم واحد طول نباید از ۴۵۰ کیلوگرم فراتر رود.
  • اتصال فلنجی چهار پیچ بدون نیاز به ورق لچکی
  • اتصال فلنجی چهار یا هشت پیچ یا استفاده از ورق لچکی: در دو اتصال لچکی باید به موارد زیر توجه کنید:
  • در هر دو سمت تیر نمی شود از سوراخ هایی برای انجام جوش کاری به ورق استفاده کرد.
  • در اهر دو سمت انتهایی توجه به این نکات ضروری است، ناحیه اتصال فلنجی بدون کاغذ لچک این گونه محاسبه می شود، کوچکترین دو مقدار عمیق تیر و سه برابر پهنای تیر از ستون
  • اتصال با ورق لچکی باید این محاسبات انجام گیرد: طول لچک در دسترس به اضافه کوچکترین دو مقدار نصف عمق و سه برابر طول تیر از ستون
  • اتصال پیچ دار به کمک ورق زیر و روی سر: از این نوع اتصال همراه با پیچ استفاده می شود و معمولا برای اتصالات قاب های متوسط و ویژه از آن استفاده می کنند.
  • اتصال جوشی به کمک ورق زیر و روی سر: در این نوع اتصال تنها قاب های متوسط کاربرد دارند.
  • اتصال مستقیم جوشی که تقویت نشده است.

اگر با همین توضیحات بالا تمایل به خرید کتاب اتصالات پیش پذیرفته پیدا کرده اید، می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع اتصالات می توانید کتاب اتصالات پیش پذیرفته را تهیه کرده و آن را مورد مطالعه قرار دهید تا اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه کسب کنید.

الزامات اتصالات پیش پذیرفته شده

در هنگام معرفی کتاب اتصالات پیش پذیرفته شده، گفتیم این کتاب از بخش های مهمی تشکیل شده است که شما را برای اتصالات دقیق تر و محکم تر در مناطق زلزله خیز یاری می رساند. در این میان برخی از باید ها و نبایدها وجود دارد که با دانستن آن ها راحت تر می توانید پیش بروید.

  • تمام اتصالات صلب دار هستند.
  • بعد از اتصال، باید جوش های انجام شده را به کمک آزمایش هایی بررسی کرد که هیچ گونه آسیبی به اتصالات وارد نکنند، برای مثال اتصالات رادیوگرافی و اولتراسونیک.
  • در تمام اتصالات پیش پذیرفته شده، فاصله بین مفصل پلاستیکی با نماد Sh نشان داده می شود، همچنین براساس آزمایشات انجام گرفته محل دقیق اتصال مشخص می شود.
  • در صورتی که به تسمه در جوش زنی احتیاج دارید باید نکات زیر را رعایت کنید:
  • پس از تمام شدن جوشکاری نباید پشت بندهای مورد استفاده در اتصال ورقه ای را بردارید.
  • نباید برای اتصالات گیردار از اتصال پشت بند به بال ها استفاده کنید.
آشنایی با بهترین کتاب طراحی دکوراسیون داخلی

معرفی کتاب اتصالات پیش پذیرفته شده

همان طور که با مطالعه این مطلب متوجه شدید، این کتاب راجع به نحوه اتصالات مختص زمین هایی است که در آن جا زمین لرزه رخ می دهد. با کمک اصول و قواعد ذکر شده در کتاب پیش پذیرفته شده، شما می توانید اتصالات دقیق تر و بدون ایراد داشته باشید، هرچه محاسبات و اندازه گیری ها دقیق تر انجام گیرد، به همان اندازه اتصالات شما محکم تر می شوند. این محکم تر شدن اتصالات باعث افزایش استحکام در برابر زلزله می شود که اصول اولیه و آیین نامه و استانداردهای مربوطه با دانلود استاندارد ۲۸۰۰ امکان پذیر است.

کتاب اتصالات پیش پذیرفته شده اثر دکتر علیرضا رضائیان و نیلوفر بهبود دارای سرفصل های مهم زیر است:

  • روش های طراحی اتصالات گیردار
  • ضوابط استاندارد شماره ۳۵۸
  • تفسیر استاندارد ۳۵۸
  • راهنمای ضوابط شماره ۳۵۸
  • مثال های کاربردی

سخن پایانی

در این مطلب سعی بر آن شد که قسمت های مهم و کاربردی کتاب اتصالات پیش پذیرفته شده که در زمینه مقاوم سازی لرزه ای، کاربردهای لرزه و روش های طراحی اتصالات متناسب با این شرایط مورد بررسی قرار گیرد و یک راهنمای خرید مناسبی به این کتاب خدمت شما ارائه شود. شما می توانید برای کسب اتصالات بیشتر در این زمینه، کتاب مورد نظر را از فروشگاه کتاب های دیجیتال و چاپی رایان بوک تهیه کنید.

رایان بوک پلتفرم خرید و مطالعه نسخه های آنلاین و چاپی کتاب های تخصصی است. به کمک رایان بوک شما می توانید کتاب موردنظر خود را از میان هزاران کتاب موجود به آسانی سرچ کنید و بیابید. بعد از این مرحله می توانید نسخه چاپی کتاب را از انتشارات مربوطه خریداری کرده و منتظر ماموران پستی جهت تحویل سفارش باشید یا می توانید از نسخه دیجیتال آن که هزینه ای مناسب تر و پایین تر نسبت به نسخه چاپی دارد استفاده کنید.

نسخه چاپی کتاب های تخصصی به شما این امکان را می دهند که در هر مکان و زمانی به کتاب خود دسترسی داشته باشید و با تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر شخصی یا به صورت آنلاین به کتاب موردنظر خود (کتاب اتصالات پیش پذیرفته) دسترسی داشته باشید و مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا