عمومی

قدم قدم تا پای اجرای وال پست در اسکلت بتنی | از تخریب تا آبادانی

آیا می دانید در اسکلت های بتنی نقش وال پست چیست؟ وال پست ها (WALLPOST)، از جمله اجزای غیرسازه ای یک ساختمان است که در حفاظت از دیوارها نقش دارد. در واقع وال پست ها در انتقال بار اضافه از دیوار به فریم ساختمان ایفای نقش می کنند و با این کار مانع از تخریب دیوار ها در هنگام زلزله یا باد خواهند شد. از این رو، امروزه اجرای وال پست در اسکلت بتن بر اساس ضوابط خاصی که با دانلود آیین نامه ۲۸۰۰  به آن اشراف پیدا خواهید کرد، انجام می شود.

اهمیت اجرای وال پست در اسکلت بتنی چیست؟

درست است که اجرا یا عدم اجرای وال پست، به نظر مهندس ناظر ساختمان انجام می شود ولی استفاده از آن ها به این علت بسیار توصیه می شود که کشور ایران در منطقه جغرافیایی زلزله خیزی واقع شده است و اجرای وال پست در ساختمان، می تواند از خطرات احتمالی ناشی از زلزله جلوگیری کند. از رو با مطالعه استاندارد ۲۸۰۰ می توانید در برابر اجرای سازه های غیرفلزی اطلاعات کامل تری را کسب کنید.

Wallpost ها باعث تقسیم درست نیروها به ستون های اصلی ساختمان می شوند. این کار منجر به عملکرد یکپارچه دیوار می شود و در نتیجه دیوار در فشارهای وارده سالم خواهد ماند.

این سازه ساختمانی را بیشتر در فریم هایی با دهانه زیاد که به دیوار ها اتصال دارند، استفاده می کنند و به صورت یک قطعه تیر ستون می باشند. وال پست ها در یک ساختمان به دلیل نقش حفاظتی که از دیوارها و البته کل ساختمان دارند، مهم هستند. وال پست ها معمولا از نبشی ساخته می شوند. مطابق با استانداردهای ساختمانی، لبه آزاد دیوارها باید مهار شود. یکی از ابزار مهار این لبه ها استفاده از نبش کشی دیوار است که در زمان شروع سفت کاری انجام می شود.

اجرای وال پست ها در گِرو آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰

اجرای وال پست ها در گِرو آیین نامه استاندارد 2800

بر اساس آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ ساختمان، ضوابط اجرای وال پست ها در یک سازه ساختمانی مشخص شده است که قبل از اجرا باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد تا از درستی و استاندارد بودن فرایند پیاده سازی آن، مطمئن شد.

ضوابط اجرای وال پست در بند ۷-۵-۳ ‌آیین‌ نامه ۲۸۰۰ بیان شده است:

  • دیوارهایی با طول بیشتر از ۴ متر نیاز به وال پست قائم دارند.
  • دیوارهایی که طول آنها ۴۰ برابر ضخامت آن باشد نیاز به وال پست قائم دارند.
  • وال پست افقی در زمانی باید اجرا شود که ارتفاع دیوار از ۳.۵ متر بیشتر باشد.

اجرای وال پست در اسکلت بتنی؛ از زمان بتن ریزی تا ساخت دیوار

اجرای وال پست در اسکلت بتنی، از زمان بتن ریزی تا ساخت دیوار

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که وال پست ها در اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و بلوک‌ های سیمانی قابل اجرا هستند. برای اجرای wallpost ها از فولاد و پروفیل های نبشی، قوطی و ناودانی استفاده می شود. البته عملکرد وال پست های ساخته شده از نبشی در انتقال بار جانبی و یکپارچگی دیوار بهتر از وال پست های ساخته شده با قوطی است.

برای اجرای آن، باید قالب گذاری در مرحله بتن ریزی انجام شود. در مرحله قالب گذاری، صفحات فلزی باید جداسازی شوند که این کار به منظور اتصال نبشی ها انجام می شود. همچنین در مواردی انکر بولت ها می توانند در جایگذاری پلیت در تیر و ستون ها مورد استفاده قرار می گیرند و مرحله جداسازی صفحه در قالب ها را انجام دهند.

با مطالعه بهترین کتاب های مهندسی عمران، دیگه نگران اجرای وال پست در اسکلت بتنی نباش!

در این روش بعد از اتصال دیوارها به بخش های دیگر سازه نیز می توان از انکربولت ها استفاده کرد. بر طبق نقشه ساختمان، باید محل های اتصال وال پست ها را به کف و سقف علامتگذاری کرد و بعد از آن ورق های اتصال را نصب کرد و سپس وال پست فلزی را به قسمت پایینی و بالایی جوش داد. دقت داشته باشید که باید بلوک مورد استفاده را از یک طرف به طور کامل جایگذاری کرد و از طرف دیگر اضافه بلوک را با اره برید و بعد از آن جای وال پست را تعیین کرد.

وال پست باید طوری به کار گرفته شوند که دیوار چینی دقیقا در بین دو وال پست انجام شود و برای دیوارهایی که پنجره دارند، در چهارچوب پنجره باید وال پست گذاری انجام شود. دیوار چینی در قسمت بالا و نزدیک به تیغه باید با استفاده از آجر چینی با وزن بالا و ملات مرغوب و کافی انجام شود تا بتواند وزن وارده را تحمل کند.

نحوه اجرای وال پست در اسکلت بتنی

برای اتصال وال پست ها به ستون و تیرها از روش هایی مانند جوشکاری و استفاده از پیچ و مهره استفاده می شود. هر چند بر اساس استانداردهای اروپا، از جوشکاری برای اتصال استفاده نمی کنند ولی در ایران این روش هنوز مورد تایید مراجع قانون گذار می باشد.

برای رعایت ضوابط اجرای وال پست باید دقت شود که wallpost در قسمت‌ های داخلی و بیرونی با رعایت فاصله منظم و استاندارد ساخته ‌شوند. اتصال وال پست به ستون ‌ها کار غیر استانداردی است چون برای اتصال دیوار و ستون از پلی اورتان استفاده می شود. رعایت فاصله در اجرای وال پست ها برای دو جدار بیرونی و درونی دیوارها و اطراف پنجره ها بسیار مهم است. چون عدم رعایت فاصله مناسب باعث انعطاف دیوارهای عمودی می‌ شود و همین امر موجب مشکلاتی در سازه به وجود می‌ آورد.

اتصال وال پست به قاب چگونه انجام می‌ شود؟

بر اساس افقی یا عمودی بودن این سازه، در نزدیکی وادار (وال پست) می‌ توان از اتصالات کشویی، تلسکوپی، بست انعطاف پذیر یا شاخک انتهایی استفاده کرد. استفاده از این اتصالات، باعث آزادی لازم برای حرکت جانبی مجموعه دیوار و وادار را فراهم می‌ کنند. در اتصال وال پست به قاب می توان از روش هایی مانند جوشکاری یا استفاده از پیچ بهره برد و البته از اتصال مستقیم و اصطکاکی نیز در برای این کار استفاده می شود. همچنین برای اتصالات جوشی وال پست می توانید اطلاعات بیشتر را در کتاب طراحی سازه های فولادی و بتنی بدست آورید.

خطاهای سَمی اجرای وال پست در اسکلت بتنی

خطاهای سَمی اجرای وال پست در اسکلت بتنی

در فرآیند ساختمان سازی و اجرای وال پست در اسکلت بتنی، از میلگرد به جای نبشی در فرایند اجرای وال پست افقی استفاده نکنید. بعضی از پیمانکاران به دلیل کاهش هزینه های ساخت و ساز این اشتباه رایج را مرتکب می شوند که انجام این کار باعث می شود اجرای این فرایند از استاندارد های لازم برخوردار نباشد.

      عدم اجرای پشت به پشت نبشی های افقی و عمودی، از دیگر اشتباهات رایج در اجرای wallpost است. عدم اجرای درست آن باعث می شود دیوار در یک سمت، در داخل نبشی و یک طرف اجرا شود.

نتیجه گیری

وال پست ها برای کمک به استحکام ساختمان در مقابل زلزله و باد استفاده می شوند. به بیانی دیگر این سازه ساختمانی برای حفاظت از دیوارها به کار می رود. اجرای وال پست در اسکلت بتنی یک ساختمان، نیاز به رعایت استانداردهای لازم در این فرایند است. توجه داشته باشید که اجرای وال پست در ساختمان بتنی، اسکلت فلزی و بلوک های سیمانی انجام می شود.

سوالات متداول

اجرای وال پست در اسکلت بتنی، از زمان بتن ریزی تا ساخت دیوار به چه نکته ای باید توجه کنیم؟

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که وال پست ها در اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و بلوک‌ های سیمانی قابل اجرا هستند. برای اجرای wallpost ها از فولاد و پروفیل های نبشی، قوطی و ناودانی استفاده می شود.]

ضوابط اجرای وال پست در بند ۷-۵-۳ ‌آیین‌ نامه ۲۸۰۰ به چه صورت است؟

۱. دیوارهایی با طول بیشتر از ۴ متر نیاز به وال پست قائم دارند. ۲. دیوارهایی که طول آنها ۴۰ برابر ضخامت آن باشد نیاز به وال پست قائم دارند و…

چسب کاشت میلگرد چیست؟ (کاربرد + مشخصات فنی + روش استفاده)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا