عمومی

سقف یوبوت چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از مباحث مهم در بحث ساختمان سازی، سبک سازی ساختمان ها است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا هرچه سازه سبک تر باشد، در برابر زلزله مقاوم تر است. یکی از قسمت هایی که باعث افزایش وزن سازه می شود، سقف ها هستند. سقف ها اگر به درستی طراحی نشوند، در برابر زلزله واکنش خوبی نشان نمی دهند؛ بنابراین مهندسین ساختمان، دنبال سازه هایی هستند که در عین سبک بودن، باربری مناسبی داشته باشند. یوبوت نوعی سقف است که دارای این ویژگی ها است و امروزه در ساختمان سازی از آن استفاده می شود. اما سقف یوبوت چیست و چه مزایایی دارد؟

یوبوت چیست؟

در اواخر قرن بیستم مهندسین ایتالیایی تحقیقات مختلفی بر روی سقف های گوناگون خصوصا دال های بتنی انجام دادند. این کار جهت بهینه سازی آن که ایجاد کنسول های بلندتر و دهانه های بزرگ تر که در نهایت بهینه سازی ساختمان را به همراه داشت، انجام شد. این مهندسان در نهایت سیستم دال مجوف دوپوش (یوبوت) را به دنیا معرفی کردند.

سقف یوبوت از دو لایه بتنی مسلح در پایین و بالای دال مجوف تشکیل شده است. حد فاصل این دو لایه با قالب های یوبوت پر می شود. این قالب ها مانند بلوک های سفالی، دارای هندسه مکعبی اما تو خالی هستند. در سال های اخیر استفاده از قالب های استاندارد یوبوت رواج بیشتری داشته است. با دانلود کتاب های مهندسی عمران می توانید با این نوع سقف آشنا شوید.

در گذشته در ساختمان های بتنی از دال ها استفاده می شد که مشکل اصلی آن وزن بالا بود که باعث محدود شدن طول دهانه ها می شد. به همین علت تکنولوژی های نوین روی این سقف ها صورت گرفت.

کاربرد سقف یوبوت

کاربرد سقف های یوبوت در صنعت ساختمان سازی شامل این موارد است:

  • فوندانسیون های گسترده در خاک هایی که ظرفیت تحمل بار پایینی دارند.
  • ساخت بیمارستان ها، ساختمان های مسکونی و تجاری، کارگاه های صنعتی و…

مزایای سقف یوبوت چیست؟

سقف یوبوت چیست

ممکن است ندانید مزایای سقف یوبوت چیست. این سقف مزایای زیادی دارد که باعث محبوبیت آن بین مهندسین ساختمان شده است. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • استفاده از یوبوت به کاهش وزن سازه کمک فراوانی می کند و باعث سادگی در اجرا می شود.
  • به دلیل این که از بتن کمتری استفاده می شود می توان فضای بیشتری برای طبقات به وجود آورد.
  • سقف یوبوت مقاومت بالایی دارد و این امر باعث کاهش لرزه در سازه می شود. همچنین به دلیل فضای خالی داخل سقف، انتقال صوت و حرارت کاهش می یابد.
  • مقاومت این سقف ها در برابر زلزله زیاد است؛ زیرا از یکپارچگی بیشتری برخوردار است.
  • با این سقف ها می توان تیر بین ستون ها را حذف یا از تیرهای پنهان بدون آویزه استفاده کرد.
  • استفاده از این سقف ها امکان طراحی های جذاب تر را فراهم می آورد.
  • استفاده از این سقف ها باعث کاهش هزینه های حمل و نقل می شود. زیرا می توان این قالب ها را روی هم سوار کرد و با سرویس های کمتری این قالب ها را منتقل کرد.
بهترین نویسندگان ایرانی را در یک نگاه بشناسید!

معایب سقف یوبوت

یوبوت در کنار مزایایی که دارد دارای برخی معایب است که در ادامه به آن می پردازیم:

  • عدم بتن ریزی صحیح ایجاد حفره در سقف را به همراه خواهد داشت.
  • تهیه قالب ها در تعداد زیاد و مقیاس کوچک هزینه بر است.
  • نگهداری از این قالب ها به دلیل عمر کوتاه آن در صورت عدم استفاده دشوار است.
  • در صورت شکستگی قالب بتن در آن نفوذ کرده و باعث افزایش بار مرده بر سازه می شود.

اجرای سقف یوبوت چگونه است؟

فرایند اجرای سقف یوبوت اصلا کار دشواری نیست. اجرای این سقف طی هفت مرحله صورت می گیرد که در ادامه به آن می پردازیم:

آماده سازی و قالب بندی

اولین مرحله، آماده سازی و قالب بندی سقف است. در این مرحله شمع بندی انجام می شود که برای حفظ ایمنی اهمیت زیادی دارد.

آرماتوربندی کف

دومین مرحله آرماتوربندی کف است. میلگردها باید به گونه ای نصب شوندکه در بین هر قالب یک میلگرد موجود باشد. این مرحله جهت افزایش مقاومت فشاری استفاده می شود.

چیدن و مرتب کردن قالب های یوبوت

در مرحله سوم فاصله قالب های یوتوب توسط اسپیسرها تنظیم می شود. در ساختار اسپیس ها چند حفره موجود استروی شیارها قرار می گیرد و علاوه بر نگهداری قالب ها به تنظیم فاصله آن ها می پردازد.

آرماتوربندی روی قالب های یوبوت

در مرحله چهارم آرماتوربندی روی قالب های یوبوت صورت می گیرد. میلگردهایی که در بالای قالب ها استفاده می شود، وظیفه افزایش تحمل بارهای کششی را بر عهده دارند.

بتن ریزی لایه اول

در مرحله پنجم روی لایه اول کف، بتن ریزی انجام می شود. بتن ریزی امری دو مرحله ای است. هدف از بتن ریزی در این مرحله، جلوگیری از نفوذ بتن ها به فضای داخلی و جا به جا شدن قالب ها است. این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وال پست چیست؟ + از هدف پایه گذاری تا اجرای Wallpost

تکمیل بتن ریزی سقف

مرحله ششم نوبت بتن ریزی لایه دوم است و تا زمان رسیدن به ضخامت مورد نظر، این فرایند ادامه دارد.

بازکردن قالب ها

در مرحله هفتم و آخر، شمع بندی و قالب های اجرا شده باز و به طبقه بعدی انتقال می یابد.

تفاوت سقف وافل و یوبوت

سقف وافل

سقف وافل و یوبوت جزو رایج ترین سیستم های سازه ای هستند که در پروژه های زیادی استفاده می شوند. تفاوت این دو سقف شامل موارد زیر است:

  • تکنولوژی سقف وافل در معماری های قدیمی و آثار تاریخی استفاده شده است؛ اما سقف یوبوت به تازگی تولید شده و جزو تکنولوژی های نوین محسوب می شود.
  • وزن سقف یوبوت در مقایسه با سقف وافل بیشتر است. سقف یوبوت از وزن مرده بالاتری برخوردار است.
  • سقف یوبوت و وافل مقطع های مختلفی دارند. مقطع سقف وافل مانند T و مقطع سقف یوبوت شبیه L است.
  • در سقف وافل تنها یک دال بتنی به کار می رود که ضخامت آن ۷ سانتیمتر است. همچنین مقاومت سقف وافل در برابر آتش سوزی کمتر از سقف یوبوت است.
  • سقف های یوبوت نسبت به سقف های وافل، عایق صوتی بهتری دارند و دلیل آن وجود لایه های بتنی در سقف های یوبوت است.
  • استفاده از سقف های وافل اقتصادی تر از سقف های یوبوت است؛ زیرا قالب های به کار رفته در وافل غیر ماندگار هستند و می توان تا زمان استهلاک کامل آن ها از این سقف ها استفاده کرد.

سخن پایانی

سقف یوبوت یکی از سقف های مورد استفاده در ساختمان سازی است که در عین وزن کم، از مقاومت بالایی برخوردار است. این سقف ویژگی ها و مزایای زیادی دارد و مورد علاقه مهندسین ساختمان است. نصب یان نوع سقف آسان است و نییاط به تخصص خاصی ندارد. با مطالعه کتاب های معماری می توانید درباره این سقف اطلاعات لازم را به دست بیاورید. این کتاب ها را می توانید از رایان بوک دانلود کنید.

سوالات متداول

سقف یوبوت چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف یوبوت نوعی سقف است که از دو لایه بتنی تشکیل شده و مقاومت بالایی دارد و در ساخت بیمارستان ها، ساختمان های تجاری و مسکوین استفاده می شود.

چرا از سقف یوبوت استفاده می کنیم؟

این سقف در عین سبکی مقاومت بالایی دارد و در برابر زلزله آسیب پذیر نیست

یک نظر

  1. با سلام و سپاس تنها خواهش بنده این هست که در روز حداقل فرصت ۵ تا ۱۰ ساعت مطالعه را دارم ولی کارم با پایه یک اجرا و ارشد طراحی و نظارت و ۳ دوره قبولی ازمون ایمنی از اداره کار و نظام مهندسی استان و داشتن مطالب حقوق مهندسی و عضو انبوه سازان در مقطعی کتاب‌های جدید و خصوصا فیلم و نرم افزارهای جدید و نحوه خرید و تهیه نرم افزار در زمینه محاسبه نظارت اجرا و سقفهای جدید را معرفی تا با علم نوین سازه های نوین وجدید اجرا کنیم خصوصا سازه های با حداقل ۱۰تا ۱۵ طبقه در جهت رفع کمبود بنا با توجه به کمبود زمین با سپاس فراوان 🙏🌹🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا