عمومی

راه های تقویت اراده برای درس خواندن

درس خواندن از جمله کارهایی است که از دوران ابتدایی همراه ما است تا مراحل خیلی بالا تر. گاهی باید برای تقویت اراده برای درس خواندن برخی اقدامات را انجام دهید تا زمانی که برای درس خواندن اختصاص می دهید مفید و موثر باشد. همچنین گاهی اوقات با متن انگیزه برای درس خواندن نیز میتوانید انگیزه خود را افزایش بدهید. چند روش را ما به شما معرفی می کنیم که فقط رعایت همین چند مورد می تواند اراده شما را چند برابر کند. هیچ تفاوتی ندارد که شما برای امتحانات پایان ترم درس میخوانید و یا برای کنکور راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور هم به همین صورت است.

موانع را از سر راه خود بردارید.

برخی مانع ها هستند که همیشه باعث عقب افتادن در کارها به خصوص در زمان درس خواندن می شوند.

اهمال کاری را کنار بگذارید و همین الان شروع کنید.

پیشنهاد می کنم مشغول هر کاری که هستید از آن دست بکشید و مشغول به درس خواندن شوید. هر چه شما درس خواندن را به تعویق بیندازید علاوه بر عقب افتادن از برنامه درسی، استرس هم گریبانگیر شما می شود که خود همین استرس باعث اتفاقات بدتری برای شما می شود.

یادداشت بردارید، مهمترین گزینه!

یکی از مهم ترین گزینه ها یادداشت برداری است. فرض کنید شما ۲ ساعت وقت صرف خواندن درس تاریخ می کنید و پس از یک استراحت کوچک باید درس جغرافی را شروع کنید، به احتمال زیاد امکان پراکندگی مطالب در ذهن شما وجود دارد. یکی از مزایای یادداشت برداری علاوه بر این که به صورت خلاصه و مفید از هر درس برای خودتان یادداشت برگزیده دارید باعث نهادینه شدن مطالب در ذهن شما نیز خواهد شد.

با این ترفند پایان روز زمان جمع بندی کارها مطالب خوانده شده را مفید می دانید و این امر باعث تقویت اراده برای درس خواندن شما خواهد شد، اما شما فرض کنید که در طول روز مقدار زیادی درس خواندید ولی پایان روز هنگام جمع بندی می بیند که مطالب همه فراموش شده، قطعا این مورد باعث تضعیف اراده شما خواهد شد، بنابراین حتما از مطالبی که می خوانید به صورت خلاصه یادداشت برداری کنید.

خودتان انگیزه بخش خودتان باشید.

جایزه

چه کسی از خود شما مهم تر است؟ چه کسی می تواند به اندازه خود شما اراده و انگیزه شما را تقویت کند؟ در جواب این دو سوال باید بگویم (هیچکس)، هیچ کسی به جز خود شما نمی تواند در تقویت اراده برای درس خواندن به شما کمک کند. شاید برخی افراد مثل خانواده و دوستان بتوانند انگیزه بخش شما باشند اما این یک حقیقت است که مهم ترین کسی که می تواند در این زمینه به شما کمک کنید فقط خود شما هستید.

  • گوش کردن به موسیقی های پر هیجان و انگیزشی
  • رویاهای خود را از اینده ای که در انتظار شماست ترسیم کنید.
  • با دوستانی رفت و آمد داشته باشید که انگیزه بیشتری نسبت به خود شما داشته باشند.
  • خودتان را تشویق کنید.

با جایزه اراده خود را برای درس خواندن تقویت کنید.

پاداش و جایزه همیشه برای ما لذت بخش بوده و هست، پس خیلی عالی می شود که برای انجام هر کار مفیدی از جمله درس خواندن برای خود جایزه تعیین کنیم، به عنوان مثال اگر علاقه به شیرینی جات دارید، علاقه به رفتن به مکان خاصی دارید.

این مورد را در نظر بگیرید که این جایزه یا باید بعد از تایم درس خواندن باشد و یا خیلی به خودتان لطف کنید در تایم استراحت بین درس خواندن. به هیچ عنوان ریتم درس خواندن خود را در تایم مخصوص بهم نریزید.

دوستان یا خانواده؟ یک نفر را در جریان برنامه خود قرار دهید.

یک یا چند نفر از دوستان یا خانواده خود را در جریان برنامه درسی و یا امتحانات قرار دهید. شاید از خودتان بپرسید که این کار چه تاثیری می تواند داشته باشد، اما حقیقت ماجرا این است که شما با این کار خود را متعهد تر می کنید و به علت ترس از دست رفتن آبرو بیشتر سعی می کنید برنامه خود را رعایت کنید.

عواملی که باعث حواس پرتی شماست چیست؟

برخی مسائل همیشه باعث حواس پرتی می شوند، از جمله گوشی موبایل، پیشنهاد می کنم به هیچ عنوان در حین درس خواندن گوشی موبایل خود را حتی در نزدیکی خود هم قرار ندهید. بزرگترین عامل حواس پرتی شما گوشی موبایل است. بهترین راه این است که شما در بین درس خواندن وقت هایی را جهت چک کردن گوشی در نظر بگیرید و بعد از آن به درس خواندن ادامه دهید.

زمانی را به کاری غیر از درس خواندن اختصاص دهید.

بهتر است همیشه تمام وقت خود را صرف درس خواندن نکنید تا از درس دل زده نشوید، این که شما در حین درس خواندن مشغول به تماشای تلویزیون باشید و یا همانطور که اشاره کردیم مشغول چک کردن گوشی باشید قطعا درس خواندن شما از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود . راهکار چیست؟ بهترین راهکار این است که شما تایمی را برای کارهایی بجز درس خواندن اختصاص دهید تا این که بدون حواس پرتی تایم درس خواندن تمرکز داشته باشید.

مکان های شلوغ را برای درس خواندن انتخاب نکنید.

همیشه سعی کنید جایی را برای در خواندن انتخاب کنید که شلوغ نباید، ساکت و آرام تا بتوانید تمرکز کافی داشته باشید. مهم ترین عامل تقویت اراده برای درس خواندن این است که شما از هرگونه حواس پرتی به دور باشید. اگر قرار است یک ساعت و نیم درس بخوانید، آن یک ساعت و نیم را فقط درس بخوانید.

موسیقی های بیکلام و آرامبخش.

حوصله

برخی افراد هستند که اگر در یک مکان خیلی ساکت قرار بگیرند دچار حواس پرتی می شوند. شما هم فکر می کنید جزو این افراد هستید؟ راهکار برای این افراد چیست؟ اگر شما جزو افرادی هستید که با قرار گرفتن در جای ساکت دچار حواس پرتی می شوید بهتر است از موسیقی های ملایم و بی کلام استفاده کنید. اما این کار هم شرایط به خصوص خود را دارد اگر با این آهنگ ها همخوانی کردی و دیدی حواستان به جای این که به صفحه کتاب باشد به موسیقی است همان لحظه موزیک را متوقف کنید.

وقت کشی نکنید و عامل وقت کشی را از خود دور کنید.

در شروع یک روز ابتدای روز که تایم زیادی دارید و هنوز خیلی زیاد خسته نشدید بهترین گزینه خواندن درس های سخت است. برخی درس ها شاید خارج از حوصله و علاقه شما باشد این موضوع در هر انسانی متفاوت است برخی این حس را به درس های فرمولی مانند ریاضی دارند و برخی نسبت به درس های خواندنی. در هر صورت این درس که ممکن است از خواندنش فراری باشید در اولین فرصت تمام کنید و بعد به سراغ درس های ساده تر بروید تا انرژی خوبی داشته باشید.

آمادگی کامل داشته باشید.

آمادگی کامل داشته باشید تا از این نبرد جان سالم به در ببرید. فرض کنید عازم مسابقات ورزشی المپیک هستید. چگونه به این مسابقات می روید؟ با آمادگی جسمانی کامل و با روحیه عالی. درس خواندن هم همین است شما باید ابتدا آمادگی داشته باشید اگر تایم درس خواندن شما صبح است خب قبلش می توانید یک صبحانه مفصل بخورید، حرکات کششی انجام دهید، آب کافی بنوشید و مهم تر ای همه این که شب قبل خواب کافی داشته باشید.

در دو روش بالا به عوامل حواس پرتی پرداختیم که یکی از بزرگترین عامل ها جهت تقویت اراده برای درس خواندن بود. در این قسمت می خواهیم از تقسیم بندی کار ها و زمان بندی با شما صحبت کنیم.

از لقمه های کوچک استفاده کنید.

فرض کنید به شما یک فیل می دهند تا آن را میل کنید. چگونه شروع می کنید؟ آیا می توانید فیل را به صورت کامل بخورید؟ قطعا پاسخ شما منفی است. بهترین راهکار این است که فیل را به لقمه ها کوچک تر تقسیم کنید و میل کنید. درس خواندن هم همینطور است، شما باید ابتدا درس ها را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید تا به راحتی آنها را مطالعه کنید.

هدف گذاری اصولی داشته باشید.

هدف گذاری یکی از مهم ترین بخش ها است اگر شما قصد مسافرت داشته باشید بدون هیچ هدفی صبح از خانه حرکت می کنید و به سفر می روید؟ قطعا خیر چندین روز قبل از سفر فکر می کنید هدف گذاری می کنید مقدمات لازم را فراهم می کنید تا در یک روز مشخص عازم سفر شوید درس خواندن هم به همین صورت است که شما باید هدف مشخص داشته باشید تا در مسیر گمراه نشوید.

برای این که هدف گذاری خیلی شفاف تری داشته باشید آن را حتما یادداشت کنید و در جایی جلوی دید خود قرار دهید.

برای درس خواندن ثبات داشته باشید.

بهتر است هر روز یک زمان مشخصی را به درس خواندن اختصاص دهید تا این زمان برای شما تبدیل به عادت شود و دیگر هنگام شروع مشکلی نداشته باشید.

درس خواندن بخشی از زندگی است، نه همه آن!

هیچوقت به درس خواندن به چشم یک مشکل بزرگ و طاقت فرسا نگاه نکنید. یک دوره گذرا از زندگی دوران تحصیل است. شاید شما فکر کنید مطالعه کردن بعد از اتمام مدرسه وانشگاه به پایان می رسد اما باد بگویم که در طول زندگی حتی پس از دوران تحصیل نیز شما برای رشد فردی و افزایش تخصص خود باید مطالعه داشته باشید. پس بهتر است همین الان که این وظیفه به گردن شما است به خوبی آن را انجام دهید.

یادگیری فاصله دار استفاده کنید.

طبق تحقیقات در میان درس خواندن باید به مغز فرصت بدهیم. این به چه معناست؟ مغز پس از یادگیری یک موضوع جدید به فرصت نیاز دارد تا بتواند ارتباطات عصبی که شکل‌گرفته را تقویت کند. پس بهتر است بجای این که یک درس را چند بار در طول روز مطالعه کنید، آن را هر روز و روزی یک بار مطالعه کنید.

استفاده تکنیک پومودورو (Pomodoro).

پومودورو

تکنیک پومودورو کمک زیادی به شما می کند. یکی از تکنیک های مدیریت زمان Pomodoro است. روش کار کرد این تکنیک به چه صورت است؟ پومودورو شامل ۳ بخش است:

  • بخش اول انجام فعالیت،
  • بخش دوم: استراحت کوتاه،
  • بخش سوم استراحت بلند.

 شما در این تکنیک یک زمانی را مشخص می کنید به عنوان مثال ۳۰ دقیقه مطالعه بلافاصله پس از ۳۰ دقیقه مطالعه ۵ دقیقه استراحت کوتاه دوباره ۳۰ دقیقه مطالعه و باز ۵ دقیقه استراحت کوتاه. این سیکل را تا ۳ الی ۴ بار می توانید تکرار کنید بعد از ۳ بار تکرار مطالعه و استراحت کوتاه یک استراحت طولانی تر به اندازه ۲۰ الی ۳۰ دقیقه دارید و بعد از آن می توانید مجدد فعالیت خود را آغاز کنید و این چرخه را ادامه دهید.

یکی از مزایای تکنیک پومودورو این است که شما کمتر خسته می شوید و زمان را کامل مدیریت می کنید.

سخن پایانی

تمامی تکنیک ها و روش هایی که به شما جهت تقویت اراده برای درس خواندن کمک می کرد اشاره کردیم، به طور خلاصه شما باید از هر نوع عاملی که باعث میشود تا تمرکز شما از بین برود دوری کنید و در راستای تقویت اراده خود تلاش داشته باشید

در پایان به این نکته اشاره می کنم که شما یک ساعتی از روز خود را صرف درس خواندن می کنید و از تفریحات دیگر خود می زنید پس حالا که همان ساعت شما پای درس نشستید و کار های دیگر را کنار گذاشتید حداقل تمام تمرکز خود را به همان درس اختصاص دهید تا سریعتر تمام شود.

سوالات متداول

تکنیک پومودورو چیست؟

یک تکنیک مدیریت زمان است که میتوانید در درس خواندن از آن استفاده کنید.

آشنایی کامل با معماری بیونیک

چند عامل تقویت اراده برای درس خواندن وجود دارد؟

  1. خودتان انگیزه بخش خودتان باشید.
  2. با جایزه اراده خود را برای درس خواندن تقویت کنید.
  3. دوستان یا خانواده؟ یک نفر را در جریان برنامه خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا