عمومی

راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور ۱۴۰۲

از زمانی که شما تصمیم می گیرید شروع به خواندن دروس کنکوری کنید، چالش های زیادی پیش رویتان قرار می گیرد. مثلا یکی از اصلی ترین موضوعاتی که داوطلبان با آن مواجه هستند این است که چگونه کتاب بخوانیم که فراموش نکنیم؟ یا چگونه انگیزه درس خواندن برای کنکور را بالا ببریم و با قدرت این مسیر را طی کنیم؟ در پاسخ به این پرسش ها باید گفت: راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور بسیار زیاد است. مطمئنا شما می توانید به کمک این تکنیک ها و راهکارها، انگیزه و انرژی خود را تقویت کنید.

آشنایی با انواع انگیزه انسانی

قبل از معرفی راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور، بهتر است با انواع انگیزه آشنا شوید تا بتوانید با آگاهی و شناخت کامل، آن ها را درون خود پرورش دهید. به طور کلی دو نوع انگیزه درونی و بیرونی وجود دارد که می تواند شما را برای درس خواندن ترغیب کند. انگیزه های درونی در خود فرد شکوفا می شود و از بازخوردهای فردی نشات می گیرد. مثلا شما یک تست سخت را حل می کنید و احساس رضایت و شادی بعد از حل آن، انگیزه شما را تقویت می کند.

اما انگیزه های بیرونی به کمک دیگران شکل می گیرد. برای مثال شما در یکی از آزمون های آمادگی قبل از کنکور، بهترین نمره را کسب می کنید و توسط خانواده یا دوستان خود، تشویق می شوید. این کار باعث می شود انگیزه شما برای مطالعه افزایش یابد.

راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور

برای تقویت انگیزه های درونی و بیرونی، تکنیک های زیادی وجود دارد، اما در پاسخ به سوال چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم، باید گفت: مهم ترین عاملی که می تواند منجر به افزایش انگیزه درس خواندن برای کنکور شود، حفظ آرامش، دوری از استرس و برنامه ریزی است. در ادامه عوامل تاثیرگذار در ایجاد و تقویت انگیزه را برای شما بیان می کنیم.

۱. به روزی که آرزوهات محقق میشه فکر کن!

یکی از موثرترین راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور، این است که در خیال خود به سرزمین آرزوهایتان سفر کنید. در واقع شما بایدخودتان را در همان موقعیتی که دوست دارید باشید، تصور کنید. مطمئن باشید داشتن یک تصور منطقی و خلاق، از شما یک بمب انگیزه و انرژی می سازد و اشتیاق شما را برای رسیدن به تارگت افزایش می دهد؛ چون قوه تخیل به انسان کمک می کند اهداف خود را نزدیکتر و دست یافتنی تر از آن چیزی که هست در نظر بگیرد.

خیال تنها جایی است که می توانی بدون حد و مرز، به رویاهایت فکر کنی!

۲. برای تمام لحظه های خودت، برنامه‌ ریزی داشته باش!

برای تمام لحظه های خودت، برنامه‌ ریزی داشته باش!

داشتن برنامه ریزی اصولی و منظم، یکی از ضروری ترین راه های ایجاد انگیزه درس خواندن برای کنکور است. چون با برنامه مطالعه کردن، پیامد هایی دارد که انگیزه درونی شما را دوچندان می کند. برای مثال با کمک یک مشاور تحصیلی مناسب و حرفه ای، شما می توانید هم دروس مهم و لازم را به موقع مطالعه کنید، هم از استرس و اضطراب بی دلیل خود بکاهید.

عایق کاری پی ساختمان را با نانو، ایزوگام و قیرگونی به سرانجام برسانید

حتما می دانید قدم گذاشتن در این مسیر در کنار یک مشاوره با تجربه، فراتر از داشتن یک برنامه منظم، مزیت های دیگری هم برای شما دارد. از مهم ترین آن ها می توان به گفتگو با مشاور در زمان ایجاد مانع، استفاده از تجربیات مشاوره، افزایش مسئولیت پذیری نسبت به برنامه داده شده، محاسبه عملکرد شما و ارائه راهکارهای بهبوده دهنده و … اشاره کرد.

۳. از برداشتن قدم های کوچک، شروع کن!

برای شروع به دنبال پیچیده ترین راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور نباشید. فقط باید شروع کنید، تاکید می کنم بدون معطلی شروع کنید! چون همین که کار خود را به امروز و فردا بیاندازید و از خود انتظار داشته باشید با بهترین برنامه، بدون هیچ نقصی باید پیش بروید، انگیزه شما کاهش می یابد.

سعی کن روی پیشرفتت تمرکز کنی و از کمال گرایی بپرهیزی!

۴. مکان مطالعه ات رو تغییر بده!

گاهی خسته شدن از چیزهای تکراری و یکنواخت، ممکن است انرژی شما تضعیف کند و انگیزه درس خواندن برای کنکور را تحت تاثیر قرار دهد. از همین رو پیشنهاد می شود اگر دوست دارید، محل مطالعه خود را جابجا کرده و ذهنتان را به یک سبک جدید دعوت کنید.

به نظرم امتحانش کن!

۵. استرس خودت رو کنترل کن!

اینکه برخی از افراد می گویند اصلا نباید استرس داشته باشید، باور درستی نیست! بدون شک شما دچار استرس روز کنکور می شوید، فقط باید آن را با روش های مختلف مانند ورزش کردن، شرکت در آزمون های آزمایشی، تغذیه مناسب و … کنترل کنید. به یاد داشته باشید کنترل استرس، یکی از راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور است. چون شما زمانی که استرس کمتری داشته باشید، تمرکز بالاتری داشته و طبعا اشتیاق بیشتری در مطالعه دارید.

برای حفظ آرامشت، ارتباط با خدا رو فراموش نکن!

۶. از تشویق کردن خودت غافل نشو!

یکی از بهترین روش هایی که انگیزه درس خواندن برای کنکور شما را افزایش می دهد، تشویق کردن خودتان با راه های مختلف است. شما می توانید بعد از زدن تارگت هفتگی یا ماهیانه خود، یک هدیه ای که دوست دارید تهیه کنید.

اگه دیگران هم شما رو توی این مسیر کمک کنند، خیلی بیشتر انگیزه می گیری!

۷. در مطالعه زیادی روی نکن (با انعطاف عمل کن!)

در مقاله راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور، منظور از انعطاف این است که در میان زمان های مطالعه، برای خودتان تایم استراحت قرار دهید و با راهنمایی مشاور، زمان هایی را به تفریحاتی مانند پیاده روی، استخر، دورهمی دوستانه و … اختصاص دهید. زیاده روی کردن در روند مطالعه، تاثیر معکوس می گذارد و شما را به سرعت خسته و بی انگیزه می کند!

فراموش نکن برای حفظ انگیزه، نباید خودت رو بیش از حد خسته کنی!

۸. ارتباط با افراد پرتلاش، یکی از راه های ایجاد انگیزه در مطالعه

ارتباط با افراد پرتلاش، یکی از راه های ایجاد انگیزه در مطالعه

اگر در مسیر یادگیری و مطالعه دروس کنکوری، با دوستانی هم صحبت شوید که شما را ترغیب به تلاش بیشتر می کنند، خوب است؛ اما در نظر داشته باشید اگر بیش از حد وارد فضای مقایسه شوید، انگیزه و انرژی خود را برای ادامه راه از دست خواهید داد؛ چون مدام می خواهید شبیه او عمل کنید.

ساروج چیست ؟ چه کاربردی دارد و انواع آن کدام است

سعی کن امروزت رو با دیروز خودت مقایسه کنی، نه با امروز دیگران!!

۹. از مواجه شدن با موانع نترس!

اگر از همان اول از خودتان انتظار داشته باشید یک برنامه تمیز و بدون نقص را ارائه دهید، بدون شک وقتی با اولین مشکل بر می خورید، ممکن است احساس ناامیدی و شکست به شما دست دهد. شما باید یاد بگیرید از روبرو شدن با چالش ها نترسید. شک نداشته باشید می توانید راهکاری برای حل آن پیدا کنید.

بهترین حالت موفقیت این است که در مسیر رشد کرده و آنقدر آزمون و خطا انجام دهید تا بهترین روش را انتخاب کنید. البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن تجربیات دیگران نیست! شما با کمک گرفتن از افرادی که این مسیر را طی کرده اند، می توانید در مدت زمان حل چالش های خود صرفه جویی کرده و انرژی کمتری مصرف کنید. همچنین بهترین راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور را یاد بگیرید.

چند نکته ساده اما مهم که شما را سرشار از انگیزه می کند!

  • سعی کنید، زمان هایی را برای مطالعه برگزینید که بیشتری بازدهی را از نظر ذهنی دارید.
  • روز خود را با جملات انرژی بخش و قدرتمند آغاز کنید و از کلمات منفی دست بردارید.
  • از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای کمرنگ و… فراموش نکنید. (میزان لازم)
  • خوردن غذاهای مغذی را یکی از عادات روزانه خود قرار دهید.
  • ورزش های سبک و راحت را حتما در برنامه هفتگی خود قرار دهید.
  • در زمان هایی که احساس خستگی می کنید، پیشنهاد می کنیم دوش ولرم بگیرید و به بدن خود انرژی هدیه کنید.
  • از استراحت های کوتاه بین روز مانند چرت کوتاه، گوش کردن به موسیقی دلخواه، خواندن انواع ژانر کتاب و … غافل نشوید.

در آخر، خودت رو دست کم نگیر دوست من!

اگر دوست دارید انگیزه و انرژی خود را از دست ندهید، باید از روش ها و راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور که در این مقاله بیان شده استفاده کنید. از مهم ترین تکنیک هایی که می تواند انگیزه درس خواندن برای کنکور را در شما تقویت کند، می توان به داشتن برنامه منظم، تقویت انعطاف پذیری، کنترل کردن استرس، خیال پردازی و تفکر در مورد اهداف، تشویق کردن خود و … اشاره کرد. رعایت همین نکات ساده اما کاربردی، می تواند انگیزه، شوق و اعتماد به نفس شما را روز به روز بهبود بخشد.

اگر در مسیر خرید کتاب های دانشگاهی به چالش برخوردید، با مراجعه به وب سایت رایان بوک، مرجع تخصصی کتاب های دانشگاهی، می توانید در سریع ترین زمان ممکن آن ها را دانلود یا تهیه کنید.

سوالات متداول

چگونه انگیزه درس خواندن برای کنکور را در خودم تقویت کنم؟

راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور بسیار زیاد است. از موثرترین راهکارها می توان به داشتن برنامه، تفکر در مورد آرزوها، کنترل استرس، مقابله با ترس از شکست و … اشاره کرد.

چرا حس و حال درس خواندن ندارم؟

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث می شود هیچ انرژی برای درس خواندن کنکور نداشته باشید، پایین بودن انگیزه است. برای آشنایی با روش های افزایش انگیزه درس خواندن برای کنکور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا