عمومی

چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم؟ (۱۱ راهکار موثر)

گاهی درس خواندن می تواند کار سختی باشد! اکثر اوقات کتاب را جلوی خود باز می کنید اما تمرکز کافی برای درک نوشته های آن نداشته، در آخر جزوه را می بندید و به سراغ کار دیگر می روید.

یکی از دلایلی که می تواند درس خواندن را جذاب کند، انگیزه است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم، روش های بسیار متفاوتی وجود دارد، اگر نگاهی به اطراف یا محلی که در آن قرار است درس بخوانید بیاندازید، می بینید عوامل زیادی بوده که حواس شما را پرت می کند و باعث عدم تمرکز شما می شود همچنین کار کوچکی مانند عوض کردن میز درس می تواند برای انگیزه موثر باشد.

 یکی دیگر از عواملی که در ایجاد انگیزه برای درس خواندن به ما کمک می کند دانستن روش های چگونه کتاب بخوانیم تا فراموش نکنیم می باشد. وقتی بعد از مدت ها به سراغ کتاب می روید و می بینید که درس از یادتان نرفته است، باعث دلگرمی و انگیزه برای خواندن بیشتر خواهد شد.

راههای ایجاد انگیزه برای درس خواندن

راههای ایجاد انگیزه برای درس خواندن

برای آنکه انگیزه درس خواندن پیدا کنیم، ابتدا باید عواملی را که باعث می شود ما تمرکز کافی بر درس را نداشته باشیم، بیابیم. ممکن است شما، متوجه دلیل های مهمی که باعث شده این کار صورت نگیرد نشوید، ما تعدادی از عواملی که شما را از این کار دور می کند در ادامه ذکر کرده ایم.

تعویق درس خواندن

گاهی اوقات خود فرد متوجه بهانه هایی که برای درس نخواندن می آورد نمی شود. این کار علت های زیادی مانند دوست نداشتن آن موضوع، حوصله نداشتن یا اصلا علاقه داشتن به کار دیگری دارد. یکی از کارهایی که کمک می کند هر چه زودتر جواب چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم را بیابیم، پیدا کردن همین دلایل است.

برنامه ریزی و تیک زدن

اگر قرار است این هفته را درس بخوانید ابتدا آن را روی کاغذی جدول بندی کنید و روی دیوار بزنید. اینگونه برای هر درس و کاری ساعت مشخصی تعیین کردید و دیگر بار روانی زیادی برای انجام کار ها ندارید. این کار باعث می شود سختی درس خواندن و احتمال عقب افتادن آن برای شما کم شود. یکی از کارهایی که انگیزه برای شروع درس خواندن می شود، تیک زدن است. با انجام هر کاری، با خودکار رنگی جلوی آن تیک بزنید، این کار حس خوشایند و مفید بودن به شما می دهد.

شما حق دارید!

ممکن است امروز از خواب بلند شوید و بگویید چرا انگیزه درس خوندن ندارم؟ این بسیار امری طبیعی است، گاهی اوقات فرد آمادگی درس خواندن و موضوعات مفهومی ندارد، به خودتان استراحت بدهید و کارهایی را انجام دهید که به آن علاقه دارید، به انواع ژانر کتاب سر بزنید و موضوع دلخواه خود را بخوانید.

راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور 1402

پیدا کردن مکانی آرام

یکی از کارهایی که به چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم کمک می کند، پیدا کردن مکانی است که باعث تمرکز شما می شود. این مکان می تواند قسمتی از خانه باشد یا کتابخانه های شهر ی که در آن زندگی می کنید.

وسایل درس خواندن بسیار مهم است!

وسایلی را تهیه کنید که به شما در افزایش انگیزه برای درس خواندن کمک می کند. با خودکار یا ماژیک های رنگی می توانید قسمت های مهم درس را خط بکشید.

خوراکی هایی که دوست دارید را بخورید!

خوراکی هایی که دوست دارید را بخورید.

از ابتدا آب و تنقلاتی که باعث انرژی می شود روی میز قرار دهید. بین درس خواندن چند دقیقه ای را بلند شده، راه بروید و از خوراکی هایی که دوست دارید مصرف کنید.

لباس راحت بپوشید!

اگر قرار است در کتابخانه درس بخوانید، لباس راحتی بپوشید که شما را اذیت نکند. اگر موهای بلندی دارید آن را ببندید که باعث حواس پرتی یا گرما نشود.

گوشی را کنار بگذارید!

یکی از جواب های مهم در چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم، کنار گذاشتن تلفن همراه است. یکی از عوامل حواس پرتی چک کردن انواع برنامه های مجازی می باشد. هنگام درس خواندن بهتر بوده، تلفن خود را خاموش کنید.

مشخص کردن اهداف

اگر با تعداد زیادی از دانشجویان و دانش آموزان صحبت کنید، می گویند دیگر انگیزه ای برای درس خواندن ندارم. مشخص کردن اهداف درس خواندن می تواند برای ایجاد انگیز بسیار موثر باشد.

به خود جایزه بدهید!

تعداد زیادی از دانش آموزان دغدغه ای به نام کنکور دارند. ایجاد انگیزه برای درس خواندن کنکور خیلی مهم است. پیشنهاد می شود بعد از طبق برنامه پیش رفتید و از خود راضی بودید به خود جایزه بدهید، مثلا ساعتی را در نظر بگیرید که با دوستان خود خارج از بحث درس صحبت کنید، یا فیلم مورد علاقه تان را نگاه کنید.

متن را درک کنید!

حفظ کردن بسیار مهم است، اما برای آنکه آن را برای زمان طولانی به خاطر بسپاریم باید آن مطلب را درک کنیم. با این کار می توانید از سختی درس ها کم کرده و خواندن را آسان کنید.

۱۰ مورد از راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن

10 مورد از راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن

  • مرتب باشید، نظم دهی به اتاق و مخصوصا به میز تحریر می تواند باعث افزایش تمرکز شما شود. کاغذ های اضافه یا دفتر هایی که دیگر به آن احتیاج ندارید را دور بریزید.
  • مطالب کلیدی را یادداشت کنید. عنوان هایی که می دانید در امتحان یا در کنکور می آید را یادداشت کنید.
  • برا اینکه بدانیم، چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم باید از افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت بگیریم. معلم یا استاد، راهنمای بسیار خوبی می توانند باشند.
  • به اندازه بخوابید، برای یادگیری دقیق، باید روزی ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید.
  • درس خواندن را به روز های آینده نیندازید.
  • از دوستانی که می دانید در درس خاصی تسلط دارد، کمک بگیرید.
  • معلم خصوصی را فراموش نکنید. اکثر افراد می گویند ما خودمان درس می خوانیم، اما معلم خصوصی می تواند به شما در چگونگی و روش درس خواندن کمک کند و روش های ایجاد انگیزه برای درس خواندن را به شما آموزش دهد.
  • میان درس خواندن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کنید.
  • اگر حواستان پرت نمی شود، باز کردن پنجره اتاق می تواند حال شما را بهتر کند.
  • با خانواده صحبت کنید که هنگام مطالعه، با شما صحبت نکنند تا تمرکز تان حفظ شود.
بهترین گرایش مهندسی برق در ایران چیست؟

چرا من انگیزه برای درس خواندن ندارم؟

گاهی ممکن است تمامی کارهایی که باعث انگیزه می شود را رعایت کنیم، اما آن حس و شوقی که باید هنگام درس همراه ما باشد را نداریم. ممکن اوضاع فراتر از عوامل بیرونی می باشد، ابتدا باید به درون خود مراجعه کرده و در نهایت به جواب چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم، برسیم.

  •  یکی از عواملی که می تواند باعث عدم انگیزه برای درس خواندن شود، ناامیدی است. برای رفع این مشکل باید ابتدا سراغ اعتماد بنفس بروید تا قبول کنید که سختی ها و درس خواندن شما در نهایت ثمره بسیار خوبی دارد.
  • یکی از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن، مشخص کردن هدف است. داشتن برنامه برای رسیدن به رویایی که دارید، انگیزه شما را دوچندان می کند.
  •  چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم، این سوالی است که تمامی دانشجویان به آن برخورد می کنند. اضطراب یکی از دلایلی بوده که باعث می شود شما دست از تلاش بردارید و دیگر مسیری که در نظر داشتید را دنبال نکنید.
  •  پیدا کردن استعداد نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه برای شروع درس خواندن دارد. طبیعتا اگر علاقه فرد به درس های هنری باشد، انگیزه ای برای خواندن دروس تجربی یا انسانی ندارد.

در آخر، چجوری انگیزه درس خوندن داشته باشم؟

 دانشجویان زیادی هستند، زمانی که فصل امتحانات شروع می شود می گویند حوصله درس خواندن نداریم یا چطور انگیزه برای درس خواندن پیدا کنیم. برای ایجاد انگیزه ابتدا باید به عواملی از جمله محیط، علاقه، اضطراب توجه کرد. انتخاب منبع های بسیار خوب مانند کتاب های به روز شده، یکی از گزینه هایی است که شما را به درس خواندن مشتاق می کند. شما می توانید برای خرید انواع کتاب های مهندسی و معماری به سایت فروشگاه رایان بوک سر بزنید.

سوالات متداول

چگونه برای درس خواندن انگیزه پیدا کنیم؟

برای ایجاد انگیزه یکی از مهم ترین روش های تاثیر گذار، برنامه ریزی است.

چرا برای درس خواندن انگیزه ندارم؟

نداشتن انگیزه هنگام درس خواندن به عواملی از جمله، اضطراب، مشخص نشدن هدف و… بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا