عمومی

سوله چیست؟ تبدیل سوله به ماشین پولسازی!

در دنیایی زندگی می کنیم که همواره انواع مختلفی از سازه های ساختمانی به بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند. سوله یکی از این سازه ها است. از سوله ها استفاده های متنوعی می توان کرد. از ساختمان سازی برای واحدهای کوچک گرفته تا انبار مواد غذایی و … همه و همه از کاربردهای سوله می باشند. اگر همراه ما باشید پاسخ کاملی به سؤال سوله چیست خدمت شما ارائه خواهد شد و با کاربردهای این ماشین پولسازی آشنا خواهید شد.

تفاوتی نمی کند که در مراحل ساختمان سازی باشید یا ساخت سوله، باید بر اساس مقررات ملی ساختمان عمل کنید. این مقررات در قالب ۲۲ مبحث با موضوعات مختلفی مثل ساختمان های فولادی، آسانسور و … منتشر شده اند. یکی از مهمترین مباحث که در ارتباط با طراحی سوله باید بیاموزید، مبحث دهم مقررات ملی می باشد که می توانید با کلیک بر روی دانلود مبحث ۱۰ از این اطلاعات نهایت بهره را ببرید.

سوله چیست؟ از شروع تا محبوبیت!

به نظر شما سوله چیست؟ سوله سازه ای است که بیشتر در پروژه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سوله به بعد از شروع انقلاب صنعتی در اروپا بر می گردد که در آن زمان کارخانجات در بسیاری از کشورهای اروپایی از این سازه استفاده می کردند.

برای اینکه بدانید سوله چیست، به ساده ترین تعریف این سازه اشاره می کنیم:

سوله (shed) سازه ای فلزی است با سقف شیبدار که با محاسبات فنی خاصی در اشکال مختلف تولید می شود. به سوله، سازه های شیبدار (Gable Bents) یا (Ridge Bents) نیز گفته می شود.

همچنین رفته رفته به تعداد افرادی که از سوله برای کاربردهای مختلف بهره می برند، افزوده می شود.

اجزای سوله

سوله ها هم مانند همه سازه های مختلف دارای اجزای مختلفی هستند. از مهمترین اجزای سوله می توان به ستون، ستون وال پست، استرات، سایه بان، نبشی سینه بند، بادبند، سگراد، پرلین و پیج و مهره. 

مهم ترین انواع سوله

اکثر مواد و وسایل پیرامون زندگی ما دارای انواع مختلفی هستند. از انواع کفش و مبلمان گرفته تا انواع سازه های فلزی! سوله ها هم از این قضیه مستثنی نیستند. سوله ها را می توان بر اساس شکل یا بر اساس کارایی آنها تقسیم بندی کرد.

انواع سوله بر اساس شکل | از قوسی تا تک شیب

سوله ها را می توان بر اساس شکل به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • سوله قوسی
  • سوله با ستون مشترک
  • سوله با ستون های وسط مشترک
  • سوله چند دهانه با ستون
  • سوله تک شیب
  • سوله تک شیب با ستون وسط
  • سوله تک شیب با ستون های وسط
  • سوله تک شیب متصل به ساختمان (لینتو)

انواع سوله بر اساس کارایی |‌ از کارخانه تا سفارشی

انواع سوله بر اساس کارایی

همان طور که بیان شد، سوله ها کاربردهای متعددی دارند و همین متغیر بودن در نوع استفاده باعث شده به چند دسته تقسیم بندی شوند:

  1. سوله های کارخانه
  2. سوله های سفارشی
  3. سوله های پیش ساخته
  4. سوله های جعبه ای
  5. سوله های تولیدی و گارگاهی
  6. سوله های کشاورزی
قدم قدم تا پای اجرای وال پست در اسکلت بتنی | از تخریب تا آبادانی

سوله های کشاورزی

سوله های مزرعه برای محکم سازی تجهیزات و ماشین آلات سنگین کشاورزی مناسب هستند. از این رو از سوله های مزرعه باید در فضای باز و برای اهداف روستایی، از جمله ذخیره سازی لوازم و تجهیزات مورد استفاده قرار گیرند. از سوله های کشاورزی برای نگهداری مواد دام هم استفاده خواهد شد.

سوله های تولیدی و گارگاهی

اگر شما یک گارگاه تعمیرات ماشین هم داشته باشید، می توانید از سوله های فولادی برای اهداف کارگاهی و تولیدی، از جمله امکانات بارگیری استفاده کنید.

سوله های کارخانه

سوله های کارخانه یکی از پر اهمیت ترین سازه های کارآمد برای ادامه عملیات تولیدی به حساب می آیند. از این رو سوله های کارخانه ساختارهای مستحکمی دارند که در سایز و اندازه های مختلفی ساخته می شوند.

سوله های کارخانه با ساخت محکم، کیفیت بالا و ویژگی های خارق العاده ای مشخص می شوند. از سقف های سنگین گرفته تا اتصالات پایه ای سوله کارخانه که برای مستحکم سازی سوله استفاده می شوند.

کاربرد سوله چیست؟

یکی از دلایلی محبوبیت این سازه ها استفاده های متنوع آن است که موارد بیان شده در ادامه، بعضی از کاربردهای سوله هستند:

  1. استفاده برای کارخانه ها
  2. استفاده در کارگاه های صنعتی و کاری
  3. استفاده در مرغداری ها
  4. کاربرد در انبار سازی
  5. کاربرد در هایپرمارکت ها
  6. کاربرد در ورزشگاه ها
  7. کاربرد در سالن های همایش و مجالس
  8. کاربرد در آشیانه هواپیما
  9. کاربرد در پارکینگ خودروها
  10. کاربرد در تعمیرگاه ها

نکات مهم برای ساخت و طراحی سوله

برای طراحی و ساخت سوله باید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. آنها برای ساخت این سازه به عوامل مختلفی دقت می کنند که بی توجهی به هر کدام باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری خواهد شد. در ادامه به مواردی که باید برای ساخت و طراحی سوله به آن توجه شود، بیان می شود:

  1. توجه به میزان بار مرده مثل برف
  2. بررسی احتمال بارهای جانبی مثل زلزله و باد
  3. توجه میزان بار جرثقیل
  4. بررسی ارتفاع دیوار
  5. بررسی دهانه و طول آن
  6. تخمین درصد شیب سقف
  7. بررسی پوشش انواع سقف ساختمانی و دیوارها

وزن سوله ها چطور تخمین زده می شود؟

وزن سوله ها چطور تخمین زده می شود؟

ابعاد سوله ها تنها عامل تخمین وزن سوله ها نیست. باید عوامل مختلفی را بررسی و وزن آنها را تخمین زد. عوامل دیگری همچون سرعت وزش باد، میزان بارش برف، ارتفاع ستون ها، دهانه سالن، امکان استفاده از جرثقیل سقفی و بررسی موقعیت مکانی مورد نظر جهت سوله سازی از دیگر عوامل تاثیر گذار در تعیین وزن سوله است. 

انجام و بررسی این محاسبات در کنار رعایت کیفیت جوشکاری، زنگ زدایی و رنگ آمیزی درست، استفاده از پیچ و مهره و سایر اتصالات استاندارد باعث کارایی بهینه سوله و استحکام خوب آن خواهد شد.

به طور قطع وزن سوله در قیمت گذاری آنها بسیار مهم است ولی باید توجه داشته باشید که عوامل دیگری همچون ابعاد طراحی شده برای سوله، نوع مصالح به کار برده شده، محل و نوع کاربری پیش بینی شده برای سوله نیز در قیمت آنها موثر هستند.

پوشش سقف سوله

پوشش سقف سوله از این جهت بسیار مهم است که بر میزان وزن وارد شده بر سوله تاثیر مستقیمی دارد. همچنین سقف سوله ها در استحکام ساختار سوله نیز موثر است. در تعیین پوشش سقف سوله، باید به کاربرد سوله نیز توجه شود. مصالحی که معمولا برای سقف سوله استفاده می شود، شامل موارد زیر است:

  • پانل ‌های ساخته شده با ورق گالوانیزه و پشم‌ شیشه
  • پانل های ساخته‌شده با ورق‌های آلومینیومی و پشم ‌شیشه
  • استفاده از ساندویچ پنل با فوم عایق پلی استایرن

هرکدام از این متریال های استفاده شده برای سقف سوله ‌بر وزن، هزینه و استحکام سازه موثر است. سقف های شیبدار باعث سبکی بسیار زیاد سقف می شود.

با خرید بهترین کتاب های مهندسی عمران، جذابترین سازه ها را طراحی کنید!

پوشش دیوارهای سوله

پوشش دیوارهای سوله را بر اساس عواملی مانند نوع کاربرد و شرایط اقلیمی و آب و هوایی انتخاب می شود. توجه به استانداردهای محیط زیستی از دیگر نکات مورد توجه برای انتخاب پوشش دیوارهای سوله است. مقاوم بودن دیوارها در برابر ضربه و حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و آتش سوزی نیز بسیار مهم است.

  • برای پوشش دیوارها از این ورق های گالوانیزه، آلوزینک یا آلومینیوم استفاده می شود.
  • ساندویچ پنل سقفی و دیواری از نوع پلی یورتان است و دارای ضخامت هایی بین ۴، ۵، ۶، ۸ و ۱۰ هستند.

پوشش کف سوله

پوشش کف سوله

کف یا کفپوش سوله از دیگر بخش های مهم در سازه سوله است و باید از موادی استفاده کنید که دارای مقاومت کافی در برابر فشار باشد. در تصویر بالا کف سازی سوله به وسیله بتن را مشاهده می کنید.

انواع کفسازی سوله

برای ساخت کف می توان از گزینه های زیر استفاده شود.

  1. کفسازی سوله با بتن
  2. کفسازی سوله با کفپوش اپوکسی بهداشتی
  3. کفسازی با کفپوش پلی یورتان
  4. کفسازی سوله با بتن ماله پروانه ای

جذاب و خواندنی: وال پست چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

تبدیل سوله به ماشین پولسازی

همانطور که به طور کامل متوجه نقش سوله و کاربردهای آن شدید، می دانید که از این سوله ها می توان در شروع کسب و کارهای کوچک استفاده کرد. با توجه به مکان مورد نظر این سوله ها را می توان به عنوان یک مغازه در نظر گرفت و با کمترین هزینه درآمدهای عالی بدست آورید.

آشنایی کامل با معماری بیونیک

از دیگر کاربردهای سوله که نشانه هایی از تبدیل سوله به ماشین پولسازی می باشد، انبارهای مختلف است! انبارهایی از جنس درآمد! تفاوتی نمی کند که انبار محصولات خانه باشد یا دامداری، در هر صورت یک راه به صرفه در کسب درآمد به کمک سوله انجام خواهد شد. پس اگر فردی از شما پرسید که کاربردهای سوله چیست و چگونه کسب درآمد کنیم، دلایلی برای استفاده از سوله در سازه های مختلف دست پیدا کردید.

نتیجه گیری

سوله ها سازه های فلزی هستند که در اندازه های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه بدانید کاربرد سوله چیست، باید بدانید این سازه های محبوب در کارهای مختلف از جمله در کارخانجات و سالن های ورزشی و مجالس مورد استفاده قرار می گیرند. برای طراحی سازه ها باید به عوامل مختلفی مانند شرایط اقلیمی منطقه نیز توجه شود تا با پیش بینی میزان باد یا برف و زلزله بتوان بهترین و با کیفیت ترین سوله را ساخت.

رایان بوک، همراه شما در خرید کتب تخصصی دانشگاهی

سوالات متداول

سوله چیست؟

سوله (shed) سازه ای فلزی است با سقف شیبدار که با محاسبات فنی خاصی در اشکال مختلف تولید می شود. اطلاعات بیشتر در مورد تَه سوله در این مقاله برایتان بیان شده است.

پوشش دیوارهای سوله به چگونه است؟

پوشش سقف سوله از این جهت بسیار مهم است که بر میزان وزن وارد شده بر سوله تاثیر مستقیمی دارد. همچنین سقف سوله ها در استحکام ساختار سوله نیز مؤثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا