عمومی

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟ (راهنمای جامع)

با گسترش ساخت و سازهای غیر اصولی، سازمانی به نام نظام مهندسی شکل گرفته است که بر اجرای ساخت ساختمان ها به طریق هدفمند نظارت می کند. کارشناسان دستگاه مهندسی، برای ورود به سازمان نظام مهندسی باید منابع مختلفی را خریداری یا از سایت های معتبر دانلود کنند. اگر افراد در گرایشی مانند مهندسی عمران فارغ التحصیل شده اند، با دانلود کتاب های مهندسی عمران و دانلود مبحث ۱۰ از سایت های معتبر می توانند این منابع را جهت قبولی در امتحان مطالعه کنند. متخصصان پس از مطالعه و موفقیت در سنجش، با سوالی نظیر بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد رو به رو می شوند. این افراد بعد از موفقیت، باید در موسسه نظام مهندسی ثبت نام کنند و درخواست پروانه اشتغال خود را به ثبت برسانند. با دریافت پروانه اشتغال می توانند به گرفتن مهر اقدام و مجوز کارشناسی از سازه ها را دریافت کنند.

 گام های پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی

بازرسی های اصولی از سازه ها، توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور انجام می شود. در ادامه به اقدامات لازم جهت دریافت پروانه نظام مهندسی می پردازیم.

 مراحل بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی

گام اول: شرایط برای عضویت در سازمان نظام مهندسی

  1. کارشناسان باید حداقل دارای مدرک لیسانس در هر یک از رشته های مهندسی برق، مکانیک، معماری، عمران، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری باشند.
  2. حتما مدرک تحصیلی افراد، مورد تایید دانشگاه های معتبر کشور باشد، در غیر اینصورت مورد قبول سازمان نظام مهندسی نیست.
  3. متخصصان قبل از تاریخ درخواست ثبت نام، حداقل ۶ ماه در استان موردنظر ساکن باشند.

مدارک لازم برای ثبت نام سازمان نظام مهندسی

  • تکمیل فرم اطلاعات برای درخواست عضویت در سازمان نظام مهندسی مورد نظر؛
  • اصل و کپی شناسنامه فرد؛
  • اصل و کپی برابر اصل مدرک تحصیلی؛
  • اصل و کپی کارت ملی فرد؛
  • اصل و کپی فیش واریزی برای عضویت؛
  • ۲ قطعه عکس ۶ در ۴ به صورت رنگی و زمینه سفید.
روش های مقاوم سازی سازه در برابر زلزله {معرفی 3 سازه اصلی}

مراحل عضویت در موسسه نظام مهندسی

  1. ابتدا با مراجعه به سازمان نظام مهندسی استان مربوطه، نسبت به تکمیل و تحویل حضوری مدارک اقدام کنند. (در برخی از استان ها درخواست عضویت اولیه به صورت غیر حضوری و از طریق سایت نیز انجام می گیرد).
  2. پس از تحویل مدارک به مسئول مربوطه و پرداخت حق عضویت نظام مهندسی، نامه ای به دانشگاه محل تحصیل ارسال می شود. روند ارسال تاییدیه از دانشگاه به سازمان ممکن است از یک هفته تا چند هفته به طول بیانجامد.

نکته مهم: افراد توجه داشته باشند تا قبل از مشخص نشدن استعلام وضعیت تحصیلی، مراحل بعدی را انجام ندهند.

ثبت نام در سازمان نظام مهندسی

گام دوم: ثبت درخواست پروانه اشتغال

پس از ثبت درخواست پروانه اشتغال در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به افراد مهلت ۱۰ روزه می دهند تا مدارک خود را که کپی برابر اصل شده برای سازمان موردنظر پست کنند. مهم ترین مدارک لازم جهت ارسال عبارت اند از:

  1. گواهی اشتغال به کار
  2. تجربه عملی
  3. سابقه کار

پس از فرستادن اسناد به سازمان استان مورد نظر، پیامی برای افراد متقاضی ارسال می شود و زمان مراجعه حضوری اعلام می گردد. افراد باید به سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه کنند و اصل مدارک را به همراه داشته باشند. پس از انجام این مراحل پروانه صادر می شود و به آدرس پستی ارسال می گردد.

زمان تحویل مدارک به واحد صدور پروانه

موسسه نظام مهندسی، حدود یک ماه پس از اعلام نتایج قبولی، با توجه به شماره سریال مندرج در کارنامه فراخوان می دهد. افراد باید در همان زمان اعلام شده مدارک را به سازمان تحویل دهند. برای آگاهی دقیق از مدارک درخواستی و زمان مراجعه، باید از واحد صدور پروانه سازمان نظام مهندسی استان مورد نظر استعلام بگیرند.

گام سوم: اقدامات لازم پس از اخذ پروانه اشتغال

  1. کارشناسان بعد از دریافت پروانه اشتغال، به یکی از دفاتر الکترونیکی شهر خود مراجعه کنند و درخواست فعال سازی پروانه را بدهند.
  2. برای دریافت شماره امضا، ابتدا باید در بانک صادرات حساب بانکی داشته باشند و در سایت سازمان موردنظر در بخش خدمات مهندسی مراجعه کنند. مدت فعال شدن شماره امضا، حدود یک هفته تا ۱۰ روز زمان می برد.
معرفی شغل مهندس برق بر پایه نظام مهندسی جدید

کار های لازم پس از اخذ پروانه اشتغال

گام چهارم: ساخت مهر اعضا سازمان نظام مهندسی

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟ پس از ثبت نام در سازمان نظام مهندسی و ثبت درخواست پروانه اشتغال، به همراه اسنادی چون شماره پروانه، شماره عضویت و شماره امضا، ساخت مهر امکان پذیر می باشد. پس از ساخت مهر افراد مجدد باید به دفتر خدمات الکترونیکی در شهر موردنظر، مراجعه کنند.

کلام آخر، بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چکار کنم؟

پس از قبولی در سازمان نظام مهندسی، ابتدا باید با ارسال مدارک در موسسه نظام مهندسی عضو شوید. در قدم بعدی برای دریافت پروانه اشتغال درخواست خود را در سامانه ثبت کنید و منتظر فراخوان نظام مهندسی برای تحویل مدارک به سازمان مربوطه باشید. گام های مهم بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد را به صورت جامع بیان کردیم. شما می توانید برای آشنایی کامل با سازه ها و قوانین کارشناسی نظام مهندسی، کتاب های مختلف در این زمینه را مطالعه کنید. اگر به دنبال بروزترین نوشته ها هستید به سایت رایان بوک مراجعه کرده و نسل جدید کتاب های حرفه نظام مهندسی را تهیه کنید.

سوالات متداول

برای ثبت نام در سازمان نظام مهندسی چه مدارکی لازم است؟

برای عضویت در سامانه نظام مهندسی، شما باید اصل شناسنامه، کارت ملی، عکس و … را به همراه داشته باشید.

پس از دریافت پروانه اشتغال، چه اقداماتی باید انجام دهم؟

به یکی از دفاتر الکترونیکی شهر خود مراجعه کنید و درخواست فعال سازی پروانه را بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا