عمومی

پردرآمدترین رشته های دانشگاهی؛ ۸ رشته طلایی برای تحصیل و کار

درآمد همواره یکی از عوامل مهم برای انتخاب شغل و مسیر حرفه‌ای زندگی افراد بوده است پس بدیهی است که وجود یک لیست جامع و کامل از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی الزامی است تا افراد با تصور و ترسیم روشن از آیندهٔ خود دست به انتخاب سرنوشت‌سازترین انتخاب خود بزنند. در این مقاله سعی کرده‌ایم که درآمد و چشم انداز آینده تعدادی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی از رشته و شغل مهندسی برق تا رشته‌های روان‌شناسی و پیراپزشکی را بررسی کنیم.

همه افرادی که در یک‌رشته خاص تحصیل می‌کنند جدا از علاقه، استعداد و تمام این موارد همیشه نیم‌نگاهی به درآمد و سود حاصل از تحصیل در آن رشته را دارند چرا که ادامه مسیر زندگی ما تا حد زیادی گره‌خورده به همین انتخاب است.

در این مطلب بر آنیم تا پردرآمدترین رشته ها را با جزئیات و بعضاً با پیشنهادهای طلایی برای میان‌بر زدن و کم‌کردن مسیر موفقیت به شما نشان دهیم.

electrical-engineer

رشته مهندسی برق

مهندسی برق معمولاً از اولین گزینه‌ها برای افرادی است که در رشته ریاضی تحصیل‌ کرده‌اند. این شغل علاوه بر پرستیژ بالا و بازار کار عالی، درآمد مطلوبی نیز به همراه خواهد داشت. چشم‌انداز و آینده این دسته از مهندسان بسیار روشن است و تقاضا برای این شغل همچنان روبه‌افزایش خواهد بود.

بازه کاری این مهندسان بسیار وسیع است به‌گونه‌ای که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌هایی همچون الکترونیک مصرفی، تولید و توزیع برق تا زمینه‌های مدرن‌تر تکنولوژی همچون هوش مصنوعی مشغول باشند.

راهکار طلایی برای مهندسین برق آینده

در همان سال‌های ابتدایی ورود به دانشگاه حتماً یک‌ زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و مرتبط با حوزه کاری خود را انتخاب کنید و سعی کنید به‌صورت حرفه‌ای آن را بیاموزید. فراموش نکنید که در نهایت متخصصانی شانس بیشتر برای بقا و رسیدن به قله‌های موفقیت را دارند که خود را با تغییرات دنیا هماهنگ سازند. از علوم ترکیبی مانند برق و کامپیوتر غافل نشوید.

درآمد مهندسین برق در سال ۱۴۰۲

همان‌طور که می‌دانید فاکتور درآمد به موارد بسیاری از جمله تجربه، حوزه کاری تخصصی، مقطع تحصیلی و… بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی حقوق یک مهندس برق در ایران در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ۲۶ تا ۵۸ میلیون تومان بوده است. فراموش نکنید که این مبلغ بر اساس فاکتورهای گفته شده می‌تواند متفاوت باشد.
حقوق مهندسین برق در خارج از ایران حدودا بین ۶۵,۰۰۰ تا ۱۸۱,۰۰۰ دلار در سال است.

doctors

رشته پزشکی

حتماً قبل از خواندن این مطلب از وجود رشته پزشکی در این لیست مطمئن بوده‌اید. درست است! پزشکی در تمام دنیا بی‌ قید و شرط از پردرآمدترین رشته ها است. برای تحصیل در رشته پزشکی در ایران ابتدا باید در آزمون سراسری پذیرفته شوید و به دلیل رقابت سخت و سنگین متقاضیان، تنها تعداد محدودی از افراد به این رشته ورود می‌کنند.

راهکار برای عشاق پزشکی جدا مانده از کنکور سراسری!

درصورتی‌که همچنان علاقه‌مند به تحصیل پزشکی هستید؛ اما در کنکور سراسری پذیرفته نشدید و در صورت داشتن بودجه کافی بهترین راه تحصیل پزشکی خارج از ایران است. ارزان‌ترین مقاصد ترکیه، چین و روسیه است. خبر خوب این است که اعتبار اکثر دانشگاهای این سه کشور در نظامپزشکی ایران نیز قابل‌ قبول است.

معایب تحصیل در رشته پزشکی

اگر چه که تحصیل در رشته پزشکی مزایای بسیار همچون پرستیژ بالای کاری، درآمد بالا، جایگاه شغلی و اجتماعی عالی و… دارد؛ اما متاسفانه این رشته پرطرفدار مشکلات بسیاری از جمله مدت‌ زمان بسیار زیاد تحصیل و دشواری بسیار برای مهاجرت را دارد.

از آن جایی که این رشته با سلامت و جان افراد سروکار دارد اغلب کشورها سخت‌گیری‌های بسیاری در پذیرفتن پزشک‌ها به‌عنوان نیروی کار و یا حتی دانشجوی بالینی را دارند. از آن‌جایی که تخصص در پزشکی زمینه‌های متفاوتی دارد؛ حقوق متخصصین این رشته متفاوت خواهد بود.

lawyers

رشته حقوق

رشته حقوق از قدیم‌ الایام تا کنکور به طور ثابت در بین رشته های دانشگاهی پردرآمد بوده است. البته توجه داشته باشید از آن‌جایی که فارغ‌التحصیلان رشته حقوق عموما مشاغل وابسته‌ای ندارند و هر حقوق‌دان می‌تواند در پست‌های متفاوتی همچون وکیل، قاضی و… مشغول شود به‌طورکلی نمی‌توان درآمد ثابتی برای آن‌ها در نظر گرفت. در واقع پس از تحصیل در رشته حقوق همه چیز تحت‌تأثیر تخصص، هوش اجتماعی و  تبحر شماست به همین خاطر است که یک وکیل تازه‌کار ممکن است ماهیانه ۸ تا ۱۰ میلیون درآمد داشته باشد درحالی‌که یک فرد خبره می‌تواند به درآمدهای باور نکردی و میلیاردی برسد.

معایب تحصیل در رشته حقوق

اگر چه که مزایا این رشته بسیار زیاد است و بر کسی پوشیده نیست؛ اما تحصیل در رشته حقوق متاسفانه معایب بزرگی هم دارد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات رشته حقوق این است که تعداد زیادی از حقوق‌خوانان متأسفانه حقوق‌خوان باقی می‌مانند و شانس ورود به بازار کار وکیلان و قضات و امثال آن ‌ها را ندارند. آزمون‌های ورود به این دو حرفهٔ پردرآمد بسیار سخت و رقابت بسیار تنگاتنگ است. این دسته از حقوق‌خوانان ممکن است در ادامه حیات کاری خود هرگز شغلی مناسب و درخور جایگاه خود پیدا نکنند.

یک وکیل با سابقه متوسط به طور میانگین در ماه حداقل ۵۰ میلیون تومان درآمد دارد در حالی که یک فرد فارغ‌التحصیل در رشته حقوق بدون قبولی در آزمون‌های وکالت و قضاوت و امثالهم، معمولا حقوقی بر مبنای قانون کار خواهد داشت.

computer-engineer

رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر پس از فرازوفرودهای بسیار اکنون در لیست پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در تمام دنیا قرار گرفته است.

رشته کامپیوتر از معدود رشته‌هایی است که افراد در حال تحصیل در آن در همان سال‌های ابتدایی تحصیل می‌توانند کار حرفه‌ای خود را در زمینه مرتبط شروع کنند. برای کمتر رشته‌ای چنین شانسی وجود دارد آن هم به این دلیل است که اصولاً فعالیت در زمینه‌های تخصصی مرتبط به کامپیوتر همچون برنامه‌نویسی با زبان‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون همچون نرم‌افزار، وب، بازی و… سئو، طراحی سایت و تمام این موارد نیازی به دانش آکادمیک وابسته به دانشگاه ندارد و صرفاً آموزش، تجربه و تمرین است. در نهایت ترکیب این تخصص به‌دست‌آمده و مدرک دانشگاهی آکادمیک شما را در میان دیگر افراد، متمایز و قوی‌تر می‌کند. 

پیشنهاد ما به کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند این است که هر چه زودتر یک شاخه تخصصی را برگزینند و به طور کامل به کسب مهارت و تجربه روی این شاخه بپردازند تا در سریع ترین زمان ممکن به درآمد بالا برسند.

مزیت طلایی این رشته این است که تقریباً در همه جای دنیا تقاضا برای افراد متخصص در این رشته بسیار زیاد است.

درآمد مهندسان کامپیوتر در ایران بستگی به تخصص و سابقه آن‌ها دارد به همین خاطر حقوق ثابتی نمی‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت اما بر اساس تخمین سایت world salary حقوق مهندسین کامپیوتر به طور میانگین از ماهیانه ۲۴ میلیون تومان تا ۷۶ میلیون تومان در ماه است.

physiotherapy

رشته فیزیوتراپی

لقب بهترین و پردرآمدترین رشته دانشگاهی را به این به این رشته داده‌ایم چرا که حرفه فیزیوتراپی معایب رشته‌های پزشکی همچون سال‌های متمادی تحصیل، استرس و فشار کاری بالا، مهاجرت سخت و… را ندارد؛ اما پرستیژ، درآمد و بازار کار بسیار مطلوبی دارد همهٔ این موارد باعث می‌شود که رشته فیزیوتراپی یکی از برترین‌ها در تمام دنیا باشد.

متوسط حقوق ماهیانه فیزیوتراپ‌ها در سال ۱۴۰۲ از دوازده تا ۶۰ میلیون تومان است.

این افراد می‌توانند در مراکز درمانی خصوصی، دولتی و یا مراکز شخصی خودشان مشغول به کار شوند.

پیشنهاد طلایی برای کسانی که در این رشته مشغول هستند این است که در میانه‌ سال‌های تحصیلی برای مدتی دستیاری فیزیوتراپی را تجربه کنند تا در انتهای سال‌های تحصیل یا پس از فارغ‌التحصیلی ترکیبی از تخصص و تجربه را توأمان داشته باشند.

psychology

رشته روان‌شناسی

رشته روان‌شناس باتوجه‌ به نیاز جوامع و فرهنگ‌ سازی‌ های این چند سال اخیر رشته‌ای رو به‌ رشد و از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی است. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند پس از گذران ۶ سال تحصیلی پیوسته شامل کارشناسی + کارشناسی ارشد و یا کارشناسی ارشد + دکترا در این رشته می‌توانند مجوز مربوطه به حوزه تخصصی خود را بگیرند. 

روان‌شناسی در چهار سال اول عمومی و در دو سال کارشناسی‌ ارشد در حوزه‌های متفاوت همچون روان‌شناسی عمومی، بالینی، سلامت، کودکان استثنائی و… است. 

روان‌شناسان بالینی پس از فارغ‌التحصیلی امکان استفاده از دو سال طرح کارآموزی در مراکز و بیمارستان‌های مشخص شده را دارند البته این عدد برای روان‌شناسانی که در کنکور سازمان بهداشت پذیرفته شده و از دانشگاه‌های این سازمان فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌تواند ۴ سال باشد. دوران کارآموزی در این رشته علاوه منبعی برای کسب دانش و تجربه به همراه درآمد خواهد بود.

حقوق این افراد ثابت نیست و مانند رشته حقوق تماماً به خود شخص باز می‌گردد در صورت خبره بودن و داشتن تخصص در این زمینه سقفی برای رشد و درآمد در این رشته وجود ندارد.

به طور میانگین روانشناسان با تجربه در آمدی بین ۵۳ تا ۱۵۸ میلیون تومان در ماه درآمد دارند ولی در سال‌های ابتدایی ممکن است حقوقی مطابق قانون کار داشته باشند.

midwifery

رشته مامایی

رشته مامایی نیز جزو پردرآمدترین رشته های دانشگاهی قرار می‌گیرد این رشته علی رغم تمام زیبایی‌های آن درآمد خوبی هم دارد. متخصصین مامایی در انتهای دوره تحصیلی درک جامع‌تر و بهتری از وضعیت مادر، فرزند و شرایط زایمان دارند.

 این افراد علاوه بر اشتغال در کلینیک‌ها، مراکز بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شخصی خود می‌توانند از آموزش‌هایی نظیر دوره های آمادگی قبل، حین و بعد از زایمان کسب درآمد کنند.

از معایب این رشته این است که فقط بانوان در ایران اجازه تحصیل در این رشته را دارند.

بر اساس آمارهای معتبر درآمد یک متخصص مامایی بین ۳۱ تا ۸۸ میلیون تومان در ماه است.

manager

رشته‌های مدیریت

رشته‌های گروه مدیریت شامل مدیریت مالی، صنعتی، بازرگانی و… از پردرآمدترین رشته‌های دنیا به حساب می‌آیند. چنان‌چه شما پس از تحصیل در این رشته در همان سال‌های ابتدایی راه درستی را انتخاب کنید و رزومه قوی برای خود بسازید بی‌شک رشته‌های مدیریت می‌توانند یکی از رشته پردرآمد و ایده‌آل باشند.

درآمد مدیران بستگی به حوزه کاری آن‌ها دارد اما بر اساس مستندات سایت world salary  به طور میانگین درآمدی بالای ۴۰ میلیون تومان درماه دارند.

سخن آخر

برای تهیه این مطلب تمام تلاش ما در جهت ایجاد دیدی همه‌ جانبه برای شما و افرادی که به‌زودی دست به انتخاب‌های بزرگ زندگی خود می‌زنند، بوده است. فراموش نکنید که علاقه و درآمد به‌ تنهایی نمی‌توانند مسیر زندگی شما را به موفقیت منتهی کنند؛ بنابراین سعی کنید تلفیقی از این دو را در انتخاب‌های خود داشته باشید.

مهندسی مکانیک یا عمران؟| بررسی تفاوت ها، شباهت ها، بازار کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا