عمومی

کتراک چیست؟ (معرفی ویژگی ها از قدرت تخریب تا نکات ایمنی)

تا به حال کلمه کتراک را شنیده اید؟ آیا می دانید کتراک چیست؟ کتراک، ماده ای پودری شکل غیر منفجره است، که برای تخریب بتن، سنگ و یا ساروج استفاده می شود. کتراک با انبساط و وارد کردن فشار بالا به سنگ یا بتن آن را تخریب می کند. در استفاده از کتراک برای تخریب بتن یا موادی شبیه به آن مثل ساروج یا سنگ هیچ انفجاری مانند استفاده از دینامیت اتفاق نمی افتد. همین موضوع یکی از دلایلی است که استفاده از آن را محبوب تر از دیگر روش ها کرده است. با دانلود کتاب های مهندسی عمران، می توانید با اصطلاحاتی مانند کتراک، شناژ، ساروج و… آشنا شده و در این زمینه آگاهی و تخصص خود را افزایش دهید.

مواد تشکیل دهنده کتراک

نحوه عملکرد کتراک در تخریب

در پاسخ به این سوال که مواد تشکیل دهنده کتراک چیست، می توان گفت، بخش اعظمی از ساختار کتراک را اکسید کلسیم تشکیل می دهد. اکسید کلسیم یک ترکیب شیمیایی بسیار پرکاربرد است. این ماده به شکل جامد، به رنگ سفید، سوزاننده، قلیایی و به شکل کریستالی در دمای اتاق وجود دارد. در ترکیبات این ماده کربنات ها، اکسیدها و هیدروکسیدهای کلسیم، سیلیکون، منیزیم، آلومینیوم و آهن غالب هستند. اما، مواد دیگری هم در ساختار کتراک نقش دارند. مانند:

  • اکسید آلومینیوم
  • اکسید آهن
  • کربنات سیلسیم آمورف و…

مزایای استفاده از پودر کتراک چیست؟

همانطور که در مقالات بتن چیست و ساروج چیست اشاره کردیم این دو از مستحکم ترین مصالح ساختمانی هستند و تخریب آنها با دینامیت و موارد اینچنینی مشکلات خاص خود را دارد اما کتراک هنگام استفاده نیاز به تخصص خاصی ندارد. همچنین، به دلیل اینکه بیش از دیگر مواد تخریب گر در دسترس قرار گرفته است، بسیار محبوب می باشد. اما، استفاده از این ماده مزایای دیگری نیز دارد.

  1. ایمنی هنگام استفاده
  2. بدون سر و صدا و آلودگی صوتی
  3. عدم نیاز به مواد منفجره
  4. طریقه استفاده آسان و راحت
  5. سهولت در حمل و نقل و جا به جایی
  6. بدون خطر و آسیب برای مناطق مسکونی
  7. عدم ایجاد ارتعاش در زمین هنگام تخریب
  8. عدم ایجاد گاز های انفجاری و خطرناک
  9. عدم محدودیت فصلی برای استفاده
  10. سازگاری با محیط زیست
نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟ (قدم قدم تا اجرا)

قدرت تخریب کتراک

قدرت تخریب این ماده بسیار بالا است. هنگام استفاده از کتراک، ساختار سیمان و بتن بدون سر و صدا و انفجار شکسته شده و به راحتی تخریب می شود. از کتراک در بسیاری از مواقع به عنوان دشمن ساروج نام برده می شود. قدرت تخریب این ماده را پس از انبساط می توان ۱۸۰۰۰ PSI تخمین زد.

مهلت زمان تخریب کتراک

زمان مورد نیاز برای تخریب در کتراک، بسته به خرید و نیاز شما است. شما می توانید کتراک های ۳۰ دقیقه ای، ۲ ساعته و یا ۲۴ ساعته خریداری کنید.

– برای تخریب کتراک های ۳۰ دقیقه ای ۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز است.

– برای تخریب کتراک های دو ساعته تقریبا ۱ تا ۲ ساعت زمان است.

– برای اثربخشی کتراک های ۲۴ ساعته کمتر از ۲۴ ساعت، بین ۸ تا ۲۴ ساعت زمان نیاز است.

نحوه ساخت کتراک

کتراک برای استفاده نیاز به تخصص خاصی ندارد. اما، برای ترکیب و جواب دهی آن می بایست مراحل زیر را به ترتیب پیش ببرید.

  • برای ترکیب اولیه باید سه کیلو پودر را در یک لیتر آب حل کنید.
  • از آب شرب معمولی استفاده کنید.
  • برای ترکیب ظروف پلاستیکی را انتخاب کنید.
  • دقت کنید ظرف انتخابی کاملا تمیز باشد.
  • درجه حرارت آب باید بین ۱۵ تا ۴۵ سانتی گراد باشد.

نکات ایمنی مهم در استفاده ماده کتراک چیست؟

نکات ایمنی استفاده از کتراک

کتراک پودری سفید و یا خاکستری رنگ و بسیار قوی است. هنگام استفاده از کتراک باید نکاتی را برای حفظ سلامت جسمانی خود رعایت کنید، تا بتوانید روند تخریب را به درستی پیش ببرید. لازم به ذکر است که، اگر هنگام استفاده از کتراک، پودر در هوا پخش شد بلافاصله از محل دوری کنید. چرا که، اگر بخواهیم بگوییم که خطرات احتمالی استفاده از کتراک چیست، باید به این نکته اشاره کرد که استنشاق این پودر باعث تنگی نفس و سوزش چشم می شود.

بهترین نویسندگان ایرانی را در یک نگاه بشناسید!

– زمان استفاده از کتراک حتما باید از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

– به هر شکلی که می توانید از تماس و یا برخورد کتراک با سطح پوست بدنتان خودداری کنید. چرا که در اثر برخورد کتراک با بدن، سطح پوست دچار خوردگی می شود.

– از عینک ایمنی استفاده کنید. دور تا دور چشمتان باید با عینک پوشانده شود. به این علت که، در زمان ترکیب پودر ممکن است حباب هایی ایجاد شود، با این کار از پاشیده شدن مواد به چشم جلوگیری می شود.

– به هیچ وجه به مدت زیادی به کتراک خیره نشوید. به دلیل اینکه، نتیجه ترکیب کتراک و آب به قرنیه چشم آسیب وارد می کند.

– در هنگام کار باید از ماسک برای جلوگیری از ورود بخارات ترکیبات شیمیایی به ریه استفاده کنید.

نکته: اگر کتراک با سطح پوست و یا چشمتان برخورد کرد، بلافاصله با مقدار زیادی آب سرد محل را شست و شو دهید و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

در پاسخ به این سوال که کتراک چیست، باید بگوییم که کتراک پودری انبساطی و غیر منفجره است که از آن برای تخریب انواع سنگ ها، بتن و ساروج استفاده می شود. این ماده به دلیل سهولت در استفاده بدون نیاز به تخصص، دسترسی آسان و همچنین بدون آسیب و تبعات پس از تخریب مورد توجه قرار گرفته است. اگر می خواهید از این گونه اصطلاحات تخصصی و کاربردهای آنان مطلع شوید، می توانید با دانلود کتاب های مهندسی عمران از رایان بوک حجم عظیمی از اطلاعات مربوط به رشته و تخصص خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

کتراک چیست؟

کتراک، پودری بسیار قوی و غیر منفجره است که برای تخریب سنگ، بتن و ساروج استفاده می شود.

مزایای پودر کتراک چیست؟

دسترسی آسان، بدون نیاز به تخصص، بدون انفجار و آسیب به بافت های نزدیک، بدون ارتعاش زمین و آلودگی صوتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا