عمومی

معرفی بهترین دوره طراحی اتصالات + معرفی ۱۰ دوره کاربردی

یکی از رایج ترین دوره هایی که برای دانشجو های رشته مهندسی جمع آوری شده است، آموزش دوره طراحی اتصالات است. دانشجویان با شرکت در این دوره می توانند سطح دانش و اطلاعات خود را بالاتر ببرند و با مطالعه کتاب طراحی اتصالات فولادی اطلاعات کافی و مفیدی را در این زمینه کسب کنند و وارد بازار کار شوند. این دوره ها بازه زمانی کوتاهی دارند اما بسیار کاربردی هستند و توسط افراد متخصص این حوزه با سابقه کاری بالا برگزار می شود.

دوره های طراحی اتصالات مختص به مباحث مختلفی هستند که در این مقاله به طور جامع به آن ها پرداخته ایم. از سازه های فولادی گرفته تا دوره وصله ستون، همه و همه می توانند بخشی از نیاز مهندسین عمران را برطرف کند. به دلیل گستردگی دوره ها به معرفی این دوره ها پرداخته ایم تا با آسودگی خاطر و اطلاعات بیشتری دوره مورد نظر را مشاهده کنید. با یادگیری دوره های طراحی اتصالات و افزایش سطح دانش خود، دیگر نیازی به نرم افزارهای ترسیم اتصالات نخواهید داشت.

۱۰ دوره طراحی اتصالات که از نان شب واجب تر است!

یکی از سختی های مهندس عمران بودن نبود یک راهنما و کمک کننده در انتخاب یک دوره متناسب با ویژگی های شماست. با توجه به هزینه های بالا در خرید دوره طراحی اتصالات و آموزش های مربوط به آن، بهتر است کمی با ملاحظات بیشتری به تهیه این دوره ها مراجعه کنید.

پیش از معرفی ۱۰ دوره طراحی اتصالات لازم است بدانید که این دوره صرفا برای دانشجویان رشته عمران برگزار می شود و شما باید تحصیلات دانشگاهی این رشته را پشت سر گذاشته باشید. شما برای شرکت در این دوره ها نیاز به مهارت خاص و یا سابقه کار درخشان ندارید. کافی است اطلاعات پایه از ستون، گچ، فلز و … را داشته باشید. اما این دوره ها به تنهایی دارای ارزشی نیستند و باید به سطحی از مهارت برسید که بتوانید به طور عملی آن ها را انجام دهید.

۱. دوره طراحی اتصالات سازه های فولادی

اتصالات سازه های فولادیاتصالات فولادی مهم ترین بخش سازه های فولادی است که به عنوان برگ برنده مهندس شناخته می شود. برای طراحی اتصال ها شما باید اطلاعات و تخصص لازم را در زمینه طرح و اجرای ساختمان های فولادی را داشته باشید و آن را به صورت اصولی انجام دهید. نگران نباشید تمام این مهارت ها را با شرکت در این دوره بدست خواهید آورد. زمانی که شما تسلط کافی روی طراحی اتصالات فولادی داشته باشید یک گام از همکاران خود جلو خواهید بود و به انتخاب اول کارفرما تبدیل می شوید.

اجرا و انجام محاسبات در چارچوب مقررات ملی ساختمان از ویژگی های این دوره می باشد که اصول اولیه را رعایت می کند. رعایت این اصول و مقررات ملی با اطلاع و آگاهی داشتن از مباحث مقررات ملی امکان پذیر است که مهم ترین آن ها مبحث دهم می باشد. اگر شما هم می خواهید بیشتر با این مبحث آشنا شوید کافیست با یک کلیک دانلود مبحث ۱۰ را انجام دهید.

این طراحی اگر به صورت درست انجام شود از ده میلیون تا چندصد میلیون می تواند به نفع پروژه تمام شود. از طرفی روی مقاوم‌سازی نیز تاثیر مستقیم دارد. شما در این دوره مباحث مختلفی را پشت سر خواهید گذاشت که برخی از آن ها عبارتند از:

  • مقررات ملی ساختمان
  • آیین نامه فولاد
  • آیین نامه طراحی لرزه ای اتصالات
  • اتصالات جوشی
  • راهنمای جوش ساختمان های فولادی
  • و…

۲. طراحی دوره اتصالات فولادی جوشی

همان طور که از نام آن مشخص است در این دوره نحوه جوش دادن اتصالات فولادی را آموزش خواهید دید. شما باید دانش و مهارت کافی جهت جوش دادن تیرها و وصله ها به یکدیگر داشته باشید. در این دوره شما اطلاعات کافی در ارتباط با موارد زیر را کسب خواهید کرد:

  • شناخت کارگاه برشکاری و جوشکاری
  • آشنایی با تجهیزات جوشکاری
  • شیوه های اجرای اتصالات فولادی
  • آشنایی با بندها، جوش ها، فیلرها و …
  • و…
آشنایی با اصطلاحات معماری داخلی (کامل ترین لیست)

۳. دوره طراحی اتصالات سازه های فولادی به شیوه حدی

این دوره شما را با محیط کاربری سازه فولادی آشنا می کند. بعد از پشت سر گذاشتن آموزش دوره اتصالات فولادی جوشی با پیش زمینه نحوه جوش سازه و … شرکت در این دوره بسیار برایتان مفید خواهد بود. منظور از روش حدی آموزش تئوری و نرم افزاری است. معیارهایی که برای حالت حدی در نظر گرفته شده با یکدیگر فرق دارند.

همچنین نرم افزارهای بسیاری هم وجود دارد که برای استفاده از آنها باید شناخت کافی داشته باشید. این دوره برحسب استانداردهای تعریف شده انجام می شود. می توانید به راحتی اتصالات جوشی و پیچی، اسکلت فولادی و … را طراحی و ترسیم کنید.

۴. دوره طراحی اتصالات پای ستون در سازه های فولادی

اتصالات پای ستون که به آن اتصال ستون به پی نیز می گویند، یکی از ۱۰ دوره طراحی اتصالات است. این اتصال برای سازه بتنی کارایی دارد. شما باید تمامی بتن ها را به پی متصل کنید. این ستون ها تمامی های زمین لزره و سایر نیروهای جنبشی و ثقلی را به کف منتقل می کند و در نهایت تنش های سازه از حد مشخصی بیشتر نمی شود و آسیبی به سازه شما وارد نمی کند.

شما باید نحوه انجام این اتصال را بلد باشید تا بتوانید سازه های محکم و مستحکمی طراحی و اجرا کنید. البته بهتر است ابتدا با آیین نامه های مربوط استانداردهای ساختمان آشنا شوید. برای این آشنایی یکی از این استانداردها، استاندارد ۲۸۰۰ می باشد که وب سایت رایان بوک به طور رایگان امکان دانلود استاندارد ۲۸۰۰ را برای شما قراهم کرده است و می توانید با این آیین نامه به طور مفصل آشنا شوید.

۵. دوره طراحی اتصالات گیردار فلنجی

اتصالات گیردار فلنجیدر پروژه عمرانی، اتصال تیرها به ستون و همچنین اتصال به تیر به سایر تیرها به صورت گیردار فلنجی انجام می شود. بدیهی است که شرکت در این دوره جز الزامات می باشد تا اطلاعات کافی را بدست آورید. این اتصال ها زمانی که دمای محیط بسیار کم بوده و امکان جوش وجود ندارد کاربرد دارد. با شناخت نحوه انجام و استانداردهایی که دارد دیگر دغدغه ای از بابت طراحی و اجرا پروژه ها در محیط هایی با آب و هوای سرد را نخواهید داشت.

۶. دوره طراحی اتصالات مفصلی با نبشی جان

اتصالات مفصلی با نبشی جاناتصالات مفصلی با نبشی جان به شیوه های گوناگونی قابل اجرا است. برخی به صورت جوشی و برخی با استفاده از پیچ و … شما باید با همه این روش ها آشنا باشید. برای آموزش راحت تر و ترسیم آن نرم افزارهای گوناگونی وجود دارد که در این دوره با بهترین آن آشنا خواهید شد. شما بعد از آموزش دیدن در این دوره می توانید به کمک برنامه معرفی شده طراحی تمامی اتصالات را در کوتاه ترین زمان و به شیوه صحیح انجام دهید.

۷. دوره طراحی ورق پیوستگی و چشمه اتصال

چشمه اتصالدر زمان وقوع زلزله، این ستون ها و اتصالات آن است که موجب می شود تنش ها به ناحیه پی منتقل شده و از استاندارد مشخصی بیشتر نشود. اما بیشترین فشار روی همین ناحیه وارد می شود. برای آنکه این بخش ایمن و مطمئن باشد مطابق با مهندسی زلزله یک سری ضوابطی برای آن در نظر گرفته اند که چشمه اتصال نام دارد.

هر مهندس حوزه عمران علاوه بر مطالعه و دانلود کتاب های مهندسی عمران باید شناخت کافی از اهمیت، طراحی و مدلسازی این چشمه داشته باشد. بعد از چشمه شما باید نحوه استفاده از ورق های پیوستگی جهت افزایش ضخامت را بدانید تا بتوانید از هر دو این استانداردها به صورت ترکیبی با یکدیگر استفاده کنید.

۸. دوره طراحی وصله ستون

دوره وصله ستون به منظور افزایش کیفیت و انجام اصولی اتصالات ستون ها و جوش دادن آن ها در پروژه های عمرانی برگزار می شود. شما باید بدانید هر یک از اتصالات را به کدام شیوه نبشی جان و یا فلنج انجام دهید. البته روش های دیگری همچون پیچ و یا LRFD هم وجود دارد که در این دوره ارائه شده و با شرکت در آن می توانید از آن بهره‌مند شوید.

آشنایی کامل با بازار کار رشته معماری داخلی

۹. دوره طراحی اتصال گیردار تقویت نشده جوش با وصله فلنجی

اغلب اساتید به صورت عملی و کامل به دانشجویان رشته عمران، این دوره از طراحی اتصالات را آموزش می دهند زیرا طراحی گیردار تقویت نشده جوش با کمک وصله فلنجی از زاویه های متنوعی برخوردار بوده که بایستی در ابتدای کار مهندسی، داوطلبان اطلاعات کافی از زاویه متصل کردن ستون به تیر را کسب کنند و سپس با فرمول و مقایسه ها، پروژه اجرایی موردنظر خود را به اتمام برسانند.

۱۰. طراحی اتصال تقویت نشده جوشی با وصله پیچی

اتصال تقویت نشده جوشی با وصبه پیچیاین دوره مکمل دوره قبل یا همان اتصال گیردار تقویت نشده جوش با وصله فلنجی است. در این دوره اطلاعات کافی از نحوه متصل کردن تیر به بال یک ستون را با کمک وصله پیچی، در اختیار دانشجویان خود قرار می دهیم که در این دوره می توان با جوش خوردن تیر توسط وصله پیچی به بال یک ستون، آشنا شد.

پس دقت کنید که در این بخش، تیرها را به صورت مستقیم یا ورقی به ستون مقابل وصل نکنید تا از لحاظ کیفیت، با مشکل مواجه نشوید. از طرفی دانشجویان می توانند با مقایسه دوره های طراحی اتصالات جوشی با وصله پیچی و طراحی اتصالات جوشی با وصله فلنجی، اطلاعات کافی را کسب کرده و سپس اقدام به اتصال ستون و تیر نمایند.

شرکت در دوره های طراحی اتصالات برای چه کسانی مناسب است؟

اگر ترم های اخر دانشگاه را پشت سر می گذارید این دوره ها را از دست ندهید. چرا که به کمک آنها می توانید مهارت خود را تقویت کنید و با ادعا و تخصص لازم وارد بازار کار شوید. اگر سرپرست پروژه ساختمانی و … هستید این فرصت می تواند بسیار بر روی کسب وکارتان تاثیر گذار باشد. تمامی مهندسینی که در سازمان نظام وظیفه عضو هستند هم می توانند در این دوره ها شرکت نمایند.

ضرورت شرکت در دوره های طراحی اتصالات

دوره آموزش طراحی اتصالات که در بالا معرفی شد، به صورت آنلاین عرضه می شود. فرقی ندارد در کدام شرکت و پروژه مشغول هستید، در کجای ایران ساکن بوده و چه شرایطی دارید، شما می توانید به راحتی و به صورت آنلاین از این دوره ها بهره‌مند شوید. از طرفی تمامی های این دوره مطابق با استانداردهای جهانی و تحت نظر اساتید و متخصیصن با سابقه این حوزه است. با این دوره ها می توانید سطح دانش خود را ارتقا دهید و در کم‌ترین زمان به بهترین حرفه خودتان تبدیل شوید.

جمع‌بندی نهایی

رایان بوک در این مقاله سعی کرده است شما را با دوره طراحی اتصالات جامع و کاربردی بیشتر آشنا کند. از این رو امروزه در سراسر دانشگاه های معتبر کشور، دوره های زیادی برای دانشجویان رشته مهندسی عمران برگزار می شود که بایستی دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیل شدن از این رشته، به دوره های طراحی اتصالات، شرکت کنند و سپس با کسب تجربه و اطلاعات از انواع طراحی اتصالات، وارد بازار کار مهندسی شوند ولی اگر دانشجویان در این دوره های طراحی، شرکت نکنند، نمی توانند پروژه های ساختمانی یا… را به خوبی مدیریت کنند یا تحت کنترل خود قرار دهند.

سوالات متداول

در دوره طراحی اتصالات سازه های فولادی چه مباحثی تدریس می شود؟

مقررات ملی ساختمان – آیین نامه فولاد – اتصالات جوشی – راهنمای جوش ساختمان های فولادی و…

شرکت در دوره طراحی اتصالات برای چه کسانی مناسب است؟

اگر ترم های اخر دانشگاه را پشت سر می گذارید این دوره ها را از دست ندهید. چرا که به کمک آن ها می توانید مهارت خود را تقویت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد مقاله شوید.

‫۲ نظرها

    1. سلام اسماعیل عزیز. دقیقا توی همین مقاله که دوره های طراحی اتصالات رو معرفی کردیم، مباحث این دوره ها رو هم براتون گفتیم. بعضی از دوره ها رو باید بیشتر درموردشون تحقیق کنین تا به مباحثش دسترسی کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا