عمومی

۸ تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

طراحی داخلی و معماری داخلی جزو مفاهیمی هستند که هدف آن ها بهینه سازی فضا و ارتقا سبک زندگی و آسایش افراد است. ممکن است بسیاری از افراد این دو را یکی دانسته و به جای یکدیگر به کار ببرند؛ اما این دو اصطلاح با یکدیگر فرق دارند و هرکدام کارهای مختلفی را انجام می دهند. تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی شامل موارد زیادی است که با دانستن آن ها دیگر با هم اشتباه گرفته نمی شوند. برای شناخت فرق معماری داخلی با طراحی داخلی لازم است نسبت به وظایف هرکدام آگاهی داشته باشید.

معماری داخلی چیست؟

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

برای شناخت تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی ابتدا باید تعاریف هرکدام را بدانید. معماری داخلی یکی از مهم ترین قسمت های ساخت یک بنا است و پل ارتباطی بین معماری و طراحی داخلی محسوب می شود. امروزه فعالان عرصه معماری از علوم و هنرهای مختلف مانند روانشناسی، هنر، فلسفه، اقتصاد و… به صورت تلفیقی استفاده می کنند. به صورت کلی معماری داخلی یک هنر تلفیقی است که کار دیزاین داخلی بر اساس معیارهای گوناگون را بر عهده دارد. با دانلود کتاب های معماری می توانید راجع به این حرفه اطلاعاتی به دست آورید.

معمار داخلی به صورت کامل نسبت به ساختار بنا و کاربردهای آن آگاهی دارد و جوانب فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و بومی فضا تمرکز می کند. بین معماری داخلی و عناصر سازنده، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و بر فضاهای داخلی تاکید می کند.

برای رسیدن به هدف مطلوب، لازم است رفتارهای افراد در فضاهای عمومی و خصوصی و حالات روانی آن ها مورد تحلیل قرار گیرد. یک معمار داخلی علاوه بر بهینه سازی فضا، تاثیر فضا را بر ساکنین مورد بررسی قرار می دهد. به عنوان مثال نور در طراحی داخلی یکی از فاکتورهای مهمی است که بر سلامت افراد تاثیر می گذارد. نورهایی مانند آبی باعث ایجاد حس افسردگی و ناامیدی در فرد می شوند؛ بر این اساس توجه به نورپردازی یک امر ضروری است.

بهترین دانشگاه های دارای رشته طراحی دکوراسیون داخلی

تفاوت معماری و معماری داخلی در این است که طراحی کلیت ساختمان، استحکام و مقاومت آن وظیفه معمار است و کار جزئیات و زیبایی خانه را معمار داخلی بر عهده دارد. همه پروسه ساخت از قرار گرفتن در و پنجره ها تا اخذ مجوز از شهرداری و نظارت بر ساخت، بر عهده معمار است و بدون اجازه او نمی توان کار ساخت را ادامه داد. معمار داخلی مسئولیت کارهای داخلی خانه مانند کفپوش زمین ها، طراحی دیوارها و هر ویژگی دکوراتیو را برعهده دارد.

طراحی داخلی چیست؟

تفاوت طراحی داخلی و معمایر داخلی

طراحی داخلی یک حرفه است که در آن همه جوانب مربوط به طراحی فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. یک طراح خوب از هنر و سلیقه بهره مند است و با درک رفتار افراد، در جهت ایجاد فضاهای خلاقانه تلاش می کند. جهت ایجاد فضای مطلوب، طراح، ویژگی های رفتاری کاربران را بررسی کرده تا زیبایی را در فضاهای کاربردی نشان دهد.

طراحی داخلی چیزی بین معماری و دکوراسیون داخلی است و طراح داخلی کار طراحی فضاهای مختلف را بر عهده دارد. طراحان داخلی بر اساس نوع دانش خود، در بخش های مختلفی فعالیت می کنند. برخی از طراحان در حوزه طراحی داخلی کلینیک، طراحی داخلی انواع مطب پزشکی، طراحی داخلی دفتر کار و.. فعالیت می کنند و برخی دیگر طراحی داخلی خانه، آپارتمان و ویلا را بر عهده دارند. طراحی داخلی به شکل دهی فضای داخلی با دستکاری احجام فضایی و اصلاح سطوح می پردازد.

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی چیست؟

ممکن است برخی از افراد معماری داخلی و طراحی داخلی را یکی بدانند؛ اما این دو عبارت با یکدیگر تفاوت هایی دارند. تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی، شامل موارد زیر است:

  • برای معماری داخلی، مدرک دانشگاهی ضروری است؛ ولی طراحی داخلی را به صورت تجربی نیز می توان فرا گرفت. این نکته ابتدایی ترین فرق معماری داخلی و طراحی داخلی است.
  • یکی دیگر از معروف ترین تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی این است که دید معماری داخلی به فضا علمی است؛ اما طراحی داخلی با دید زیباشناختی و هنر به فضا نگاه می کند.
  • معماری داخلی به چیزی وابسته نیست و به صورت مستقل در فضا عمل می کند؛ اما طراحی داخلی به معماری داخلی وابسته است و پس از آن کار خود را آغاز می کند.
  • برنامه ریزی معماری داخلی، سازه ای و برنامه ریزی طراحی داخلی، فضایی است.
  • معماری داخلی با فعالیت های بزرگ و سازه ای ساختمان ارتباط دارد و طراحی داخلی به تغییرات، تزیینات و جزئیات می پردازد.
  • حضور معمار داخلی از ابتدای ساخت ساختمان ضروری است؛ اما طراحی داخلی پس از اتمام ساخت و در مرحله آخر کار خود را آغاز می کند.
  • معماری داخلی با مباحث تکنیکی و طراحی داخلی با ظاهر فضایی در ارتباط است.
  • در معماری داخلی کاربردی بودن فضا و در طراحی داخلی حال و هوایی که در فضا وجود دارد، اهمیت دارد.
از حل مشکل تا پر کردن چاه فاضلاب زیر فونداسیون

کلام آخر

معماری داخلی و طراحی داخلی دو حوزه جدا هستند که هرچند با یکدیگر  تفاوت دارند، اما با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. شناخت تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی کار دشواری نیست. تنها باید بدانید هرچیزی مربوط به ساخت و ساز است را معماری داخلی بر عهده دارد و کارهای مربوط به دکوراتیو را طراح داخلی انجام می دهد. با دانلود کتاب های معماری از رایان بوک می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

سوالات متداول

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی در چه چیزی است؟

مهم ترین تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی این است که معماری داخلی امور مربوط به ساخت و ساز را بر عهده دارد و طراحی داخلی به مسائل مربوط به دکوراتیو می پردازد.

کار طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی چیزی بین معماری داخلی و دکوراسیون داخلی است و اموری مربوط به دکور داخلی را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا