عمومی

نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟ (قدم قدم تا اجرا)

به طور کلی مراحل ساختمان سازی شامل دو مرحله اصلی سفت کاری و نازک کاری می شود. بنای اصلی ساختمان در مرحله سفت کاری انجام می شود، درحالی که در مراحل نازک کاری ساختمان بیشتر به کارهایی پرداخته می شود که جنبه تزئینی و زیبایی دارند. در واقع نازک کاری، آخرین مرحله در ساختمان سازی است که بعد از سفت کاری به عنوان پوشش نهایی انجام می شود و زمان بیشتری نیاز دارد.

۱. ساخت دیوار، پایه کار معمار

ساخت دیوار پایه کار معمار | نازک کاری ساختمان آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که علت خرابی ساختمان ها و در پی آن وقوع حوادث دردناک در هنگام زلزله چیست؟ یکی از مهم ترین مراحل نازک کاری در ساختمان، ساخت دیوار یا همان دیوار چینی است. به این دلیل که اگر نکات به طور اصولی و حرفه ای انجام نشود مشکلات زیادی را می تواند در هنگام زلزله ایجاد کند.
آیین نامه ۲۸۰۰ هم براساس و پایه اولیه همین مباحث شکل گرفته است که بتواند برای معماران و سازندگان این حوزه به عنوان یک راهنمای قوی شناخته شود. با دانلود استاندارد ۲۸۰۰ پایه و اساس مشکلات را قبل وقوع زلزله از ریشه حل کنید.

شاید این ضرب المثل را هرجایی شنیده باشید:

خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌ رود دیوار کج!

در واقع این یک حقیقت بیش نیست. همان اول کار اگر اصول اولیه رعایت نشود ساخت دیوار از پایه درست پیش نمی رود چرا که دیوار چینی به این صورت است که با استفاده از آجر یا بلوک های بتنی و سفالی شروع به ساختن دیوار می کنند سپس با ملات مخصوص آن ها را روی هم قرار می دهند.

کیفیت کار در ساخت دیوار تحت تاثیر عوامل زیادی مانند استفاده از مصالح مناسب، انجام درست کار و نوع سیستم سازه قرار دارد.

۲. شمشه گیری تا کروم بندی

شمشه گیری تا کروم بندی | نازک کاری ساختمان در این مرحله از نازک کاری ساختمان، دیواری که توسط آجر یا بلوک ساخته شده است را در دو مرحله کروم بندی و شمشه کشی صاف می کنند. به گونه ای که سطح آن کاملا یکدست شود و هیچ برآمدگی روی آن باقی نماند. 

در این روش ابتدا بلندترین نقطه روی دیوار را انتخاب می کنیم سپس با ماله و گچ سطح صافی را در همان نقطه ایجاد می کنیم.

 بعد از آن با شاقول نقطه صاف را به پایین منتقل می کنیم. این کار را در قسمت های دیگر دیوار انجام می دهیم و نقطه صافی را با گچ و خاک ایجاد می کنیم. مزیت شمشه گیری این است که با این کار تمام درزهای دیوار پوشانده می شود و ملات اصلی دیوار ساختمان به لایه سفید کاری نفوذ پیدا نمی کند.

۴. سطح کردن دیوار با کشته کشی

در این مرحله از کشته برای صاف کردن سطح دیوار استفاده می کنند. کشته ملاتی است که دیرتر از گچ خشک می شود و زمان بیشتری را برای هم سطح کردن دیوار، در اختیار گچ کار قرار می دهد.

۳. خلق زیبایی با سفید کاری

خلق زیبایی با سفید کاری | نازک کاری ساختمان برای سفید کاری دیوارهای ساختمان از گچ خالص استفاده می شود. در این مرحله تمام دیوارها با گچ پوشانده می شوند تا ظاهر ساختمان مرتب و تمیز شود. چون گچ در ترکیب با آب سریعا خشک می شود ما نمی توانیم در مرحله سفید کاری سطح دیوار را با گچ تراز کنیم به همین دلیل نیاز است کشته کشی را انجام دهیم.

۵. از بتن ریزی تا کف سازی

یکی از مراحل نازک کاری ساختمان، کف سازی است. در این مرحله قبل از اینکه کف ساختمان با سیمان، موزاییک، سرامیک، سنگ یا کاشی پوشیده شود باید سطح کف را با سیمان یا فوم بتن صاف کنیم سپس برای کف سازی اقدام کنیم. اگر می خواهید اطلاعات بیشتر در مورد بتن چیست؟ بدست آورید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

۶. اوج خلاقیت با نقاشی

اوج خلاقیت با نقاشی | نازک کاری ساختمان بعد از اتمام مراحل شمشه گیری و کشته کشی می توانیم سطح دیوارها را برای این که از نظر رنگ یکدست باشند نقاشی کنیم. در بعضی از ساختمان سازی ها که می خواهند برای زیبا سازی از دیوار پوش استفاده کنند، از رنگ آمیزی صرف نظر می کنند.

۷. سرکوب رطوبت با قرنیز کردن

اجرای قرنیز یکی از مراحل پایانی نازک کاری ساختمان است. در این مرحله از مصالح مختلف مانند چوب، پلاستیک، سنگ یا ام دی اف بسته به سلیقه شخص، برای پوشاندن قسمت های انتهایی دیوار استفاده می شود. هدف از قرنیز کردن، جلوگیری از نفوذ رطوبت به سطح دیوار، زیبایی بخشیدن به فضای اتاق و کاور کردن ابزار تاسیسات می باشد.

۸. استفاده از سقف کاذب

یکی از مراحل فرعی نازک کاری ساختمان استفاده از سقف کاذب یا همان سقف معلق است که در واقع به سقف اصلی متصل می شود. به کارگیری سقف معلق زمانی مناسب است که می خواهیم تاسیسات خاصی را از داخل آن عبور دهیم و از سقف کاذب به عنوان یک پوشش استفاده می کنیم. البته برخی برای زیباتر شدن فضای اتاق از آن استفاده می کنند.

۹. نصب پنجره و درب

نصب پنجره و درب | نازک کاری ساختمان نصب پنجره و درب در انتهای مراحل نازک کاری ساختمان انجام می شود اما نکته قابل توجه این است که قبل از سفید کاری قسمتی را برای قرارگیری و نصب پنجره قرار می دهند تا بدون نیاز به خراب کردن دیوار در انتها به راحتی نصب شوند. همچنین برای نصب درب های ساختمان هم باید کلاف در قبل از مرحله سفید کاری جایگذاری شود.

۱۰. آب بندی یا عایق کاری

آب بندی روشی است که تاثیر مستقیمی در حفظ ایمنی ساختمان دارد. با این روش، از نفوذ آب و رطوبت به درز های دیوار که ممکن است موجب تخریب مصالح شود جلوگیری می شود. در قسمت هایی از ساختمان مانند آشپرخانه، سرویس بهداشتی و حمام که با آب و رطوبت تماس دارند حتما باید کف و دیواره ها با مواد مخصوص آبندی شوند. همچنین با عایق کاری پی ساختمان می توان مانع ورود آب و رطوبت به داخل دیوار شد.

۱۱. کاشی کاری

کاشی کاری | نازک کاری ساختمان برای کاشی کاری، ابتدا سطح دیواری که کاشی ها روی آن قرار می گیرند را با گچ یا ماسه تراز می کنند سپس کاشی ها را با شاقول روی آن قرار می دهند. در این مرحله به طور موقت، از گچ سفید یا یک تکه گل رس برای ثابت نگه داشتن کاشی ها استفاده می کنند. 

سپس از ترکیب سیمان و ماسه نرم، دوغ آبی را ساخته و پشت کاشی ها را به آرامی پر می کنند و در نهایت بعد از خشک شدن کامل آن ها را بندکشی می کنند.

۱۲. نشان دادن نتیجه نهایی با اجرای نما

یکی از مهم ترین بخش های نازک کاری در ساختمان، زیبا سازی نمای بیرونی آن است. چون نتیجه تمام کارهایی که در نازک کاری ساختمان انجام شده در این مرحله دیده می شود. برای طراحی نمای خارجی ساختمان از مصالح گوناگونی مانند چوب، آجرنما، سنگ و کامپوزیت استفاده می شود. 

انتخاب آن با توجه به قیمت مصالح و منطقه ای که ساختمان در آن واقع شده است می تواند متفاوت باشد. در نمای ظاهری علاوه بر زیبایی کیفیت و مقاومت مصالح حائز اهمیت است. متریال استفاده شده نباید تحت تاثیر برف، باران، طوفان و زلزله به طور جدی تخریب شوند.

جمع بندی

معمولا در انتخاب ساختمان برای سکونت اولین موردی که نظر دیگران را به خود جلب می کند دیوارها و نمای ظاهری ساختمان ها است. قطعا کیفیت کار، اجرا درست و دقیق نازک کاری در ساختمان در زیبایی داخلی و خارجی آن تاثیر بسزایی دارد. می دانیم در هر پروژه ساختمانی، نازک کاری ساختمان زمان و هزینه قابل توجهی را در بر می گیرد. این مرحله بیشترین آسیب پذیری را می تواند داشته باشد چون در معرض مستقیم عامل های تخریب کننده مانند تغییرات آب و هوایی، آلودگی و مواد شوینده قرار می گیرد.

سوالات متداول

نازک کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟

نازک کاری ساختمان شامل ۱۲ مرحله است که از ساخت دیوار گرفته تا اجرای نما، تمامی مراحل باید طبق اصول مخصوص به خود اجرا و ساخته شوند. در این مقاله سعی کرده کردیم تمامی مراحل را به زبان ساده برایتان در مقاله جامع و کاربردی جمع آوری کنیم.

پردرآمدترین رشته های دانشگاهی؛ ۸ رشته طلایی برای تحصیل و کار

در کدام از مرحله از نازک کاری ساختمان باید دو مرحله کروم بندی انجام شود؟

در مرحله دوم دیواری که توسط آجر یا بلوک ساخته شده است را در دو مرحله کروم بندی و شمشه کشی صاف می کنند. به گونه ای که سطح آن کاملا یکدست شود و هیچ برآمدگی روی آن باقی نماند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا