عمومی

۴ تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری که باید بدانید!

زمانی که نام مهندس عمران و معماری را می شنوید، شاید در نگاه اول تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری آشکار نباشد، اما هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. یک مهندس عمران و یک مهندس معماری، ممکن است این دو رشته وجه اشتراکی داشته باشند؛ اما قطعا از مسولیت‌های خاصی برخوردار هستند. در یک کلام ابتدا مهندس عمران در ساخت یک سازه دست به کار می شود و در ادامه معمار! و مهندس عمران بر معمار خود نظارت می کند. پس یک مهندس عمران و معماری در ارتباط نزدیکی با یکدیگر هستند.

هر کدام از افراد هم نیازمند آموزش ها و یادگیری های ابتدایی می باشد. از خواندن کتاب های معماری و عمران گرفته تا آموزه هایی از جنس واقعیت! مهندسین عمران هم دارای مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های بخصوصی هستند که یکی از مهم ترین آن ها مبحث دهم می باشد که درمورد حداقل ضوابط و مقررات طراحی ساختمان صحبت شده است. اگر تمایل به مطالعه و دانلود مبحث ۱۰ مقررات ملی دارید، می توانید کلیک کنید.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد تفاوت مهندسی عمران و مهندس معمار صحبت کنید؛ اگر شما هم به هرکدام از این شغل‌ها علاقمند هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت مهندس عمران و معماری

تفاوت مهندس عمران و معماری

ما در اینجا فهرستی از تمام تفاوت‌های مهندس عمران و مهندس معماری تهیه کرده‌ایم که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

گرایش های مخصوص مهندسی عمران

برخلاف مهندسی معماری که بر ساخت و ساز ساختمان متمرکز است، فردحرفه‌ای در زمینه مهندسی معماری باید بتواند در پروژه‌های مختلف از جمله پروژه‌های راهسازی، سیستم‌های آبی، پل‌ها، سد‌ها و البته ساختمان‌ها کار کند. مهندسی عمران زیرشاخه‌های مختلفی مانند مهندسی سازه، مهندسی محیط زیست، علم و مهندسی مواد و غیره را در بر می‌گیرد. بر اساس انتخاب رشته مورد نظر در دانشگاه، مهندسان عمران می‌توانند در یکی از گرایش های مهندسی عمران متخصص شوند.

رشته مهندسی عمران در سال ۱۷۴۷ برای اولین بار تاسیس شد که بر مهندسی سازه متمرکز بود! یکی از قدیمی ترین رشته ها!

تمرکز مهندسان معماری بر روی یک ساختمان در طول یک پروژه

در حالی که مهندسان معماری و عمران هر دو باید موضوعات مشابه را مطالعه کنند، اما الزامات شغلی بسیار متفاوت است. در حالی که مهندس عمران روی کل پروژه کار می‌کند، یک مهندس معماری بر روی طراحی و ساخت یک سازه متمرکز است. این بدان معنی است که شخص معمار مسئول کف، دیوار‌ها، تیر‌ها، سیم کشی، روشنایی و همچنین سیستم تهویه مطبوع است.

مهندس عمران باید بر مهندس معماری نظارت کند

در طول یک پروژه، یک مهندس عمران نقش مدیریتی دارد. این بدان معناست که شخص مسئول تمام معماران، مهندسان معماری، مهندسان مکانیک و سایر افرادی است که بخشی از تیم هستند. یک مهندس عمران همچنین مسئول برنامه‌ریزی، ایمنی، حقوقی، طراحی، فناوری و مواد و غیره است. تجربه و دانش زیادی در این فرآیند دخیل است.

گالیله یکی از افرادی بود که نقش بسزایی در پیدایش علم مدرن مقاومت در ساختمان داشت که در ادامه این راه رابرت هوک هدف گالیله را دنبال کرد.

در حالی که مهندس معماری کار مشابهی را انجام می‌دهد، تحصیلات و آموزش‌های مشابهی دارد، این متخصص فقط مسئولیت یک ساختمان را بر عهده خواهد داشت. از طرف دیگر، یک مهندس عمران باید بر ساختمان چندین سازه در طول یک پروژه ساختمانی نظارت داشته باشد و هرگونه بی‌نظمی را پیدا کند.

مهندسی عمران بسیار سودآورتر است!

از دیگر تفاوت‌های مهندسی عمران و مهندسی معماری این است که مهندسی عمران بسیار سودآورتر است و از طریق انتخاب این شغل می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید. طبق آمارهای به دست آمده، یک مهندس عمران در ایالات متحده سالانه ۶۸۶۳۸ دلار درآمد دارد. اما همیشه هم استثناعاتی وجود دارد!

البته این را هم در نظر داشته باشید، کسانی که سال‌ها تجربه تجاری دارند، حقوق بالاتری خواهند گرفت. دانش فنی اضافی و دوره‌های تکمیل شده در هنگام درخواست کار به شما کمک می‌کند که بتوانید درآمد بیشتری از این شغل به دست آورید. مهندسان عمران و معماری در برخی از وظایف مشابه، مانند برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت سازه سهیم هستند. برخی مهندسی معماری را یک زیر شاخه تخصصی در مهندسی عمران می‌دانند.

مهد رشته مهندسی عمران، فرانسه است که بیش از ۲۵۰ سال پیش دانشگاه اختصاصی برای مهندسی عمران بنا شده بود!

یکی از مهم ترین مواردی که یک مهندس عمران در ساخت و طراحی سازه های مختلف باید آن را رعایت کند، رعایت اصول اولیه و استاندارد با زلزله می باشد. البته به طور تخصصی هم یک مهندس عمران باید در ارتباط با استحکامات ساختمان و مقاوم سازی آن اطلاعاتی داشته باشد؛ اما مهندسی زلزله به طور دقیقتری به این حوزه اشراف دارد. اگر در حد معقولی می خواهید تا درمورد این استحکامات و مقررات و آیین نامه آن بدانید، می توانید با دانلود استاندارد ۲۸۰۰ به طور رایگان به این هدف دست پیدا کنید.

مهندسان عمران برای طراحی و ساخت پروژه‌های معمولی در مقیاس بزرگ از جمله فرودگاه‌ها، سیستم‌های تأمین آب و زیرساخت‌های عمومی کار می‌کنند. از طرف دیگر مهندسان معماری در بهینه‌سازی ساختار و سیستم‌های یک ساختمان خاص تخصص دارند و اغلب با HVAC، آکوستیک و روشنایی کار می‌کنند.

مسئولیت‌ های مهندس عمران و مهندس معماری چیست؟

مسئولیت‌ های مهندس عمران و مهندس معماری چیست؟

مهندسان عمران بر روی پروژه‌های مختلفی مانند جاده‌ها، ساختمان‌ها، پل‌ها و سیستم‌های آب کار می‌کنند، در حالی که مهندسان معماری معمولاً روی پایه‌های سازه‌ای و سیستم‌های ساختمان‌ها یا سازه‌های خاص کار می‌کنند. برای یک سازه معین، یک مهندس معماری ممکن است سیستم پشتیبانی فیزیکی را از ابتدا برنامه‌ریزی و اجرا کند و سیستم‌های الکتریکی و HVAC را طراحی کند.

0 تا 100 درآمد مهندسی عمران در آمریکا

میانگین حقوق یک مهندس عمران در خارج از کشور حدود ۹۵ هزار دلار در سال است!

 از سوی دیگر، مهندسان عمران تمایل بیشتری به طراحی، مدیریت و نظارت بر پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ مانند شهر‌ها و پروژه‌های کار‌های عمومی دارند. مهندسان عمران و مهندسان معماری با هم در برخی از پروژه‌ها کار می‌کنند. به طور کلی در مسیر یک مهندس عمران شدن نکات بسیار زیادی وجود دارد که در مقاله نکات ضروری برای تبدیل شدن به مهندس عمران به این نکات مهم پرداخته شده است.

اگر یک مهندس عمران، پروژه‌ای را که شامل بیست ساختمان می‌شود طراحی و مدیریت کند، مهندسان معماری ممکن است در مورد نیاز‌های ساختاری و سیستم‌های ساختمان‌های کمک کنند. هر دو متخصص از اجزای ساخت و ساز بازدید می‌کنند تا مطمئن شوند کار به درستی انجام می‌شود. آن‌ها همچنین هزینه‌ها را برآورد می‌کنند و بر اساس بودجه‌های پیش‌بینی شده برنامه‌ریزی می‌کنند.

درآمد یک مهندس معماری در خارج از کشور از ۱۸ هزار دلار شروع و تا ۴۸۰ هزار دلار در سال خواهد رسید!

در حالی که مهندسان عمران بسیاری از برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های بزرگ و چند سازه را انجام می‌دهند، مهندسان معماری معمولاً در مورد چگونگی ساخت سازه‌های خاص برای به حداکثر رساندن ایمنی و عملکرد رهبری می‌کنند.

مهندسی عمران چیست؟

مهندسی عمران چیست؟

مهندسان عمران دارای مسئولیت‌های زیادی هستند که شامل برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و نظارت بر پروژه‌های چند سازه می‌شود. آن‌ها باید نقش رهبری را برای هدایت مؤثر تیم‌های ساختمانی، معماران و سایر مهندسان، از جمله مهندسین معماری، بر عهده بگیرند. بسیاری از کار‌های آن‌ها در یک محیط اداری انجام می‌شود،

اگرچه آن‌ها همچنین زمان خود را در سایت‌های ساخت و ساز صرف می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که کار مطابق با کد‌ها و مشخصات تکمیل شده است. آن‌ها ممکن است به عنوان مدیران شهری یا مهندسان شهر هم وظایفی بر عهده داشته باشند. برای دریافت کامل اطلاعات در مورد معرفی شغل مهندسی عمران می تواند مقاله کامل تر آن را مطالعه نمایید.

مسئولیت‌ های شغلی یک مهندس عمران عبارتند از:

  1. تست مصالح ساختمانی
  2. انجام عملیات نقشه‌برداری
  3. نظارت بر تعمیر و نگهداری راه‌ها و سازه‌ها
  4. طراحی سیستم‌های تصفیه فاضلاب
  5. ساخت سد‌ها، تونل‌ها و پل‌ها
  6. انجام تجزیه و تحلیل ریسک

زیر شاخه های مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران شامل زیرشاخه‌های مختلفی از جمله مهندسی محیط زیست، سازه و علم مواد می‌باشد. بسیاری از مهندسان عمران در ظرفیت‌های نظارتی، ایجاد و مدیریت برنامه‌های توسعه بلندمدت برای شهر‌ها و شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند. مهندسان عمران نقش مهمی در طراحی سیستم‌های ترافیک و بزرگراه ایفا می‌کنند. آن‌ها همچنین نقش اساسی در اطمینان از عملکرد روان سیستم‌های آب و فاضلاب دارند. برخی از مسیر‌های شغلی مختلف در مهندسی عمران عبارتند از:

مهندسی عمران و ایمنی

حرفه‌های مهندسی عمران و ایمنی شامل مهندس عمران، مهندس محیط زیست و مهندس آب و فاضلاب است. این متخصصان بر پروژه‌های عمده کار‌های عمومی، طراحی و نظارت بر کل پروژه‌ها یا پرداختن به یک جنبه خاص از ساخت و ساز تمرکز می‌کنند.

مدیران مهندسی

مدیران مهندسی عمران بر طراحی فنی و مهندسی پروژه‌ها از جمله ساختمان‌ها و زیرساخت‌های اصلی نظارت می‌کنند. وظایف شامل هماهنگی و نظارت بر یک تیم مهندسی و پیگیری بودجه، برنامه‌ریزی و ارتباطات مشتری است. به طور کلی بازار کار مهندسی عمران یکی از روشن ترین رشته های حال حاضر می باشد که چشم اندازی زیبایی دارد. چه برای مهاجرت چه کار در داخل ایران! کافیست تلاش خود را دو چندان کنید.

مدیران ساخت و ساز

مدیران ساخت و ساز بر یک پروژه از برنامه‌ریزی تا تکمیل نظارت می‌کنند و مطمئن می‌شوند که آن‌ها به موقع و در حد بودجه هستند. پروژه‌ها شامل سازه‌های مسکونی، تجاری و صنعتی و همچنین جاده‌ها و مدارس است. عناوین شامل سرپرست ساخت و ساز، مدیر سایت ساخت و ساز و مدیر ساخت و ساز است.

تکنسین‌ های مهندسی عمران

تکنسین‌های مهندسی عمران با مهندسان عمران برای تهیه و بررسی نقشه‌ها و نقشه‌های ساخت و ساز، انجام بازرسی‌های محل، توسعه برآورد هزینه و نظارت بر پیشرفت پروژه همکاری می‌کنند.

مهندسی معماری چیست؟

مهندسی معماری چیست؟

مهندسان معماری ساختار و سیستم‌های یک ساختمان معین را برنامه‌ریزی و طراحی می‌کنند. آن‌ها از برنامه‌های کامپیوتری مانند Revit و eQuest برای کمک به طراحی ساختمان استفاده می‌کنند.

برخی از متخصصان در زمینه خاصی از مهندسی معماری، مانند آکوستیک یا سازه، تخصص دارند. تفاوت مهندس عمران و معماری به این مسئله ختم می شود که مهندسان معماری متخصصان فنی هستند که به جای جذابیت زیبایی بر روی تدارکات سیستم‌های ساختمان کار می‌کنند و بر آن تأکید می‌کنند.

مسئولیت‌های شغلی یک مهندس معمار عبارتند از:

  1. سازماندهی مشخصات ساختار
  2. برآورد هزینه‌ها
  3. پیش‌نویس نقشه‌ها و نقشه‌ها
  4. بازرسی و آزمایش سیستم‌های پشتیبانی ساختمان
  5. طراحی سیستم‌های صوتی

کسانی که علاقه‌مند به شغلی به عنوان مهندس عمران هستند ممکن است علاقه‌مند به کار به عنوان مدیر ساخت و ساز نیز باشند. کسانی که علاقه‌مند به تبدیل شدن به یک مهندس معماری هستند ممکن است شغلی به عنوان مهندس مکانیک را نیز جالب بدانند. مهندسان مکانیک به جای ساختمان‌ها، ماشین‌ها، ابزار‌ها و دستگاه‌ها را طراحی و می‌سازند.

مهارت‌ های مورد نیاز در مهندسی عمران

مهارت‌ های مورد نیاز در مهندسی عمران

مهارت‌ های فنی

در ادامه تفاوت مهندسی عمران و معماری به مهارت های فنی و تکنیکال مهندسی عمران رسیده ایم. مهندسان عمران باید درک درستی از فیزیک و ریاضیات داشته باشند و همچنین توانایی استفاده از نرم‌افزار‌های تخصصی طراحی را داشته باشند. مجموعه‌های طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و نرم‌افزار طراحی ساختمان از ضروریات یک مهندس عمران هستند. علاوه بر این، تسلط به نرم‌افزار زمان‌بندی ضروری است.

ارتباطات

مهندسان عمران با مشتریان تعامل خواهند کرد تا نیاز‌های آن‌ها را دریابند و آن اطلاعات را به تیم‌های ساخت و ساز منتقل کنند.

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه شامل زمان‌بندی، فهرست مواد و ردیابی تدارکات است. مهندسان همچنین بر مقررات و استاندارد‌های ساختمان نظارت دارند و باید بتوانند هر گونه چالش سایت را حل کنند.

طراحی و اجرا

مهندسین عمران بر طراحی سیستم‌های کامل، مانند خطوط فاضلاب شهری و سایر پروژه‌های زیربنایی تمرکز می‌کنند. توانایی قرار دادن قطعات مختلف در کنار هم در یک سیستم کاری واحد از ویژگی‌های مهندسی عمران است.

10 راه کسب درآمد از رشته مهندسی برق + پردرآمدترین رشته برق

تفکر انتقادی

مهندسان عمران معمولاً ملزم به ایجاد راه حل‌های ظریف در حین کار با محدودیت‌های مختلف مانند قوانین، مقررات، مواد موجود و ایمنی عمومی هستند. تفکر انتقادی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌هایی را برای تمامی این مشکلات ابداع کنند.

کدام شغل را انتخاب کنیم؟ مهندسی عمران یا مهندسی معماری؟

کدام شغل را انتخاب کنیم؟ مهندسی عمران یا مهندسی معماری؟

در ادامه مقاله تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری به انتخاب شغل این دو رشته می رسیم. آیا می‌خواهید شغلی ایجاد کنید که با طراحی و ساخت سازه‌ها سر و کار دارد؟ پس هم مهندسی عمران و هم معماری برای شما مناسب هستند. هر دوی این زمینه‌های قابل توجه با ساخت سازه‌های مختلف مانند ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، سد‌ها و غیره مرتبط هستند.

 مهندسی عمران و معماری رشته‌های مشابهی هستند اما کارکرد‌های متفاوتی دارند. مهندسی عمران به عناصر ساختاری طرح توجه دارد؛ زیرا بر روی مقاوم‌تر ساختن سازه‌ها در برابر شرایط آب و هوایی شدید، بررسی کیفیت مواد مورد استفاده در شکل‌گیری ساختمان و غیره تمرکز دارد. در حالی که معماری تماماً در مورد افزایش عملکرد فضایی است. همراه با زیبایی‌شناسی سازه رشته معماری بر بهبود هنر، ظاهر، عملکرد و غیره یک سازه تأکید دارد.

شرح نقش مهندسان عمران و معماران به شما در درک تمایز بین مهندسین عمران در مقابل معماری کمک می‌کند. در هنگام ساخت یک ساختمان، نقش اصلی یک معمار است زیرا آن‌ها ساختار را طراحی می‌کنند. تمام جزئیات مانند سبک، شکل، رنگ و غیره به طور کامل توسط آن‌ها مدیریت می‌شود.

هنگامی که همه این کار‌ها انجام شد، نقش یک مهندس عمران پررنگ می‌شود؛ زیرا آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌کنند و مطمئن می‌شوند که ساخت و ساز به صورت محکم می‌شود. مهندسان عمران بهترین مواد مورد نیاز در ساخت و ساز را اندازه‌گیری می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، معماران به شما کمک می‌کنند تا ساختار رویایی خود را طراحی کنید، در حالی که مهندسان عمران اطمینان حاصل می‌کنند که برای سال‌ها و سال‌ها محکم می‌ماند. اگر در مورد مهندسی عمران نیاز به خرید کتاب داشتید حتما راهنمای خرید کتاب‌ های مهندسی عمران را مطالعه نمایید تا با فرایند بهتر خرید کتاب نیز آشنا شوید.

مهارت‌ های کلی در مهندسی عمران و مهندسی معماری که باید بدانید

برای موفقیت به عنوان یک مهندس عمران یا یک معمار، این‌ها مهمترین مهارت‌هایی هستند که باید توسعه دهید و به طور مداوم بهبود دهید:

مهارت‌ های طراحی

 برای مرحله برنامه‌ریزی پروژه‌ها ضروری است، زمانی که از مهارت‌های دست‌نویس و طراحی کامپیوتری برای ایجاد ساختمان‌ها یا زیرساخت‌های ظریف و کاربردی استفاده می‌کنید.

ریاضیات

بدون ریاضیات پیشرفته نمی‌توانید مهندس عمران یا معمار باشید، که به شما در تعیین ابعاد، مواد، خطرات احتمالی، عوامل استرس‌زا و غیره کمک می‌کند.

مهارت‌ های کامپیوتری

هم مهندسان عمران و هم معماران به طور روزانه از نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان (BIM) استفاده می‌کنند.

ارتباط

ارتباط شفاهی و کتبی در هنگام برخورد با مشتریان، نظارت بر کارگران ساختمانی، برنامه‌ریزی با تأمین‌کنندگان و غیره ضروری خواهد بود.

خلاقیت

یادتان باشد که شما با چالش‌هایی در قالب محیط طبیعی، مقررات رسمی، مواد موجود و غیره مواجه خواهید شد. اینجاست که خلاقیت به شما کمک می‌کند خارج از چارچوب فکر کنید و راه حل‌های نوآورانه پیدا کنید.

مهارت‌ های فنی / مهندسی

مهارت‌ های فنی / مهندسی

 این بیشتر برای مهندسان عمران، که در فرآیند ساخت و ساز نیز مشارکت دارند، اعمال می‌شود، جایی که آن‌ها باید پروژه را تا انتها نظارت و هماهنگ کنند.

هم مهندسی عمران و هم معماری در‌ها را به روی مشاغل پردرآمد و پرتقاضا در صنعت ساخت و ساز باز می‌کنند. برای اکثر موقعیت‌ها، مدرک لیسانس برای شروع کافی است، اما برای درخواست برای موقعیت‌های ارشد بیشتر به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارید.

شما باید معماری را انتخاب کنید اگر:

  • فقط می‌خواهید ساختمان‌های معمولی (خانه‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، ساختمان‌های اداری و غیره) را طراحی و برنامه‌ریزی کنید.
  • شما نمی‌خواهید در فرآیند ساخت و ساز شرکت کنید.

شما باید مهندسی عمران را انتخاب کنید اگر:

  • شما می‌خواهید در هر مرحله از فرآیند ساخت و ساز شرکت کنید: طراحی، برنامه‌ریزی، نظارت بر روند ساخت و ساز، ارزیابی ریسک و غیره.
  • شما می‌خواهید هم در دفتر کار و هم سر ساختمان فعالیت داشته باشید.
  • شما بیشتر جنبه فنی دارید و از کار کردن و حل چالش‌های مهندسی لذت می‌برید.

جمع بندی

همان‌طور که در رایان بوک گفته شد، شغل معماری بیشتر بر عملکرد فضایی و زیبایی‌ شناسی کار تمرکز می‌کند و بیشتر به هنر، ظاهر، احساس و عملکرد طراحی توجه دارد. در حالی که شغل مهندسی عمران، بر عناصر ساختاری طراحی تمرکز می‌کند و می‌تواند این اطمینان را بدهید که سازه مورد نظر می‌تواند از مقاومت و استحکام مطلوبی برخوردار باشد. در تفاوت مهندس عمران و معماری، هر دو متخصص، دانش کلی در مورد ساخت و ساز دارند، با این حال، هرکدام وظائف خاصی دارند. وجود معماران و مهندسان، برای تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه ضروری هستند.

ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید. اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید، که ما در این مقاله به آن اشاره نکردیم، می‌توانید تجربیات و اطلاعات خود را در مورد تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری چیست؟

تفاوت ها زیادی میان مهندسین عمران و معماری وجود دارد، از نحوه فعالیت گرفته تا بازار کار! در این مقاله به تشریح و بیان هر کدام از ویژگی های آن ها پرداخته شده است.

مهندس عمران بهتر است یا مهندس معماری ؟

مهندسی عمران و معماری رشته‌های مشابهی هستند اما کارکرد‌های متفاوتی دارند. مهندسی عمران به عناصر ساختاری طرح توجه دارد؛ زیرا بر روی مقاوم‌تر ساختن سازه‌ها در برابر شرایط آب و هوایی شدید، بررسی کیفیت مواد مورد استفاده در شکل‌گیری ساختمان و غیره تمرکز دارد. پس همه چیز به علاقه و خلاقیت شما بستگی دارد!

‫۲ نظرها

  1. سلام مسولیت های مهندس عمران به مراتب بیشتر از مهندس معمار می باشد که باید بیشتر به این موضوع اشاره می کردین

    1. سلام احمد عزیز. نمیشه گفت کدوم حوزه مهندسی مهم تره اما مهندس های عمران نقش بیشتری توی استحکام و مهندس های معمار نقش بیشتری توی زیبایی ظاهری دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا