عمومی

چگونه کتاب بخوانیم که فراموش نکنیم؟

شاید برایتان پیش آمده باشد، کتابی که سال ها پیش مطالعه کردید را کامل به خاطر نداشته باشید. برای اینکه حداقل تا مدت ها آنچه مطالعه کردید را به یاد داشته باشید، باید به بعضی نکات هنگام خواندن توجه کنید. در پاسخ به سوال چگونه کتاب بخوانیم که فراموش نکنیم، ما راه هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که بتوانید کتاب هایی از بهترین نویسنده های ایرانی و خارجی را مدت ها به خاطر سپرده و به دیگران پیشنهاد دهید.

کتابی که دوست دارید را بخوانید

شما کتابی را خریداری می کنید، اما ارتباط خوبی با قلم نویسنده یا داستان بر قرار نمی کنید. آن را رها کنید! قرار نیست وقتی کتابی را می خرید، خواندن آن را تا انتها ادامه دهید. کتابی را مطالعه کنید که از اول شما را جذب کرده و برای خواندن آن، لحظه شماری می کنید. برای وقت خود ارزش قائل شوید و هر کتابی را نخوانید.

از متن یادداشت برداری کنید

به عنوان یک کتاب خوان شاید فکر کنید، چگونه کتاب بخوانیم که فراموش نکنیم؟ هنگام مطالعه، مدادی در دست بگیرید و دور جملاتی که برایتان جذاب است، خط بکشید. شاید دوست نداشته باشید کتاب خط خورده شود، می توانید جمله یا کلمه را روی کاغذ بنویسید و در صفحه مربوطه قرار دهید. در این صورت، هر وقت به کتاب سر بزنید، جملات را می بینید و قسمت زیادی از کتاب برایتان یادآوری می شود.

از یک ژانر فقط یک کتاب نخوانید

اگر از هر ژانر، چندین کتاب بخوانید، اطلاعات شما در این مبحث زیاد شده و به یادتان خواهد ماند. حتی با گسترش اطلاعات در این مورد، ایده های جدیدی به ذهنتان می رسد، که به طور کامل موضوع کتاب را در ذهن شما ثبت می کند.

از کتاب تصویر بسازید

تصویرسازی یکی از راه های فراموش نکردن کتاب

اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه برایتان سوال است چگونه کتاب بخوانیم که زود فراموش نکنیم؟ با شروع مطالعه، از موضوع کتاب یک تصویر کلی در ذهنتان بسازید، حال و هوای موضوع کتاب به شما کمک می کند که مدت زیادی داستان و شخصیت های آن را به خاطر بسپارید.

چرا باید این کتاب را بخوانیم

وقتی تصمیم دارید کتابی را بخوانید، از خودتان بپرسید، چرا باید این کتاب را بخوانم؟ آیا به درد من می خورد؟ در حوزه کاری، یا روابط شخصی به من کمکی می کند؟ کتاب های بیهوده باعث می شود ذهن شما از موضوعاتی که به کارتان نمی آید، پر شود. سعی کنید مرتبط با شغل یا علاقه تان کتاب را بخرید. با این روش، اگر در شغل یا روابط شخصی به مشکلی برخوردید، به آن کتاب مراجعه خواهید کرد. به همین راحتی این کتاب در ذهن شما برای مدت زیادی ثبت می شود.

خلاصه نویسی معجزه می کند

با شروع مطالعه به این فکر می کنید که چگونه کتاب بخوانیم که فراموش نکنیم؟ آیا راهی است که آن همیشه در ذهن ما ثبت شود؟ خلاصه نویسی از هر کتابی، بهترین راه حل برای به یاد ماندن آن است. حتی اگر وقت کافی نداشته باشید که کتابی را از ابتدا تا انتها کامل مطالعه کنید، می توانید با خواندن خلاصه آن، سریعا موضوع را به یاد بیاورید. پس معجزه خلاصه نویسی را دست کم نگیرید. لازم نیست دفتر مخصوصی بخرید. می توانید در برگه ای کوچک، خلاصه و برداشت شخصی تان را بنویسید و آن را در انتهای کتاب بچسبانید.

با گوشی کار نکنید

وقتی کتاب خواندن را شروع می کنید، از گوشی استفاده نکنید. این کار تمرکز شما را برهم می زند و دیگر نمی توانید حواستان را شش دانگ به کتاب بدهید. ساعت مشخصی را برای مطالعه کتاب در نظر بگیرید و از هر عاملی که سبب عدم تمرکز شما می شود، دوری کنید.

در گیر کتاب شوید

چگونه کتاب بخوانیم که زود فراموش نکنیم

زمانی که بحث مطالعه پیش می آید، این چالش وجود دارد: چگونه کتاب بخوانیم که زود فراموش نکنیم؟ کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، احتمالا کتاب را سرسری می خوانند، یعنی خود را درگیر کتاب یا شخصیت های داستان نمی کنند یا اصطلاحا نمی توانند به کتاب دل بدهند. پس باید در جملات کتاب غرق شد تا در یاد بماند.

چگونه کتاب بخوانیم که فراموش نکنیم و اصولی باشد؟

برای تثبیت و درک عمیق محتوای یک متن در ذهن، باید اصول مطالعه را رعایت کنید. یعنی چشم ها به شکل منظمی از راست به چپ حرکت کنند. حتی لازم است گاهی مکث کنید تا جمله کامل بر ذهن شما بنشیند.

کتاب را دوبار بخوانیم

گاهی وقت ها برای آن که موضوع کتاب را فراموش نکنیم، باید آن را دوبار بخوانیم. این عمل باعث می شود نکاتی را که دفعه قبل به آن دقت نکردیم، به ذهن بسپاریم و از دید جدیدی به موضوع کتاب نگاه کنیم.

پایان بندی

کتاب خواندن، اصول و قواعدی دارد که یک کتابخوان باید به آن پایبند باشد. اگر از دسته افرادی هستید که موضوع کتاب بعد از مدتی از ذهنتان می رود یا همیشه برایتان سوال پیش می آید، چگونه کتاب بخوانیم که فراموش نکنیم؟ کتاب مورد علاقه تان را چند بار بخوانید و جملات جذاب را در برگه ای یادداشت کنید. اینگونه برای مدت طولانی موضوع کتاب در ذهنتان می نشیند. هم چنین در انتخاب موضوع کتاب دقت کنید، انگیزه شما از مطالعه در تثبیت محتوای آن تاثیر بسزایی دارد. شما می توانید برای مطالعه کتاب های بیشتر از نویسندگان ایرانی و خارجی به سایت فروشگاه اینترنتی رایان بوک سر بزنید و نظرات دیگران را راجع به کتاب ها بخوانید.

سوالات متدوال

چگونه کتاب بخوانیم که زود فراموش نکنیم؟

برای آنکه کتاب تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد، هنگام خواندن کتاب نکات جذاب متن را در برگه یادداشت کنید.

شرایط گرفتن مهر نظام مهندسی چیست؟

چه اصولی را باید هنگام مطالعه کتاب رعایت کنیم؟

باید چشم را به صورت منظمی از چپ به راست حرکت دهید. در پایان هر جمله مکث کوتاهی کنید تا متن تاثیر خود را بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا