سازه فلزی

پرلین چیست؟ نقش پر رنگ لاپه در ساختمان

شاید برایتان سؤال شده باشد که طراحی سقف های سوله چیست و در ساختمان های بزرگ و محکم چگونه است و از چه قطعاتی برای ساخت آن استفاده می شود. در پاسخ به این سؤال می توان گفت یکی از مهم ترین عناصر ساخت ساختمان یا سقف های شیب دار مانند سوله، پرلین یا لاپه است. آیا می دانید پرلین چیست؟ در واقع لاپه ها تیرک های فلزی هستند که برای پوشش دادن سقف با هدف توزیع وزن به تیرهای اصلی استفاده می شوند. از پرلین سوله برای پوشش دیوار و ستون هایی با فاصله زیاد نیز استفاده می شود که نحوه اجرا آن با توجه به میزان بار سقف و طول ورق های مورد استفاده تعیین می شود.

پرلین در ساختمان چیست؟

پرلین در ساختمان چیست؟ Purlins یک میله یا تیر افقی فلزی است که بیشتر برای پوشش دادن سقف های شیب دار و دیوارها از آن در ساختمان استفاده می کنند. در واقع لاپه ها تکیه گاه تیر های عمودی سقف هستند و وظیفه آن ها پخش بار سقف به تیرهای اصلی می باشد.

بهترین روش نصب پرلین سقف چیست؟

بهترین روش نصب پرلین سقف چیست؟ در ابتدا بخش های اصلی سازه (ستون ها و تیرهای اصلی) نصب می شوند. طبق مقررات ملی ساختمان که در مورد طرح و اجرای ساختمان های فولادی بحث شده است ارتفاع و فاصله ستون ها از یکدیگر اول لاپه یا پرلین افقی را برای پوشش دادن دیوار ها به هم وصل می کنند و در نهایت با پیچ و مهره به ورق ها و قاب اصلی متصل می شوند. سپس لاپه های عمودی برای کاهش فاصله تیرهای اصلی سقف استفاده می شوند. در مبحث دهم در خصوص الزامات طراحی پرلین صحبت شده است که با دانلود مبحث ۱۰ می توانید در این خصوص اطلاعات کامل تری را بدست آورید.

انواع پرلین Purlins

بعد از اینکه دانستیم پرلین چیست؟ به سراغ انواع مدل های آن می رویم. لاپه ها به طور کلی با توجه به شکل، جنس و کاربردی که در موقعیت های مختلف دارند به دو دسته تقسیم بندی می شوند در ادامه مشخصات دو نوع Purlins را برایتان بیان می کنیم.

سیر تا پیاز انواع سازه های فلزی | از کاربرد تا استحکام

۱. سی پرلین (C-Purlins)

انواع پرلین - سی پرلین (C-Purlins)آیا می دانید زد پرلین چیست؟ پرلین های نوع سی شبیه حرف C هستند که به عنوان لاپه های مستقل و ایمن شناخته می شوند. این نوع از پرلین ها در پوشش دهی سقف و دیوار، متصل کردن انواع سازه های فلزی، فرم دهی پوسته و تیرچه های کف ساختمان کاربرد دارند.

 

مزیت های سی پرلین می توان به مقاومت خوب و نصب آسان اشاره کرد. لازم است بدانید جنس پرلین سی اغلب از فولاد و فولاد گالوانیزه می باشد.

۲. زد پرلین (Z-Purlins)

انواع پرلین - زد پرلین (Z-Purlins)از این نوع پرلین که به دلیل شکل ظاهری آن به زد پرلین معروف است در ساخت تیرچه های سقف و همچنین دیوار استفاده می شود. به این صورت که در میان ورق های سقف و ساختمان قرار می گیرند و نقش تکیه گاه را ایفا می کنند. پرلین z در مقایسه با سی پرلین، استقامت و انعطاف پذیری بیشتری دارد. همچنین به دلیل وزن کمی که دارند استفاده از آنها رایج تر است.

لازم است بدانید امروزه برای محافظت بیشتر پرلین از روکش هایی استفاده می کنند که خود در دو نوع گالوانیزه و اکسید قرمز تقسیم بندی می شوند.

۳. پرلین اکسید قرمز

برای محافظت از پرلین، در روش دیگری آن را با اکسید قرمز رنگ می کنند که به آنها پرلین های رنگی می گویند. پرلین اکسید قرمز مقاومت کمتری نسبت به پرلین گالوانیزه دارد اما قیمت آن مناسب تر است.

۴. پرلین گالوانیزه

انواع پرلین - پرلین گالوانیزهبرای بالا بردن مقاومت پرلین در برابر خوردگی آن را با روی آبکاری می کنند. این کار باعث می شود پرلین های گالوانیزه در محیط های سخت که در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، از خود استقامت نشان دهند. تنها نکته ای که وجود دارد این است که این پرلین ها حتی در برابر محیط های شور مقاوم اند اما برای محیط هایی که احتمال اکسیداسیون در آنها وجود دارد اصلا مناسب نیستند.

مزیت های مهم استفاده از پرلین در ساختمان چیست؟

مهم ترین مزیت های استفاده از پرلین در ساختمان چیست؟ در واقع یکی از مهم ترین این است که مقاومت سازه و بخش های اصلی آن را در برابر شرایط نامطلوب محیطی بالا می برد. در ادامه سه کاربرد دیگر پرلین بیان شده است.

  • استفاده از پرلین باعث نگهداری و حفاظت از سقف مورد نظر می شود.
  • به دلیل اتصال تیرهای اصلی به یکدیگر، استحکام ساختمان بیشتر می شود.
  • به کارگیری پرلین بین دهانه های قالب بندی موجب همپوشانی بیشتر می شود.
شناژ چیست؟ (معرفی انواع شناژ ساختمان، از شناژ افقی تا شناژ بنایی)

نکات مهم در هنگام خرید پرلین چیست

  • در سازه های صنعتی که سقف بزرگتر و میزان بار بیشتر است بهتر است زد پرلین استفاده شود چون مقاومت و استحکام بیشتری دارد.
  • در سازه های فلزی به کارگیری C-Purlins مناسب تر است زیرا نصب آن در مقایسه با پرلین z راحت تراست.
  • هنگام ساخت دهانه های بلند استفاده از زد پرلین مناسب است چون قابلیت قرار گیری پیوسته روی هم را دارد.
  • زاویه پرلین z کمتر از ۹۰ درجه است و به همین دلیل انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سی پرلین دارد.
  • هر چقدر بار مورد نظر بیشتر باشد، فاصله لاپه ها از هم کمتر و در نتیجه تعداد آنها باید بیشتر باشد.
  • اگر شیب سقف مورد نظر زیاد است توصیه می شود از پرلین زد استفاده شود.

جمع بندی

امروزه برای بالا بردن مقاومت سازه از پرلین یا لاپه استفاده می کنند. پرلین ها تیرک های فلزی هستند که با توجه مدل و کارایی که دارند در دو نوع پرلین z و پرلین c تولید می شوند. پرلین زد در مقایسه با پرلین سی مقاومت و انعطاف بیشتری دارد. در عوض سی پرلین قابلیت نصب راحت تری نسبت به نوع زد دارد. رایان بوک در این مقاله سعی کرده است تا به طور کلی در مورد انواع پرلین چیست صحبت کند و نقش اصلی آن را در ساختمان سازی برایتان روشن کند.

سوالات متداول

پرلین چیست؟

پرلین چیست؟ در واقع لاپه ها تیرک های فلزی هستند که برای پوشش دادن سقف با هدف توزیع وزن به تیرهای اصلی استفاده می شوند. از پرلین سوله برای پوشش دیوار و ستون هایی با فاصله زیاد نیز استفاده می شود. اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

ابعاد پرلین چقدر است؟

ابعاد پرلین ها بین ۴ تا ۱۲ اینچ با عرض فلنج ۱ ½ تا ۴ اینچ می باشد که با توجه به نیاز پروژه مدنظر در سایز های مختلفی ساخته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا