سازه های بتنی و فلزی

حداکثر دهانه سقف وافل چقدر است؟ (اندازه استاندارد)

برای اطلاع از حداکثر دهانه سقف وافل، ابتدا باید بدانیم سقف وافل چیست و چه قالب هایی دارد؟ چون اندازه استاندارد دهانه برای قالب های یک طرفه و دو طرفه متفاوت است. به طور کلی حداکثر دهانه سقف وافل در قالب های ۱ طرفه بین ۸ تا ۹ متر و در قالب های ۲ طرفه ۱۴ تا ۱۶ متر است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. در سازه هایی با دهانه بلندتر اغلب از قالب های دو طرفه استفاده می شود.

حداکثر دهانه سقف وافل

در این مقاله بدنبال پاسخ این سوال هستیم که حداکثر دهانه سقف وافل چقدر است؟ پیش از بررسی این موضوع باید بدانیم که سقف های وافل از طریق دو دسته از قالب ها ایجاد می شوند: قالب های یک طرفه و دو طرفه. حداکثر دهانه سقف، در هر یک از این دو مدل قالب، متفاوت است. حداکثر طول دهانه که بیشترین میزان ایمنی را دارد، ۱۶ متر می توان در نظر گرفت. اما در حالت کلی میزان آن را بر اساس نوع قالب و عملکرد سقف می توان مشخص کرد. ابعاد دهانه سقف نیز به نوع سقف، پلان سازه و طول دهانه وابسته است.

حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه

حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه

سقف های یک طرفه green wall یا مهانیت، در طول های مختلف استفاده می شوند. در وافل یک طرفه، بار سازه فقط به دو تیر روبرو هم انتقال پیدا می کند. لازم است بدانید طول دهانه در این سقف ها کمتر از حالت دو طرفه می باشد. حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه بین ۸ تا ۹ متر است. اگر سقف با دهانه بیشتر داشتیم باید از سقف های وافل دو طرفه استفاده شود.

سقف های وافل یک طرفه، در عمل مشابه سقف های تیرچه بلوک هستند و میزان دهانه در هر دو آن ها یکسان است. اما تفاوت سقف های تیرچه بلوک با وافل این است که در سقف های وافل از قالب های پلاستیکی استفاده می گردد، اما در مدل تیرچه بلوک، بلوک های سیمانی به کار می روند. در سقف های وافل به دلیل اینکه تیرچه های اضافه و هزینه های جوشکاری آنها حذف می شود، قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند. همچنین بدلیل چسبیدن بتن به میلگردها، باعث بالا رفتن مقاومت آنها می شود.

مهاربند چیست؟ (0 تا 100 کاربرد بادبند در سازه های ساختمانی)

حداکثر طول دهانه سقف وافل دو طرفه

حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه را می توان بین ۱۲ تا ۱۴ متر در نظر گرفت. اما طبق صلاحدید مهندس ناظر این اندازه را تا ۱۶ متر هم می توان افزایش داد. در سقف های دو طرفه، به دلیل انتقال بار دو طرفه به کل تیرهای اطراف، مقاومت در برابر خم شدگی بیشتر است. همچنین در دهانه های بزرگ دچار خیز نمی شود. در سقف های وافل دو طرفه، تیرچه ها بصورت عمود بر هم قرار گرفته اند و بار سازه از طریق آنها به ستون هایی که در چهار طرف قرار دارند، منتقل می شود.

دهانه سقف وافل چه تاثیری در خیز منفی دارد؟

ممکن است یک سازه در موقعیت های مختلف حین اجرا، پس از اتمام پروژه و هنگام بهره برداری، دچار تغییراتی می شود. در اکثر موارد سازه حرکت رو به پایین دارد که در اصطلاح به آن خیز می گویند. خیز منفی که به سمت پایین است، در دراز مدت باعث ایجاد ترک در سقف می شود. برای این منظور باید با ایجاد خیز رو به بالا، جلو خیز رو به پایین سازه را گرفته و از شکم دادن سقف جلوگیری کرد. طبق مبحث نهم آیین نامه مقررات ملی ساختمان، تغییر حالت ایجاد شده باید توسط تیرهایی که در دهانه های بزرگ قرار دارند، جبران شود.

در سقف هایی با دهانه بلندتر، میزان خیز منفی بیشتر است!

مبحث نهم آیین نامه مقررات ملی ساختمان

« سیستم های سازه ای باید طوری تنظیم و طراحی شوند که بار های ضریب دار در ترکیبات مورد نظر در فصل ۷ را، بدون تجاوز از مقاومت طراحی مربوطه عضو، از طریق یک یا چند مسیر پیوسته تا تکیه گاه ها هدایت کنند. »

نکات مهم در سقف های وافل با طول دهانه بزرگ

سقف های وافل با طول دهانه بزرگ

در زمان اجرای این سقف ها، برای جلوگیری از خیز منفی و اجرای اصولی آن باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد:

  1. باید فاصله پایه های اطمینان را نزدیک به هم در نظر گرفت.
  2. بتن ریزی در دهانه های بلند، باید با دقت انجام شود و در زمان اجرا، بتن در یک نقطه جمع نگردد.
  3. طبق آیین نامه، زمان کافی برای خشک شدن بتن در نظر گرفته شود.
  4. در ارتفاعات بلند تر از ۷ متر، حتما اسکافولد به کار رود.
  5. جک ها و اسکافولدها در فاصله نزدیک نسبت بهم قرار داده شوند.
  6. قالب برداری بصورت یکجا و تک مرحله انجام نشود.
  7. بلافاصله بعد از قالب برداری، پایه اطمینان جایگزین شود.
  8. در زمان قالب برداری هیچگونه ضربه ای نباید وارد شود.
مهم ترین مزایا و معایب سقف وافل

 اهمیت استفاده از سقف مجوف وافل

حداکثر دهانه سقف وافل

از دلایل محبوبیت سقف های مجوف وافل، این است که قابلیت استفاده در فضاهایی با دهانه بزرگ را دارد. از طرفی هزینه ساخت آن نسبت به نمونه های قدیمی کمتر است. با استفاده از سقف مجوف وافل در دهانه های بزرگ، میزان بتن استفاده شده در لایه زیرین حذف می شود. در نتیجه میزان بتن مصرفی کاهش پیدا می کند و بار اضافی که در گذشته به سقف وارد می شد، کم می شود.

کلام آخر

امروزه در صنعت ساختمان سازی، استفاده از سقف های وافل، رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. چون این سقف ها میزان بتن مصرفی را کم کرده و بار وارده به سازه را کاهش می دهند. از طرفی سقف های وافل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. به طور کلی سقف مجوف وافل به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود.

حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه می تواند بین ۸ تا ۹ متر و در حالت دو طرفه تا ۱۶ متر باشد. در دهانه های کوتاه تر نیز می توان از قالب های دو طرفه استفاده کرد زیرا به لحاظ اقتصادی، نسبت به قالب های یک طرفه به صرفه تر هستند. با مراجعه به سایت رایان بوک و خرید کتب تخصصی، می توانید اطلاعات ارزشمندی در زمینه سازه های بتنی به دست آورید.

سوالات متداول

حداکثر دهانه سقف وافل چقدر است؟

حداکثر داهنه سقف وافل یک طرفه بین ۸ تا ۹ متر و در سقف دو طرفه بین ۱۲ تا ۱۴ متر است.

استفاده از قالب دو طرفه در دهانه های کوتاه مجاز است؟

استفاده از سقف های وافل دو طرفه، در هر دو حالت با طول دهانه کوتاه یا بلند، بسیار مقرون بصرفه تر از حالت یک طرفه است و از طرفی این گونه از سقف ها، مقاومت بالاتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا