مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان چیست و چند مبحث دارد؟

چه اطلاعاتی از مقررات ملی در ارتباط با سازه و ساختمان دارید؟ آیا می دانید مقررات ملی ساختمان چیست؟ در تمامی کشورهای دنیا مسئله ساختمان‌ سازی بسیار اهمیت دارد و برای این که این فرایند به‌ درستی صورت بگیرد قوانین و مقرراتی تصویب می‌ کنند. در ایران نیز به همین منظور قوانین و مقررات ملی ساختمان به تصویب رسیده است که شامل مباحث مختلفی است. در این مقاله قصد داریم به سؤال مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد پاسخ داده و مباحث این مقررات را در اختیار .

مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

آیا می دانید مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد؟ مباحث این مقررات از تعاریف اولیه گرفته تا مراقبت و نگهداری از ساختمان ها، همه این مباحث در قوانین و مقررات ساختمان کشوری گنجانده شده است. در جدول زیر به این مباحث اشاره می کنیم

 

لینک دانلود کتاب

 مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

دانلود مبحث ۱

  تعاریف اولیه

دانلود مبحث ۲

نظامات اداری

دانلود مبحث ۳

حفاظت ساختمانها در مقابل حریق

دانلود مبحث ۴

الزامات عمومی ساختمان

دانلود مبحث ۵

مصالح و فراورده های ساختمانی

دانلود مبحث ۶

بارهای وارد بر ساختمان

دانلود  مبحث ۷ پی و پی سازی

دانلود مبحث ۸

طرح و اجرای ساختمانهای با مصالح بنایی

دانلود مبحث ۹

طرح و اجرای ساختمانهای بتن ارمه

دانلود مبحث ۱۰

طرح و اجرای ساختمانهای فولادی و فلزی

دانلود مبحث ۱۱

اجرای صنعتی ساختمان ها

دانلود مبحث ۱۲

ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا

دانلود مبحث ۱۳

طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها

دانلود مبحث ۱۴

تاسیسات مکانیکی

دانلود مبحث ۱۵

آسانسورها و پله های برقی

دانلود مبحث ۱۶

تاسیسات بهداشتی

دانلود مبحث ۱۷

لوله کشی گاز طبیعی

دانلود مبحث ۱۸

عایق بندی و تنظیم صدا

دانلود مبحث ۱۹

صرفه جویی در مصرف انرژی

دانلود مبحث ۲۰

علائم و تابلوها

دانلود مبحث ۲۱

پدافند غیرعامل

دانلود مبحث ۲۲

مراقبت و نگهداری از ساختمان ها

لازم به ذکر است که در حال حاضر  ۳ مبحث دیگر از مقررات ملی در دست تهیه می باشد که این مباحث شامل موارد زیر هستند:

  • مبحث بیست و سوم: ارزیابی و بهسازی ساختمان های موجود
  • مبحث بیست و چهارم: الزامات ترافیکی ساختمانها
  •  مبحث بیست و پنحم: انطباق شهری ساختمان

مقررات ملی ساختمان چیست؟

مقررات ملی ساختمان شامل مجموعه ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی مورد نیاز و لازم در طراحی، نظارت و همچنین اجرای عملیات ساختمانی است. این عملیات می‌ تواند شامل تخریب، توسعه بنا، نوسازی، تغییر کاربری، تعمیر و مرمت اساسی و بهره‌ برداری از ساختمان است. اگر برایتان سوال شده مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

تمامی این قوانین در جهت تأمین ایمنی، بهره برداری مناسب، بهداشت، آسایش و صرفه اقتصادی اجرا می‌ شود.

براساس ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی مسئول تعیین و تدوین مقررات ملی ساختمان در کشور است. در این وزارت خانه شورایی به عنوان شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با عضویت استادان و صاحب نظران کشور در جهت نظارت بر تهیه و هماهنگی میان مباحث از جمله شکل، ادبیات، حدود، دامنه کاربرد، واژه‌ پردازی و تشکیل کمیته‌ های تخصصی شرایط لازم جهت تدوین این مقررات تشکیل شده است.

مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد؟

این شیوه نامه فنی و اجرایی دارای مباحث ۲۲ گانه ای می باشد که هر کدام از این مباحث به طور مجزا درمورد طراحی و ساخت یک سازه اصولی صحبت شده است که در ادامه درمورد مباحث مقررات ملی ساختمان حرف ها خواهیم داشت.

تمامی کتاب های مباحث مقررات ملی در رایان بوک، چاپ جدید هستند!

خرید کتاب های مقررات ملی ساختمان

خرید کتاب های مقررات ملی ساختمان را به ارزان ترین قیمت خریداری کنید! قیمت یک مبحث از مقررات ملی به صورت دیجیتالی یا همان کتاب الکترونیکی به قیمت یک آب معدنی کوچک است! این کتاب ها دارای قوانین ابتدایی و اصول حیاتی صفر تا صد ساخت و نگهداری از یک ساختمان می باشند که با مطالعه آن ها به طور کامل در می یابید مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد.

مباحث مقررات ملی ساختمان

مباحث مقررات ملی ساختمان

شاید این سؤال در ذهن شما شکل گرفته باشد که مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد و در هرکدام از مباحث درمورد چه موضوعاتی صحبت شده است؟ در ادامه به طور کامل به شرح این مباحث می‌ پردازیم.

اگه به این فکر افتادی که خونه خودت رو بکوبی و از نو بسازی، پول یک نوشابه کوچیک رو به خرید دو تا از مباحث مقررات ملی ساختمان بده! ضرر نمی کنی!

مبحث اول (تعاریف)

در مبحث نخست تمامی کلیدواژه‌ ها و اصطلاحات فنی و حقوقی که در تمامی مباحث مورد استفاده قرار می‌ گیرد جمع آوری شده است. هدف اصلی از تدوین این مبحث فراهم نمودن شرایط پایه‌ ای برای تفاهم میان دست‌ اندرکاران صنعت ساختمان و همچنین یکسان سازی مفاهیم در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان است.

مبحث یکم مقررات ملی ساختمان که دارای ۶۸ صفحه می باشد شامل تمام اصطلاحات اولیه که در سایر مباحث به کار برده شده است، می باشد.

مبحث دوم (نظامات اداری)

آیا می دانید مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد و مبحث دوم چیست؟ در پاسخ باید گفت: دومین مبحث به طور اختصاصی به نظامات اداری که در صنعت ساختمان و حیطه وظایف دست‌ اندرکاران این صنعت است می‌ پردازد. این دست‌ اندرکاران می‌ توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی مثل دفاتر مهندسی طراحی ساختمان، شهرداری‌ ها و مراجع صدور پروانه ساختمان، ناظر ساختمان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام‌ مهندسی و … باشند.

مبحث سوم (حفاظت ساختمان‌ ها در مقابل حریق)

اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی در ساختمان‌ ها، توسعه شبکه‌ های انرژی و برق و گاز، استفاده از مصالح سوختنی و همچنین استفاده از تجهیزات گوناگون موجب افزایش احتمال آتش سوزی در ساختمان‌ ها می‌ شود.

از این‌ رو مسئله حفاظت ساختمان‌ ها در مقابل حریق کاملا واجب و ضروری است. به عبارتی در جهت حفظ جان و مال انسان‌ ها و همچنین فراهم نمودن ایمنی در برابر آتش‌ سوزی، رعایت نمودن اصول فنی در طراحی و اجرای ساختمان‌ ها امری الزامی است که در مبحث سوم به طور کامل به آن پرداخته شده است.

به همین دلیل حفاظت ساختمان ها در برابر حریق، امـری الزامـی و ضروری محسوب می شود. مبحث سوم مقررات ملّی ساختمان نیز به همین موضوع اساسی و مهم می پردازد. مطابق این مبحث، اصول لازم الاجرا جهت حفظ جان و مال انسان ها در برابر آتشسوزی شامل موارد زیر می باشد:

  • پیشبینی راههای خروج سریع و ایمـن برای ساکنین سـاختمان جهت انتقال به مکان امن
  • انجام اقدامات پیش گیرانه در طراحی و ساخت ساختمان ها به منظور جلوگیری از حریق
  • فراهم کردن تجهیزات لازم جهت اعلام و هشدار، مهار و اطفاء حریق
  • به کارگیری روش هایی در طراحی که مانع از گسترش و سرایت حریق از یک ساختمان به ساختمان دیگر شود.
  • تمهیدات لازم جهت دسترسی نیروهای آتشنشانی به محل حریق در طراحی ساختمان لحاظ شده باشد.
هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان چیست؟

الزامات مهم دیگری نیز وجود دارد، که در نسخه کاملمبحث سوم مقررات ملی ساختمان شرح داده شده است.

مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان)

بعد ار اینکه دانستیم مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد، در این قسمت به معرفی چهارمین مبحث می پردازیم. یکی دیگر از مباحث در مقررات ملی ساختمان الزامات عمومی ساختمان است. در راستای نظارت بر تأمین حداقل نیازهای ساکنین و همچنین بهره‌ برداران از ساختمان‌ ها و بناهایی که مشمول قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان، از لحاظ محدودیت‌ ها، ابعاد حداقل فضا ها، تهویه و نورگیری مناسب و دیگر الزامات عمومی این قانون تصویب شده است. از این‌ رو به این قوانین الزامات عمومی ساختمان در ایران می‌ گویند.

شاید تا به حال شنیده باشید که بعد از اتمام روند ساخت و ساز یک ساختمان، مالک آن به دلیل عدم رعایت ضوابط مربوط به متراژ ساختمان یا محل قرار گرفتن آن، مجبور شده است آن را تخریب کند و هزینه ساخت را مجددا متحمل شود. دانستن مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان در این زمینه بسیار کارامد است. در این مبحث، شکل و نحوه قرارگیری مجاز ساختمان در زمین و فضاهای باز عنوان می شود. هم چنین به ضوابط مربوط به تصرف های مختلف و حداقل شرایط لازم برای فضاها و تأمین نور و تهویه هوا پرداخته می شود.

از جمله فضاهای مهمی که طبق این مبحث باید در ساختمان وجود داشته باشد، در نظر گرفتن مسیر ورود و دسترسی نیروهای امداد رسان هنگام وقوع حوادث پیش بینی نشده مانند زلزله است. تامین نور و تهویه هوای مناسب نیز در راستای آسایش و بهداشت جسمی و روحی ساکنین می باشد.

نباید تعمیرات و تغییرات در ابعاد و ارتفاع فضاها، مجاری تهویه هوا، سطوح نورگیر مغایر با الزامات مقررات ذکر شده در مبحث چهارم باشد گردد.

مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌ های ساختمانی)

مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان

در این مبحث به معرفی و شناخت انواع مواد، مصالح و همچنین فرآورده‌ های ساختمانی رایج و متعارف پرداخته شده است که از تمامی این مصالح در احداث انواع ساختمان‌ ها و تأسیسات استفاده می‌ کنند.

مبحث ششم (بارهای وارد بر ساختمان)

موضوعی که در این مبحث از مقررات ملی ساختمان مورد بررسی قرار می‌ گیرد حداقل بارهایی است که ساختمان و سازه باید بتواند تحمل کند. در این مبحث بارهای مختلفی که ممکن است یک ساختمان و سازه متحمل شود را در طراحی لحاظ می‌ شود. این بارهای مختلف شامل موارد زیر است:

  • بار زنده (بار غیر دائم)
  • مرده (بار دائم)
  • ثقلی
  • بار ناشی از باد و زلزله
  • بار ناشی از فشار خاک و آب
  • برف

مبحث هفتم (پی و پی‌ سازی)

در پاسخ به این سوال که مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد و مهم ترین آن چیست باید گفت: انجام آزمایش‌ های مکانیک خاک از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مبحث هفتم سعی شده است با ارائه یک قانون کلی در رابطه با شیوه برنامه‌ ریزی و انجام آزمایش‌ های مکانیک خاک به موضوع پی و پی‌ سازی پرداخته شود.

مبحث هشتم (طرح و اجرای ساختمان‌ های با مصالح بنایی)

مصالح بنایی یکی از متریال‌ پرکاربرد در ساختمان‌ سازی شهری و روستایی است؛ اما مسئله مهمی که در این‌ باره وجود دارد، موضوع زلزله‌ ها و آسیب‌ هایی است که باعث ویرانی ساختمان‌ های ساخته شده با مصالح بنایی می‌ شود. البته که مطالعه و دانلود استاندارد ۲۸۰۰ هم جزو آیین نامه های ملی ساختمان به شمار می رود، اما در این مسیر مبحث هشتم هم به شما اطلاعات مفیدی را ارائه می کند.

چنین ساختمان‌ هایی شامل ساختمان‌ های بنایی، آجری، خشتی، سنگی و غیرمسلح و دارای کلاف است. موضوع موردمطالعه در این مبحث مقررات ملی ساختمان در رابطه با ساختمان‌ های ذکر شده است که افراد بتوانند با به کارگیری مقررات و قوانین لازم‌ الاجرایی در چنین ساختمان‌ هایی از وقوع وقایع ناگوار جلوگیری کنند.

مبحث نهم (طرح و اجرای ساختمان‌ های بتن‌ آرمه)

امروزه سازه‌ ها و ساختمان‌ های بتنی مسلح فراوانی در سطح شهر به چشم می‌ خورد. آن چه که در مبحث نهم از مقررات ملی ساختمان به آن پرداخته شده است، فراهم‌ آوری بهره‌ برداری و پایایی و صدالبته ایمنی در ساختمان‌ های بتنی مسلح با رعایت قوانین و مقررات مربوطه است.

در ارتباط با مبحث ۹ مقررات ملی، کتاب دیگری به نام کتاب طراحی ساختمان‌های بتن مسلح بر مبنای مبحث نهم مقررات ملی و آیین نامه بتن ایران نوشته شده است که می توانید این کتاب را از رایان بوک تهیه کنید.

مبحث دهم (طرح و اجرای ساختمان‌ های فولادی)

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان

امروزه ساختمان های فولادی در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد توجه سازندگان قرار گرفته است. مبحث دهم برای علاقمندان به ساخت سازه های فولادی، محبوب ترین مبحث مقررات ملی می باشد. هدف از تبیین این مبحث، مشخص کردن حداقل ضوابط و مقرراتی در تحلیل، طراحی و اجرای ساختمان های فولادی می باشد به نحوی که نکات ایمنی و بهره برداری از ساختمان به خوبی رعایت شده باشد.

مبحث دهم مقررات ملی ساختمان شامل موارد زیر می باشد:

  • الزامات عمومی
  • الزامات طراحی
  • الزامات طراحی لرزه ای
  • الزامات ساخت، نصب و کنترل

کاربرد این مبحث در محدوده ساختمان ها با کاربری های مندرج در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن می باشد و شامل سازه های خاص از قبیل پل های جاده و راه آهن نیست.

در مبحث دهم سعی شده است حداقل ضوابط و مقررات لازم و ضروری را برای طراحی و محاسبه و در نهایت اجرای ساختمان‌ های فولادی ارائه شود. مبحث دهم جزو محبوب ترین و پر استفاده ترین مباحث موجود در میان سایر مباحث مقررات ملی ساختمان می باشد.

مبحث یازدهم (اجرای صنعتی ساختمان‌ ها)

برای اجرا و پیاده‌سازی انواع ساختمان‌ های فولادی حداقل مقررات و قوانینی وجود دارد که بایستی رعایت شوند. دلیل اصلی وجود مبحث یازدهم بیان و تبیین این دسته از مقررات و قوانین است.

مبحث یازدهم مقررات ملّی ساختمان در دو بخش زیر تبیین شده است:

  • ساختمان های فولادی
  • ساختمانهای بتنی

در سازه های فولادی به دو سیستم سازه ای پیچ و مهره ای و قاب فولادی سبک (LSF) و در سازه های بتنی، ساختمان های بتنی پیش ساخته، قالب عایق ماندگار (ICF)، پنل های پیش ساخته سبک سه بعدی ۳D و قالب تونلی پرداخته شده است.

مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)

تمام آن چیزی که در مبحث دوازدهم به آن پرداخته شده است فراهم‌ آوری ایمنی و بهداشت عمومی در حین اجرای انواع عملیات ساختمانی است. در مبحث دوازدهم که مربوط به ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا است، تمامی مقررات و قوانین لازم که رعایت و اجرای آن‌ ها در همه ساختمان‌ ها ضروری است بیان شده است.

مبحث سیزدهم (طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان‌ ها)

مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد موضوع مبحث ۱۳ آن چیست؟ سوالی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد. در این مبحث قوانین و مقرراتی بیان شده است که رعایت آن‌ ها یکی از امور بسیار ضروری و واجب در حین اجرای تأسیسات برقی ساختمان‌ های گوناگون است. تأسیسات برقی در انواع ساختمان‌ ها از جمله ساختمان‌ های اداری، آموزشی، درمانی، تجاری، مسکونی، صنعتی، عمومی، کشاورزی و دامداری، پارک‌ های تفریحی و انواع نمایشگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد، به این دلیل اجرای این اصول و جزئیات این مبحث امری بسیار ضروری است.

هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان چیست؟

مبحث چهاردهم (تأسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع)

هر ساختمانی نیاز به تأسیسات مکانیکی مخصوص به خود دارد که برای گرم و یا سرد نمودن فضاهای داخلی ساختمان و تعویض و تهویه هوای داخل ساختمان است. همچنین یکی دیگر از نیازمندی‌ های هر ساختمان تهیه بخشی برای ذخیره آب گرم است. در مبحث چهاردهم به توضیح و تعریف حداقل قوانین و مقررات ضروری که در این‌ باره وجود دارند می‌ پردازد.

مبحث پانزدهم (آسانسورها و پله‌ های برقی)

مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان

بخش‌ هایی در برخی از ساختمان‌ ها وجود دارند که رعایت نکات ضروری برای حفظ ایمنی این بخش‌ ها ضروری است. همچنین باید با رعایت نکات و قوانین مربوطه سعی کرد این بخش‌ ها را در کمترین فضای ممکن که دسترسی به آن نیز آسان باشد جا داد. این بخش‌ ها شامل آسانسور، پله‌ برقی، پیاده‌ رو متحرک و… می‌ شود. در مبحث پانزدهم تمام نکات ضروری و قوانینی که در این‌ باره وجود دارند توضیح داده شده است.

مطابق مبحث پانزدهم، انواع آسانسورهای مورد استفاده در ساختمان به شرح زیر می باشد:

  • آسانسورهای کششی
  • آسانسورهای هیدرولیک جهت حمل مسافر صندلی چرخدار، برانکارد، تخت بیمارستانی، خودرو، بار و …

 برای هر کدام از این آسانسورها الزامات، نحوه طراحی، مقررات و تمامی موارد ایمنی مربوط به آن وضع شده است. به زاویه شیب، سرعت معمول و استاندارد پیاده روی متحرک هم اشاره است. در بخش پایانی مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان، نمونه شناسنامه های مربوط به اطلاعات فنی آسانسور و پله برقی که باید توسط سازندگان این دستگاه ها تکمیل شود، آورده شده است. جداول ابعادی برای انتخاب ابعاد مناسب آسانسور، بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی نیز در آن گنجانده شده است.

مبحث شانزدهم (تأسیسات بهداشتی)

مفاد مبحث شانزدهم در رابطه با رعایت حداقل قوانین و مقررات لازم در رابطه با تأسیسات مکانیکی بهداشتی است. تأسیسات مکانیکی بهداشتی موارد زیادی را شامل می‌ شود. از جمله این موارد می‌ توان به لوله‌ کشی آب مصرفی ساختمان، هواکش، لوله‌ کشی آب باران ساختمان، فاضلاب، لوازم بهداشتی و… اشاره نمود. در ادامه مقاله مقررات ملی ساختمان چیست به سایر مباحث این مقررات می پردازیم.

مبحث هفدهم (تأسیسات لوله‌ کشی و تجهیزات گاز طبیعی)

در این مبحث حداقل مقررات و قوانین دررابطه‌ با طراحی و اجرای لوله‌ کشی گاز ساختمان‌ ها، راه‌اندازی وسایل گازسوز و هوارسانی به آن‌ ها، دودکش‌ ها و قوانین مربوط به بهره برداری از آن‌ ها تبیین و ارائه گشته است.

مبحث هجدهم (عایق‌ بندی و تنظیم صدا)

قوانین و مقرراتی که در این مبحث ارائه شده جهت حفظ آرامش هر چه بیشتر ساکنان منازل، نشنیدن صداهای ناخواسته و بهتر شنیدن صداهای داخل منزل است.

مبحث نوزدهم (صرفه جویی در مصرف انرژی)

مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، در بین تمام مباحث آن تعیین کننده ترین نقش را در بهینه سازی مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست ایفا می کند. در این راستا اصول کلی اجرای موارد زیر جهت صرفه جویی در مصرف انرژی بیان شده است:

  • اجرای عایقکاری حرارتی پوستۀ خارجی
  • سیستم های تأسیسات گرمایی و سرمایی
  • تهویه مطبوع
  • تأمین آب گرم مصرفی
  • الزامات طراحی سیستم روشنایی الکتریکی در ساختمانها

مبحث بیستم (علائم و تابلوها)

مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان

موضوعاتی که در این مبحث به آن پرداخته شده در رابطه‌ با انواع تابلوها و علائم و قوانین و مقررات لازم در مورد نصب درست و به‌ جای این تابلوها و علائم به‌ گونه‌ ای که آسیبی به افراد وارد نشود است.

مبحث بیست و یکم (پدافند غیر عامل)

موضوعاتی که در این مبحث ارائه شده در رابطه با انواع روش‌ های حفظ ساختمان و سازه در برابر تهاجم‌ هایی که به واسطه انسان‌ ها صورت می‌ گیرد به ویژه حملات هوایی است. در این مبحث به ارائه روش‌ هایی پرداخته شده است که ساختمان‌ هایی که نقش ضروری دارند مانند بیمارستان‌ ها پس از آسیب دیدن همچنان قابلیت بهره برداری داشته باشند و همچنین ساختمان‌ های مسکونی نیز در حین حادثه کمترین تلفات را بر جا بگذارند.

مبحث بیست و دوم (مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ ها)

در این مبحث به حفظ و نگهداری ساختمان‌ هایی که در حال حاضر طبق قوانین و مقررات ملی ساخته شده‌اند، پرداخته می‌ شود. یکی از مزیت‌ های این مبحث در نظر گرفتن ساختمان‌ هایی است که در آینده قرار است ساخته شوند.

هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان چیست؟ خب طبیعی است که اهداف زیادی پشت این مباحث ۲۲ گانه نهفته باشد. چراکه این مباحث با پشتکار یک مهندس موفق می توانند از یک ساختمان غیر اصولی، قصری استوار و ضد زلزله را بسازد!

سخن پایانی

همان‌ طور که اشاره شد مباحث مقررات ملی ساختمان و قوانین تصویب شده در این زمینه بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید مهندسین ساختمان و سایر فعالان در این حوزه به آن‌ ها توجه ویژه‌ ای داشته باشند. تا حدی که ممکن بود در قالب یک مقاله بگنجد، تلاش کردیم تا برای شما بیان کنیم که مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد؟

مباحث مقررات ملی ساختمان با توجه به اهمیت بالایی که در روند ساخت و ساز، کاهش هزینه های اضافی و ایمنی ساکنین ساختمان دارند، بهتر است در لیست دانش عمومی همه افراد جامعه قرار گیرد. هرچند اهمیت دانستن مفاد این مقررات برای فعالان حوزه ساخت و ساز دوچندان است، ولی اگر هر فرد نسبت به استانداردهای حداقلی ایمنی و بهداشتی ساختمان ازپطلاع داشته باشد دیگر برای انتخاب محل سکونت یا کار خود سراغ ساختمان های نا ایمن نمی رود.

با افزایش عدم تقاضا برای ساختمان های قدیمی یا نا ایمن، مالک آن نیز مجاب می شود با توجه به مباحث مقررات ملی ساختمان اقدام به بازسازی یا تخریب ساختمان خود کند و دیگر شاهد فجایع انسانی در اثر وجود ساختمان های نا امن نخواهیم بود. وب سایت رایان بوک در این راستا، تمامی کتب تخصصی و جامع در مورد ساختمان سازی و قوانین آن را با قیمتی مناسب عرضه می‌کند و با مراجعه به آن کاربران به راحتی می‌ توانند کتب مورد نیاز خود را تهیه کنند.

سوالات متداول

آیا مباحث دیگری هم به مقررات ملی کشوری (ساختمان) افزوده می شود؟

تا به این لحظه (تابستان ۱۴۰۱) سه مبحث دیگر در دست تهیه می باشد که در این مقاله به این مباحث (در کنار مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان) اشاره شده است.

قیمت کتاب های مقررات ملی ساختمان چقدر است؟

کتاب های مقررات ملی در دو نسخه الکترونیکی (دیجیتالی) و فیزیکی در سایت رایان بوک در دسترس می باشد که می توانید با کمترین قیمت آن ها را خریداری کنید. خرید مباحث مقررات ملی ساختمان تنها کمتر از ۳ هزار تومان!!!

خرید مقررات ملی ساختمان با تخفیف

در رایان بوک تخفیفات ویژه ای قرار داده شده است که می توانید این مباحث را با کمترین قیمت خریداری کنید. با قیمتی کمتر از یک آب معدنی!

‫۱۴ نظرها

  1. با عرض سلام و سپاس فراوان من تمام مباحث رو دارم ولی چون شما ویرایش جدید و مباحث جدید را دارید چطور میتونم تو گوشی فایل متنی رو داشته باشم یا تمام مباحث رو خریداری کنم من عاشق مطالعه خصوصا مباحث همراه محاسبه ونظارت واجرا هست چون آرشد طراحی و نظارت و پایه یک اجرا با ۳ دوره ایمنی از اداره کار و نظام و حقوق مهندسی را دارم و مطالعه کردم و جدیدترین مطالب رو میخواهم داشته باشم در تمام زمینه ها حتی ضوابط شهرداری در بحث اجرا و رعایت فاصله و سازه های بلند مرتبه و سقفهای جدید جدای از تیر چه بلوک متشکرم راهنمایی بفرمایید با سپاس فراوان 🙏🙏🌹🌹🙏🙏

    1. عرض ادب و احترام جناب احمدی عزیز
      در ابتدای مقاله شما می توانید از جدول مربوطه، مبحث مد نظرتان را به صورت فیزیکی و یا کتاب دیجیتال، خریداری فرمایید.

  2. سلام در مبحث پانزدهم در مورد نحوه ساخت آسانسور و پله برقی اموزش های داده می شود؟

    1. سلام و وقت بخیر جناب سلطانی محترم. همونطور که توی متن هم نوشتیم بله درمورد نحوه ساخت استراکچر ساختمان اطلاعاتی توی این مبحث مقررات ملی وجود داره.

  3. سلام من دانشجو عمران هستم خیلی این دانلود مبحث ۱۰ سخته که کاش چند ویدیو اموزش کنار خرید هر کتاب قرار می دادین

    1. سلام خدمت شما جناب دهقان. ویدیو آموزش خرید کتاب اگه منظورتون هست کار بسیار راحتی هستش. توی این مقاله تمام مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان رو براتون آوردیم. هر مبحث رو میتونین به راحتی آب خوردن دانلود و یا خریداری کنین.

  4. سلام الزامات عمومی ساختمان شامل چند مورد میشه حداقل چند مورد بیان کنید ممنونم من از بیشتر مبحث چهارم رو دوست دارم.

    1. به طور کلی دوست عزیز الزامات عمومی ساختمان به بخش های مختلفی تقسیم می شه. از الزامات مربوط به تهویه هوا گرفته تا الزامات مربوط به بام های شیبدار و مسائل عمومی!

  5. سلام من رشته ام مهندسی عمران هست بنظرم بیشترین سوالات کنکور از مبحث دهم میاد.

    1. سلام دوست عزیز. به طور کلی مباحث مقررات ملی ساختمان درمورد اصول اولیه و تجارت و استانداردهای ملی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا