سازه های بتنی و فلزی

سقف وافل چیست؟

سقف وافل چیست؟ در دهه های اخیر طراحی سقف در ساختمان سازی دچار تحول شگرفی شده است. مهندسان برای ساخت برج های بلند، به دنبال سقف هایی هستند که علاوه بر سهولت کار و بالابردن امنیت جانی انسان ها در زمان وقوع حوادث، قیمت به صرفه تری داشته باشد. سقف های وافل یک نمونه از همین سازه های خوش قیمت است که علاوه بر کاهش هزینه ساخت و ساز، زیبایی محیط را افزایش می دهد. البته جنس قالب سقف وافل، نحوه نصب و تجربه متخصص در کیفیت اجرا آن، تاثیر مستقیمی در خروجی کار می گذارد. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد طراحی سقف ها کسب کنید، می توانید به کتاب طراحی سازه های فولادی و بتنی مراجعه کنید.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل چیست؟

در پاسخ به این سوال که سقف وافل چیست، باید گفت: سقف وافل، یکی از پرکاربردترین سقف های بتنی است که برای سازه های کم فشار مانند فرودگاه ها، پارکینگ ها، ساختمان های اداری، مجتمع ها، سالن ها، ایستگاه های مترو و… به کار می رود. از مزایای آن ها می توان به قیمت مناسب، زمان ساخت کم و مقاومت بالا اشاره کرد.

ویژگی های سقف وافل

  • سقف های وافل قابلیت تغییر وزن و ضخامت را دارند.
  • این سقف ها وزن سبکی دارند و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد.
  • سقف Waffle به دلیل مشبک بودن، زیبایی خاصی به فضا داده و نیاز به سقف کاذب را از بین می برد.

برآورد قیمت سقف وافل

بهای تمام شده سقف وافل، به دو عامل هزینه خرید قالب و قیمت اجرا بستگی دارد.

۱. عوامل موثر در قیمت قالب

  • نوع قالب
  • وزن
  • کیفیت

۲. عوامل موثر در قیمت اجرا

  • تعداد سقف ها
  • نوع طراحی سقف
  • تجهیزات زیر سازی
  • میلگرد گذاری
  • آرماتور بندی

مزایای استفاده از سقف وافل چیست؟

  • دارای استحکام بالا
  • اجرای ساده تر
  • قابلیت اجرا در دهانه های بلند
  • کاهش لرزه های وارد به سازه به دلیل استفاده از میلگردهای دوطرفه
  • کاهش مصرف مصالح به دلیل شکل کاسه ای قالب
  • کاهش هزینه نیروی انسانی به دلیل نیاز کمتر به نیروهای متخصص برای اجرا

قالب وافل چیست؟

قالب وافل چیست؟

waffel در زبان انگلیسی به معنای کلوچه ای است که طرح پنجره ای دارد. اما در اینجا می خواهیم بگوییم قالب وافل چیست؟ یک قالب پلاستیکی از جنس پروپیلن است که برای ساخت سقف های وافل به کار می رود. استفاده از این قالب ها منجر به حذف بتن اضافی در ساخت سقف و کاهش هزینه می شود. همچنین سقف وافل انرژی های لرزه ای وارده به ساختمان را کاهش داده و باعث سبک تر شدن سازه می شود.

ویژگی های Waffle roof

از مهم ترین ویژگی های قالب وافل که آن را نسبت به دیگر قالب ها متمایز کرده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. چند بار مصرف بودن

امروزه کمتر از قالب های یوبوت و کوبیاکس در ساخت سقف استفاده می شود چون این قالب ها توانایی به کارگیری مجدد ندارند. یکی از دلایل محبوبیت سقف های وافل این است که چندبار مصرف هستند و می توان بعد از سفت شدن بتن آن ها را جدا و مجدد استفاده کرد.

مهم ترین مزایا و معایب سقف وافل

۲. کاهش حجم بتن مصرفی

به دلیل حذف بتن از لایه زیرین و حالت دال این مدل سقف، مقدار بتن مصرفی کاهش پیدا کرده، در نتیجه هزینه اجرا به میزان قابل توجهی کم می شود.

۳. کیفیت قالب های وافل

با توجه به اینکه قالب های وافل چندبار مصرف هستند، از همین رو باید کیفیت بالایی داشته باشند تا در مقابل ضربه، سقوط، پرتاب، وزن بتن، تغییرات آب و هوایی و فشار عوامل اجرایی مقاومت کافی را از خود نشان دهند.

۴. قیمت قالب های وافل

به دلیل استفاده مکرر از قالب ها در پروژه های مختلف، خرید آن ها از لحاظ اقتصادی برای کارفرما بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. علاوه بر این هزینه حمل، جابجایی و نگهداری آن ها نسبت به قالب های قدیمی، بسیار کمتر است.

نکات مهم قالب برداری

به دلیل چند بار مصرف بودن، باید به درستی از قالب ها استفاده شود تا دچار شکستگی و یا ترک خوردگی نگردد. نکاتی که در حین قالب برداری وافل باید رعایت شود، شامل موارد زیر است:

  • برای بیرون کشیدن وافل، قالب باید حتما با روغن های گیاهی چرب شود (تحت نظارت مهندس). در زمان قالب برداری، باید دقت کنید که میلگرد ها چرب نشوند، در صورت چرب شدن، حالت چسبندگی میلگرد به بتن از بین می رود.
  • منتظر بمانید بتن به اندازه کافی سفت شود و به مقاومت مورد نظر برسد، سپس عملیات جداسازی قالب را انجام دهید.
  • چون مدت زمان عملیات جداسازی قالب بر حسب دما تعیین می شود، در نتیجه با استفاده از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان این کار را انجام دهید.
  • قالب وافل را از چهارطرف جدا کرده و برای جداسازی از اجسام نوک تیز استفاده نکنید. چون به قالب آسیب وارد می شود.

اگر قالب را به درستی به کار ببرید و موارد بالا را رعایت کنید، می توانید چندین بار از آن ها استفاده کنید.

جنس قالب وافل چیست؟

قالب وافل چیست؟

این قالب ها از پلی پروپیلن، که جزو پرمصرف ترین مواد پلیمری صنعت پلاستیک محسوب می شود، ساخته شده است. از مواد پلی پروپیلن در صنایع مختلف مانند بسته بندی، نساجی، خودروسازی، تجهیزات پزشکی و… نیز استفاده می شود.

قالب های وافل چه رنگی است؟

این قالب ها توسط شرکت های مختلف و در رنگ های متنوع ساخته می شوند؛ اما به طور کلی در دو رنگ سفید و مشکی وجود دارند. رنگ سفید قالب وافل، درجه کیفیت بالاتری دارد، چون مواد اولیه مصرفی در آن مرغوب تر است. این تفاوت قیمت بین مدل سفید و مشکی، دست مشتری را در انتخاب باز می گذارد! قالبی با کیفیت و قیمت بالاتر یا قالب با کیفیت پایین تر و قیمت مناسب تر؟!

انواع قالب Waffle

قالب های وافل بر اساس کاربرد، شکل و عملکردی که دارند به دو دسته تقسیم می شوند:

قالب یک طرفه قالب دو طرفه
یک قطعه u شکل از جنس پلاستیک به شکل نیمه مکعب
برای سقف های با دهانه کوتاه تر برای دهانه های عریض
انتقال بار در یک راستا اجرای سقف های مشبک یا دوطرفه و انتقال بار در دو راستا
توسط بست به قالب های مجاور متصل می شود توسط بست به قالب های مجاور متصل نمی شود
باعث شکل گیری تیرچه می شود در هر دو جهت تیرها و ستون ها به عنوان تکیه گاه عمل می کنند
فاصله آکس به آکس ۶۰-۷۰ سانتی متر، عمق ۲۵-۳۰ سانتی متر، طول ۱۲-۱۴ سانتی متر در ابعاد ۶۰*۶۰ تا ۹۰*۹۰ وجود دارد
در زمان اجرا، تیرچه های میانی را نمی توان حذف کرد. دارای دو تکیه گاه ستونی است که بار را از سقف به ستون منتقل می کند. در زمان اجرا، تیرهای میانی را می توان حذف کرد.
میلگرد گذاری تیرچه ها در یک جهت است. از میلگردهای حرارتی استفاده می شود. از میلگردهای اصلی به شکل شبکه استفاده می شود.
در زمان اجرا، نیاز به یونولیت و بلوک نیست. در زمان اجرا نیاز به بلوک و یونولیت دارد.
دارای شکل مستطیلی دارای شکل مربعی
از لحاظ اقتصادی کم هزینه تر از لحاظ اقتصادی هزینه بالاتر
حداکثر دهانه سقف وافل چقدر است؟ (اندازه استاندارد)

از کجا قالب مناسب بخریم؟

قالب های وافل را از شرکتی بخرید که:

  1. تولید کننده باشد.
  2. کیفیت قالب را تضمین کند.
  3. ضمانت نامه معتبر داشته باشد.
  4. قابلیت بازخرید داشته و پس از پایان کار، مجدد قالب را ازکارفرما خریداری کند.

ابعاد قالب وافل

قالب های وافل یک طرفه، از مونتاژ چند قطعه ایجاد شده و سایز مشخصی ندارند، در نتیجه می توان ابعاد و سایز قالب را تغییر داد. اما در قالب های دو طرفه ابعاد و سایز ثابت بوده و بصورت کلی تولید می شوند. وافل های دو طرفه بر اساس ابعاد متفاوتی تولید می شوند تا نیاز کارفرماهای مختلف را برطرف کنند. این ابعاد بر اساس نوع کاربری، ضخامت سقف و نوع قالب متفاوت است.

کلام آخر

سقف وافل چیست؟ امروزه استفاده از سقف های وافل به دلیل کم هزینه بودن و مقاومت بالا، رواج بسیاری پیدا کرده است. در این سقف ها از قالب هایی استفاده می شود که با ایجاد فضای خالی و دال، میزان بتن مصرفی زیرین را کاهش می دهند. این سقف ها با ظاهر مشبکی که دارند از منظر دکوراتیور بسیار زیبا هستند و نیاز به سقف کاذب را از بین می برند.

یکی از مهم ترین مشخصات قالب های استفاده شده در این سقف ها، چند بار مصرف بودن آن ها است. یعنی بعد از بتن ریزی قالب و گذشت مدت زمان مشخص، می توان آن را جدا کرده و در صورتی که به درستی قالب برداری انجام شده و آسیبی به آن وارد نشود، چندین بار دیگر از آن استفاده کرد.

سوالات متداول

سقف وافل چیست؟

وافل یک سقف بتنی است که برای سازه های کم فشار استفاده می شود. از نمونه کاربردهای سقف وافل می توان به فرودگاه ها، سالن های اجتماعات، تالارهای کنفرانس، مترو و.. اشاره کرد.

چرا از قالب وافل، برای سقف استفاده می شود؟

با استفاده از این قالب ها میزان بتن زیرین در سقف سازی کاهش پبدا کرده و هزینه اجرا کم می شود. همچنین استفاده از این قالب ها میزان لرزه وارده به سازه را کاهش داده و از لحاظ دکوراتیو باعث زیبایی فضا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا