عمومی

معرفی بهترین رشته‌ ها برای مهاجرت (معرفی رشته‌های آینده‌دار در خارج از ایران)

همان‌طور که می‌دانید مهاجرت امروزه به یکی از داغ‌ترین و جنجالی‌ترین موضوعات روز ایران تبدیل شده است. اگر شما هم در بحبوحه انتخاب رشته دبیرستان، دانشگاه و یا حتی دانشجویی هستید که به تغییر رشته فکر می‌کند قطعاً این مطلب برای شماست.
در این مقاله مواردی از بهترین رشته ها برای مهاجرت به شما معرفی خواهد شد.

ملاک برترین بودن این گزینه‌ها به ترتیب اولویت شامل:

  • سهولت در پیداکردن پوزیشن‌های قابل درخواست
  • سهولت در پیداکردن فاند و بورس‌های تحصیلی
  • بالابودن تقاضا برای کار افراد متخصص در رشته مربوطه
  • پیداکردن شغل مرتبط با تخصص آسان‌تر
  • درآمد، رفاه و به طبع آن کیفیت زندگی بالاتر

توجه کنید که هر مقصدی می‌تواند نیازهای متفاوت و کمبودهای خاصی داشته باشد و باتوجه‌ به آن می‌توان انتخاب کرد که کدام رشته‌ها برای شما بهترین است برای مثال در کشور آلمان شغل مهندسی عمران، نیروی متخصص آی‌تی و کادر درمان مخصوصاً پرستار بسیار پرطرفدار است؛ بنابراین افرادی که به تحصیل و زندگی در این کشور علاقه‌مند هستند، آلمان را می توانند به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت مهندس عمران در کنار رشته‌های دیگر مثل آی‌تی، پرستاری و کامپیوتر به حساب آورند.
با درنظرگرفتن تمام نکات گفته شده لازم به ذکر است که آیتم‌های لیست زیر به‌صورت کلی و به طور میانگین بر اساس نیاز جهانی نوشته شده است.

best-majors-for-immigration-02

رشته‌های گروه مهندسی

رشته‌های گروه مهندسی بی‌شک صدرنشین جدول بهترین رشته های مهاجرت هستند. مهاجرت با این رشته‌ها به علت وجود اصول ثابت و جهانی بسیار راحت‌تر از دیگر موارد است علاوه بر این عموماً مهندسان و متخصصان این حوزه در تمام دنیا درآمد بسیار خوبی دارند. در این بخش پنج مورد از رشته های پرطرفدار برای مهاجرت با محوریت مهندسی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- مهندسی کامپیوتر و کلید طلایی مهاجرت به تمام کشورها

اولین و بهترین رشته در سرتاسر دنیا برای مهاجرت بی‌شک مهندسی کامپیوتر است. این رشته بسیار دانشجو پذیر است و دانشجویان غالباً پس از تحصیل به‌راحتی کار ایده‌آل خود را پیدا می‌کنند. باتوجه‌به پیشرفت روزافزون تکنولوژی نیاز مبرم به مهندسان کامپیوتر هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود پس تاپ‌ترین رشته برای مهاجرت این رشته است.

از مزیت‌های بی‌نظیر رشته مهندسی کامپیوتر وجود یک‌زبان جهانی (انگلیسی) در طول پروسه است؛ بنابراین چنانچه قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی غیرانگلیسی‌زبان را دارید رشته مهندسی کامپیوتر بهترین گزینه است چرا که با وجود دانش کم زبان بومی آن کشور، تنها با زبان انگلیسی امکان پیداکردن شغل و پوزیشن‌های تحصیلی خوبی خواهید داشت.

فراموش نکنید که درآمد مهندسان کامپیوتر، برنامه‌نویسان، مهندسان نرم‌افزار و این قبیل مشاغل مشابه از میانگین درآمد در اکثر کشورها بالاتر است. شما می‌توانید در سایت‌های مرتبط، میزان درآمد هر کدام از متخصصان این رشته را باتوجه‌به کشورهای مقصد بررسی کنید.

لازم است که بدانید سایر رشته‌های مرتبط با مهندسی کامپیوتر و زیرشاخه‌های کامپیوتر همچون مهندسی نرم‌افزار، سخت‌افزار، هوش مصنوعی، شبکه و امنیت نیز از راحت‌ترین و پر طرفدارترین رشته‌ های مناسب برای مهاجرت تحصیلی و کاری هستند.

۲- مهندسی عمران

مهندسی عمران از بهترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی و کاری است. همان‌طور که می‌دانید شغل مهندسی عمران فقط به حوزه ساختمان‌سازی منحصر نمی‌شود و طیف عظیمی از فعالیت‌ها مانند شهرسازی، راه‌وترابری، ژئوتکنیک، زلزله و… را در بر می‌گیرد به‌خاطر همین گستردگی در زیرشاخه‌های عمران کاملاً بدیهی است که فرصت‌های شغلی هم برای این رشته بسیار زیاد هستند.

هر آنچه باید درباره مواد تشکیل دهنده روان کننده بتن بدانید!

بهترین کشور برای مهاجرت مهندس عمران کشورهای کانادا، انگلیس، آمریکا، آلمان، سوئد، دانمارک و نروژ است.
اگر بر حسب درآمد بخواهیم به این کشورها برای شغل مهندسی عمران رتبه بدهیم در کشورهای دانمارک، نروژ و آمریکا افراد مشغول در شغل مهندسی عمران به‌صورت میانگین درآمد بالاتری دارند و بهترین کشور برای مهاجرت مهندس عمران به شمار می‌روند.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی و بعد اقامت و کار در کشور هدف را دارید پیشنهاد ما به شما مهاجرت در مقطع ارشد است تا در بخش اعظمی از هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود. فراموش نکنید که در صورت داشتن رزومه و پیشینهٔ قوی راحت‌تر می‌توانید در پروسه اپلای برای مقطع ارشد از مزایای داشتن فاند و بورس بهره‌مند شوید.

۳- مهندسی نفت

بهترین مقاصد برای مهندسین نفت، کشورهای نفت‌خیز مانند دبی، امارات، قطر، عمان و نروژ و امثال آنها هستند. در حالت کلی مهندسین نفت درآمد بسیار بالایی دارند.

در صورت انتخاب این رشته به یاد داشته باشید اگرچه که این رشته پرستیژ و درآمد بالایی دارد؛ اما درصورتی‌که قصد مهاجرت به کشوری خاص دارید حتماً از قبل ظرفیت‌های کشور مقصد را بسنجید برای مثال مهندسین نفت در کشورهایی مانند آمریکا یا نروژ می‌توانند در بدو شروع به کار؛ سالیانه ۱۲۳۰۰۰ دلار درآمد داشته باشند و پوزیشن‌های خالی برای این تخصص به‌وفور پیدا می‌شود درحالی‌که در بعضی از کشورها به دلیل محدود بودن منابع نفت ممکن است میزان نیاز به این تخصص بسیار کم و ناچیز باشد.

پس قبل از انتخاب حتماً اهداف خود را تعریف کنید و متناسب با آن‌ها دست به انتخاب بزنید.
حوزه کاری مهندسین نفت در شرکت‌های خارجی عموماً در محیط‌های اداری، سایت‌ها و کانال‌های حفاری، میادین نفت و گاز است.

۴- مهندسی صنایع

حوزه تخصصی و کاری مهندسین صنایع در کشورهای خارجی در زمینه طراحی، تجزیه‌وتحلیل، کنترل عملیات و سیستم‌های تولید است. بهترین کشورها برای این دسته از متخصصین کشورهای صنعتی نظیر آلمان و کانادا است.

این رشته یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار خارج از ایران است به همین دلیل درصورتی‌که تخصص کافی داشته باشید می‌توانید اقدام به اخذ پذیرش برای مهاجرت تحصیلی با درخواست کار از طریق جاب آفر را شروع کنید.
درآمد مهندسان صنایع از سالانه به طور میانگین ۷۷۰۰۰ دلار شروع می‌شود.

۵- آی‌تی و بازار کار پر رونق جهانی

یکی از رشته های پرطرفدار برای مهاجرت این روزها برای مهاجرت رشته آی‌تی است. متخصصین آی‌تی در تمام کشور‌ها از درآمد و جایگاه شغلی خوبی برخوردارند. امروزه در هر شرکتی حداقل یک متخصص آی‌تی نیاز است و به همین خاطر تقاضا برای متخصصین در این زمینه بسیار بالا و بازارکار این حوزه بسیار داغ است.

بنابراین اگر به این حوزه علاقه‌مندید و قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به هر کشوری را دارید یکی از بهترین و بی‌ریسک‌ترین رشته‌ها تحصیل در حوزه آی‌تی است.

best-majors-for-immigration-03

بهترین رشته های علوم پایه و پیراپزشکی برای مهاجرت

اکثر رشته‌های علوم پایه و پیراپزشکی می‌توانند در لیست بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت قرار بگیرند. در بخش زیر بهترین رشته های علوم پایه برای مهاجرت در این لیست به شما معرفی خواهد شد.

۱- مهاجرت تحصیلی و کاری با رشته پرستاری

امروزه در هر جمعی به گوشتان می‌خورد که پرستاری از بهترین رشته های دانشگاهی برای مهاجرت است. این جمله به‌غایت صحیح است به همین خاطر با وجود معرفی بهترین رشته‌های پیراپزشکی برای مهاجرت؛ این رشته را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.
بعد از کووید ۱۹ این نیاز مبرم به نیروی متخصص پرستاری به‌صورت جهانی احساس شد و تقریباً تمام کشورهای دنیا این نیاز حیاتی را به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن تجربه کردند و این یکی از مهمترین دلایل به تبدیل شدن پرستاری به عنوان بهترین رشته برای مهاجرت شد.

آینده شغلی رشته الکتروتکنیک

افرادی که در رشته پرستاری پذیرفته شوند و تحصیل کنند پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی بدون نیاز به تحصیل در کشور مقصد می‌توانند از طریق کار برای مهاجرت اقدام کنند. همان‌طور که گفتیم به‌خاطر نیاز جهانی بسیاری از کشورها برای جذب هر چه بیشتر نیروی پرستار تسهیلات وسوسه‌انگیز زیادی را پیشنهاد می‌دهند.

توجه داشته باشید که در بسیاری از کشورها برای گرفتن مجوز کار و معادل‌سازی مدارک ممکن است برای مدت کوتاهی مجبور به گذراندن تعدادی کلاس و کارورزی باشید.
بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران آلمان، هلند و کانادا است.

۲- رشته‌های محض شامل (ریاضی، شیمی، فیزیک و…)

رشته‌هایی مانند شیمی محض، ریاضی محض و امثال آنها که دانش‌محور هستند و مطابق علوم جهانی‌اند از رشته های پرطرفدار برای مهاجرت به حساب می‌آیند و گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

افرادی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند می‌تواند در مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، به‌عنوان مدرس در مدارس و یا در مقاطع بالاتر به‌عنوان دانشمند و پروفسور در زمینه‌های تخصصی خود مشغول شوند.

برای این‌گونه رشته‌ها بهترین مقاصد کشورهای آمریکا، نروژ، سوئیس است چرا که به‌طورکلی بودجه تحقیقات در این کشورها بسیار بالاست بنابراین شما هم با زندگی در این کشورها به‌عنوان محقق درآمد و فرصت‌های بیشتری خواهید داشت.

۳- رشته‌های پیراپزشکی شامل فیزیوتراپی، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی

شما با تحصیل در هر یک از این رشته‌ها نه‌تنها می‌توانید در مقاطع بالاتر نظیر ارشد و دکترا در خارج از ایران به‌صورت تحصیلی مهاجرت کنید؛ بلکه در صورت داشتن رزومه و تخصص کافی به‌راحتی می‌توانید از طریق کاریابی وارد مقاصد هدف خود شوید.

تعداد زیادی از رشته‌های پیراپزشکی معمولاً در دسته بهترین رشته ها برای مهاجرت کاری هستند که به‌ اختصار به نام بهترین‌های آن اشاره می‌کنیم.

  • کاردرمانی
  • فیزیوتراپی
  • علوم آزمایشگاهی
  • اتاق عمل
  • پرستاری
  • مامایی
  • گفتاردرمانی
  • رادیولوژی

best-majors-for-immigration-04

رشته‌های علوم‌انسانی و مهاجرت

رشته‌های علوم‌انسانی از آن جایی که گره‌خورده بافرهنگ و پیچیدگی‌های انسانی است، رشته‌های خوبی برای مهاجرت نیستند. البته تعدادی از این رشته‌ها می‌توانند جزو بهترین رشته‌ ها برای مهاجرت قرار بگیرند و در صورت تلاش از پردرآمدترین رشته‌های دنیا هستند.

۱- مهاجرت با رشته مدیریت

رشته‌های گروه مدیریت در بین رشته‌های علوم‌انسانی درخشان‌ترین‌ها هستند. با وجود زیرشاخه‌های بسیار این رشته به ترتیب از بالابه‌پایین این لیست را مرتب کرده‌ایم تا بهتر متوجه شوید که برای مهاجرت کدام آن‌ها بهتر است.

  • مدیریت کسب‌وکار MBA
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت مالی

جمع بندی

در آخر؛ لازم به ذکر است که در رشته‌های گروه انسانی شما ملزم به یادگیری زبان مقصد هستید تا بتوانید راحت‌تر کار مرتبط با زمینه تخصصی خود پیدا کنید علاوه‌برآن در تمام رشته‌های گفته شده درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی دارید با یادگیری زبان مقصد می‌توانید گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشید و در بسیاری از کشورها نظیر فرانسه، آلمان و.. در صورت تسلط به زبان کشور مقصد رایگان تحصیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا