عمومی

راهنمای جامع نحوه ساخت بتن سبک

متخصصان برای مقاوم سازی ساختمان، در جست و جوی مصالح جدیدی می باشند که باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه ها شود. یکی از مواد اولیه که کارایی بالایی در ساخت سازه ها دارد، بتن می باشد. در مقاله بتن چیست بطور مفصل در مورد انواع بتن و کاربردهای آن پرداخته ایم. امروزه در مراحل سبک سازی ساختمان، از بتن سبک به خاطر وزن کم نسبت به بتن های معمولی استفاده می شود. این بتن انواع مختلفی دارد که با توجه به نحوه ساخت بتن سبک می توان به تهیه بتن سبک بدون سنگدانه ریز، سبک هوادار و تولید بتن با سنگدانه سبک اقدام کرد.

مواد لازم برای تولید بتن سبک

بهترین فرمول برای ساخت بتن سبک، ترکیب ۸ قسمت سیمان، ۸ قسمت ماسه، ۵ قسمت آب و ۸ قسمت پرلیت می باشد. تولیدکنندگان در ساخت بتن از مصالح دیگری نیز استفاده می کنند که عبارت اند از:

  • سنگدانه درشت یا شن
  • سنگدانه کوچک یا ماسه
  • سیمان
  • آب
  • سنگدانه های سبک جایگزین سنگدانه های سنگین نظیر ورمیکولیت، پرلیت و استایروفوم

نحوه ساخت و اختلاط بتن سبک

با توجه به روش های متعددی که در نحوه ساخت بتن سبک وجود دارد، این بتن را به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند. در ادامه نحوه تولید انواع بتن سبک را خدمت شما بیان می کنیم.

تولید بتن با سنگدانه سبک

متخصصان در روش تولید بتن با سنگدانه سبک، از مصالح مشبک یا منفذدار که وزن ظاهری آن ها کم می باشد، به جای سنگدانه معمولی با چگالی ۶/۲ استفاده می کنند. بتن های سبک بدون ریزدانه مقاومت خوبی ندارند، به همین علت برای افزایش پایداری، از سنگدانه های سبک برای ساخت این بتن استفاده می شود. قبل از اختلاط، سنگدانه بتن همراه با سنگدانه سبک، باید بیشتر از ۱۰ درصد رطوبت را به خود جذب کنند و هر چه نرمه سنگدانه ها کمتر و دانه بندی بیشتر باشد، اثر موثرتری خواهد داشت.

پردرآمدترین شغل های رشته الکترونیک صنعتی را بشناسید!

بتن سبکی که از این روش حاصل می شود، دارای مقاومت بالاتر از ۱۷ مگاپاسکال و چگالی کمتر از ۱۸۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

روش ساخت بتن سبک هوادار یا بتن گازی

تولیدکنندگان در روش بعدی، با ایجاد منافذ و حباب بزرگ تر در داخل بتن نسبت به منافذ حباب هوا، بتن های سبک اسفنجی تولید می کنند. این کار باعث مقاومت بالا و وزن پایین در بتن می شود که می تواند بار را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. البته ناگفته نماند که این بتن برای مقاومت سازه مناسب نمی باشد. در ادامه به نحوه ساخت بتن سبک گازی می پردازیم.

  • ابتدا از پودر آلومینیوم به عنوان یک ماده افزودنی به مخلوط بتن تازه استفاده می شود.
  • سپس از سنگدانه های سبک به جای سنگدانه های معمولی برای بتن های بدون فرم به کار می رود.
  • در انتها، نسبت آب به سیمان برای این بتن ۰.۴ به ۰.۵ و نسبت ماسه به سیمان ۲ به ۱ در نظر گرفته می شود که اگر سنگدانه درشت اضافه شود، به نسبت ۱:۱۲ می رسد.

چگالی این بتن، بین ۵۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب تا ۹۹۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد، به گونه ای که روی آب شناور می شود.

طرز تهیه بتن سبک بدون سنگدانه ریز

متخصصان در روش آخر، از سنگدانه های بزرگ به جای سنگدانه های کوچک استفاده می کنند، تا شامل حجم بیشتری شود و وزن نهایی بتن کاهش یابد. این بتن به خوبی متراکم نمی شود و مستعد ترک های داخلی می باشد. عموما در نحوه ساخت بتن سبک بدون سنگدانه ریز، از سنگدانه های درشت که از الک ۲۰ میلی متری عبور کرده و در ۱۰ میلی متری گیر می کند استفاده می شود.

پیشنهادات ویژه برای خرید کتاب برای روز مادر

نسبت سیمان به سنگدانه در ساخت چنین بتنی ۱:۱۶ تا ۱:۱۰ متغیر می باشد.

فاکتورهای مهم در در ساخت بتن سبک

در ساخت بتن سبک برای رسیدن به کیفیت مطلوب، باید موارد زیر را رعایت کنید.

  1. حتما همه مواد را قبل از استفاده وزن کنید تا مخلوط بتن بهم نخورد.
  2. تاریخ مصرف سیمان را چک کنید.
  3. به آرامی آب را به سایر مواد اضافه کنید تا از سفت شدن و شل شدن مخلوط جلوگیری شود.
  4. از مواد مرغوب استفاده کنید، زیرا استفاده از مواد نامرغوب عمر و فشار بتن را پایین می آورد.
  5. سنگدانه ها، ۲۴ ساعت قبل از بتن ریزی خیس شوند.
  6. بهترین میزان رطوبت برای سنگدانه ها، ۵ درصد می باشد.
  7. عیار سیمان، باید بیشتر از ۴۰۰ کیلوگرم در متر مکعب در نظر گرفته شود.
  8. حداکثر دما هنگام ساخت بتن سبک حدود ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتی گراد و حداقل دما ۴ درجه سانتی گراد باشد.
  9. حداقل اندازه سنگدانه ها برای بتن سازه ای ۲۰ میلی متر و برای بتن های غیر سازه ای ۱۰-۱۲ میلی متر در نظر گرفته شود.

کلام آخر

امروزه در ساخت سازه ها، از بتن سبک به جای بتن معمولی استفاده می شود. با توجه به نحوه ساخت بتن سبک، می توان این بتن را به سه نوع بتن فاقد سنگدانه ریز، سبک هوادار و بتن با سنگدانه سبک دسته بندی کرد. در تولید بتن سبک، از سنگدانه های سبک و بزرگ استفاده می کنند و با ایجاد منافذ و حباب ها، بتن اسفنجی پدید می آید. شما می توانید با مراجعه به  سایت رایان بوک کتاب های مرتبط با این موضوع را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا