عمومی

کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی

در سال های اخیر یکی از پرطرفدارترین حوزه های صنعت و ساختمان استفاده از هوش مصنوعی Artificial Intelligence یا همان هوش ماشینی در این صنعت می باشد. آیا می دانستید سالانه حدود ۱۰ تریلیون دلار هزینه نیروی کار در صنعت ساخت و ساز در سراسر جهان می شود؟ این گزارش مکنزی McKinsey Global Institute می تواند تاکیدی بر نیاز هوشمندسازی اماکن مسکونی و اداری و کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی داشته باشد.

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که هوشمندسازی ساختمان ها تا چه اندازه می تواند در مصرف هزینه ها صرفه جویی کند؟

از مهمترین مواردی که قبل از شروع ساختمان سازی باید برای آن برنامه ریزی کرد، بحث امنیت ساختمان می باشد. قطعا ساخت و ساز ساختمان های هوشمند به تنهایی در رشد این صنعت کافی نخواهد بود. آگاهی از قوانین و مقررات ملی ساختمان می تواند در این زمینه معتبرترین منبع باشد. برای دانلود مبحث ۱۰ یا دیگر مباحث مقررات ملی ساختمان می توانید به فروشگاه وب سایت رایان بوک مراجعه نمایید.

رشد جهانی صنعت ساخت‌ و ساز در طول چند دهه گذشته نسبت به قبل تنها یک درصد بوده و این آمار می‌ تواند فجایع زیادی را برای ما روشن کند! حقیقت این است که این آمار در مقایسه با نرخ رشد ۳.۶ درصد در بخش تولیدات و ۲.۸ درصد برای کل اقتصاد جهان، عدد بسیار کمی بوده و نشان می‌ دهد که صنعت ساختمان سازی نیاز به یکسری تغییر و تحولات اساسی دارد تا فرایندها بهینه‌ تر شوند.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

دانش و علم جدیدی به نام هوش مصنوعی! این هوش که نام های مختلفی مثل هوش ماشینی و Artificial Intelligence (AI) هم در صنایع مختلف به خصوص ساخت و ساز استفاده می شود، عمر زیادی از پیشرفت این تکنولوژی و هوشمندسازی ماشین آلات و وسایل منزل نمی گذرد. فکر و اندیشه راه اندازی این هوش از همان سال های ابتدایی اختراع کامپیوتر، یعنی سال ۱۹۴۳، در ذهن برنامه نویسان حک شده بود.

هوش مصنوعی فناوری و علم هوشمندسازی خانه و تجهیزات است که به راحتی هر چه بیشتر افراد کمک می کند. این هوش همواره در مسیری قرار گرفته است که مثل انسان تفکر، رفتار و امور را انجام دهد!

احتمالا فیلم های سینمایی که از آینده سخن می گویند دیده اید! در اکثر موارد هوش مصنوعی جزو بخش جدایی ناپذیر آن زندگی ها و تصاویر می باشند. وجود علم کامپیوتر و خانه های هوشمند می تواند سیستم های اتوماتیک و بهینه ای را در اختیار عموم قرار دهد. از سال ۲۰۱۰ بود که پیشرفت قابل توجهی از هوش مصنوعی در کشورهای اروپایی و آمریکایی در ارتباط با AI را شاهد هستیم. زمان زیادی نمی گذرد که این پیشرفت هوش های ماشینی باعث افزایش سطح زندگی ها شود.

دلیل استفاده از تکنولوژی های جدید و هوشمندسازی در ساخت و ساز

به کارگیری فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای تیم‌ها و افرادی که تابه‌حال از آن‌ها استفاده نکرده‌اند، احتمالاً همواره با دشواری و سختی همراه باشد، اما به کارگیری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در فرایند افزایش کارآیی در سایت‌های کاری و صرفه جویی در هزینه می‌تواند به ما کمک‌های زیاد کند.

کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی در طول این سال‌ها تأثیرات خود را در صنایع دیگر به نمایش گذاشته و حال نوبت صنعت ساختمان سازی است که با کمک این تکنولوژی تغییرات اساسی در این راستا و در این زمینه به‌وجود آورد.

در گذشته تکنولوژی های مختلفی در ارتباط با مهندسی زلزله و سایر مهندسی ها و اصول ایمنی در ساخت ساز رونمایی و کشف شده است. همچنین آیین نامه های مخلتفی برای محکم کاری های مربوط به حفظ استراکچر ساختمان و استحکام آن در دسترس می باشد که یکی از معروف ترین آن ها استاندارد ۲۸۰۰ است. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد این استاندارد هستید می توانید دانلود استاندارد ۲۸۰۰ را رایگان تجربه کنید.

ویدیو کاربرد هوش ماشینی در ساختمان سازی

ساخت‌ و ساز هوشمند، دور از دسترس نیست!

به کارگیری کاربردهای بالقوه‌ای که هوشمند سازی ماشین آلات و هوش مصنوعی دارد، می‌تواند در ساخت‌ و ساز تغییرات اساسی ایجاد کند. شاید می‌پرسید چرا؟ در صنعت ساختمان سازی درخواست‌های مربوط به اطلاعات و دیتای جمع‌آوری شده، مسائل پیش بینی نشده، تغییر در سفارش‌ها در هنگام پروژه، امری بسیار طبیعی و معمول است که احتمالاً با آن روبرو خواهیم بود، اما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا بهترین نتیجه را در این راستا و در این زمینه کسب کنیم.

عایق کاری پی ساختمان را با نانو، ایزوگام و قیرگونی به سرانجام برسانید

یادگیری ماشین در صنعت ساختمان سازی می‌تواند به عنوان یک دستیار آگاه و هوشمند عمل کند و تمامی داده‌ها را برای ما آنالیز کرده و خلاصه آن را به صورت یک گزارش به ما ارائه دهد تا فرایند کاری خود را بدانیم. (البته این دستیار بودن به معنای این است که گاهی اوقات هم این امکان وجود دارد که به ما در برخی از موارد هشدار بدهد.)

۷ کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی

کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازیدر ادامه سعی می‌کنیم برخی از مهم‌ترین کاربردهایی که هوش مصنوعی در ساخت و ساز ساختمان دارد را بررسی کنیم:

۱. جلوگیری از افزایش هزینه‌ های احتمالی

هنگامی که صحبت از پروژه‌های بزرگ می‌شود، معمولاً این موضوع هم مطرح می‌گردد که چگونه کسری بودجه را جبران کرد! موردی که تحت هر شرایطی در هر پروژه بزرگی قابل مشاهده است، اما اگر از هوش های ماشینی کمک بگیریم، می‌توانیم این موضوع را جبران کنیم و بهبود ببخشیم.

شبکه‌های عصبی مصنوعی در آیین نامه پروژه‌ های ساختمان سازی می‌ توانند بر اساس اندازه پروژه، نوع قرارداد، سطح شایستگی مدیران و … کاربرد داشته باشند به شکلی که دیگر نگرانی از بابت هزینه‌های پنهان نداشته باشیم! داده‌ها و اطلاعاتی که شبکه‌های عصبی می‌توانند برای ما ایجاد کنند، می‌تواند شامل داده‌های زمانی برای شروع و پایان پروژه، پیش بینی مدت زمان انجام و فعالیت‌های لازم در این راستا باشد.

به کارگیری هوش مصنوعی در ساختمان سازی می‌تواند مهارت و دانش ما را در این زمینه بهبود ببخشد و سرعت انجام کارمان را زیاد کند. اگر در پروژه‌ای از هوش مصنوعی استفاده شود، می‌توان شاهد این بود که در پروژه‌ها کارگر و نیروی کمتری استفاده می‌شود و در نتیجه هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

۲. طراحی بهتر نما و ساختمان از طریق طراحی سازنده

طراحی بهتر نما و ساختمانهنگامی که صحبت از مدل سازی ساختمان می‌ شود، منظور ما در واقع یک مدل سازی سه بعدی است. از این رو افراد این به طور می‌ توانند بینایی را برای برنامه ریزی، طراحی، ساخت و مدیریت کارآمد ساختمان‌ ها و زیر ساخت‌ ها ارائه کنند.

برنامه ریزی در مدل‌های سه بعدی به این معناست که تمامی فعالیت‌های لازم در راستای ساختمان‌ سازی از جمله معماری، مهندسی، مکانیک، برق و لوله کشی به صورت کامل زمان‌بندی شود. ما در تمام این فرایندها سعی در این داریم که تیم‌ها را با یکدیگر ادغام کرده و یک اقدام شایسته در راستای رشد پروژه انجام دهیم.

 نرم افزار ETABS که یکی از لازمه ها و پیش زمینه های وجود و پیشرفت هوش مصنوعی (AI) می باشد، یکی از دسته بندی ها و کتب موجود برای مهندسین عمران می باشد که در ساختمان سازی به کمک شما می آید.

نرم افزاری که از آن یاد کردیم، می‌ تواند با کمک تکنولوژی یادگیری ماشین برای ایجاد مدل‌های سه بعدی از سیستم مکانیکی، الکتریکی حتی لوله‌کشی ساختمان انجام دهد و کار ما را بسیار راحت کند. در نظر داشته باشید که این موضوع مغایرتی با طراحی که طراح انجام می‌دهد ندارد، بلکه به او در این فرایند برای بیشترین بهره وری از فضا و منابع کمک می‌کند.

۳. کاهش ریسک‌ هایی که در پروژه وجود دارد!

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود از کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی استفاده کنیم، مسئله ریسک‌هایی است که در پروژه وجود دارد! هر پروژه ساختمانی بدون ریسک اصلاً معنا ندارد چرا که پروژه‌های ما بر مبنای منابعی که در آن‌ها صرف می‌کنیم، می‌توانند برای ما مشکلات و مبناهایی ایجاد کنند که شاید چندان نتوانیم راحت آن‌ها را درک کنیم.

۴. برنامه ریزی پروژه به صورت هدفمند

برنامه ریزی پروژه به صورت هدفمندبرنامه ریزی کردن پروژه‌های بزرگ ساختمانی از جمله رشته‌های دانشگاهی است که افراد باید سال‌ها تلاش کنند تا ابتدا به صورت تئوری این موضوع را یاد بگیرند! حالا فرض کنید که ما بتوانیم با کمک هوش مصنوعی در ساختمان سازی این برنامه‌ریزی را به صورت هدفمند و پروژه محور انجام دهیم و اطمینان داشته باشیم که کمترین میزان خطا رخ می‌دهد.

الگوریتم‌هایی که در این راستا می‌توانند تعریف شوند و مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانند در اصطلاح الگوریتم‌های یادگیری تقویتی باشند. این روش‌ها بر مبنای آزمون و خطا می‌توانند رشد کنند تا جایی که دیگر سرنوشت پروژه‌ای از بین برود. برنامه ریزی هم به عنوان یک کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی که مهم می باشد، قابل معرفی و از مهم ترین مزیت های آن است.

آشنایی با بهترین مهندس عمران ایران | از کسب علم تا درخشش!

۵. افزایش امنیت در ساختمان سازی

مسئله امنیت در ساختمان سازی از جمله مواردی است که همیشه و در همه جا از آن صحبت می‌شود، اما آیا واقعاً مسئله‌ای است که قابل حل با هوش مصنوعی در ساختمان سازی باشد؟ بر اساس تحقیقات انجام شده توسط اداره امور امنیت و سلامت مشاغل آمریکایی (OSHA)، دلیل اصلی مرگ و میر در فعالیت‌های خصوصی (البته این موضوع به استثنای تصادف در بزرگراه‌ها است) می‌تواند در صنعت ساخت‌وساز سقوط از ارتفاع و به دنبال آن برخورد ضربه‌ای از سوی یک جسم، برق گرفتگی و گرفتار شدن بین مصالح ساختمانی را در بر بگیرد.

بر اساس گزارش‌ها برخی از پیمانکاران فعال سعی داشته‌اند با به کارگیری هوش مصنوعی راجع به این موضوع کسب اطلاع کنند که چه بخش‌هایی از پروژه آن‌ها احتمال خطر بیشتری دارد و باید چه کاری برای این موضوع انجام دهند! (بر اساس آخرین اخبار این سیستم و الگوریتم بر اساس تصاویر و داده‌های بصری که به آن داده می‌شود، می‌تواند کار کند.)

۶. مبارزه با بحران کمبود نیروی کار

آخرین مزیت و کاربرد هوش مصنوعی در ساخت و ساز که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، مشکل و بحران کمبود نیروی کار است که در هر حوزه‌ای از صنعت به چشم می‌خورد. شاید در واقع یکی از دلایل اصلی سرمایه‎ گذاری و ورود بسیاری از کسب و کارهای ساخت‌وساز به هوش مصنوعی هم همین باشد که بتوانند با کمک کامپیوتر و تکنولوژی نیاز به نیروی کار را به حداقل رسانده و کار را با دقت بالاتری به انجام برسانند.

چه بسیار پروژه‌هایی بودند که به خاطر نبود نیروی کار ماهر و متخصص به درستی و کیفیت بالا انجام نشده اند! اما در آینده با کمک ربات‌های ساختمانی حتی لطف هوش های ماشینی هم شامل حال مهندسین برق هم می شود. اگر مشتاق هستید تا بدانید چگونه کسب درامد از رشته مهندسی برق ممکن است و یا حتی چگونه آن را افزایش دهید، به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

۷. آینده‌ ای روشن برای صنعت ساختمان سازی

آینده‌ای روشن برای صنعت ساختمان سازیبا کمک کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی و سایر ملزومات لازم در این حوزه شاهد این هستیم که به بهترین شکل و روش به زودی شاهد این موضوع خواهیم بود که صنعت ساخت‌ و ساز رشد و پیشرفت زیادی خواهد کرد. چه خوشمان بیایید چه نیایید، هوش های ماشینی و AI جای بسیاری از فعالیت هایی که به دست انسان ها صورت می گیرد را اشغال می کند. احتمالا بسیاری از ما آینده ای را می بینیم که آن را در خواب هم تصور نمی کردیم!

نتیجه گیری

هوشمند سازی خانه و سیستم های برنامه نویسی هدفی والا در این جهان را دارند. هدفی با تبدیل کردن وضع امروزه به راحت ترین شیوه های ممکن! می توان از هوش های ماشینی و مصنوعی به عنوان یک آینده شیرین یاد کرد! آینده ای که به اصطلاح پر از ربات و سیستم های فنگ شویی است!

در این مقاله از رایان بوک توجه شدیم در آینده ای نه چندان دور، کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی و ساخت ساز نقش ویژه ای را ایفا خواهد کرد. از پرینترهای سه بعدی گرفته تا شبیه سازی قلب و وجود ربات هایی با درک احساسات و تفکر! نظر شما درباره هوشمندسازی خانه و ساختمان چیست؟ آیا هوش مصنوعی به همان نتیجه دلخواه ما انسان ها می رسد؟ آیا امکان سرپیچی آن ها وجود دارد؟ تنها برای پاسخ به سوالات مطرح شده باید گذر عمر را تجربه کنیم. به امید دنیایی پر از آرامش.

سوالات متداول

علت استفاده از هوش ماشینی در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی چیست؟

به کارگیری یادگیری از ماشین و هوش مصنوعی در فرایند افزایش کارآیی در سایت‌ های کاری و صرفه جویی در هزینه می‌ تواند به ما کمک‌ های زیاد کند. باعث راحتی انسان ها و بهینه کردن زمان می شود. علل دیگری هم مثل هوشمندسازی خانه و ساختمان وجود دارد که در مقاله برایتان بیان شده است.

۷ کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی چیست؟

جلوگیری از افزایش هزینه‌های احتمالی – طراحی بهتر نما و ساختمان از طریق طراحی سازنده – برنامه ریزی پروژه به صورت هدفمند و … که به طور مفصل در این مقاله به این موضوعات پرداخته ایم.

‫۶ نظرها

  1. سلام
    مشغول نگارش یک مطلب تحقیقی هستم. شما اطلاع دارید که در صنعت ساختمان سازی کدام مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می گیرند؟ ممنون

    1. سلام و وقت بخیر جناب شکوری
      صنایع قطعا بسیار زیاد خواهند بود طی سال های آینده،‌ اما چیزی که در حال حاضر در کشورهای خارجی هم اتفاق افتاده و تغییر کرده، شامل: رانندگان کامیون، پزشکان، نگهبانان، متخصصین تحقیقات بازار، حسابداری و پذیرش بخشی از این کسب و کارها می باشند.

    1. سلام مسلم عزیز. منظورت رو اگ درست متوجه شده باشم میتونی برای طراحی های خانه های هوشمند از نرم افزار ETABS استفاده کنی.

  2. سلام من توی شرکت بی ای ام مشهد کار می کردم که با هوش مصنوعی طرح ساختمان سازی برای مشتری به چشم انداز تبدیل می کردند لطفا اگه میشه چند ویدیو از ساخت خانه با هوش مصنوعی قرار بدین

    1. سلام جناب باقری عزیز و محترم. ممنونم از اینکه خودتون رو معرفی کردین و چشم حتما. ویدیو آموزشی هم در آپدیت بعدی برای هوشمندسازی خانه ها قرار میدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا