عمومی

آینده شغلی رشته الکتروتکنیک

تا به حال فکر کرده اید رشته الکتروتکنیک چیست و آینده شغلی رشته الکتروتکنیک چه وضعیتی دارد؟ امروزه، انرژی برق و توسعه آن به عنوان یکی از فناوری های مورد نیاز کشورهای دنیا محسوب می شود. انتقال این انرژی از نیروگاه به واحدهای مصرف کننده، مستلزم حضور مهندسان رشته الکتروتکنیک است. پیشرفت صنعت برق باعث شده است تا موقعیت های شغلی متنوعی برای افراد تحصیل کرده این رشته فراهم شود؛ به طوری که صنایع مختلف کشور به نحوی به این رشته وابسته هستند. با توجه به بازار کار و آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک، فارغ التحصیلان این رشته می توانند درآمد مطلوبی نیز داشته باشند. با داشتن مهارت و دانش کافی در این رشته می توان آن را به عنوان پردرآمدترین رشته برق معرفی کرد.

معرفی رشته الکتروتکنیک

در عصر حاضر، انرژی برق نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت صنایع مختلف هر کشوری دارد. بهره برداری از این انرژی مستلرم انتقال آن از نیروگاه به واحدهای مصرف کننده مختلف چون واحدهای تولیدی، صنعتی یا خانگی است. شغل مهندسی برق این مسیر انتقال را با حضور متخصصانی چون مهندسان برق که آینده شغلی رشته الکترونیک به آن ها وابسته است، هموار می کند.

رشته الکتروتکنیک با توسعه انرژی برق و بهره مندی تمام انسانها از آن ارتباط دارد، از همین رو آینده شغلی رشته الکتروتکنیک بسیار روشن است. این رشته تحصیلی به بررسی مدارهای برق با ولتاژ بالا و نحوه کار با ابزارهایی چون کابل، کنتاکتور و تابلوهای برق می پردازد. علاقمندان به رشته الکتروتکنیک می توانند از طریق دانلود کتاب های مهندسی برق و بهترین کتاب های مهندسی برق با مباحث اصلی این رشته آشنایی بیشتری پیدا کنند. مباحث اصلی بیان شده رشته برق الکتروتکنیک، در زمینه قطعات الکترونیکی است که در سه حوزه زیر به آن پرداخته می شود:

  • شناسایی
  • آموزش نحوه کار کردن
  • کاربرد

فرق رشته الکترونیک و الکتروتکنیک

تفاوت رشته الکتروتکنیک و الکترونیک هر دو رشته الکترونیک و الکتروتکنیک از گرایش های پرطرفدار رشته مهندسی برق هستند. با این حال، مباحث تخصصی و آموزشی متفاوتی در هر کدام مورد مطالعه قرار می گیرند. الکترونیک، شاخه ای است که تمرکز اصلی آن روی مدارها و بردهای الکترونیکی و استفاده از قطعاتی چون خازن و ترانزیستورهاست؛ در حالی که، در الکتروتکنیک بررسی و آنالیز مدارهای ولتاژ بالا و کار با قطعاتی چون تابلوهای برق و انواع کابل ها مد نظر قرار می گیرد.

آینده شغلی رشته برق الکترونیک

آینده شغلی رشته الکترونیک نسبت به رشته الکتروتکنیک کمی متفاوت است. اما با هیچ منطقی خاصی نمی توان آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک را نسبت به رشته برق الکترونیک به صورت روشن تری بیان کرد. توانمندی های لازم برای هر کدام از این رشته ها، آن را برای افرادی خاص، مناسب معرفی می کند. برای افرادی با دقت و ظرافت بالا، تحصیل در رشته الکترونیک می تواند گزینه مناسب تری باشد.

معیارهای مهم برای ورود به دنیا الکتروتکنیک

با توجه به آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک، داوطلبان زیادی برای ورود به این رشته تلاش می کنند. طبیعتاً موضوعی که پیش از وارد شدن به این رشته حائز اهمیت است، تعیین اولویت بر اساس معیارهای شخصی داوطلب خواهد بود. در این ارتباط می توان معیارهای زیر را جهت تحصیل در رشته الکتروتکنیک معرفی کرد:

  • میزان درآمد رشته الکتروتکنیک
  • علاقه فردی
  • استعداد ذاتی
  • نوع کار

علاقه به حیطه شغلی، یک معیار مهم در انتخاب رشته تحصیلی است. در ارتباط با رشته مهندسی الکتروتکنیک نیز، موضوع علاقه به شغل می تواند مسیر پیشرفت هموارتری در ساختن آینده شغلی رشته الکتروتکنیک ایجاد کند.

نقطه آغاز برای تحصیل در شته الکتروتکنیک

تحصیل در رشته برق الکتروتکنیک از مسیرهای مختلفی می تواند انجام شود. نقطه آغاز ورود به این رشته برای افراد علاقمند از ۳ مسیر امکان پذیر خواهد بود.

۱. با انتخاب شاخه فنی و حرفه ای متخصص شوید!

شاخه فنی و حرفه ای رشته برق الکتروتکنیکشاخه فنی و حرفه ای یا هنرستان، بهترین روش تحصیل در رشته برق الکتروتکنیک است. مزیت تحصیل در هنرستان این است که افراد متخصص تر و ماهرتری را برای ورود به بازار کار آماده می کند. از همین رو، آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک برای فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای می تواند درخشان تر باشد؛ چرا که تمامی جزئیات و اصول فنی مرتبط با این رشته در هنرستان تدریس می شود. مراحل تحصیل در شاخه فنی و حرفه ای را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • ورود به هنرستان (شاخه فنی و حرفه ای) در پایه دهم
  • انتخاب رشته تحصیلی برق الکتروتکنیک
  • دریافت دیپلم
  • شرکت در کنکور فنی و حرفه ای
  • قبولی در دانشگاه های دولتی هنرستان (فنی و حرفه ای)
  • تحصیل در مقطع کاردانی
  • ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی تا دکتری از طریق دانشگاه های فنی و حرفه ای
0 تا 100 درآمد مهندسی عمران در آمریکا

۲. با ورود به شاخه نظری غول دانش شوید!

روشی دیگر برای تحصیل در رشته الکتروتکنیک، شاخه ریاضی و فیزیک است. دانش قوی و تسلط بر دروسی چون ریاضیات از مزایای تحصیل در این شاخه خواهند بود. با توجه به بنیه علمی قدرتمند فارغ التحصیلان این شاخه، آینده شغلی رشته الکتروتکنیک برای فارغ التحصیلان آن می تواند درخشان باشد.

۳. با ورود به شاخه کار و دانش استاکار شوید!

شاخه کاردانش براساس آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیکشاخه کار و دانش هم می تواند مسیری دیگر برای ورود به آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک فراهم کند. داوطلبان ورود به این شاخه، فقط در یکی از زیر شاخه های این رشته به صورت تخصصی آموزش می بینند. فارغ التحصیلان شاخه کار و دانش برای تحصیل در دانشگاه های دولتی باید در کنکور دانشگاه های فنی و حرفه ای شرکت کنند.

قبولی در این کنکور از طریق مطالعه منابع شاخه فنی و حرفه ای امکان پذیر است. این موضوع را می توان به عنوان یکی از سختی های ورود به شغل های رشته برق الکتروتکنیک معرفی کرد؛ چرا که داوطلبان ورود به این کنکور ملزم به خواندن کتبی هستنند که در این شاخه برای آن ها تدریس نشده است.

ایا رشته الکتروتکنیک سخت است

مهم است که هنگام تصمیم گیری در مورد رشته تحصیلی به خاطر داشته باشید که آنچه برای یک فرد آسان است می تواند برای دیگری دشوار باشد. پس آیا رشته الکتروتکنیک سخت است؟ پاسخ این سوال بله است اما همه اینها به مجموعه مهارت شما، میزان انگیزه شما و میزان زمانی که برای افزایش سطح دانش و توانایی خود می گذارید، بستگی دارد. فردی که در رشته الکتروتکنیک تحصیل می کند باید علاقه زیادی به یادگیری در مورد فیزیک و ریاضیات الکترونیک، برق و الکترومغناطیس داشته باشد. هنگامی که در زمینه های دیگر مهندسی مانند مهندسی مکانیک تحصیل می کنید، اغلب می توانید نتایج مستقیم کار سخت خود را مشاهده کنید. با این حال، رشته الکتروتکنیک به این شکل نیست و خیلی چیزها به قابل لمس و مشاهده نیست.

آینده رشته الکتروتکنیک

آیا می دانید آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک چه وضعیتی دارد؟ آینده شغلی الکتروتکنیک و هر رشته تحصیلی دیگری ارتباط زیادی با مهارت، تجربه و دانش فردی هر فرد دارد. با فراهم بودن این سه شرط، فارغ التحصیلان می توانند با موقعیت های شغلی متعددی در بازار کار روبرو شوند. برای مثال، شغل مهندس برق، به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار در بازار کار است، اما ورود به بازار شغل های رشته الکتروتکنیک، به شرط داشتن مهارت و تجربه فرد در حوزه های مختلف آن آسان تر خواهد بود. در گرایش های مختلف رشته برق از جمله الکتروتکنیک نیز این اصل صدق می کند.

درآمد رشته الکتروتکنیک

میزان درآمد افرادی که در رشته الکتروتکنیک کار می‌کنند، بسیار متغیر و به عوامل مختلف بستگی دارد. برخی از عواملی که ممکن است بر میزان درآمد در این رشته تأثیر بگذارند عبارتند از تخصص و مهارت‌ها، تجربه، موقعیت جغرافیایی، نوع شغل و نوع صنعت. بنابراین، نمی‌توان به طور دقیق یک میزان درآمد برای رشته الکتروتکنیک تعیین کرد. میزان درآمد واقعی به عوامل فردی و محیطی بسیاری بستگی دارد و متغیر است. اما ذکر این نکته ضروری است که این رشته از رشته هایی است که میزان درآمد بالایی را به دلیل سخت بودن و نوع مهارت و تخصص های مورد نیاز دارد.

بازار کار رشته الکتروتکنیک

بازار کار الکتروتکنیک در دو بخش خصوصی و دولتی قابل تفکیک است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در نیروگاه های برق، به عنوان یک سازمان دولتی مشغول به کار شوند. در صورت داشتن تخصص و مهارت مورد نیاز یک مهندس برق، اشتغال در بخش خصوصی، مانند پروژه های ساختمانی، نیز برای آنها امکان پذیر خواهد بود. همانطور که موضوع بازار کار مهندسی برق برای خانم ها اشاره کردیم جدای از مرد یا زن بودن، تنها نکته مهم درباره آینده شغلی این رشته، حرفه ای بودن فرد در تخصص کسب کرده است. در واقع، فارغ التحصیلان رشته الکتروتکنیک باید بتوانند به عنوان فردی کارآمد در محل کار خود معرفی شوند. لازمه این ویژگی، تسلط فرد به دانش و داشتن تجربه فراوان در حوزه کاری است. تنها در این صورت می تواند به رفع نیازها و مشکلات یک شرکت یا سازمان کمک کند.

رشته الکتروتکنیک چه شغل هایی دارد

علاقمندان به تحصیل در رشته برق الکتروتکنیک، با مبانی مختلفی چون برق، مدارهای الکتریکی و سیم پیچی موتورهای الکتریکی آشنا می شوند. آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک برای فارغ التحصیلان این رشته در عناوین زیر امکان پذیر است:

  • نقشه کشی مدارهای الکتریکی
  • سرویس و نگهداری وسایل الکتریکی
  • سیم پیچی تراانسفورماتورها
  • سیم کشی ساختمان
  • نصب و اجرای سیستم برق تجهیزات صنعتی
  • نصب و اجرای تابلوهای توزیع برق
  • گرایش های رشته برق الکتروتکنیک

گرایش های رشته برق الکتروتکنیک

گرایش های مختلفی برای رشته مهندسی برق الکتروتکنیک وجود دارد. تحصیل در هر یک از این گرایش ها می تواند موقعیت های شغلی متعددی را برای فارغ التحصیلان آن پیش رو داشته باشد. از مهم ترین گرایش های این رشته تحصیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آیین نامه 2800 چیست؟ (بررسی موضوعات و کلیات آیین نامه)

مهندسی کنترل ارتباطی دوستانه با سیستم های الکترونیکی

مهندسی کنترل از گرایش های رشته برق الکتروتکنیکاین رشته تحصیلی با طراحی، مدیریت و نگهداری از سیستم های الکترونیکی ارتباط دارد. تسلط بر روش های کنترل این سیستم ها و شبیه سازی آنها از جمله وظایف مهندس کنترل محسوب می شود. این رشته کاربرد گسترده ای در زمینه های مختلف دارد. مهندسان گرایش کنترل در صنایع متفاوت از صنعت برق گرفته تا اقتصاد، شیمی و هوافضا می توانند مشغول به کار شوند.

با توجه به پیشرفت صنایع مختلف به سمت اتوماسیون، افراد تحصیل کرده در این رشته می توانند بازار کار پرتقاضایی داشته باشند. بنابراین، آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک برای فارغ التحصیلان گرایش کنترل می تواند روشن پیش بینی شود.

مهندسی انتقال و توزیع راهی برای آبادانی پروژه های عمرانی

گرایش انتقال و توزیع مهندسی برق الکتروتکنیک در پروژه های عمرانی و توسعه کشور کاربرد دارد. هدف اصلی این رشته بهینه سازی شبکه های برق رسانی است. در این رشته تحصیلی، مدیریت شبکه توزیع و روش های مختلف انتقال برق مورد بررسی قرار می گیرد. استفاده از بهترین کتاب های مهندسی برق می تواند توانایی فارغ التحصیلان رشته الکتروتکنیک برای ورود به بازار کار افزایش دهد و آن ها را برای فعالیت در انواع شغل های رشته برق الکتروتکنیک آماده کند. متخصصان انتقال و توزیع برق می توانند در بخش های زیر فعالیت داشته باشند:

  • نظارت بر امور برنامه ریزی شبکه های انتقال و توزیع برق
  • شناسایی تجهیزات مورد نیاز شبکه های انتقال و تعیین مشخصات فنی آن ها
  • اجرای مقررات ایمنی و نظارت بر دستورالعمل های مرتبط با آن

مهندسی قدرت، کهن ترین گرایش مهندسی برق

مهندسی برق از گرایش های رشته برق الکتروتکنیکمهندسی قدرت به عنوان یکی از قدیمی ترین گرایش های رشته مهندسی برق معرفی می شود. نیروگاه ها، پایگاه ها و واحدهای انتقال و توزیع برق برخی از مراکز، از شغل های رشته الکتروتکنیک گرایش برق قدرت می باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حوزه های زیر به عنوان یک متخصص عمل کنند:

  • تولید، انتقال و توزیع انرژی برق
  • ساخت دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی

آینده شغلی رشته برق قدرت

مهندسی برق قدرت، یکی از مشاغل پرتقاضا با زمینه کاری متنوع است. موفقیت در زمینه بازار کار این رشته با داشتن دانش فنی قوی و تجربه کاری مرتبط امری تضمین شده خواهد بود. بدیهی است مهندسانی با ایده های ناب و ذهنی خلاق، جایگاه باثبات تری در این بازار پیدا خواهند کرد. بنابراین، آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک در گرایش قدرت، به شرط داشتن دو ویژگی ذکر شده، می تواند به گونه ای باشد که درآمد رشته الکتروتکنیک را به سطح بالایی برساند.

سخن پایانی

در عصر حاضر، با توجه به نیاز بشر به انرژی برق، بدون شک می توان آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک را روشن دانست. بنابراین، فارغ التحصیلان رشته الکتروتکنیک به راحتی می توانند جذب بازار کار شوند. البته، ماندگاری در این بازار و کسب موقعیت های شغلی پردرآمد، مستلزم داشتن تجربه، مهارت، توانمند بودن و دانش فنی قوی فارغ التحصیلان است. برای تهیه و خرید بهترین کتاب های مهندسی برق و عمران می توانید به رایان بوک بزرگترین مرجع کتب تخصصی و دانشگاهی مراجعه کنید.

سوالات متداول

نقطه آغاز برای تحصیل در شته الکتروتکنیک کجاست!

تحصیل در رشته برق الکتروتکنیک از مسیرهای مختلفی می تواند انجام شود. نقطه آغاز ورود به این رشته برای افراد علاقمند از ۳ مسیر امکان پذیر خواهد بود. با ورود به دنیا پهناور الکتروتکنیک راهی برای موفقیت آینده خود رسم کنید. مسیر های قابل قبول در مقاله برایتان بیان شده است.

آیا آینده شغلی رشته برق الکتروتکنیک امیدوارکننده است؟

آینده شغلی در هر رشته تحصیلی ارتباط زیادی با مهارت، تجربه و دانش فردی هر فرد دارد. با فراهم بودن این سه شرط، فارغ التحصیلان می توانند موقعیت های متعددی در میان شغل های رشته برق الکتروتکنیک کسب کنند. برای مثال، شغل مهندس برق، به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار در بازار کار است. اطلاعات بیشتر در مورد این شغل در مقاله برایتان بیان شده است.

بازار کار رشته الکترونیک چگونه است؟

بازار کار الکتروتکنیک در دو بخش خصوصی و دولتی قابل تفکیک است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در نیروگاه های برق، به عنوان یک سازمان دولتی مشغول به کار شوند. در صورت داشتن تخصص و مهارت مورد نیاز یک مهندس برق، اشتغال در بخش خصوصی، مانند پروژه های ساختمانی، نیز برای آنها امکان پذیر خواهد بود.

درآمد رشته الکتروتکنیک چقدر است؟

میزان درآمد افرادی که در رشته الکتروتکنیک کار می‌کنند، بسیار متغیر و به عوامل مختلف بستگی دارد. برخی از عواملی که ممکن است بر میزان درآمد در این رشته تأثیر بگذارند عبارتند از تخصص و مهارت‌ها، تجربه، موقعیت جغرافیایی، نوع شغل و نوع صنعت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا