سازه فلزی

تفاوت سقف وافل و کوبیاکس در چیست؟

خیلی از افراد تفاوت سقف وافل و کوبیاکس را در استحکام و وزن آن ها می دانند، در صورتی که داستان مقایسه سقف یوبوت و کوبیاکس با وافل، فراتر از این ها می رود! به طور کلی می توان گفت این سقف ها از نظر فنی، اقتصادی و اجرایی با هم تفاوت هایی اساسی دارند. برای اینکه راحت تر بتوانید بین انواع سقف های ساختمانی، نمونه مناسب و باکیفیت را انتخاب کنید، لازم است با ویژگی های هر یک آشنا شده و مزایا و معایب استفاده از آن ها را بدانید. بدون شک با دانلود استاندارد ۲۸۰۰ و مطالعه ۱۲ تفاوت اصلی، می توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

تفاوت سقف وافل و کوبیاکس چیست؟

برای اینکه بتوانیم درک صحیحی از مزایا و معایب سیستم های سقفی وافل و کوبیاکس داشته باشیم، ابتدا نیاز داریم با ویژگی های سقف ها آشنا شده و سپس به تفاوت سقف وافل و کوبیاکس بپردازیم.

تفاوت سقف وافل سقف کوبیاکس
هزینه اجرا کمتر بیشتر
سرعت اجرا کمتر بیشتر
وزن کمتر بیشتر
معماری زیبا و جذاب معمولی
میزان مصالح مصرفی کمتر بیشتر
آیین نامه قابل تایید غیر قابل تایید
قالب غیرماندگار ماندگار
استحکام بیشتر کمتر
عایق بندی بدون عایق دارای عایق صوت و حرارت

سقف وافل چیست؟ (سقفی با قدمت تخت جمشید!)

سقف وافل، یکی از بهترین سیستم های سقفی در دنیا است که طرفداران زیادی دارد. به عبارتی وافل، همان سقف بتنی با تیرهای فرعی است که به آن مجوف شبکه ای و قابلمه ای نیز می گویند. سقف های وافل به دو دسته یک طرفه (قالب ‌های مستطیل شکل) و دوطرفه (قالب ‌های مربعی) تقسیم می شوند. علت محبوبیت این مدل سقف، به روز شدن قالب های آن است که سرعت اجرا را چندین برابر می کند.

اگر بخواهیم تعریف فنی تری از سقف وافل داشته باشیم باید بگوییم، سقف های وافل نوعی دال مشبک محسوب می شوند که دارای تیرچه های عمود برهم با فاصله مساوی و دال فوقانی هستند. وجود حفره ها زیر سقف دافل، مصرف بتن را کاهش داده و بار مرده سازه  را به حداقل می رساند. از دیگر مزایای استفاده از  این سقف بتنی با قدمت، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایا

  • کاهش وزن مرده سازه
  • ایجاد نمای زیبا در زیر سقف
  • زمان اجرای پایین
  • مقاومت در برابر حرارت
  • قابلیت استفاده از فضای های توخالی برای تاسیسات
  • افزایش ضریب ایمنی ساختمان در زلزله
  • به صرفه و اقتصادی
  • گسترش عرصه مفید بنا
  • ایجاد تنوع و خلاقیت در معماری

استفاده از سقف وافل در سازه هایی که دهانه بلند دارند و امکان ستون گذاری تعداد بالا وجود ندارد، بسیار کاربردی است!

معایب

  • نامناسب برای مناطقی با شدت وزش بالا شدید
  • نیاز به اجرای دقیق و حرفه ای

سقف کوبیاکس و یوبوت چیست؟

سقف کوبیاکس و یوبوت چیست؟

قبل از بیان تفاوت سقف وافل و کوبیاکس، بهتر است شناختی از سقف کوبیاکس داشته باشیم. سقف های کوبیاکس و یوبوت، از دسته سقف های سبک محسوب می شوند که در ساختار آنها به جای استفاده از بتن در بخش های غیر سازه ای دال، پرکننده هایی سبک تر جای آن ها را می گیرند. این سقف ها جزو فناوری های نوین به حساب می آیند اما سختی های زیادی برای سازندگان دارند.

تفاوتی که میان سقف یوبوت و کوبیاکس وجود دارد این است که در سقف یوبوت از اشکال مکعبی شکل استفاده می کنند در صورتی که در نمونه های کوبیاکس، اشکال پرکننده کروی شکل هستند. به طور کلی سقفی های یوبوت و کوبیاکس دارای ساختاری لایه ای شکل هستند که میان این لایه های بتنی را با قالب های مخصوص پر می کنند. برای اینکه بیشتر بدانید سقف یوبوت چیست، کلیک کنید.

دلیل استفاده از این قالب ها در سقف یوبوت ایجاد حرفه خالی در دال و حذف بتن اضافی است. شاید این موضوع در تامین ظرفیت سازه های دال نقشی نداشته باشد اما در کاهش وزن تاثیر قابل توجهی دارد.

سوله خرپایی چیست؟ | از ساخت سوله سبک تا اجرا

مزایا

  • کاهش میزان بتن و فولاد مصرفی
  • عدم اعمال بار اضافی به ساختمان
  • مقاومت بالا در برابر اشتعال
  • دارای عایق حرارتی و صوتی

معایب

  • کرمو شدن سقف در زیر بلوک های کوبیاکس
  • روغنی شدن میلگردهای سقف و کاهش کیفیت عملکرد آن
  • نیاز به استفاده از روان کننده و مواد افزودنی
  • وزن بالای مرده سقف کوبیاکس و احتمال بروز حوادث در حین بتن ریزی
  • ورود ناخواسته بتن به دلیل شرایط محیطی به درون بلوک ها و افزایش بار مرده سقف

مقایسه سقف یوبوت و کوبیاکس با وافل (۱۲ تفاوت مهم!)

بعد از مطالعه ویژگی و کاربرد انواع سقف، راحت تر می توانیم تفاوت سقف وافل و کوبیاکس را درک کنیم. پارامترهای زیادی برای مقایسه سقف یوبوت و کوبیاکس با وافل وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۱. آیین نامه

آزمایشات فنی و تجربی در مورد زلزله های جهانی نشان داده است، سقف های وافل استحکام و کیفیت بالاتری نسبت به دو نمونه دیگر دارند. وجود مطالب در مورد طراحی و کاربرد آن ها در آیین نامه نهم مقررات ملی و آیین نامه بتن آمریکا، ایده آل بودن این سقف را تایید می کند. ضمن اینکه در آیین نامه های مربوطه اشاره ای به طراحی سقف کوبیاکس، نحوه مدلسازی، عملکرد لرزه ای آن نشده است.

۲. نوع عملکرد

ابتدایی ترین تفاوت سقف وافل و کوبیاکس، نوع مقطع آن ها می باشد. سقف های وافل دارای مقطع T شکل هستند اما دو نمونه دیگر، مقطع l شکل دارند. به طور کلی عملکرد مقطع T نسبت به سقف های کوبیاکس و یوبوت بهتر است چون بتن پایین را که نقش سازه ای دارد، حذف می کند.

۳. میزان کاربرد (حداکثیر دهانه)

سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه، قابلیت اجرا برای دهانه های کوتاه و بلند تا حد ۱۷ متر را دارا هستند. این در حالی است که سقف های یوبوت تا ۱۱ متر توانایی اجرا دارند و برای ارتفاعات بالاتر، بار مرده را تحت تاثیر قرار می دهند.

۴. نوع قالب

قالب های سقف ها دو تفاوت اساسی با یکدیگر دارند. با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد تفاوت سقف وافل و کوبیاکس، می دانیم قالب های وافل (غیر ماندگار) از جنس پلاستیک کامپوزیت هستند و تا زمانی که سالم باشند، می توان از آن ها تا ۵۰ بار استفاده کرد. در نهایت بعد از خرابی امکان جداسازی از بتن و بازیافت آن وجود دارد. اما قالب های یوبوت، یک بار مصرف و ماندگار هستند. یعنی بعد از اجرا نمی توان آن ها را جدا کرد. درست است که هزینه قالب های وافل بیشتر از قالب های دیگر است، اما به دلیل خاصیت چندبار مصرف بودن، توجیه اقتصادی بیشتری دارند.

۵. هزینه  اجرا

امروزه کنترل هزینه ساخت و ساز، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی سازندگان است. از همین رو هزینه اجرای سقف می تواند به عنوان اصلی ترین تفاوت سقف وافل و کوبیاکس بیان شود. سقف وافل به دلیل مشبک بودن، حذف بتن زیر تار خنثی و عدم نیاز به میلگرد های تقویت کننده، بتن و میلگرد کمتری استفاده می کند و در نتیجه هزینه پایین تری در مصرف مصالح دارد. همچنین در نصب این نوع سقف به دلیل زیرسازی راحت تر، دستمزد کمتری دریافت می شود. سومین مورد که هزینه اجرا را کاهش می دهد، قابلیت استفاده از ویبره برای تقویت بتن به جای روان کننده و مواد افزودنی است. این موضوع در مورد سقف های کوبیاکس و یوبوت صدق نمی کند و استفاده از مواد روان کننده برای آن ها ضروری است!

شناژ چیست؟ (معرفی انواع شناژ ساختمان، از شناژ افقی تا شناژ بنایی)

با اجرای سقف وافل شما می توانید شاهد کاهش ۳۰ درصدی هزینه اجرای سقف نسبت به نمونه های دیگر باشید!

۶. وزن / میزان بار مرده

از آنجایی که سقف های یوبوت و کوبیاکس به دلیل میزان میلگرد و بتن مصرفی بیشتر، وزن بالاتری نسبت به سقف های وافل دارند، بنابراین استحکام کمتری را در برابر نیروهای خارجی از خود نشان می دهند. اگر بخواهیم به ترتیب میزان بار مرده را مشخص کنیم، باید بگوییم سقف وافل با پایین ترین میزان بار مرده در رده اول و سقف کوبیاکس با بیشترین وزن در رده سوم قرار می گیرد. فراموش نکنید مدل مشکبی سقف های وافل خود دلیلی برای سبک بودن آن ها محسوب می شود.

۷. نحوه اجرا

سقف وافل درجا به صورت یکپارچه اجرا می شود و همین موضوع استحکام و قدرت آن را بالا می برد. اما سقف های یوبوت و کوبیاکس به دلیل اجرای چند لایه ای و عدم یکپارچگی، پایداری سازه را تهدید می کند چون امکان ترک خوردگی وجود دارد.

۸. سرعت اجرا

سرعت اجرا می تواند یک تفاوت سقف وافل و کوبیاکس باشد. با توجه به اینکه میزان بتن و میلگرد مصرفی در سقف وافل به نسبت سقف های یوبوت و کوبیاکس کمتر است و بتن ریزی و آرماتور بندی همزمان انجام می شود، سرعت اجرای سقف وافل بیشتر از سقف های جدید امروزی است. چون در سقف های یوبوت و کوبیاکس باید در دو مرحله آرماتور بندی و بتن ریزی انجام شود. همچنین زیرسازی این سقف ها فرایند پیچیده تری را طی می کند چون به تجهیزات و نیروی بیتشری برای استحکام زیرسازی نیاز دارند.

۹. میزان عایق بودن

در رقابت عایق صوتی و حرارتی، سقف های وافل به دلیل طراحی مشبکی و ضخامت کمتر پیروز میدان نیستند. در عوض سقف های کوبیاکس و یوبوت به دلیل وجود دو لایه بتنی، عایق های مناسبی از نظر صدا و حرارت هستند.

در صورتی که بخواهید این مشکل سقف های وافل را رفع کنید، باید به فکر خرید سقف کاذب و یا کناف باشید.

۱۰. میزان استحکام

سبک بودن وزن مرده سقف وافل، به دلیل مصالح مصرفی کمتر، منجر به کاهش وزن کلی ساختمان و در نتیجه پایین آمدن نیروی زلزله خواهد شد. از همین استحکام بالاتری در برابر نیروهای وارده دارد.

۱۱. کیفیت اجرا

کیفیت اجرا در نصب سقف های یوبوت و کوبیاکس تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. اگر تجربه و دقت مجری کار را فاکتور بگیریم، وجود یوبوت های بی کیفیت در بازار می تواند نتیجه کار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اما این موضوع در مورد وافل ها صدق نمی کند. سقف های وافل در طرح و اجرا یکی هستند و اکثرا کیفیت بسیار خوبی دارند.

۱۲. معماری و زیبایی

نوع معماری و زیبایی نیز می تواند تفاوت سقف وافل و کوبیاکس باشد. نمای زیبای سقف وافل، نظر افراد زیادی را به خود جلب می کند. در صورتی که سقف های کوبیاکس و یوبوت ما شاهد سطحی صاف بدون جذابیت بصری هستیم.

کلام آخر

تفاوت سقف وافل و کوبیاکس شامل ۱۲ مورد مهم و اساسی می باشد که دانستن آن ها می تواند شما را در تصمیم گیری راهنمایی کند. در مقایسه سقف یوبوت و کوبیاکس با وافل می توان گفت: تفاوت در میزان مصالح مصرفی، وزن سقف، میزان استحکام، نحوه و سرعت اجرا بیشتر از هرچیز به چشم می خورد و ما را مطمئن می سازد که سقف های وافل، بیشترین میزان رضایت و بازدهی را دارند و در مقایسه با دو نمونه دیگر در اولویت قرار می گیرند. شما می توانید اطلاعات تکیملی بیشتر را از وب سایت رایان بوک با خرید کتاب های تخصصی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا