سازه فلزی

شناژ چیست؟ (معرفی انواع شناژ ساختمان، از شناژ افقی تا شناژ بنایی)

مهم ترین بخش در ساختمان سازی، پی یا فونداسیون است که انجام درست و اصولی آن، نقش مهمی در استحکام سازه ساختمان دارد. در بعضی از ساخت و ساز ها، برای تقویت پی ساختمان، از شناژ استفاده می کنند. شاید برایتان سوال شود، شناژ چیست؟ شناژ، یکی از اجزاء مهم فونداسیون نواری است که برای متصل کردن ستون های پی ساختمان از آن استفاده می کنند. در واقع شناژ ساختمان، یکی از مراحل کرسی چینی است که روی مواد آجر قرار می گیرد.

شناژ چیست؟

شناژ یک واژه فرانسوی است که به معنای زنجیر کردن می باشد. در ساختمان سازی از شناژ یا همان کلاف، برای متصل کردن پی ساختمان یا فونداسیون جهت یکپارچه کردن آن استفاده می شود. هدف از به کارگیری شناژ، استحکام بخشیدن به سازه و بالا بردن امنیت آن است.

همچنین در کتب مختلف درمورد شناژ در ساختمان سازی صحبت شده است. کتاب زیر یکی از این نمونه ها می باشد که در فصل هفتم درمورد شناژ صحبت شده است.

انواع شناژ ساختمان چیست

آیا می دانید شناژ بندی چیست و مدل های مختلف شناژ کدام است؟ معمولا شناژها با متریال های مختلفی مانند تیرآهن، تیر چوبی، میلگرد و غیره ساخته می شوند؛ اما رایج ترین آن ها شناژ بتنی است. استفاده از انواع مختلف شناژ، با توجه به ماهیت ساختمان، تعیین می شود. به طور کلی، شناژ ساختمان، بر اساس نوع کاربرد و مدلی که دارد به چهار دسته تقسیم می شود که در ادامه ویژگی هر یک از شناژهای افقی، عمودی، مورب و مخفی را به شما معرفی می کنیم.

شناژ افقی، راز داشتن ساختمانی محکم

شناژ افقی، یکی از اجزاء مهم فونداسیون

یکی از مهم ترین مراحل ساختمان سازی، پی یا فونداسیون است. از همین رو، برای تقویت استحکام شالوده ساختمان، شناژهای افقی را بین ستون های فونداسیون قرار می دهند. این شناژها، ستون های پی را به یکدیگر متصل می کنند و باعث می شوند فشار وارد به فونداسیون به طور یکسان پخش شود. در واقع وجود شناژهای افقی، از توزیع فشار در یک قسمت مشخص جلوگیری کرده و سازه را در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله ایمن می سازد.

در ساختمان سازی و شناژ بندی ساختمان برای بالا بردن امنیت آن در برابر زلزله، از شناژهای افقی به صورت ضربدری استفاده می کنند.

لازم است بدانید شناژهای افقی در ساختمان، علاوه بر تحمل نیروی ستون های پی، نیروی کششی وزن ساختمان را نیز تحمل می کنند. به دلیل نقش موثر شناژ افقی در ساختمان، بهتر است قبل از چیدن لایه های بنا، نوع شناژ، اندازه گیری شناژ ساختمان و مصالح به کار رفته در آن بررسی شود.

واتراستاپ چيست؟ (آشنایی با انواع واتر استاپ)

شناژ عمودی، مکمل کننده شناژ افقی

آیا می دانید کاربرد مدل عمودی شناژ چیست؟ در واقع، برای متصل کردن شناژهای افقی در ساختمان های چند طبقه، از شناژهای عمودی یا قائم استفاده می شود. وظیفه اصلی این شناژ، اتصال شناژهای افقی است به گونه ای که از قسمت پایین به پی ساختمان و از بالا به شناژهای افقی متصل می شود. نکته قابل توجه در مورد شناژهای عمودی این است که، استفاده از آن ها در ساختمان در صورتی انجام می شود که شناژ افقی به کار رفته باشد. در واقع شناژ عمودی به تنهایی اهمیتی در ساختمان سازی ندارد.

شناژهای عمودی مانند نوع افقی، وظیفه دفع نیروی وارده از زلزله را بر عهده دارند و نمی گذارند تمام فشار در یک نقطه ساختمان جمع شود. لازم به ذکر است شناژ عمودی، مانند مدل افقی به صورت ضربدری (خرپا) به شناژهای افقی وصل می شوند.

نهایت استحکام در ساختمان با شناژ مورب

در ساختمان سازی، برای اینکه یک سازه محکم و مقاوم در برابر زلزله داشته باشیم باید از شناژ مورب در کنار شناژ افقی استفاده کنیم. شناژ مورب به گونه ای ساخته شده است که، میلگرد گذاری در آن ها از پشت ساختمان شروع می شود و تا قسمت پایین فونداسیون ادامه دارد.

شناژ مخفی چیست

بعد از دانستن اینکه شناژ چیست؟ به سراغ شناژ سقف چیست می رویم. شناژ مخفی یا همان شناژ سقف، درون سقف تیرچه بلوک قرار داده می شود. این نوع شناژ مخفی سقف طبق قانون مقررات ملی ساختمان، برای دهانه های بیشتر از ۴ متر با فاصله های ۲ متری مناسب است. بیشترین دلیل استفاده از شناژ مخفی در سقف، افزایش دادن صلیب ساختمان ها می باشد. این شناژ ساختمان، طوری ساخته شده است که برای اتصال آن از یک میلگرد در بالا و یک میلگرد در پایین مقطع استفاده می شود.

انواع شناژ سقف باید حداقل با فاصله ۱۰ سانتی متری از هم قرار داده شوند.

نکات اصولی در مورد شناژبندی در ساختمان

کاربرد شناژ ساختمان

  • مراحل انجام کلاف بندی و مصالح مورد استفاده در آن، باید توسط مهندس ناظر تایید شود.
  •  فضای داخلی شناژها باید به طور کامل با بتن مورد نیاز پر شود.
  •  مقدار بتن مورد نیاز جهت آرماتور بندی شناژ، توسط مهندس ناظر مشخص می شود.
  •  استفاده از لوله در میان انواع شناژ خانه، ممنوع است.
  •  بین شناژهای عمودی باید ۵ متر فاصله وجود داشته باشد.
  •  بین شناژهای افقی باید ۴ متر فاصله برقرار شود.
فونداسیون چیست؟ از وظایف تا انواع پی ساختمان یا شالوده!

کاربرد شناژ در ساختمان سازی

آیا می دانید کاربرد شناژ چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: به کارگیری شناژ در تمام ساختمان ها الزامی ندارد و در شرایط خاصی ما می توانیم از آن استفاده نکنیم. به طور کلی، از شناژ برای سازه هایی که از قبل ساخته شده اند و سازه هایی که از جنس چوب هستند، صددرصد باید استفاده کرد.

اما در ساختمان هایی که فونداسیون به بهترین شکل در زمین قرار گرفته باشد و بتواند حرکت پی را کنترل و محدود کند، نیازی به استفاده از شناژ نیست. یا در سازه هایی که یک طبقه هستند و دهانه بزرگی دارند و همچنین پی آن ها مقاومت خوبی در برابر فشارهای جانبی دارد، می توانیم از به کارگیری شناژ، صرف نظر کنیم.

شناژ کف ساختمان بنایی، یکی دیگر از کاربردهای شناژ

شاید تا به حال نام شناژ بندی کف ساختمان را شنیده باشید؛ برای ساخت اسکلت در ساختمان های بنایی از آجر، بلوک سیمانی یا سنگ استفاده می شود، در واقع بارهای قائم و جانبی توسط دیوارهایی که با مصالح بنایی تعبیه شده اند، تحمل می شوند. به همین دلیل، در ساختمان های بنایی به خاطر نبودن ستون، از کلاف های عمودی، افقی و شناژ کف که می تواند از نوع فلزی یا بتنی باشد، استفاده می کنند.

حرف آخر، همه چیز در مورد شناژ ساختمان

در پاسخ به این سوال که شناژ چیست؟ می توان گفت: به طور کلی، برای یکپارچه سازی عملکرد سازه در ساختمان ها، از شناژهای مختلف استفاده می کنند. شناژ یا کلاف، ستون های فونداسیون را به یکدیگر متصل می کنند و موجب توزیع یکسان نیروهای وارد به سازه می شود. استفاده از انواع شناژ، مزیت های زیادی مانند، استحکام بخشیدن سازه، بالا بردن امنیت در برابر زلزله و حوادث طبیعی و غیره دارند. شما می توانید مطالب مرتبط با ساختمان سازی را در قالب بهترین کتاب ها، در سایت رایان بوک مطالعه کنید.

سوالات متداول

برای چه ساختمان هایی، استفاده از شناژ ضروری است؟

در ساختمان هایی که فونداسیون به بهترین شکل در زمین قرار گرفته باشد و بتواند حرکت پی را کنترل و محدود کند، نیازی به استفاده از شناژ نیست اما به کارگیری شناژ برای سازه هایی که از قبل ساخته شده اند و سازه هایی که از جنس چوب هستند، صددرصد لازم است.

چند نوع شناژ ساختمان وجود دارد؟

به طور کلی ۴ نوع شناژ افقی، عمودی، مخفی (شناژ سقف) و مورب در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید بدانید کاربرد انواع شناژ چیست، به مقاله مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا