سازه فلزی

آشنایی با روش های اجرا و کنترل اتصالات در سازه های فولادی

روش های اجرا و کنترل اتصالات در سازه های فولادی متفاوتی وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاصی دارند. از این رو نیاز است که متناسب با انواع اتصالات فولادی و ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرند تا بهترین نتایج را به دنبال داشته باشند. همچنین کتاب طراحی اتصالات فولادی یکی از معروف ترین کتاب هایی است که با روش های اجرا و کنترل اتصالات در سازه های فولادی می تواند سطح اطلاعات شما را تا حد زیادی بالا ببرد. 

سازه های فولادی

ابتدا باید بدانیم که سازه‌ فولادی چیست؟ در واقع سازه‌های فولادی از اتصال چندین عضو به وجود می‌آیند. این سازه‌ها دارای عضوهایی هستند، که این عضوها باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. علاوه بر این نیروی مناسب و متوازنی باید به این عضوها وارد شود. وظیفه کنترل نیرو به عهده این اتصالات است علاوه بر این اتصالات، باید عضوها را در کنار یکدیگر نگه دارند.

اتصالات جزء مهم‌ترین بخش‌های سازه‌های فولادی هستند. قوانین و دستورالعمل‌هایی برای طراحی و اجرای کنترل اتصالات سازه‌های فولادی تصویب شده است. این اتصالات معیارهای مختلفی نظیر ابزاراتصال، نیروی داخلی، المان‌های سازنده و … دارند که باید رعایت شوند.

دلیل اهمیت اتصالات فولادی

دلیل اهمیت اتصالات فولادی

وقتی یکی از اعضای سازه ‌می‌شکند، اولین قسمتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد اتصالات است. تحلیل اتصالات بسیار مهم است، زیرا که ‌آن‌ها وظیفه توزیع نیرو بین اعضای سازه را بر عهده دارند. اگر نیروی موجود به خوبی در بین همه اعضا تقسیم نشود این امر سبب خواهد شد ایمنی کار پایین بیاید و امکان شکستن سازه وجود داشته باشد.

همچنین این اتصالات خود هزینه دارند و شکستن اعضا و اتصالات باعث چند برابر شدن هزینه‌های موجود می‌شود. از این رو برای جلوگیری از پرداخت هزینه اضافه و همچنین بالا بردن ایمنی کار باید اتصالات را به طور کامل و دقیق انجام دهیم و از اتصالات درجه یک و استاندارد برای سازه‌های فولادی استفاده کنیم‌. در این میان رعایت اصول استاندارد و محاسبات مربوطه، وابسته به مقررات ملی ساختمان و مهارت افراد است. برای کسب این اطلاعات می توانید به دانلود مبحث ۱۰ فکر کنید.

تفاوت سقف وافل و کوبیاکس در چیست؟

کاربرد اتصالات سازه های فولادی

سازه‌های فولادی کاربرد فراوانی دارند که می توانید در کتاب اتصالات در سازه های فولادی مطالعه کنید. در ادامه به مهم‌ترین کاربرد سازه‌های فولادی می‌پردازیم.

  • هنگامی که یک سازه بلند با باربری بالا و داشتن چندین قطعه پیش ساخته برای ساخت اعضای سازه مورد نیاز باشد، از سازه‌های فولادی استفاده می‌شود. قطعات مختلف این نوع سازه توسط اتصالات به هم وصل می‌شوند و در نتیجه سازه یکپارچه و مستحکم ساخته خواهد شد.
  • اگر سازه‌ای با دهانه بسیار بلند نیاز باشد، این سازه توسط اتصالات مختلف با طول‌های استاندارد به یک دیگر وصل می‌شود. برای استحکام و ماندگاری این سازه نیاز است که طراحی مناسبی برای اتصالات صورت گیرد. برای اتصال عضوها در بخش انتهایی سازه مانند تیرهای فرعی، تیرهای اصلی و… باید از اتصالات سازه‌های فولادی استفاده کرد.

 اجرا و کنترل اتصالات در سازه های فولادی

در ادامه به روش های اجرا و کنترل اتصالات در سازه های فولادی می پردازیم که چه روش هایی می تواند به اجرا و کنترل هرچه بهتر اتصالات سازه های فولادی ختم شود.

هزینه اجرا و کنترل اتصالات سازه های فولادی

هزینه اجرا و کنترل اتصالات سازه های فولادی

هزینه اتصالات نصف هزینه ساخت سازه فولادی است. این امر نشان می‌دهد که روش‌های اجرا و کنترل اتصالات در سازه‌ های فولادی بسیار مهم است. عوامل گوناگونی بر ساخت و طراحی اتصالات فولادی تاثیرگذار هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  • استفاده از استانداردهای مشخص

شما می‌توانید از استانداردهای مشخص برای اجرا و کنترل اتصالات در سازه‌ های فولادی استفاده کنید. این استانداردها سبب می‌شود کار اتصالات و ساخت سازه‌های فولادی خیلی سریع‌تر تمام شود. علاوه بر این تاثیر شگفتی بر صرف‌جویی در هزینه‌ها نیز دارد. هیچگاه نباید در پروژه‌های بزرگ از طراحی‌های پیچیده و زمانبر استفاده کنید. توجه داشته باشید که مهم‌ترین عامل در اجرای اتصالات بالا بودن استحکام و دوام کار است.

  • اجرای ساده اتصالات

 تمامی مراحل اجرای اتصالات سازه‌های فولادی بسیار مهم هستند. حتی فرایندهای ساده مانند پیچ کاری یا جوشکاری نیز باید با دقت بسیار بالا انجام شود. در هنگام نصب اتصالات سازه‌های فولادی باید به اجراهای آسان دقت ویژه داشته باشید. این اتصالات با توجه به آسان بودن باید سریع‌تر انجام شوند تا بتوانید پروژه را زودتر به اتمام برسانید.

  • روش اتصال مناسب

بر کسی پوشیده نیست که اتصالات پیچی نسبت به اتصالات جوشی نیاز به آماده سازی خیلی کمتری دارند. در بیشتر مواقع اتصالات جوشکاری در کارگاه‌ها و پیچ‌کاری در محله انجام پروژه صورت می‌گیرد. البته نمی‌توان گفت که تمام پروژه های جوشکاری درون کارگاه انجام می‌شود، بلکه بعضی جوشکاری‌ها و مراحل بر روی خود پروژه انجام می‌شود. این امر سبب کاهش هزینه‌های مصرف خواهد شد. همچنین دقت و رعایت اصول استاندارد می تواند به مقاومت هرچه بیشتر در برابر زلزله بیانجامد. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا دانلود استاندارد ۲۸۰۰ (به صورت رایگان!) را از دست ندهید.

راهنمای خرید کتاب طراحی اتصالات فولادی

سخن پایانی

 در این مطلب به روش‌های اجرا و کنترل اتصالات در سازه های فولادی پرداختیم که پیاده سازی هر کدام، موارد مصرف و هزینه های متفاوتی دارد. از این رو باید با توجه به محل پروژه و نوع سازه فولادی کنترل و اجرای اتصالات صورت گیرد. کتاب های تخصصی و جامع بسیاری در این زمینه منتشر شده است که مهندسین و فعالان در این حوزه می توانند با مطالعه آن ها دانش و مهارت های خود را ارتقا دهند. برای خرید بهترین کتاب ها در این رابطه می توانید به وب سایت رایان بوک که مرجع تخصصی عرضه انواع کتب تخصصی و دانشگاهی به صورت چاپی و دیجیتال است مراجعه کنید و به راحتی به صورت آنلاین محصول مورد نظر خود را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا