سازه فلزی

آشنایی با دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی

برای حفاظت از سازه های فلزی در برابر خوردگی باید آن ها را با ابزارهای مناسب رنگ کنیم. همانطور که در دانلود مبحث ۱۰ بیان شده، فاکتورهای گوناگونی مانند شرایط آب و هوایی، نوع رنگ، میزان ضخامت، نحوه زیرسازی، تکنیک های رنگ آمیزی و.. باید در رنگ آمیزی سازه های فلزی مورد توجه قرار گیرد. در این قسمت می خواهیم به طور تخصصی به دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی بپردازیم تا بتوانیم بعد از اجرای رنگ آمیزی، شاهد سطح رنگ شده یکدست، یکنواخت و بدون موج باشیم.

مراحل رنگ آمیزی سازه های فلزی (چند قدم عقب تر!)

برای اینکه بتوانیم رنگ آمیزی سازه های فلزی را با کیفیت بالا انجام دهیم و بیشترین بازدهی را داشته باشیم، باید طبق دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی پیش رفته و مراحل رنگ آمیزی را دقیق و کامل انجام دهیم.

۱. پاکسازی سطوح فلزی

یکی از مهم ترین مواردی که در دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی وجود دارد این است که قبل از رنگ کاری، ابتدا چربی زدایی سطح اسکلت صورت گرفتهُ سپس زنگ زدایی با برس های دستی، برقی و دستگاه ماسه پاشی (سندبلاست) به صورت کامل و صحیح انجام شود. اگر اسکلت فلزی قبلا رنگ شده باشدُ باید کاملا تراشیده شود تا امکان اجرای رنگ مجدد روی آن فراهم گردد.

۲. استفاده از پرایمرهای پیش سازی

بعد از اجرای مرحله اول (پاکسازی سطح)، به سراغ استفاده از پرایمرها می رویم. این ماده به منظور جلوگیری از زنگ زدگی روی سازه زده می شود، همچنین به چسبیدن رنگ به فلز کمک می کند. اگر در مرحله قبل نتوانستید از شر تمام زنگ زدگی ها خلاص شوید، فلز را با یک پرایمرکرومات روی که برای پوشش زنگ ساخته شده است، بپوشانید.

۳. رنگ آستری

بعد از اجرای ماده پرایمر، باید از رنگ آستری استفاده کنیم. نکته قابل توجه این است که رزین اپوکسی می تواند در دو مرحله میانی و نهایی به صورت یک لایه مجزای رنگ انجام شود یا به صورت ترکیبی با رنگ مورد استفاده قرار گیرد.

۴. رنگ میانی

این لایه از رنگ آمیزی، برای تقویت رنگ اولیه به کار می رود و اهمیت زیادی در بازدهی و کیفیت رنگ نهایی دارد.

۵. رنگ نهایی

اعمال رنگ در این مرحله از رنگ آمیزی مانند مراحل قبل می باشد. لایه نهایی با رزین اپوکسی ترکیب شده یا به صورت جداگانه زده می شود.

روش های رنگ آمیزی

در دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی، روش های مختلفی برای رنگ کردن سازه های فلزی تعریف می شود. به طور کلی تجهیزات رنگ آمیزی اسکلت فلزی شامل ابزار قلم مو، رولر یا غلتک و دستگاه ایرلس می باشد که در ادامه ویژگی ها و کاربرد هر کدام را بیان می کنیم.

نحوه اجرای کنسول در ساختمان بتنی

۱. استفاده از قلمو برای رنگ آمیزی

استفاده از قلمو برای رنگ آمیزی

با اینکه رنگ آمیزی اسکلت فلزی با قلمو یکی از روش های زمان بر و پرهزینه است، اما مزایایی دارد که هنوز با وجود روش های جدیدتر از آن استفاده می کنند. در ادامه فواید به کارگیری قلمو در رنگ آمیزی بیان شده است.

  • حفظ رطوبت ذاتی سطح فلز
  • کمترین میزان آلودگی محیطی
  • چسبندگی بهتر لایه های رنگ

۲. کاربرد رولر یا غلتک در رنگ آمیزی اسکلت فلزی

غلتک یکی دیگر از تجیهزاتی است که در رنگ آمیزی اسلکت فلزی استفاده می شود. رنگ زدن با غلتک سرعت بیشتری نسبت به قلمو دارد و برای سطوح صاف بسیار مناسب است. در واقغ رولر یا غلتک بیشترین کاربرد را برای سازه های فلزی با سطح صاف دارد. به نوعی می توان گفت غلتک نمی تواند تورفتگی ها و گوشه های سازه را به خوبی کاور کند.

۳. استفاده از دستگاه ایرلس

استفاده از دستگاه ایرلس برای رنگ آمیزی اسکلت فلزی

ایرلس که به معنای رنگپاشی بدون هوا می باشد، یکی از بهترین روش های رنگ آمیزی سطوح فلزی است، چون بدون هیچ هوا و حبابی روی سطح اسکلت می نشیند. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این روش رنگ آمیزی، پایین بودن تلفات رنگی است. در رنگ آمیزی با دستگاه ایرلس تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد ماده رنگی هدر خواهد شد. درادامه با دیگر فواید دستگاه ایرلس آشنا خواهید شد.

  • پایین بودن میزان پرت شدگی رنگ
  • اجرای سریع و تمیز
  • عدم استهلاک ابزارهای رنگ آمیزی

ضخامت رنگ آمیزی سازه های فولادی

ضخامت لایه رنگ آستری طبق دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی، باید در سرتاسر سطح سازه بین ۶۰ تا ۸۰ میکرون باشد. همچنین برای لایه دوم یا میانی نیز همین ضخامت اجرا می شود. در آخرین مرحله نیز رنگ پایانی با ضخامت ۵۰ میکرون روی اسکلت فلزی پیاده سازی می شود. شاید برایتان سوال شده باشد این ضخامت را چطور می توان کنترل یا تنظیم کرد؟ بهترین پاسخ استفاده از دستگاه ایرلس است. در این دستگاه پیچی وجود دارد که امکان کم و زیاد کردن ضخامت را برای ما فراهم می کند. فراموش نکنید میزان ضخامت رنگ آمیزی سازه های فولادی در شرایط محیطی مختلف قابل تغییر است.

انواع رنگ های مورد استفاده در رنگ آمیزی

رنگ هایی که در رنگ آمیزی سازه های فلزی استفاده می شوند با هدف پوشش دهی و افزایش طول عمر فلز به کار می روند و جنبه تزئینی ندارند. از رایج ترین رنگ های مورد استفاده در رنگ آمیزی انواع اسکلت فلزی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. آستری آلکید زینک کرومات

وجود رنگدانه های ضد زنگ کرومات در ترکیبات این رنگ، باعث شده از آن به عنوان کاوری ضد زنگ بر روی سازه های فلزی استفاده کنند. متخصصان توصیه می کنند برای نفوذ بیشتر این رنگ در سازه و افزایش مقاومت و چسبندگی آن، بهتر است از قلم مو برای رنگ آمیزی استفاده شود. لازم است بدانید رنگ آستری آلکید زینک کرومات برای سازه هایی که درون آب قرار می گیرند، مناسب نیست، چون پیگمنت موجود در این محصول هنگامی که در آب قرار می گیرد، باعث سمی شدن رنگ می شود.

معرفی رشته تابلو برق صنعتی

۲. آستری آلکید زینک فسفات

وجود رنگدانه های ضد خوردگی فسفات در رنگ آستری آلکید زینک فسفات باعث شده این محصول در لیست رنگ های مناسب اسکلت فلزی قرار بگیرد. استفاده از این رنگ، مقاوت سازه را در برابر عوامل جوی و رطوبت افزایش می دهد. طبق دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی می توان این محصول را به عنوان لایه ابتدایی یا میانی استفاده کرد. لازم است بدانید استفاده از قلم مو برای این رنگ بهتر است چون میزان نفوذ و چسبندگی رنگ را تقویت می کند.

۳. رنگ رویه آلکیدی مات

یکی از کاربردی ترین رنگ های مورد استفاده در رنگ آمیزی سازه های فلزی رویه آلکیدی است. این محصول را می توان با ابزارهای مختلف (قلم مو، غلتک و اسپری) بر روی سطح اسکلت پیاده سازی کرد. از ویژگی های منحصر به فرد رنگ رویه آلکیدی مات، می توان ثبات بالا، قدرت پوششی مناسب و خشک شدن سریع را نام برد.

۴. رنگ رویه آلکیدی براق

رنگ رویه آلکیدی براق همان کاربرد نمونه مات را دارد، با این تفاوت که دارای درخشندگی و ثبات رنگی بیشتری است. استفاده از این محصول بیشتر برای رنگ آمیزی درب، پنجره و نرده ساختمان و همچنین تاسیسات فلزی نیز می باشد.

نکات مهم رنگ آمیزی سازه های فلزی

  • قبل از رنگ آمیزی باید سطوح اسکلت فلزی به طور کامل تمیز و خشک گردد تا رنگ آمیزی با کیفیت بالاتری انجام شود.
  • برای جلوگیری از سوسماری شدن رنگ، باید رنگ های آستر و رویه از کارخانه تهیه شوند.
  • رنگ های خریداری شده از کارخانه باید بر اساس دفترچه، مطابق با شرایط آب و هوایی رنگ مورد استفاده قرار گیرند.
  • طبق دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی، رنگ کاری سازه های فلزی باید در محیط های مناسب و سرپوشیده انجام شود.
  • بعد از رنگ آمیزی باید از قطعات رنگ شده برای مدتی محافظت شود تا گرد و خاک روی سطح اسکلت نچسبد.
  • اگر طبق دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی ضخامت مورد نیاز روی سازه ایجاد نشود، باید رنگ کاری تکرار شود.
  • رنگ آمیزی نباید در هوای سرد و تاریک و با رطوبت بالا انجام شود. اگر اختلاف دمای محیط و نقطه شبنم کمتر از ۵ درجه یا رطوبت بیشتر از ۸۰ درصد باشد، رنگ آمیزی ممنوع است.

کلام آخر، اهمیت دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی

اگر بخواهیم سازه های فلزی را بدون نقص رنگ آمیزی کنیم باید مراحل رنگ کاری را طبق دستورالعمل رنگ آمیزی اسکلت فلزی انجام دهیم. رعایت اصولی این ضوابط کمک می کند در انتها یک سازه فلزی باکیفیت با مقاومت بالا در برابر خوردگی داشته باشیم. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره قوانین مربوط به ساخت و ساز و پروژه های جانبی آن داشته باشید، می توانید به سایت رایان بوک مراجعه کرده و کتاب های تخصصی در این زمینه را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا