عمومی

انواع بهترین متریال نمای خشک برای ساختمان

نمای خشک را می توان نمایی مدرن به حساب آورد، که برای اولین بار مهندسین آمریکایی این سبک را برای نمای برج ها یا ساختمان های بلند پیاده سازی کردند. متریال نمای خشک به چند دسته تقسیم شده که شامل نمای سنگ خشک، نمای سرامیک و شیشه و … می باشد.

این نما در چند سال اخیر توانسته جای خود را در مراحل ساختمان سازی باز کند، که می توانید آثار آن را روی برج های شهر مشاهده کنید. این سبک انقلابی در بین نماهای تکراری و یکنواخت این صنعت بوجود آورده که باعث زیبایی و پیشرفت صنعت ساختمان سازی شده است.

نمای خشک ساختمان چیست؟

طی سالیان اخیر شکوفایی عجیبی در صنعت ساختمان سازی رقم خورده، که دیگر شاهد ساختمان هایی بی روح و تکراری در شهر نیستیم، مهندسان برای تنوع در نما و جلوه بیشتر ساختمان ها ، از نمای خشک استفاده می کنند. 

متریال نمای خشک به آب و هوای آن شهر بستگی دارد، که از مصالح مختلفی مانند استیل، آلومینیوم، گالوانیزه استفاده می شود. برای نصب و استفاده هر مصالح باید به ویژگی آن دقت کرد.

منظور از نمای خشک ساختمان، استفاده از نمای متریال جدید بجای ملات های سنتی و قدیمی است. در این عمل یک محافظ تهویه بین نما و عایق درست می شود، و مشکل انتقال حرارت و چگالش از بین می رود.

انواع نمای خشک ساختمان

انواع نمای خشک نصب مختلفی دارد، که به مشهود و نامشهود تقسیم می شود. برای نصب مشهود بست های استفاده شده به طور واضحی قابل دید هستند، که شما می توانید با رنگ کردن انها را پنهان کنید. اما در نصب نما به شکل نامشهود، اتصالات بعد از اتمام نصب، دیده نمی شوند. متریال ساختمان به چند دسته تقسیم خواهد شد:

  • نمای سنگ خشک
  • نمای سرامیک خشک
  • شیشه
  • ترمووود
  • کامپوزیت
  • نمای خشک فلزی

متریال نمای خشک سرامیکی

متریال نمای خشک سرامیکی

نمای خشک سرامیکی به دلیل استحکام بالا و زیبایی که دارند، رایج ترین مصالح برای نمای خشک ساختمان به حساب می آیند. این متریال بعد گذشت مدت طولانی از نصب، کیفیت خود را حفظ کرده و به عمر مفید ساختمان می افزاید.

این نما با توجه به روند تولیدی که داشته، بسیار در برابر فشار، دما و.. مقاوم بوده، و به دلیل استفاده از چارچوب های آلومینیومی بجای ملات، برای ساختمان های بلند و برج ها بسیار مناسب است.

متریال نمای خشک سنگ

متریال نمای خشک سنگ در ساختمان

گاهی مهندسان برای زیبایی نما و ساختمان هایی با نمای سنتی، از متریال سنگ استفاده می کنند. برای نگهداری این نما از اتصالات فلزی استفاده می شود. معمولا از سنگ های ضخیم به دلیل مقاوم بودن در برابر سوراخ کردن با پیچ و مهره استفاده می کنند.

نمای خشک کامپوزیت

انواع بهترین متریال نمای خشک برای ساختمان
متریال نمای خشک کامپوزیت ساختمان

نمای کامپوزیت بسیار نمایی مدرن است، که از ویژگی آن می توان به نصب سریع و و آسان آن اشاره کرد. از این متریال نمونه های زیادی در خیابان ها مشاهده می کنید، که به سه روش اجرا خواهد شد:

  • روش فیکس
  • روش هنگ
  • روش H و L
۴ تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری که باید بدانید!

نکته ای باید هنگام نصب دقت کنید انتخاب صحیح نوع ورقه است، که باید مناسب محل مورد نظر باشد.

نمای خشک استرچ متال

متریال نمای خشک استرچ متال

این نما به دلیل اینکه به شکل پوسته دوم روی نما نصب می شود، دو پوستی نام دارد که از ورقه های فلزی ساخته شده است. این ورق ها به وسیله دستگاه CNC برش داده شده و فقط به شکل نمای خشک اجرا می شود.

نمای خشک HPL

متریال نمای خشک HPL

این ورق ها با روکش هایی متفاومت مانند چوب استفاده می شود که قابلیت اجرا در قسمت های متفاوت ساختمان را دارد. از اجزای تشکیل دهنده نمای خشک HPL می توان به لایه های سلولزی و رزین های فنولیک اشاره کرد که این نما از استحکام بالایی برخوردار است.

اجزای تشکیل دهنده نمای خشک

از اجزای تشکیل دهنده متریال نمای خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق حرارتی
  •  فریم نگهدارنده
  • فضای تهویه
  • مصالح و اتصالات

روش های اجرای نمای خشک ساختمان

برای نصبنمای ساختمان از ملات و چسب سیمانی استفاده می شود. این روش قدیمی که عایق کاری نداشته و به دلیل وجود باد در ارتفاعات، مناسب برج ها و ساختمان های بلند نیست. اما متریال نمای خشک ساختمان، به دلیل زیرسازی آلومینیومی که دارد، بر روی نمای نصب می شود. با انجام این روش امنیت ساختمان و افراد آن در هنگام طوفان حفظ خواهد شد.

نمای خشک، ساختمان را به دو لایه تقسیم می کند. در بین این لایه ها می توان عایقی مقاوم در برابر سرما، گرما و صوتی قرار داد. اما بستگی به شرایط آب و هوایی آن شهر دارد، برای اجرای این نما در مناطق گرم و مرطوب، باید فضای خالی باعث تهویه هوا شود و در مناطق سرد و خشک هوا در آن محفوظ بماند. 

نصب نمای خشک ساختمان

نصب نمای خشک ساختمان بسیار مهم بوده که دقت بالایی می خواهد. متریال نمای خشک ساختمان انواع مختلفی دارد مثل، خشک آجری، سرامیکی، شیشه ای و… که هرکدام با توجه به تجهیزات خاص خود نصب می شود. از چوب، فولاد و آلومینیوم برای اجرای نگهدارند نمای خشک استفاده می شود، که در مقابل باد و هوای بارانی بسیار مقاوم است.

مقایسه نمای خشک و نمای ملاتی

به دلیل مقاومت بالای متریال نمای خشک و دیگر مزایای آن دیگر از متریال ملاتی یا سنتی استفاده نمی شود. از تفاوت های این دو متریال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت پایین آن نسبت به ملات
  • سبک بودن متریال نمای خشک
  • مقاومت بالا نمای خشک
  • مناسب بودن برای برج ها و ساختمان های بلند
  • ارزان بودن نسبت به نمای سنتی
  • نصب سریع و آسان
نرم افزار ETABS چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

بهترین متریال نمای خشک

یکی از بهترین متریال نمای خشک، نمای آجری به حساب می آید. این نما به دلیل ضد حریق و قیمت بسیار پایین، بین مهندسان محبوبیت ویژه ای دارد. نما خشک نسبت به دیگر مصالح وزن سبک و تنوع رنگ بیشتری داشته که از خصوصیات بارز آن می توان به انعطاف پذیری بالانسبت به آب و هوای مختلف اشاره کرد. برای اجرا متریال نمای خشک آجری، از پیچ و مهره استفاده و … استفاده می شود.

مزایای متریال نمای خشک

 از مزایاهای متریال نمای خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این بنا بسیار با دقت بالایی طراحی شده و هیچ گونه مصالح پرتی یا اضافی ندارد که بر کیفیت بالای محصول می افزاید.
  • به دلیل عدم استفاده از ملات و بکارگیری همزمان چندین نیرو متخصص این نما بسیار سریع نصب خواهد شد.
  • اگر در شهری هستید که آب و هوای ۴ فصلی را تجربه می کنید، این سبک به دلیل مقاومت در برابر آب و هوای مختلف می تواند بسیار از نظر هزینه ای به نفع شما باشد. 
  • وزن کم متریال نمای خشک ساختمان احتمال خرابی بر اثر زلزله یا طوفان های شدید را کاهش می دهد.
  • به دلیل عمر بسیار بالای این نما در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد. ماندگاری این نما ممکن است به ۵۰ سال برسد و در صورتی که اگر قسمتی به مشکل بر بخورد می توان همان قسمت را مجدد تعمیر کرد.

پایان بندی

 نمای خشک به دلیل انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر آب و هوای مختلف، بسیار از لحاظ وقت و هزینه می تواند به نفع مصرف کننده باشد. از بهترین متریال نمای خشک که مورد توجه مهندسان است می توان به، سرامیکی، سنگ، شیشه، آجر، کامپوزیت، استرچ متال و اچ پی ال اشاره کرد. از دیگر ویژگی متریال نمای خشک، ضد آتش، سبکی، انعطاف پذیری بالای آن می توان نام برد. برای آشنایی بیشتر با در صنعت ساختمان سازی می توانید به سایت رایان بوک سر بزنید.

سوالات متداول

بهترین متریال نمای خشک چیست؟

از بهترین متریال می توان به نمای سرامیک خشک، نمای آجری، شیشه ترمووود و نمای خشک فلزی اشاره کرد.

تفاوت نمای خشک و نمای سنتی چیست؟

قیمت پایین نمای خشک نسبت به ملات سنتی تفاوتی است که باعث شده مهندسان آن را انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا