عمومی

آشنایی با بهترین دانشگاه های حقوق ایران

حقوق جزو سخت ترین رشته های علوم انسانی است که رقابت برای تحصیل در آن بسیار زیاد می باشد. از آنجا که دانشگاه محل تحصیل، تاثیر زیادی بر آینده شما دارد، پس در هنگام انتخاب رشته، باید دانشگاه خوبی را انتخاب کنید. بهترین دانشگاه های حقوق ایران، شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، فردوسی مشهد و… هستند. خرید کتاب های رشته حقوق و مطالعه آنها، تاثیر زیادی بر قبولی شما در دانشگاه مدنظرتان دارد.

معرفی بهترین دانشگاه های حقوق

دانشگاه های زیادی در ایران، رشته حقوق را ارائه می دهند که معروف ترین آنها، به شرح زیر هستند.

۱. دانشگاه تهران، قدیمی ترین دانشگاه

دانشگاه تهران، قدیمی ترین دانشگاه

دانشگاه تهران، یکی از قدیمی ترین موسسات آموزش عالی در ایران می باشد که در سال ۱۳۱۳ تاسیس شده است. این مرکز، جایگاهی ویژه در کل کشور دارد و به عنوان نماد آموزش علمی و با لقب دانشگاه مادر ایران شناخته می شود. دانشگاه تهران را می توان بهترین دانشگاه حقوق ایران دانست که به دلیل اعتبار بالایش، هر ساله متقاضیان زیادی برای تحصیل در آن وجود دارند.

۲. دانشگاه علامه طباطبایی تهران

دانشگاه علامه طباطبایی تهران

یکی دیگر از بهترین مراکز آموزشی برای تحصیل رشته حقوق، دانشگاه علامه طباطبایی است. مقالات علمی زیاد این موسسه و اساتید بادانش آن، باعث شده اند که که این مرکز جزو بهترین دانشگاه های حقوق ایران محسوب شود. بسیاری از شخصیت های برجسته در زمینه های حقوق و علوم سیاسی، از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

۳. دانشگاه تربیت مدرس تهران

دانشگاه تربیت مدرس تهران

دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال ۱۳۶۰ و با هدف تربیت اساتید و معلمان بادانش و با سطح کیفیت بالا تاسیس شده است. تمرکز این مرکز، بر روی موارد مهمی همچون کیفیت آموزشی، پژوهشی و امور دانشجویی می باشد. دانشگاه تربیت مدرس در لیست ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار دارد و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد.

۴. دانشگاه امام صادق (ع)، بهترین دانشگاه تهران

دانشگاه امام صادق(ع)  در سال ۱۳۶۱ در شهر تهران و با هدف ادغام علوم انسانی با علوم اسلامی تاسیس شده است. موسسان این مرکز آموزشی عقیده داشتند که شکاف عمیقی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد و باید دانشگاهی تاسیس شود که دروس حوزه و دانشگاه را به صورت تلفیقی با یکدیگر ارائه دهد.

۵. دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه برتر تهران

دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه برتر تهران

دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۳۸ تاسیس گردید و ۷ سال پس از شروع فعالیت آن، یعنی در سال ۱۳۴۵ دانشکده حقوق به آن افزوده شد. این مرکز علمی یکی از پرطرفدارترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته های علوم انسانی و به خصوص حقوق می باشد و هر ساله متقاضیان زیادی برای نشستن بر صندلی های آن، با یکدیگر رقابت می کنند.

شرایط گرفتن مهر نظام مهندسی چیست؟

۶. دانشگاه فردوسی، بهترین دانشگاه مشهد

دانشگاه فردوسی، بهترین دانشگاه مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد، از لحاظ قدمت در رتبه سوم دانشگاه های ایران قرار دارد. پس از انقلاب اسلامی، رشته حقوق برای رفع نیاز کشور به حقوقدان، در لیست رشته های علوم انسانی این دانشگاه قرار گرفت. فردوسی، بزرگترین دانشگاه شرق کشور است و یکی از بهترین مراکز علمی برای تحصیل در رشته حقوق به شمار می آید.

۷. دانشگاه حقوق گیلان

دانشگاه حقوق گیلان

دانشگاه گیلان در سال ۱۳۵۳ و با همکاری بین دولت ایران و آلمان غربی تاسیس شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این مرکز بدون وابستگی به آلمان به فعالیت خود ادامه داد و به تدریج بر رشته های ارائه شده خود افزود. در سال ۱۳۷۳ رشته حقوق نیز به رشته های ارائه شده در این دانشگاه، اضافه شد. این مرکز به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی شمال کشور شناخته می شود.

۸. دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز

دانشکده حقوق، در سال ۱۳۵۶، به مجموعه دانشگاه شیراز اضافه شد و پس از افزودن رشته علوم سیاسی در سال ۱۳۸۱، نام این دانشکده به حقوق و علوم سیاسی تغییر یافت. امکانات آموزشی زیاد، داشتن اساتید مجرب و محیط های پژوهشی عالی، باعث شده که این مرکز، در لیست بهترین دانشگاه های حقوق ایران قرار بگیرد.

سایر دانشگاه های حقوق

برخی دیگر از دانشگاه های ارائه دهنده رشته حقوق به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه علم و فرهنگ تهران
  2. دانشگاه شهرکرد
  3. دانشگاه تبریز
  4.  دانشگاه کاشان
  5.  دانشگاه شاهد تهران
  6. موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی
  7. دانشکده علوم قضائی و خدمات اداری
  8. دانشگاه اصفهان
  9.  دانشگاه کاشان
  10. دانشگاه شهید چمران اهواز
  11.  دانشگاه سیستان و بلوچستان
  12. دانشگاه قم
  13. دانشگاه شیخ مفید
  14. دانشگاه مازندران
  15. دانشگاه بیرجند
  16.  دانشگاه بوعلی سینا همدان
  17. مدرسه عالی شهید مطهری
  18. موسسه آموزش عالی کار
  19. دانشگاه های پیام نور
  20. دانشگاه های غیر انتفاعی

دانشگاه های آزاد رشته حقوق

دانشگاه های آزاد هم رشته پرطرفدار حقوق را ارائه می دهند که از مهم ترین آنها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک
  2. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال
  3. دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب
  4. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز
  5. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین
  6. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
  7. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
  8. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
  9. دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
  10. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
  11. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  12. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
  13. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
  14. دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
  15. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
  16. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون

ویژگی های بهترین دانشگاه های حقوق

معیارهایی وجود دارند که با دارا بودن آنها، می توان یک دانشگاه را در فهرست بهترین دانشگاه های حقوق ایران قرار داد. این موارد به شرح زیر هستند:

  1. اساتید و هیئت علمی با دانش و مجرب: یکی از مولفه های دانشگاه خوب، داشتن اساتیدی مجرب و حرفه ای با سطح کیفی بالا است که بتوانند دانش خود را به دانشجویان منتقل کنند.
  2. امکانات مناسب آموزشی و کتابخانه مجهز: یک دانشگاه حقوق خوب، باید کتابخانه ای مجهز داشته باشد؛ زیرا حقوق، یک رشته استدلالی است و دانشجویان به منابع و اطلاعات جامع و به روز نیاز دارند.
  3. رتبه و اعتبار بالا: رتبه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی، میزان کیفیت آن را نشان می دهد؛ بدین صورت که هر چقدر رتبه آن بالاتر باشد، امکانات آموزشی و پژوهشی بیشتری دارد.
  4. داشتن برنامه جامع: حقوق، رشته ای است که به صورت مستمر، به روز می شود و دانش و اطلاعات آن تغییر می کند؛ بهترین دانشگاه های حقوق ایران، باید یک برنامه جامع و گسترده داشته باشند که همه جوانب این رشته را در بر بگیرند.
  5. تعاملات بین المللی: میزان مشارکت یک دانشگاه در جوامع بین المللی و همچنین توانایی جذب اساتید و دانشجوهای خارجی، نشان دهنده برتری و سطح بالای مرکز آموزشی در سراسر جهان است.
  6. تعداد بالای دانشجویان و رضایت آنها: برای انتخاب بهترین دانشگاه حقوق ایران، می توانید تعداد دانشجویان آن را بررسی کنید. البته نیاز است که میزان رضایت آنها از سطح کیفیت دانشگاه را هم بسنجید.
  7. تعداد مقالات و تحقیق ها: فعالیت های پژوهشی زیاد و تعداد بالای مقالات علمی منتشر شده، باعث ارتقای جایگاه علمی دانشگاه در ایران و سطح بین المللی می شود.
معرفی بهترین دوره طراحی اتصالات + معرفی 10 دوره کاربردی

آشنایی با بهترین دانشگاه های حقوق ایران

تحصیل در رشته حقوق در یک دانشگاه معتبر، آرزوی بسیاری از دانش آموزان رشته علوم انسانی است. مهم ترین ویژگی های یک دانشگاه خوب، داشتن اساتید مجرب، امکانات مجهز آموزشی و تعاملات بین المللی هستند و بر این اساس، دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، امام صادق(ع)، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و فردوسی مشهد از جمله دانشگاه های حقوق معتبر محسوب می شوند. با تهیه انواع کتاب دانشگاهی مربوط به رشته حقوق از رایان بوک و مطالعه با دقت آنها، می توانید شانس خود را برای قبولی در بهترین دانشگاه های حقوق ایران افزایش دهید.

سوالات متداول دانشگاه های برتر حقوق

رشته حقوق برای چه کسانی مناسب است؟

رشته حقوق برای علاقه ‌مندان به دادگاه‌ ها، حل اختلافات، حقوق انسانی و حقوق بین ‌المللی مناسب است.

برای تحصیل در رشته حقوق باید چه رشته ای خوانده باشیم؟

برای اینکه بتوانید در رشته حقوق در دانشگاه تحصیل کنید، باید در رشته نظری علوم انسانی درس بخوانید.

بهترین دانشگاه مشهد در رشته حقوق چیست؟

دانشگاه فردوسی مشهد یکی از برترین دانشگاه های حقوق در کشور است.

مدت تحصیل رشته حقوق چند سال است؟

رشته حقوق در مدت زمان ۴ ساله ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا