عمومی

بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت در دانشگاهای برتر

معماری یکی از پرطرفدارترین رشته های مهندسی است. دانشجویانی که قصد رفتن به خارج از کشور را دارند با انتخاب بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت می توانند آینده خوبی برای خود رقم بزنند. مقطع ارشد در رشته معماری، شامل گرایش های بازآفرینی و توسعه شهری، معماری و طراحی شهری، طراحی محیط های انتقالی و … است. دانشجویان می توانند با دانلود کتاب های معماری و مطالعه آن ها، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

 معرفی گرایش های ارشد معماری

 معرفی گرایش های ارشد معماری

تحصیل در مقطع ارشد معماری، به دانشجو، ذهنی خلاق و چند بعدی می بخشد و باعث آشنایی او با جدیدترین مفاهیم و تکنیک ها می شود. فرد با تحصیل در این مقطع، مهارت و تخصص زیادی به دست می آورد. رشته معماری در مقطع ارشد برای ارشد، شامل گرایش های زیر است:

۱. گرایش طراحی شهری

اصلی ترین گرایش ارشد معماری، طراحی شهری است. آموزش های این رشته در زمینه طراحی شهرها، خیابان ها، ساختمان ها و فضاهای مختلف می باشد. مهم ترین هدف طراحی شهری، ایجاد چهارچوب و رویه های منسجم برای توسعه در طول زمان و شکل دادن به محیط فیزیکی برای زندگی است. دانشگاه چالمرز سوئد از جمله دانشگاه هایی است که این رشته کاربردی را ارائه می دهند.

۲. معماری منظر

طراحی فضاهای خارج از شهر، از جمله زمین های کشاورزی و جنگل ها، برای پیوند مناطق شهری و روستایی به یکدیگر بسیار مهم می باشد. فعالیت معماران منظر در زمینه های همسو شدن با روند جهانی و تغییرات آب و هوایی است. آنها باید بتوانند راه حل هایی هوشمندانه برای مسائلی مانند مدیریت طوفان ها، احیا کردن محیط زیست و ایجاد منطقه های تفریحی، ارائه دهند. هدف معماری منظر، دستیابی به نتایج زیست محیطی مطلوب و ایجاد تعادل در زیبایی شناسی می باشد.

۳. معماری پایدار

معماری پایدار می کوشد تا با افزایش بهره وری و اعتدال در مصرف انرژی، مواد و مصالح، اثرات زیست محیطی منفی ساختمان ها را کاهش دهد. هدف معماری پایدار، استفاده اصولی از منابع موجود است به نحوی که برای سلامت انسان ها زیان بار نباشد و برای مصرف آیندگان هم بماند. رایج ترین گرایش در مقطع ارشد، معماری پایدار است که اهمیت طرح های سازگار با محیط زیست را نشان می دهد.

۴. معماری داخلی

معماری داخلی بر طراحی فضاهایی تاکید دارد که توسط مرزهای ساختمانی احاطه شده اند. هدف این گرایش، طراحی داخلی ساختمان ها به گونه ای است که تمام جنبه های استفاده از فضاهای آن، در نظر گرفته شوند.

۵. فناوری معماری

تمرکز گرایش فناوری معماری یا فناوری ساختمان، بر روی معماری و مهندسی ساختمان ها و کاربرد فناوری در طراحی آن ها است. این رشته را می توان پرطرفدارترین و بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت دانست.

۶. گرایش طراحی محیط های انتقالی

گرایش طراحی محیط های انتقالی، یکی از رشته های خوب برای گرایش ارشد است و بر دیزاین محیط هایی تمرکز دارد که باعث انتقال انرژی می شوند. دانشگاه های معتبری این رشته را برای دانشجویان علاقه مند ارائه می دهند که از جمله آنها، می توان به دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، اشاره کرد. رشته طراحی محیط های انتقالی، در کشورهای توسعه یافته مانند کانادا و چین، بازار کار مناسب و درآمد بالایی دارد.

عایق کاری پی ساختمان را با نانو، ایزوگام و قیرگونی به سرانجام برسانید

۷. بازآفرینی و توسعه شهری

گرایش بازآفرینی و توسعه شهری، برای بازسازی بافت های فرسوده و همچنین ایجاد مناطق تجاری و مسکونی جدید کاربرد دارد؛ از معروف ترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته، می توان از دانشگاه منچستر انگلیس نام برد که با دادن بورسیه تحصیلی، اقدام به جذب دانشجویان مستعد و علاقه مند می کند. تحصیل گرایش بازآفرینی و توسعه شهری در مقطع ارشد این دانشگاه، یک سال طول می کشد. دانشجویان پس از اتمام تحصیل در این رشته، در انگلیس و سایر کشورهای اروپایی می توانند درآمد بالایی داشته باشند.

۸. معماری در جوامع ساحلی و توسعه منطقه ای

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد معماری را دارند، به دنبال بهترین گرایش هستند تا بتوانند به وسیله آن، آینده شغلی خود را تضمین کنند. گرایش معماری در توسعه منطقه ای، بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت است؛ زیرا تمرکز آن بر روی توسعه زیرساخت ها در منطقه های ساحلی می باشد. این رشته در کشورهایی که دارای مساحت ساحلی وسیع هستند، آینده شغلی بسیار خوبی دارد.

۹. برنامه ریزی محیط زیست و زیرساخت

کارشناسی ارشد برنامه ریزی محیط زیست و زیرساخت را می توان بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت نامید؛ زیرا دوره تحصیلی این گرایش، یکسال است و پس از اتمام آن، دانشجو می تواند به سرعت وارد بازار کار شود. میزان درآمد این گرایش بسیار بالا است. شما با داشتن تسلط بر زبان انگلیسی، می توانید در دانشگاه هلند مشغول به تحصیل شوید و آینده شغلی خوبی را برای خودتان رقم بزنید.

۱۰. گرایش هنر در طراحی معماری پیشرفته

اگر به هنر و معماری به صورت همزمان علاقه مند هستید، می توانید گرایش هنر در طراحی معماری پیشرفته را انتخاب کنید. هدف این رشته جذاب و پرطرفدار، پیاده سازی تکنیک های معماری و ترکیب آنها با هنر است. دانشگاه سانفرانسیسکو در آمریکا از جمله دانشگاه های معتبری است که می توانید در آن ادامه تحصیل دهید. تحصیل در این گرایش، شما را به فردی خلاق در حوزه معماری تبدیل می کند.

۱۱. گرایش طراحی باغ و محوطه سازی

یکی از جذاب ترین گرایش های معماری در مقطع ارشد، رشته طراحی باغ و محوطه سازی است. فعالیت دانشجویان این رشته، در زمینه طراحی فضاهای سبز ، مدرن ساختن باغ ها، طراحی باغ به سبک سنتی و محوطه سازی می باشد. این گرایش، در افزایش فضاهای سبز کاربرد دارد و باعث صرفه جویی در انرژی، حل مشکلات زیستی و تغییرات آب و هوا می شود.

۱۲. گرایش مطالعات و برنامه ریزی شهری

گرایش مطالعات و برنامه ریزی شهری، جزو رشته هایی است که جایگاه علمی برجسته ای در دنیا دارند. آموزش های رشته مطالعات و برنامه ریزی شهری، باعث تربیت متخصصانی می شود که در آینده، قادر به درک چالش ها و نیازهای توسعه شهری و برطرف کردن آنها خواهند بود. این رشته بازار کار و درآمد مطلوبی دارد.

۱۳. گرایش طراحی معماری March؛ بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت

فعالیت گرایش طراحی معماری March، در زمینه آموزش طراحی و ساخت بناهای قیمتی و کاخ های سلطنتی است. این رشته بازار کار خوبی دارد و تقاضا و رقابت دانشجویان برای تحصیل و رسیدن به درامد ، روز به روز بیشتر می شود. دانشگاه های لندن، امکان تحصیل برای دانشجویان را فراهم کرده اند؛ گذراندن این گرایش، حدود یک سال طول می کشد.

۱۴. گرایش هنر در امور شهری و عمومی در رشته معماری

گرایش هنر در امور شهری و عمومی، یک گرایش جذاب است و آموزش های آن، در زمینه های سیاست عمومی، سازماندهی مردمی، و مطالعات شهری می باشد. دانشجو، پس از فارغ التحصیلی به یک فرد متخصص تبدیل می شود که قابلیت سیاست گذاری و کنترل مسائل شهری را دارد. گذراندن این گرایش، دو سال طول می کشد و پس از آن، دانشجو به راحتی، وارد بازار کار شده و به درآمد مطلوب دست پیدا می کند.

سیر تا پیاز اجزای سوله | با جز به جز سوله در سازه آشنا شوید!

سایر گرایش های معماری برای مهاجرت

مقطع ارشد در رشته معماری، گرایش های دیگری هم دارد که موارد زیر هستند:

  • گرایش علوم معماری
  • معماری مرمت
  • پژوهش معماری
  • معماری نورپردازی
  • معماری انرژی

دانشگاه های معتبر برای تحصیل بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت

رشته معماری یک رشته محبوب برای تحصیل در خارج است و در معتبر ترین دانشگاه های جهان ارائه می شود. بورسیه های تحصیلی و شرایط و هزینه های تحصیل، در کشورهای مختلف تفاوت دارد. اسامی تعدادی از دانشگاه های معتبر که این رشته را ارائه می دهند، به ترتیب امتیاز آن ها طبق رنکینگ دانشگاه های جهانی QS در سال ۲۰۲۳ ذکر شده است:

  1.  دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT)، ایالات متحده
  2.  دانشکده معماری بارتلت، انگلستان
  3.  دانشگاه صنعتی دلفت، هلند
  4.  دانشگاه فناوری فدرال سوئیس
  5.  دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB)، ایالات متحده
  6. دانشگاه هاروارد، ایالات متحده
  7. دانشکده معماری منچستر، انگلستان
  8. دانشگاه کمبریج، انگلستان

واژه های متداول در معماری و معادل انگلیسی

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در کشور های خارجی را دارند بهتر است با برخی از اصطلاحات این رشته، آشنایی داشته باشند. در جدول زیر تعدادی از واژه های مربوط به معماری و معادل انگلیسی آن ها قرار داده شده است:

واژه

معادل انگلیسی

معماری

Architectural

اثر معماری

architectural artwork

آثار هنری

artworks

سبک معماری

architectural style

اشکال معماری

architectural forms

بتن معماری

architectural concrete

پاسیو

Patio

بیان هنری

Expression

معماری اسلامی

Islamic architecture
معماری مصری

Egyptian architecture

معماری یونان

Greek architecture
معماری ایرانی

Persian architecture

رناسنس

Renaissance

سبک بین المللی

International style

معماری ارگانیک

Organic architecture

دیوار خارجی

Exterior wall

تناقص

Contradiction

تقارن

Symmetry

فرآیند طراحی

Design process

بام شیب دار

Pitched roof

پله برقی

Escalator

مهندس ناظر

Building official

زیبایی شناسی

Aesthetics

طراحی داخلی

Interior design

جمع بندی؛ بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت چیست؟

رشته معماری یکی از رشته های محبوب و بسیار کاربردی برای مهاجرت، محسوب می شود. بهترین گرایش ارشد معماری برای مهاجرت را باید از میان رشته های طراحی شهری، معماری منظر، معماری پایدار، معماری داخلی، فناوری معماری، گرایش معماری در جوامع ساحلی و توسعه منطقه ای، گرایش مطالعات و برنامه ریزی شهری، طراحی باغ و محوطه سازی انتخاب کنید. دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) ایالات متحده، دانشکده معماری بارتلت انگلستان، دانشگاه صنعتی دلفت هلند و دانشگاه فناوری فدرال سوئیس، از جمله دانشگاه های معتبری هستند که این گرایش ها را ارائه می دهند.

دانشجویانی که رویای تحصیل در مقطع ارشد معماری در خارج از کشور را در سر می پرورانند، می توانند به سایت رایان بوک سر بزنند و با مطالعه کتاب دانشگاهی مربوط به این رشته، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

سوالات متداول درباره رشته معماری

پس از فارغ التحصیلی در رشته معماری، در چه زمینه هایی می توان مشغول به کار شد؟

معماری مسکونی، معماری تجاری، برنامه ریزی شهری و طراحی داخلی، حوزه هایی هستند که شما با داشتن مدرک معماری می توانید در آنها فعالیت کنید.

آیا گرایش های رشته معماری دارای درآمد خوبی در کشورهای مختلف دنیا هستند؟

بله رشته معماری در بیشتر کشورها، بازار کار خوب و درامد عالی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا