عمومی

رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی (از قبولی تا بازار کار!)

آیا شما هم شیفته بازار داغ طراحی دکوراسیون داخلی شده اید اما به دنبال رشته دانشگاهی آن می گردید؟! مطمئنا هر تصمیمی که در زندگی بگیرید، مسیر سرنوشت شما را تغییر می دهد، پس نباید بی گدار به آب بزنید! اگر شما با توجه به میزان درآمد و سبک کاری، علاقمند به تحصیل در این رشته شده اید، پیشنهاد می شود حتما نگاهی به انواع کتاب های طراحی داخلی بیاندازید تا با ذهنیت کامل این رشته پرطرفدار را انتخاب کنید. آشنایی با دروس تخصصی، بازار کار، میزان درآمد و دیگر ویژگی های رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی نیز می تواند این انتخاب را برایتان راحت تر کند.

آشنایی با رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی

رشته طراحی دکوراسیون داخلی یکی از زیرمجموعه های رشته معماری است که بیشتر در دانشگاه های دولتی هنر، علمی کاربردی و آزاد ارائه می شود. تحصیل در این رشته پرسر و صدا برای همه ممکن است، البته به شرط استعداد، علاقه و خلاقیت! در این رشته هنر تزئین فضا با توجه به نیاز مشتری، عناصر نور و رنگ و… به دانشجویان آموزش داده می شود.

در طراحی داخلی شما یاد می گیرید محیط را بر اساس علم و هنر طراحی کنید.

معماری داخلی را با طراحی دکوراسیون داخل اشتباه نگیرید!

خیلی از افراد تا صحبت از رشته طراحی می شود، آن را با معماری داخلی اشتباه می گیرند، در صورتی که این دو رشته مجزا، تفاوت هایی نسبت به یکدیگر دارند. در طراحی دکوراسیون بیشتر بر روی جزئیات فضا مانند رنگ، نورپردازی، پوشش دیوار و کف، مبلمان و… تمرکز دارند، اما در معماری مباحثی مانند برش ساختمان، نقشه کشی، سیستم های روشنایی و تهویه، طراحی نما و… مورد بررسی قرار می گیرد.

آیا طراح دکوراسیون با دکوراتور فرق دارد؟

پاسخ این سوال بله است! شما بعد از تحصیل در رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی، به یک طراح تبدیل خواهید شد نه دکوراتور! به عبارتی decorator کسی است که نیاز به دانش تخصصی ندارد و وظیفه آن طراحی، چیدمان بر اساس آن و ارتباط گیری با سازندگان مبل، پرده و.. می باشد. در صورتی که طراح دکوراسیون با استفاده از دیتای علمی، نرم افزارهای تخصصی، شناسایی نیازهای ذهنی و… به فضای مورد نظر رنگ زندگی می بخشد!

طراح دکوراسیون داخلی کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

به طور کلی طراح داخلی کسی است که یا دروس رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی را گذرانده، یا مدرکی معتبر از دوره های تخصصی رشته دیزاین داخلی دریافت کرده است. در هر حالت این شخص باید مسئولیت برنامه ریزی پروژه، هماهنگی های لازم، مدیریت برنامه ها، طراحی و بازرسی، تولید برخی از لوازم و… را بر عهده بگیرد. در ادامه با وظایف بیشتر آشنا خواهید شد.

  1. ارتباط اولیه با مشتری و درک نیاز او
  2. مشاوره به مشتری برای انتخاب طرح و رنگ
  3. طراحی اولیه با توجه به نوع محیط و بودجه
  4. ترسیم نهایی طرح در نرم افزارهای مخصوص اتوکد، تری دی مکس و غیره برای جلب اعتماد مشتری
  5. تهیه لوازم داخلی مانند مبلمان، کف پوش و..
  6. نظارت بر اجرا
  7. بازدید نهایی
قدم قدم تا پای اجرای وال پست در اسکلت بتنی | از تخریب تا آبادانی

چگونه وارد رشته طراحی دکوراسیون داخلی دانشگاه شویم؟

چگونه وارد رشته طراحی دکوراسیون داخلی دانشگاه شویم؟

از زمان انتخاب رشته تا دانشگاه شما دو مسیر را می توانید پیش بگیرید. در راه اول می توانید در رشته طراحی دکوراسیون داخلی در هنرستان تحصیل کنید. در مسیر دوم می توانید دبیرستان رشته ریاضی را انتخاب کنید و در نهایت وارد رشته طراحی دکوراسیون داخلی دانشگاه شوید. امکان تحصیل در رشته طراحی دکوراسیون داخلی دانشگاه آزاد و علمی کاربردی، بدون کنکور با مدرک دیپلم وجود دارد.

نکته» عنوان رشته طراحی دکوراسیون داخلی در دانشگاه علمی کاربردی، کارشناسی حرفه‌ ای طراحی محیط داخلی می باشد.

لازم است بدانید پذیرش در مقطع کارشناسی این رشته با اغلب مدرک های کاردانی انجام می شود. اما رشته هایی مانند گرافیک، نقاشی، معماری سنتی و گرایش های تجسمی، طراحی نقش پارچه، مرمت آثار فرهنگی و… در اولویت قرار دارند.

آشنایی با دروس رشته ی طراحی دکوراسیون داخلی

تعداد واحد دروس رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی در دانشگاه ۱۱۴ واحد است که شامل دروس عمومی، اصلی و تخصصی می شود. از جمله دروس این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طراحی معماری
  • گرافیک معماری
  • عکاسی
  • طراحی فضای داخلی ( ورزشی، مذهبی، تجاری، اداری، بهداشتی و درمانی و آموزشی)
  • جامعه شناسی
  • تاریخ هنر
  • بیان معماری پیشرفته
  • نقاشی
  • مسائل حقوقی و اخلاقی معماری
  • معماری جهان اسلامی
  • طراحی وسایل
  • آرایه و چیدمان وسایل

درآمد شغل رشته دیزاین داخلی

در این رشته درآمد شما ۹۰ درصد به مهارت های شما وابسته است. هر چقدر بتوانید بهتر با مشتری تعامل برقرار کنید و علائق او را با هزینه ای مناسب تر پیاده سازی کنید، قطعا افراد بیشتری را به سمت خود جلب خواهید کرد و درآمدتان افزایش می یابد. در کشورهای خارجی مانند انگلستان و استرالیا کار در این رشته درامد ایده آلی بین ۵۲۰۰۰ الی ۶۸۰۰۰ دلار دارد. در آمریکا نیز درامد رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی چیزی حدود ۴۶۰۰۰ دلار است.

در داخل ایران به دلیل رقابت شدید این حوزه کاری، شاید کسب درامد بالا کمی سخت باشد. البته داشتن تخصص و مهارت های کافی در برقراری ارتباط، جذب مشتری و جلب اعتماد او و … می تواند کسب و کار پررونقی برای شما ایجاد کند.

کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی

بازار کاری نامحدود در رشته طراحی دکوراسیون داخلی

با توجه به اینکه امروزه بخش های مختلفی مانند بیمارستان ها، فروشگاه ها، داندانپزشکی ها، دفاتر مالی و حقوقی، مزاکز درمانی، بانک ها، محیط های اداری و… نیاز به طراحی و دیزاین بر اساس نیاز مخاطبان خود دارند، از همین رو طراحی دکوراسیون داخلی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. به عبارتی بازار کار این رشته گستردگی فراوانی دارد، چون هر فضایی را می تواند در برگیرد. البته توجه داشته باشید شرط اول وارد شدن در بازار کار این رشته، ارتقاء و تکمیل علوم تئوری با یادگیری نرم افزارهای تخصصی است.

کلام آخر

همه ما می دانیم امروزه بیشتر از گذشته مردم ذهنشان به چشمانشان وابسته است. یعنی بیشتر از اینکه به دنبال تحصیلات و مدرک باشند، به دنبال مهارت و تخصص و ارائه نمونه کارهای جذاب می گردند. البته قطعا افراد دکوراتور، علم طراحان دکوراسیون را ندارند! اگر شما به این حوزه علاقه مند هستید، می توانید رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی و یا دوره های تخصصی مربوط به آن را بگذرانید و در کنار آن روی افزایش مهارت های ارتباطی، یادگیری نرم افزارهای تخصصی، افزایش خلاقیت و… زمان بگذارید؛ اینگونه همه جانبه می توانید با مهارت و تجربه کافی نظر مخاطبان را به خودتان جلب کنید.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته می توانید با مدرک دیپلم یا کاردانی اقدام کنید. برخی از دانشگاه های هنر و اکثر دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و علمی کاربردی پذیرای دانشجو در این رشته می باشند. ایجاد شرکت ها و برندهای مطرح در این زمینه نشان از آن است که این شغل درامد بالایی دارد و بازار کار آن بسیار داغ است، اما به یاد داشته باشید افراد زیادی در این حوزه حرفه ای هستند و شما باید تمام تلاش و توان خود را در مسیر ارتقاء تخصص و تجربه فراگیرید.

سوالات متداول

چگونه وارد رشته طراحی دکور داخلی شویم؟

اگر وقت انتخاب رشته شما فرارسیده و به رشته دیزاین داخلی علاقمند هستید، می توانید از همان ابتدا وارد هنرستان شوید. البته با دیپلم ریاضی هم می توانید رشته دانشگاهی طراحی دکوراسیون داخلی را بخوانید. لازم است بدانید امکان یادگیری طراحی داخلی دکوراسیون در موسسات معتبر نیز وجود دارد.

در چه دانشگاه هایی رشته طراحی دکور وجود دارد؟

دانشگاه هنر تهران، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه آزاد و بسیاری از دانشگاه های علمی کاربردی و غیر انتفاعی شرایط پذیرش دانشجو در این رشته را فراهم کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا